Gå til innhold

Bør dama betale leie ved ulik eierbrøk?

AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Hei, jeg og dama har nylig kjøpt bolig. Siden jeg har bedre økonomi enn henne så endte vi med 70/30 eierbrøk. Det betyr jo i praksis at dama leier 20 prosent av boligen fra meg. Jeg mener derfor at hun skal betale leie for den delen. Altså at hun betaler halvparten av mine rentekostnader for delen av lånet mitt som tilsvarer 20 prosent av boligen. Dama mener derimot at hun ikke skal betale leie når hun eier  deler av boligen og mener det ikke har noe å si at hun ikke eier halvparten. Jeg Synes det blir tullete. Med det argumentet så kunne hun jo sluppet leie ved å kjøpe seg inn med 1 prosent av boligen. 

Anonymkode: 1fc65...4e2

• Liker 1
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Annonse

12 minutter siden, isw said:

Jeg synes ikke man skal betale leie ved ulik eierbrøk. Men felles kostnader kan dere kanskje dele 50/50 og ikke etter eierbrøk?

Dette burde dere for øvrig vært enige om før dere kjøpte bolig sammen.

I ettertid ser jo jeg også det. Men jeg trodde vi var enige. Jeg trodde det var en selvfølge at hun ikke skulle få bo gratis og at man må betale leie når man ikke eier(halvparten av boligen).  Så jeg sa ingenting før vi kjøpte. Men det gjorde jo ikke hun heller, hun sa aldri til meg at hun ikke hadde tenkt til å betale leie for differansen mellom hennes brøk og halvparten. 

TS

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Er du helt syk i hode eller???  Herregud. Håper hun oppdager etterhvert hvilken mann hun har flyttet sammen med. Jeg har les om mange rare problemstillinger når det gjelder samliv og økonomi, men denne tok virkelig kaka 🤣🤣🤣

Her er mannen arbeidsløs nå, så jeg betaler inn mere enn han på lånet vi har 50/50. Og det er en selvfølge. Neste gang er det kanskje han som må betale mere om jeg kommer i samme situasjonen. Vi er faktisk kjærester, elskere og en forent enhet. Vi er ikke foretningsforbindelser. 

Forresten hvordan står det til med alt av husarbeid og matlagning. Tar du 50 prosent av det eller??

Anonymkode: 31ab2...392

• Liker 38
  • Nyttig 8
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (Akkurat nå):

I ettertid ser jo jeg også det. Men jeg trodde vi var enige. Jeg trodde det var en selvfølge at hun ikke skulle få bo gratis og at man må betale leie når man ikke eier(halvparten av boligen).  Så jeg sa ingenting før vi kjøpte. Men det gjorde jo ikke hun heller, hun sa aldri til meg at hun ikke hadde tenkt til å betale leie for differansen mellom hennes brøk og halvparten. 

TS

Dette må dere snarest finne ut av eller slutte i bo sammen.

Anonymkode: 331cd...d2d

• Liker 3
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg syns TS du er urimelig som krever leie - det ville vært greit om du eide 100% men siden dere er enig om en eierbrøk tenker jeg dere betaler lån ut fra samme brøk. Om du ikke er fornøyd med dette burde du avslutte forholdet og gå videre alene. 

• Liker 17
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Enig i at det blir tullete å kreve leie av samboeren sin selv om dere har ulik eierbrøk, gitt at dere deler alle andre fellesutgifter 50/50. 

• Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Er virkelig økonomi så viktig?

Jeg tjener mer og eier mer enn min kone, men krever da selvsagt ikke penger av henne. Det er jo min kone!

Anonymkode: 9a9bc...dbc

• Liker 18
  • Nyttig 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

AnonymBruker skrev (3 minutter siden):

TS

Det er fordi det er en merkelig ide

• Liker 34
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

CamillaCollett skrev (13 minutter siden):

Hun har jo mindre eierbrøk fordi hun har dårligere økonomi. Hadde hun hatt råd til å betale leie i tillegg hadde hun vel heller kjøpt seg inn med litt mer?

Synes du høres kjip ut. Og dette er kjip måte å starte livet i felles bolig på.

Dette

• Liker 7
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

2 minutter siden, AnonymBruker said:

Forresten hvordan står det til med alt av husarbeid og matlagning. Tar du 50 prosent av det eller??

Vi flyttet sammen fordi vi fikk barn sammen. Hun er i permisjon så selvsagt gjør hun mer av husarbeidet og matlagingen enn meg. Men den dagen hun går i full jobb så regner jeg med at alt av husarbeid og matlaging blir delt 50/50. 

TS

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg håper du ikke mener dette seriøst. 

Anonymkode: e9eec...6b3

• Liker 24
  • Nyttig 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

3 minutter siden, AnonymBruker said:

TS

HUN SKAL IKKE BETALE LEIE I SITT EGET HUS! Hvordan har du klart å dra den uintelligente konklusjonen? Når dere selger (noen jeg regner med skjer ganske snart da hun snart finner ut hvordan du er) får du mere igjen enn henne ved salg. 

Dette kommer ikke til å gå bra for henne. Hva når dere skal pusse opp? Kjøpe møbler og diverse. Kommer du til å overkjøre henne fordi du eier 70 prosent? Jeg har i alle fall en stygg mistanke om det. 

• Liker 36
  • Nyttig 8
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Mange av dere som svarer kjøpte kanskje bolig da renten var på 0 prosent og dette ikke hadde noe å si elle rkjøpte da boligprisene var en brøkdel av hva de er nå. Men nå stiger rentene og boliglånet er høyt så da blir disse rentene ganske mye penger. 

TS

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Spesiell tankegang altså.. Du kan ikke forvente at hun skal betale deg leie nei, og det er heller ikke vanlig. Du får jo igjen summen når dere en gang selger. Da går hun mindre og du får mer. I mens så lever og bor dere sammen, og du bør si til henne at hun har rett, hvis ikke mister du henne nokså raskt tror jeg. Håper ikke du er for stolt til det. 

Anonymkode: bafa8...5af

• Liker 18
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...