Mammafranord Skrevet 7. juni #1 Del Skrevet 7. juni Hei. Jeg har nylig fått idag diagnose ADHD i voksen alder. Føles som hele livet går i en film hvor jeg trekker tråder mellom alt som har skjedd og hvorfor ting har vært så utfordrende og overveldende til tider. Har fått høre jeg har angst og depresjon i alle år, og blitt medisinert med antidepressiva i 7 år. Mest sannsynlig uten noen virkning. Trapper ned nå på antidepressiva og ønsker å prøve ut medisin for ADHD. Har forstått det slik at det ikke er lov å snakke om dosering i forumet, så det må ikke nevnes. Hvilken medisin har funket for deg? Og hvordan håndterer du alle dine symptomer gjennom dagen? Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 7. juni #2 Del Skrevet 7. juni Mammafranord skrev (1 time siden): Hvilken medisin har funket for deg? Og hvordan håndterer du alle dine symptomer gjennom dagen? Ritalin har fungert for min del. 😊 ikke ment som en langsiktig løsning, men mer som et hjelpemiddel for å klare å organisere dagliglivet i en periode. Men tidligere så håndterte jeg symptomene dårlig, jeg arbeidet for mye i perioder og ble sykemeldt i andre hvor jeg var utslitt etter å ha vært i høygir så lenge. Brukte 4 år på videregående fordi jeg endret mening, flyttet og hoppet mellom alt jeg skulle gjøre og bli. Samme på universitetet! Klarte meg såvidt fordi emnene jeg likte endte jeg opp med A/6 i mens de som var kjedelige endte på E/2… nå føler jeg meg mer fokusert og tilstede fremfor før. Har også blitt diagnostisert med depresjon og til og med bipolare tidligere, men «heldigvis» var det adhd. Anonymkode: c4fdd...d3d Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 7. juni #3 Del Skrevet 7. juni Det er veldig individuelt hva som hjelper av medisiner. Har en ungdom med adhd og elvanse er det som har hjulpet her uten noen bivirkning. Det som er viktig for deg er å lese deg opp og forstå diagnosen. Det i seg selv kan hjelpe deg mye. Anonymkode: b35de...4db 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Mammafranord Skrevet 7. juni Forfatter #4 Del Skrevet 7. juni AnonymBruker skrev (1 time siden): Det er veldig individuelt hva som hjelper av medisiner. Har en ungdom med adhd og elvanse er det som har hjulpet her uten noen bivirkning. Det som er viktig for deg er å lese deg opp og forstå diagnosen. Det i seg selv kan hjelpe deg mye. Anonymkode: b35de...4db Ja, jeg leser mye for tiden. Hver eneste dag. Nesten så jeg overanalyserer alt nå i forhold til hvordan jeg har det og reagerer sånn og sånn. Slitsomt men må vel til Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Mammafranord Skrevet 7. juni Forfatter #5 Del Skrevet 7. juni AnonymBruker skrev (1 time siden): Ritalin har fungert for min del. 😊 ikke ment som en langsiktig løsning, men mer som et hjelpemiddel for å klare å organisere dagliglivet i en periode. Men tidligere så håndterte jeg symptomene dårlig, jeg arbeidet for mye i perioder og ble sykemeldt i andre hvor jeg var utslitt etter å ha vært i høygir så lenge. Brukte 4 år på videregående fordi jeg endret mening, flyttet og hoppet mellom alt jeg skulle gjøre og bli. Samme på universitetet! Klarte meg såvidt fordi emnene jeg likte endte jeg opp med A/6 i mens de som var kjedelige endte på E/2… nå føler jeg meg mer fokusert og tilstede fremfor før. Har også blitt diagnostisert med depresjon og til og med bipolare tidligere, men «heldigvis» var det adhd. Anonymkode: c4fdd...d3d Kjenner meg igjen mye i det du skriver. Prøvde Ritalin men opplevde sånn puls av den. Mulig det også bare var stress. Hmm. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 7. juni #6 Del Skrevet 7. juni Det som hjelper meg mest er orden og at det er ryddig rundt meg, men jeg sliter med å rydde og lage orden. Vi har derfor organisert alle skuffer og skap i hele leiligheten som et skolekjøkken. Har altså klistrelapper på hver hylle og hver skuff som forteller hvor diverse skal ligge. I hylla hvor vi har tallerkner og asjetter, er det en merkelapp for asjetter og en merkelapp for tallerkener, for eksempel. Matvarer er i bokser fordi jeg blir distrahert om det er veldig mye farger, og emballasjene er ikke akkurat beige. Har også bare de tingene vi MÅ ha. Ting som er kjekt å ha men ikke brukes daglig/ukentlig bor i boden. Igjen med merkelapper som viser hva som skal ligge hvor. Dette fordi det er lettere å holde oversikt og kontroll over få ting. Vi har også en kurv i stua hvor jeg ligger ting jeg rydder opp når hjernen går litt for fort, også ryddes det inn på riktig plass senere. Men kurven er pen å se på og har lokk så den ikke skaper uro bare ved å stå der, liksom. Det hjelper også å dele en oppgave inn i flere deloppgaver. Når jeg rydder kjøkkenet er benken en oppgave, men å kaste ting som skal kastes, sette oppvasken i oppvaskmaskinen og å tørke over benken er deloppgaver. Da slipper jeg å føle meg dum og dust som ikke får til ting hvis jeg ikke har fått til hele kjøkkenet eller hele kjøkkenbenken, for jeg har tross alt klart en eller flere deloppgaver. Jeg bruker Ritalin og trives godt med den. Anonymkode: 20bad...f45 2 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 7. juni #7 Del Skrevet 7. juni Hei, Jeg fikk også ADHD-diagnosen i voksen alder, 10 år siden nå. Det er helt normalt at du overtenker omkring dette nå, og at det er vanskelig å ikke ha fokus på det. Bare aksepter det, og godta at dette opptar deg akkurat nå, men prøv å «skjerme» andre for dette temaet 24/7, det kan fort bli en veldig enspora og selvopptatt greie. Har forsøkt et utall av medisiner, de fleste begynner på Ritalin. Den medisinen funket best mentalt på meg, men ga utslag i risikable bivirkninger etter en tids bruk (høy puls og høyt blodtrykk), så de måtte jeg slutte på dessverre. Leter fortsatt etter den medisinen som ga meg sånn god virkning; som å ha en hjelm på hodet som dempet alle antennene og mottakerne inne i hodet. Anbefaler disse bøkene: https://www.norli.no/boker/dokumentar-og-fakta/familie-og-helse/medisin-og-sykdom/adhd-5?gclid=CjwKCAjw1YCkBhAOEiwA5aN4AY7bOar337yR3nts0S6HsVNubbFIJriWJJUP3FfJ9fhcp_zthKuuTRoCI8kQAvD_BwE https://www.norli.no/boker/dokumentar-og-fakta/familie-og-helse/medisin-og-sykdom/adhd-7?gclid=CjwKCAjw1YCkBhAOEiwA5aN4AZLgbwwukWRY2v-gL6tnigSnFvj1slaxev-aAnIG23SJQlrL0LBxoBoCmGQQAvD_BwE Anonymkode: 7ce47...fa7 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 7. juni #8 Del Skrevet 7. juni @Andro Har ikke du ADHD? Noen gode råd her? Spør deg fordi du alltid svarer godt for deg🤩 Anonymkode: 7ce47...fa7 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Andro Skrevet 7. juni #9 Del Skrevet 7. juni AnonymBruker skrev (5 minutter siden): @Andro Har ikke du ADHD? Noen gode råd her? Spør deg fordi du alltid svarer godt for deg🤩 Anonymkode: 7ce47...fa7 En nesten lik tråd her i dag tidlig der jeg svarte Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 7. juni #10 Del Skrevet 7. juni Andro skrev (8 minutter siden): En nesten lik tråd her i dag tidlig der jeg svarte Ja, jeg så den nå. Godt svart ut 👍 Anonymkode: 7ce47...fa7 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Mammafranord Skrevet 7. juni Forfatter #11 Del Skrevet 7. juni Andro skrev (5 timer siden): En nesten lik tråd her i dag tidlig der jeg svarte Hei. har du link til dette?:) Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Mammafranord Skrevet 7. juni Forfatter #12 Del Skrevet 7. juni AnonymBruker skrev (5 timer siden): Hei, Jeg fikk også ADHD-diagnosen i voksen alder, 10 år siden nå. Det er helt normalt at du overtenker omkring dette nå, og at det er vanskelig å ikke ha fokus på det. Bare aksepter det, og godta at dette opptar deg akkurat nå, men prøv å «skjerme» andre for dette temaet 24/7, det kan fort bli en veldig enspora og selvopptatt greie. Har forsøkt et utall av medisiner, de fleste begynner på Ritalin. Den medisinen funket best mentalt på meg, men ga utslag i risikable bivirkninger etter en tids bruk (høy puls og høyt blodtrykk), så de måtte jeg slutte på dessverre. Leter fortsatt etter den medisinen som ga meg sånn god virkning; som å ha en hjelm på hodet som dempet alle antennene og mottakerne inne i hodet. Anbefaler disse bøkene: https://www.norli.no/boker/dokumentar-og-fakta/familie-og-helse/medisin-og-sykdom/adhd-5?gclid=CjwKCAjw1YCkBhAOEiwA5aN4AY7bOar337yR3nts0S6HsVNubbFIJriWJJUP3FfJ9fhcp_zthKuuTRoCI8kQAvD_BwE https://www.norli.no/boker/dokumentar-og-fakta/familie-og-helse/medisin-og-sykdom/adhd-7?gclid=CjwKCAjw1YCkBhAOEiwA5aN4AZLgbwwukWRY2v-gL6tnigSnFvj1slaxev-aAnIG23SJQlrL0LBxoBoCmGQQAvD_BwE Anonymkode: 7ce47...fa7 Hei! Tusen takk for fint og utfyllende svar. Ja, det er veldig altoppslukende akkurat nå. Mye rare følelser i sving. Men det er på en måte også godt å kjenne at det ikke bare er angst/depresjon. Instagram-feeden min florerer av ADHD-reels videoer. Disse er veldig lærerike forresten. Man kjenner seg så godt igjen i alt. Både humoristisk og litt skummelt. Den første boka du sendte link til, har jeg begynt å høre på lydbok 🙂 skal sjekke ut den siste også. Tusen takk ❤️ Hører mest positive omtaler om medisinene Conserta og Aduvanz. Lillebror fikk sånn puls og frostanfall av Ritalin. Men han fungerte veldig godt på conserta. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 7. juni #13 Del Skrevet 7. juni Mammafranord skrev (12 minutter siden): Hei. har du link til dette?:) Anonymkode: c5975...cb1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 7. juni #14 Del Skrevet 7. juni Jeg prøvde ut medisiner i 2 år. Virket veldig på konsentrasjonen der og da, men jeg ønsker ikke å ta disse medisinene videre og ville forsøke å gå uten. Merket konsentrasjonen dalte og jeg måtte jobbe skikkelig med meg selv for å holde ut dagene på jobb. Klarte det i 1 år før jeg gikk skikkelig på en smell. Angsten og depresjon kom voldsomt tilbake. Angsten er verst. Klarte nesten ikke å gå ut av dørene en periode og ble sykemeldt Nå er jeg tilbake i jobb igjen og jobber 100% . Det er lange og tunge dager Jeg tester ut diverse helsekost som jeg syns fungerer godt tar både b-vitaminer, d vitaminer og tar kosttilskudd som heter ALCAR som jrg syns faktisk hjelper mot konsentrasjonen Ellers så har jeg fokus på kostholdet, trening og ha gode rutiner. Begynt med yoga og jobber også med pusten. Men jeg klare meg ikke uten imovane. Søvn er veldig viktig for meg. Hvis jeg får tilbakefall, så vurderer jeg ta kontakt med en klinikk som tilbyr ketamin behandling (jeg gjør nok dette privat. Orker ikke stå i kø i det offentlige hvis slike ting tar tid). Jeg ønsker å være 100% i jobb og gjør det jeg kan for å klare å fungere så godt som mulig Anonymkode: c53bd...d11 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 7. juni #15 Del Skrevet 7. juni Hva er symptomene deres? Og hvordan gjør medisinen det "bedre" eller hva jeg skal si? Lurer fordi jeg lurer på om jeg har adhd, og om jeg skal snakke med legen om evt utredning. Jeg har ikke dårlig konsentrasjon på ting jeg liker (kan feks lese en krimbok på 2t, men sliter med pensum). Samtidig husker jeg ikke en dritt. Jeg tenker alt for mye. Både tankekjør og dagdrømmer. Kan sitte helt uten energi og bli overveldet av alt som må gjøres, men orker ikke gjøre noe med det. Er generelt surrete. Kan paninkrydde og ha masse energi, begynne på 10 prosjekter og ikke fullføre noen før energien er tomt og hodet fullt. Er mye mer og. Anonymkode: 6e620...4d8 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 7. juni #16 Del Skrevet 7. juni AnonymBruker skrev (17 minutter siden): Hva er symptomene deres? Og hvordan gjør medisinen det "bedre" eller hva jeg skal si? Lurer fordi jeg lurer på om jeg har adhd, og om jeg skal snakke med legen om evt utredning. Jeg har ikke dårlig konsentrasjon på ting jeg liker (kan feks lese en krimbok på 2t, men sliter med pensum). Samtidig husker jeg ikke en dritt. Jeg tenker alt for mye. Både tankekjør og dagdrømmer. Kan sitte helt uten energi og bli overveldet av alt som må gjøres, men orker ikke gjøre noe med det. Er generelt surrete. Kan paninkrydde og ha masse energi, begynne på 10 prosjekter og ikke fullføre noen før energien er tomt og hodet fullt. Er mye mer og. Anonymkode: 6e620...4d8 😂 Jeg må bare le, for dette er meg. Det er 110 % meg! Mange har kommentert dette med krimbøker, for da registrerer jeg ikke omverden. Jeg studerte fag jeg egentlig er interessert i, men klarte ikke få C i snitt engang. Hvis jeg ikke panikkrydder, så pirker jeg så mye at alt annet blir glemt. Typisk at jeg går på badet for å vaske det, ender opp med å sortere alle smykker etter lengde og farge, så har det gått så mye tid at resyen av badet må vente... Eller jeg skal legge på plass klær etter vask, og ender med å sortere hele klesskapet... Jeg starter utredning neste uke! Har gått til psykolog for angst og depresjon pga utbrenthet, og han henviste meg veldig raskt videre når jeg tok opp at jeg tror jeg har adhd. Håper på å få noe hjelp som gjør at jeg holder ut jobben, for jeg har så lite konsentrasjon at jeg ikke klarer gjøre det jeg skal, og jeg har ikke mye å gjøre... jeg tror jeg gikk på en smell i forrige jobben pga adhd, og jeg frykter det nå igjen... Anonymkode: 1b556...0bc Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Marleah Skrevet 7. juni #17 Del Skrevet 7. juni Finnes noe i helsekostbutikker som heter Ashwagandha som skal roe stress ol. Jeg har tenkt å forsøke dette, så har ingen egen erfaringer enda. Men jeg har hørt at mange med ADHD synes det hjelper endel. Vet at Sunkost har det, men det er sikkert flere innen helsekost som også forhandler dette. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 7. juni #18 Del Skrevet 7. juni AnonymBruker skrev (1 time siden): 😂 Jeg må bare le, for dette er meg. Det er 110 % meg! Mange har kommentert dette med krimbøker, for da registrerer jeg ikke omverden. Jeg studerte fag jeg egentlig er interessert i, men klarte ikke få C i snitt engang. Hvis jeg ikke panikkrydder, så pirker jeg så mye at alt annet blir glemt. Typisk at jeg går på badet for å vaske det, ender opp med å sortere alle smykker etter lengde og farge, så har det gått så mye tid at resyen av badet må vente... Eller jeg skal legge på plass klær etter vask, og ender med å sortere hele klesskapet... Jeg starter utredning neste uke! Har gått til psykolog for angst og depresjon pga utbrenthet, og han henviste meg veldig raskt videre når jeg tok opp at jeg tror jeg har adhd. Håper på å få noe hjelp som gjør at jeg holder ut jobben, for jeg har så lite konsentrasjon at jeg ikke klarer gjøre det jeg skal, og jeg har ikke mye å gjøre... jeg tror jeg gikk på en smell i forrige jobben pga adhd, og jeg frykter det nå igjen... Anonymkode: 1b556...0bc Blir godt å få utredet om det er adhd! Godt at noen kjenner seg igjen 😅 ja, kjenner meg igjen i pirkingen. Men her er det sånn at jeg da blir så overveldet at jeg ikke klarer å gjøre noe. Bør nok snakke med legen selv og. Anonymkode: 6e620...4d8 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Mammafranord Skrevet 8. juni Forfatter #19 Del Skrevet 8. juni Marleah skrev (9 timer siden): Finnes noe i helsekostbutikker som heter Ashwagandha som skal roe stress ol. Jeg har tenkt å forsøke dette, så har ingen egen erfaringer enda. Men jeg har hørt at mange med ADHD synes det hjelper endel. Vet at Sunkost har det, men det er sikkert flere innen helsekost som også forhandler dette. Spennende 🙂 Gi beksjed dersom det hjelper! 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Mammafranord Skrevet 8. juni Forfatter #20 Del Skrevet 8. juni AnonymBruker skrev (10 timer siden): Jeg prøvde ut medisiner i 2 år. Virket veldig på konsentrasjonen der og da, men jeg ønsker ikke å ta disse medisinene videre og ville forsøke å gå uten. Merket konsentrasjonen dalte og jeg måtte jobbe skikkelig med meg selv for å holde ut dagene på jobb. Klarte det i 1 år før jeg gikk skikkelig på en smell. Angsten og depresjon kom voldsomt tilbake. Angsten er verst. Klarte nesten ikke å gå ut av dørene en periode og ble sykemeldt Nå er jeg tilbake i jobb igjen og jobber 100% . Det er lange og tunge dager Jeg tester ut diverse helsekost som jeg syns fungerer godt tar både b-vitaminer, d vitaminer og tar kosttilskudd som heter ALCAR som jrg syns faktisk hjelper mot konsentrasjonen Ellers så har jeg fokus på kostholdet, trening og ha gode rutiner. Begynt med yoga og jobber også med pusten. Men jeg klare meg ikke uten imovane. Søvn er veldig viktig for meg. Hvis jeg får tilbakefall, så vurderer jeg ta kontakt med en klinikk som tilbyr ketamin behandling (jeg gjør nok dette privat. Orker ikke stå i kø i det offentlige hvis slike ting tar tid). Jeg ønsker å være 100% i jobb og gjør det jeg kan for å klare å fungere så godt som mulig Anonymkode: c53bd...d11 Hei. Hva er grunnen til at du ikke ønsker å ta medisinene lenger da det hjalp? Fikk du andre plager med bivirkninger? Forstått det slik at man trenger ikke ta adhd medisin hver dag, men mer etter behov. Ikke hørt om ALCAR men skal sjekke det ut 🙂 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå