Gå til innhold

Få en katt til? Har en innekatt fra før.


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Hei!

Jeg bor i en leilighet på 60 kvm, og er i slutten av 20-åra. For et par år siden fikk jeg en voksen omplasseringskatt som har vært innekatt hele livet.

Jeg har hatt en del problemer med katten før han ble kastrert, men etter det roet han seg en del (i underkant av et år siden). Likevel føler jeg han kjeder seg, og er rastløs. Jeg føler også at mitt selskap ikke er nok for ham. Et par ganger har vi hatt andre katter på besøk, og jeg opplevde han da som mer tilfreds, og at han gjorde mindre ugagn.

Jeg vurderer å få en katt til, slik at han får selskap. Min mor er svært negativ til det, og mener det er det dummeste jeg kan gjøre. At det bare blir mer stress for meg, og man ikke kan garantere at kattene går over ens. Hun mener jeg blir mer stedbundet, vanskeligere å få kattepass osv.

Han går rundt og mjauer høyt misfornøyd mye av tiden, vekker meg om natten osv. Personlig brenner jeg ikke for å få en katt til, men jeg tenker at det er ikke meg det handler om. Jeg hadde selvsagt blitt glad i en katt til, hvis jeg fikk meg det. Dette hadde jeg hovedsakelig gjort for hans del.

Noen med erfaringer rundt dette? Hvordan gikk det med en ny pus? Konflikter mellom kattene? Mer fornøyd katt?

Anonymkode: 55322...029

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Som en sideopplysning så gjør jeg alt for å aktivisere ham, men opplever at det aldri er nok. Jeg skulle gjerne stengt han ute fra soverommet, men har ikke samvittighet til at han skal være alene 16-20t i døgnet.

TS

Anonymkode: 55322...029

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tror heller ikke han er syk. Han har vært på rutinekontroll x flere (mens han har hatt denne oppførselen), og er frisk som en fisk.

TS

Anonymkode: 55322...029

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Mest sannsynlig trenger pus utløp for energien og nysgjerrigheten sin. Synes du absolutt skal vurdere en katt til dersom du føler du har tid og mulighet til å tilrettelegge for dette.

Jeg har to innekatter, og de har SÅ mye glede av hverandre. Mjauer etter den andre gjør de også. Min første katt er nok litt sær, og det tok ytterlige noen uker før de kom overens. :) I starten freste han, løp etter den nye katten og var noe voldsom i fremtoningen, men det oppstod aldri noe slossing. Noe som ikke er rart, da han så på det som en inntrenger på territoriet sitt, men etter litt tid er de nå gode venner. Hadde i starten heller ikke dem i samme rom alene uten at jeg var sikker på at det var grønt lys for dette.

Du bør introdusere dem etter boka og ta det gradvis, så går det som regel fint til slutt. Har du forresten vurdert å gå tur med pus i bånd ute? :) 

Anonymkode: 4b279...458

  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (13 timer siden):

Mest sannsynlig trenger pus utløp for energien og nysgjerrigheten sin. Synes du absolutt skal vurdere en katt til dersom du føler du har tid og mulighet til å tilrettelegge for dette.

Jeg har to innekatter, og de har SÅ mye glede av hverandre. Mjauer etter den andre gjør de også. Min første katt er nok litt sær, og det tok ytterlige noen uker før de kom overens. :) I starten freste han, løp etter den nye katten og var noe voldsom i fremtoningen, men det oppstod aldri noe slossing. Noe som ikke er rart, da han så på det som en inntrenger på territoriet sitt, men etter litt tid er de nå gode venner. Hadde i starten heller ikke dem i samme rom alene uten at jeg var sikker på at det var grønt lys for dette.

Du bør introdusere dem etter boka og ta det gradvis, så går det som regel fint til slutt. Har du forresten vurdert å gå tur med pus i bånd ute? :) 

Anonymkode: 4b279...458

Jeg går tur med han ute, men han holder ca 10 min før han står og skraper på inngangsdøra og vil inn. Jeg prøver å aktivisere ham etter alle kunstens regler, men jeg opplever at han går lei av meg raskt.

Adopterte du en annen voksen katt? Gutt, jente? Hva hadde du fra før?

TS

Anonymkode: 55322...029

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...