Gå til innhold

Positiv erfaring medisiner/angst

AnonymBruker

Anbefalte innlegg

AnonymBruker

Noen som har noen positive erfaringer hva gjelder medisiner mot angst? Ønsker gjerne ikke skrekkhistorier da medisiner i utgangspunktet for meg er skremmende. Har det fungert for din generelle angstlidelse/sosial angst? Gav det deg et lite dytt i ettertid av avslutning på medisiner, til å bli friskere av angsten? Gjerne del erfaringer om du har noen.

Anonymkode: fb94a...a70

• Hjerte 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

AnonymBruker

Jeg startet på cipralex for 10 år siden. Må ærlig innrømme at for meg ble angsten litt sterkere de første ukene ved oppstart. Etter uke 3 var angsten borte. Jeg kunne slappe av, og yte mye mer både på jobb og hjemme. Fikk mer energi. Rett og slett fordi angsten ble borte og jeg kunne bruke energien min på andre ting 

Anonymkode: 3b2c4...fa7

• Liker 2
  • Hjerte 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Må legge til at jeg går på de enda. De slutter ikke å virke, men har hatt angst i ettertid når det har vært vonde livshendelser, men det får de fleste. 
men ikke den daglige uroen i det vanlige liv. Står på de enda

• Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Venninnen min fikk det mye bedre etter at hun begynte med antidepressiva. Ble kvitt 90% av "hverdagsangsten" sin og har ikke panikkanfall lenger heller. Det var slitsomt de første par ukene fordi hun ble litt svimmel, men det gikk over.

Anonymkode: 79fe5...b74

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Cipralex har fungert supert for meg. 

Anonymkode: 0b1f5...214

• Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Jeg gikk mange år i terapi før jeg begynte på zoloft, og det hjalp virkelig. Jeg sluttet etter noen år og det tok ca ett år før jeg begynte å få angst igjen. Forsøkte veldig lenge å takle angsten uten medisiner, men til slutt startet jeg igjen. Går på det nå, og er veldig glad for det. 
Generalisert angst.

Anonymkode: ab817...caa

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (2 timer siden):

Jeg startet på cipralex for 10 år siden. Må ærlig innrømme at for meg ble angsten litt sterkere de første ukene ved oppstart. Etter uke 3 var angsten borte. Jeg kunne slappe av, og yte mye mer både på jobb og hjemme. Fikk mer energi. Rett og slett fordi angsten ble borte og jeg kunne bruke energien min på andre ting 

Tusen takk for at du tok deg tid til å svare. Godt å høre noen positive historier også, da man gjerne ofte får vite de negative. Så bra de har fungert for deg! Og det høres helt nydelig ut å kunne fungere i hverdagen med jobb og alt som hører til. Krysser fingrene for at det muligens kan fungere like bra for meg. Takk igjen. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Venninnen min fikk det mye bedre etter at hun begynte med antidepressiva. Ble kvitt 90% av "hverdagsangsten" sin og har ikke panikkanfall lenger heller. Det var slitsomt de første par ukene fordi hun ble litt svimmel, men det gikk over.

Anonymkode: 79fe5...b74

Tusen takk for svar, unner virkelig alle et bedre liv uten angst. Takk for at du tok deg tid til å svare.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Jeg gikk mange år i terapi før jeg begynte på zoloft, og det hjalp virkelig. Jeg sluttet etter noen år og det tok ca ett år før jeg begynte å få angst igjen. Forsøkte veldig lenge å takle angsten uten medisiner, men til slutt startet jeg igjen. Går på det nå, og er veldig glad for det. 
Generalisert angst.

Anonymkode: ab817...caa

Tusen takk for svar. Jeg skjønner det er mange forskjellige typer man kan få, og det er vel gjerne sånn at man må prøve seg litt frem muligens? Godt å høre at du har funnet noe som fungerer for deg. Tusen takk igjen for svar.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Begynte på sertralin bluefish, og fikk livet tilbake. 
omtrent all angst daglig forsvant, uten at jeg ble «flat». Bruken av stesolid er nå omtrent lik 0. 

men ble litt verre noen uker før hele verden bare åpna seg! Skal slutte etterhvert, men er i et program med psykolog og terapi. 

Anonymkode: 479cb...206

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (21 minutter siden):

Tusen takk for at du tok deg tid til å svare. Godt å høre noen positive historier også, da man gjerne ofte får vite de negative. Så bra de har fungert for deg! Og det høres helt nydelig ut å kunne fungere i hverdagen med jobb og alt som hører til. Krysser fingrene for at det muligens kan fungere like bra for meg. Takk igjen. 

Folk som ikke har kjent på angst vet ikke hva angst er, og kan tenke «det er bare å ta seg sammen, å tenke på noe annet» det er nemlig ikke så enkelt. Noen får medisiner for blodtrykket også. De medisinene som brukes i dag mot angst er gode. En kan stå på det livet ut om man vil. 
Å få en god livskvalitet er det viktigste. 
Lykke til med utprøving av medisiner, håper du får god nytte av det. Hvis ikke så går det an å bytte 

• Hjerte 1
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (9 timer siden):

Begynte på sertralin bluefish, og fikk livet tilbake. 
omtrent all angst daglig forsvant, uten at jeg ble «flat». Bruken av stesolid er nå omtrent lik 0. 

men ble litt verre noen uker før hele verden bare åpna seg! Skal slutte etterhvert, men er i et program med psykolog og terapi. 

Anonymkode: 479cb...206

Tusen takk for at du tok deg tid til å svare. Virker som noen kan få det litt værre før det stabiliserer seg, spent selv hva gjelder en eventuell oppstart. Lykke til med behandling og avslutning videre! Heier på deg. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Har et familiemedlem som slet med ekstrem angst på grensen til psykose og fikk antipsykotika. Hun fikk et nytt liv, det var helt fantastisk. 

Anonymkode: 5d4b5...a52

• Hjerte 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Jeg bruker Cipralex daglig og har gjort det i 15-16 år nå. Det var en periode hvor jeg var led av depresjon og prøvde en annen medisin. Den virket ikke noe særlig for jeg fikk angst igjen i full blomst. Så jeg begynte på Cipralex igjen og ting ble bedre igjen. Så for meg så virker Cipralex best og jeg klarer å fungere i dagliglivet. Jeg ble "kvitt" 70-80% av min daglige angst, men den dukker opp igjen innimellom hvor jeg kan få panikkanfall helt ut av det blå. Men jeg klarer på en måte å takle angsten bedre med medisin enn uten medisin. Medisinen gjør at jeg klarer å holde hodet over vannet 80% av tiden. Man lærer seg også på en måte å leve med angsten. 

Men jeg tror ikke jeg kommer til å bli helt frisk av angsten. Jeg har slitt med generalisert angst og panikkangst og lettere depresjon av og på de siste 15-16 årene. Pluss at det er mange på min side av familien som sliter med angst, depresjon o.l. Så jeg tror jeg kommer til å leve med dette resten av mitt liv. Men det er litt lettere den dag i dag enn det var før. 

• Hjerte 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
Kittykat skrev (På 10.6.2023 den 17.37):

Jeg bruker Cipralex daglig og har gjort det i 15-16 år nå. Det var en periode hvor jeg var led av depresjon og prøvde en annen medisin. Den virket ikke noe særlig for jeg fikk angst igjen i full blomst. Så jeg begynte på Cipralex igjen og ting ble bedre igjen. Så for meg så virker Cipralex best og jeg klarer å fungere i dagliglivet. Jeg ble "kvitt" 70-80% av min daglige angst, men den dukker opp igjen innimellom hvor jeg kan få panikkanfall helt ut av det blå. Men jeg klarer på en måte å takle angsten bedre med medisin enn uten medisin. Medisinen gjør at jeg klarer å holde hodet over vannet 80% av tiden. Man lærer seg også på en måte å leve med angsten. 

Men jeg tror ikke jeg kommer til å bli helt frisk av angsten. Jeg har slitt med generalisert angst og panikkangst og lettere depresjon av og på de siste 15-16 årene. Pluss at det er mange på min side av familien som sliter med angst, depresjon o.l. Så jeg tror jeg kommer til å leve med dette resten av mitt liv. Men det er litt lettere den dag i dag enn det var før. 

Takk for deling av din opplevelse med medisiner. Godt å høre at det kan hjelpe deg stort sett den meste av tiden. Er spent selv på hvor god virkning det eventuelt har på meg. Masse lykke til videre, og takk for at du tok deg tid til å svare!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse
AnonymBruker

Jeg har testet ut en god del medisiner i både høye og lave doser tidligere, alt fra sterke antipsykotika og benzo til allergimedisiner, men ikke klart å finne en medisinen og en dose som fungerer for meg. Etter 5-6 år uten medisiner, begynte jeg tilfeldigvis på Sarotex mot kroniske smerter. Dosen jeg tar har vist seg å være det beste som noen gang har hjulpet meg med angsten. Jeg kjenner fortsatt at jeg er engstelig, men det demper det såpass at jeg kan håndtere det, og jeg slipper at det bikker helt over det punktet hvor jeg kaster opp og får panikk. :) 

Anonymkode: 3d36c...2a9

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Cipralex hjalp meg mot depresjon og uro, og holdt meg nok stabil. Men det tar ikke bort alt, det er viktig å vite. I starten vil  an likevel føle en form for " lettelse" når ting avtar. Etterhvert når man evt har stått en stund på dem, vil man kunne merke at man forsatt kan bli deprimert. Så det er viktig å ha annen terapi i tillegg, prøve å finne ut av ting. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Skjønner at det er provoserende og kleint. Jeg vet det. Men skriver det likevel fordi jeg har hatt angst, og jeg har gått på flere medisiner: Trening er den beste angstmedisinen. Ingenting kommer opp mot det fordi i tillegg til å ha en målbar effekt mot angst og depresjon også gir en rekke tilleggseffekter som indirekte påvirker: mestringsfølelse, bedre søvn, bedre oksygenopptak, sterkere kropp, egentid, gratis, frigjøring fra et helsevesen som ikke har ressurser til å hjelpe.

Det hadde jeg ikke sagt for to år siden da jeg lå på sofaen med pustevansker, katastrofetanker og dissosiasjon. 

https://nhi.no/psykisk-helse/psykisk-egenpleie/Trening-effektiv-behandling-ved-angst/

Anonymkode: 31d33...028

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...