Gå til innhold

Noen sier "jeg blir ikke brun, jeg blir bare solbrent".


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Er det virkelig umulig for noen hvite mennesker å få farge fra soleksponering?

Anonymkode: f0934...fe0

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Jeg jobber i barnehage og er mye ute. Har aldri noe skille etter shorts, T-skjorte, sko eller noe.. noen ganger litt rød, som går vekk etter en dag eller to..

 

Anonymkode: 30071...a41

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tja, noen opplever jo at "Jeg blir ikke brun, det er bare fregnene som vokser sammen". 

 

De aller fleste får jo en viss grad av farge fra soleksponering. Men det varierer hvor mye sol noen tåler før de blir solbrent. Og de må da bruke solfaktor/solbeskyttelse etter hva deres hud faktisk tåler. 

Anonymkode: e48e4...16b

  • Liker 1
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg blir ikke særlig brun, men jeg har aldri prøvd å sole meg en hel sommer for å bli brun heller. Har ikke tålmodighet til sånt.

Anonymkode: 2a4a5...2a5

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Jeg er en sånn person som ikke blir(nevneverdig) brun. Ble mobbet for dette som barn/tenåring/voksen, enda jeg var og er aktiv og stort sett ute hele dagen. Som barn elsket jeg å være ute, og fikk raserianfall om jeg måtte inn for å spise/dusje/sove. Så om jeg får høre at jeg må "komme meg ut i sola" en gang til kommer jeg til å bli voldelig! Jeg grillet meg uten tanke på helsa for å få den knapt nevneverdige brunfargen, ble mobbet og latterliggjort likevel, og alt det har gitt meg er hyperpigmentering som er så ille at huden blir ruglete når jeg eksponeres for sol, selv med 50faktor!

Anonymkode: 46dce...db7

  • Hjerte 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg er blant de som sjelden blir ordentlig sjokoladebrun, uansett hvor mye jeg soler meg.

Har vært på mange sydenturer med venninner. Vi går til stranden sammen, soler oss sammen hele dagen, og går tilbake til hotellet sammen. Likevel ser jeg akkurat ut som før, verken brun eller brent, mens venninnene mine blir helt hummerrøde eller brune.

Jeg pleide å si jeg har elefanthud. Ingenting bet på den når det kommer til sol.  Men heldigvis har jeg med alderen fått mer pigment i huden, og kan med iherdig innsats få en viss farge. Men greia er at jeg bare hater å sole meg... jeg misliker det sånn at jeg heller går blek. 

Nå har jeg hatt hudkreft også (to steder), operert i desember, og det er enda en grunn til å la være å steke meg i sola.

  • Liker 1
  • Hjerte 2
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ja, men du må ikke ta alt 100% bokstavelig hele tiden. Jeg har nesten ikke pigmenter, og får bare svak svak farge i løpet av en sommer. Det er nesten så man ikke ser skille. 

På grunn av at jeg blir så lett brent må jeg selvsagt smøre meg med høy faktor og holde meg mer i skyggen enn de som tåler sola bedre. Dermed får jeg mindre sol å bli brun av. 

Anonymkode: a9f06...045

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvis jeg oppholder meg mye i sola i løpet av sommeren så får jeg en svaak farge langt uti august. Jeg blir lett brent da, så enten må jeg ha høy faktor eller korte perioder i sola. Har en veldig lys hudfarge. 

Nå gidder jeg ikke å oppholde meg mye i sola og får derfor ikke farge av betydning. Bortsett fra et rødlig bryst, uansett hvor mye solkrem jeg tar på.

Anonymkode: f890c...338

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg fikk ikke farge før jeg bodde og reiste i solrike land, -altså da jeg ble eksponert for sterk sol og varme hver eneste dag over lang tid. 

Anonymkode: 8c076...27a

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (2 timer siden):

Er det virkelig umulig for noen hvite mennesker å få farge fra soleksponering?

Anonymkode: f0934...fe0

Nei. Men la oss ta Norge som eksempel. Det er nok sol til å gi farge fra april til september. Og kun midt på dagen. Og kun på dager det ikke regner. Og du må ha fri fra jobb, eller jobbe ute. Så la oss si sommerferiens 5 uker har 3 uker med sol. Det er helt gjennomsnittlig. Så får du 20 enkeltdager med sol.

Så er det vinter i 6 måneder. 

Ingen blir brun på det grunnlaget. Ville en etnisk norsk person blitt brun om hen flyttet til … Bahamas og arbeidet utendørs? Ja. Da kan vedkommende bruke fornuftig mengde og styrke solkrem og fortsatt få nok sol. 


Men mange mener rett og slett bare «jeg er ikke komfortabel med å mangedoble sjansen for skade og død av hudkreft for å få gyllen hud» når de sier de ikke blir brune. Men de er for høflige til å si det, mye fordi den de snakker med er komfortabel med å mangedoble risikoen, og det unektelig er uhøflig å påpeke at noen unødig leker med livet.

Anonymkode: 21dec...e56

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg er den som går i shorts hele sommeren så lenge det er sol, blir aldri brun. Min far blir brun nesten ved første vårsola, men det arvet jeg ikke. Har hatt mange opphold i "syden" gjennom årene, blir ikke brun. Blir litt små-mobbet på arbeidsplassen i sommerskjørt, xxx med de hvite beina, blendahvit må finne solbrillene etc

Anonymkode: b79cd...efc

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

AnonymBruker skrev (47 minutter siden):

Hvis jeg oppholder meg mye i sola i løpet av sommeren så får jeg en svaak farge langt uti august. Jeg blir lett brent da, så enten må jeg ha høy faktor eller korte perioder i sola. Har en veldig lys hudfarge. 

Nå gidder jeg ikke å oppholde meg mye i sola og får derfor ikke farge av betydning. Bortsett fra et rødlig bryst, uansett hvor mye solkrem jeg tar på.

Anonymkode: f890c...338

Sånn er han jeg er gift med og. Heldigvis møtte han meg som er streng på at han må smøre seg med høy faktor. Selv blir jeg solbrun bare jeg ser sola, bor i Trøndelag og har allerede skille etter klokke og t-skjorte, til tross for dårlig vær og høy faktor.

Anonymkode: 98524...169

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ja det fins mange forskjellige hudtyper, noen blir aldri brun kun brent, noen blir litt brun etter lang tid, noen blir enkelt brun, noen blir aldri brent 

Anonymkode: 49e2c...ff4

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ja såklart. Bodd 4 år på kreta, fikk ikke skille en gang, og jeg var mye ute.

Anonymkode: c0083...baa

  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

Og jeg blir stort sett ikke brent siden jeg må bruke faktor 50, men blir knallrød av all soleksemen som vokser sammen.

Anonymkode: 67090...c3d

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg kan bli litt brun, jeg hadde et prosjekt et år hvor jeg begynte med solarium lenge før sommeren og hadde en tre uker lang ferie hvor jeg lå og solte meg (trives egentlig best under parasollen). 

Men jeg blir ikke sånn nøttebrun liksom, jeg bare "får farge".

Syk forskjell på folk der, kjæresten min ser ut som han har bodd i Spania i et år etter den første utepilsen, imens jeg kanskje blir litt rød på armen som går bort igjen.

Anonymkode: dd588...42a

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg er rødhåret. Det bittelille skillet jeg kan få kommer etter kraftig solbrenthet. Jeg får ingen farge uten å bli skikkelig solbrent og det prøver jeg selvfølgelig å unngå (men det har skjedd i syden bl.a.). 

Anonymkode: 82d61...8d1

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ja, jeg er en av dem.

Anonymkode: 84cd6...9dc

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...