Gå til innhold

Positiv graviditetstest, men gynekolog sier nei?

AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Hei! 
Jeg har fått flere positive graviditetstester, både strips og digitale. Den første digitale viste «Gravid 1-2», og et par dager senere viste den «Gravid 2-3». Forsøkte også med fertilitetsmonitoren, som slo rett ut på «Gravid».
Jeg har fått time hos legen i slutten av juni, men synes det ble veldig lenge å vente og kontaktet derfor en privat gynekolog for å ta en innvendig ultralyd, ettersom siste mens var tilbake i mars-april og jeg var veldig nysgjerrig på hvor langt jeg kunne være på vei. 

Så kom jeg til gynekologen og der så vi ingen verdens ting. Han ønsket å ta en ny test, jeg påpekte at jeg nettopp hadde tisset, men han sa jeg fikk prøve å presse ut litt, altså var det ikke urin som hadde ligget i blæra mer enn i maks en halvtime. Denne testen viste negativ, og han benektet derfor at jeg kunne være gravid. 

Jeg testet på nytt med en digital test et par timer senere, denne viser fortsatt «Gravid 2-3», og jeg har tatt to nye strips som fortsatt viser en svak, men tydelig strek. 

Noen som har vært borti lignende? 
Mulig jeg var for tidlig ute til ultralyd og jeg hadde hatt forståelse hvis jeg fikk beskjed om det, men han benektet at jeg kunne være gravid i det hele tatt, for man ville kunne se noe uansett.

Anonymkode: aa4d2...be2

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Når fikk du første positive test? 

Anonymkode: 359ca...d50

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Synes det er litt rart at testen ennå er svak, så lenge etter ikm. Den skal vel være ganske sterk når man har kommet så "langt".

Anonymkode: edfa2...c79

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (3 minutter siden):

Når fikk du første positive test? 

På mandag.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 minutt siden, Anna-prøven said:

På mandag.

Da er det altfor tidlig å se noe som helst på ultralyd. Men negativ test/svak test er et dårlig tegn. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gynekolog skal kunne se det fra ca uke 5. Er du under det kan de ikke se det men er du over det så har nok gynekologen rett 

Anonymkode: 4b90c...ff2

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Det gjør vel ingenting å vente noen dager til. Har du fortsatt den først planlagte timen i slutten av juni? 

Hvorfor stresset du med den private timen, mener du virkelig det var nødvendig med ul da? 

Anonymkode: 3778f...782

• Liker 1
  • Nyttig 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (1 minutt siden):

Det gjør vel ingenting å vente noen dager til. Har du fortsatt den først planlagte timen i slutten av juni? 

Hvorfor stresset du med den private timen, mener du virkelig det var nødvendig med ul da? 

Jeg hadde siste mens i midten av mars, altså kunne jeg potensielt være flere uker på vei. For alt du vet kan jeg ha hatt flere spontanaborter eller slitt med å bli gravid og at det er derfor det er viktig for meg å vite.

Jeg lurer bare på om andre har vært borti samme tilfelle, ikke om noen kan gi meg pes for å ha dratt på tidlig ultralyd.

• Hjerte 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Du kan betale privat for å måle HCG stigning i blod, om du ønsker sikkerhet for hva som skjer. 

Anonymkode: 06698...ba1

• Liker 7
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hm dette er jo faktisk litt mystisk. Den testen fra urin hos gynekologen kan man lett se bort ifra da, siden det egentlig var nesten bare rent vann. Men hvis du ikke har hatt mens siden mars? Eller mener du april, så skal det jo kunne sees noe på innvendig ul. 

Da jeg ble gravid for 16 år siden så hadde jeg ordnet en time for å sjekke om jeg hadde mye cyster som kunne ødelegge for prøvingen. To dager før timen testet jeg positivt på hjemmetest, og jeg ringte for å avbestille timen. De ønsket meg imidlertid velkommen istedet, for de ville uansett se om det var cyster. 

Da jeg kom dit så så de da en bitteliten sort flekk på skjermen. Det var vel fostersekken det da. Alt for tidlig til å se noe mer enn det, så jeg hadde nok testet såpass tidlig som bare mulig gikk an. 

Hun så også noe cyster, så jeg fikk kontrolltime to tre uker etterpå for å sjekke om det ble mer cyster. Cysteveksten stoppet, så det ble ikke gjort noe med. Fostersekken hadde vokst bittelitt, men var fortsatt bare sort flekk. De mente jeg da var 6 uker på vei. (der de to første er jo to uker før selve befruktningen vettu). 

Angående deg... Ordne ny time? Og så kjøper du deg et prøveglass i forkant av den så de får teste fra morgenurin de også. Be om at de sjekker nivået. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

2 minutter siden, AnonymBruker said:

Hm dette er jo faktisk litt mystisk. Den testen fra urin hos gynekologen kan man lett se bort ifra da, siden det egentlig var nesten bare rent vann. Men hvis du ikke har hatt mens siden mars? Eller mener du april, så skal det jo kunne sees noe på innvendig ul. 

Da jeg ble gravid for 16 år siden så hadde jeg ordnet en time for å sjekke om jeg hadde mye cyster som kunne ødelegge for prøvingen. To dager før timen testet jeg positivt på hjemmetest, og jeg ringte for å avbestille timen. De ønsket meg imidlertid velkommen istedet, for de ville uansett se om det var cyster. 

Da jeg kom dit så så de da en bitteliten sort flekk på skjermen. Det var vel fostersekken det da. Alt for tidlig til å se noe mer enn det, så jeg hadde nok testet såpass tidlig som bare mulig gikk an. 

Hun så også noe cyster, så jeg fikk kontrolltime to tre uker etterpå for å sjekke om det ble mer cyster. Cysteveksten stoppet, så det ble ikke gjort noe med. Fostersekken hadde vokst bittelitt, men var fortsatt bare sort flekk. De mente jeg da var 6 uker på vei. (der de to første er jo to uker før selve befruktningen vettu). 

Angående deg... Ordne ny time? Og så kjøper du deg et prøveglass i forkant av den så de får teste fra morgenurin de også. Be om at de sjekker nivået. 

Hvis TS i går fikk "2-3 uker" på clearblue er det ikke logisk å få negativ graviditetstest dagen etter. Enten tok hun en av testene feil eller så var det falsk negativ hos gynekolog. Eller så går hcg-verdiene dessverre ned. 

• Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Du kan ha "blighted ovum", altså et egg som har festet seg men ikke klart å utvikle seg, da vil du få positiv test men det vil ikke være noe å se på UL. Det normale da er en spontanabort etter hvert (jeg gikk helt til uke 13 med det og måtte ta medisinsk abort siden kroppen ikke ordnet opp selv).

ELLER det kan være at det bare er for tidlig å se noe, og at du har så lite HCG at du bare får positiv test på superkonsentrert urin. 

Anonymkode: 91329...200

• Liker 1
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Du er nok bare for kort på vei til at gynekologen kunne se noe. HCG må være over 1500-2000 (ca) for å se noe på UL, tror 2-3 på CB er fra 50-100.

Endret av Marimma
  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

AnonymBruker skrev (2 timer siden):

Om man har testet 2-3 uker på clearblue kan du dyppe testen i doen etter et besøk, og få positivt resultat. 

Anonymkode: 06698...ba1

• Liker 5
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Du vil ikke se noe før du er 7 uker. Når du hadde mensen sist har ingen ting å si . Men når du hadde eggløsning. 

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (8 timer siden):

Du kan ha "blighted ovum", altså et egg som har festet seg men ikke klart å utvikle seg, da vil du få positiv test men det vil ikke være noe å se på UL. Det normale da er en spontanabort etter hvert (jeg gikk helt til uke 13 med det og måtte ta medisinsk abort siden kroppen ikke ordnet opp selv).

ELLER det kan være at det bare er for tidlig å se noe, og at du har så lite HCG at du bare får positiv test på superkonsentrert urin. 

Anonymkode: 91329...200

Ved BO kan man vel se en fostersekk, men ikke noe foster i den. 

Anonymkode: 972ba...afb

• Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Du må være over 6 uker på vei. Rart gynekologen ikke sa noe om dette. Det offentlige tar ikke ultralyd før du er 6-7 uker på vei, nettopp for man kan risikere å ikke se noe.

Anonymkode: f482b...c53

• Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

19 hours ago, Anna-prøven said:

Jeg hadde siste mens i midten av mars, altså kunne jeg potensielt være flere uker på vei. For alt du vet kan jeg ha hatt flere spontanaborter eller slitt med å bli gravid og at det er derfor det er viktig for meg å vite.

Jeg lurer bare på om andre har vært borti samme tilfelle, ikke om noen kan gi meg pes for å ha dratt på tidlig ultralyd.

Jeg var på tidlig UL og de så ingenting. Da målte de hcg nivået og så tok jeg ny hcg måling noen dager senere slik at de kunne se om det var stigning. Det var det. Vi tok ny UL noen uker senere. Jeg hadde hatt flere spontanaborter og viste derfor ikke helt hvor langt jeg var på vei. 

Nå er jeg 27 uker på vei og vi skal ha en liten jente❤️

Anonymkode: f8040...a59

• Hjerte 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 minutt siden, AnonymBruker said:

Jeg var på tidlig UL og de så ingenting. Da målte de hcg nivået og så tok jeg ny hcg måling noen dager senere slik at de kunne se om det var stigning. Det var det. Vi tok ny UL noen uker senere. Jeg hadde hatt flere spontanaborter og viste derfor ikke helt hvor langt jeg var på vei. 

Nå er jeg 27 uker på vei og vi skal ha en liten jente❤️

Rettelse: de så en tom fostersekk på UL. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...