Gå til innhold

venninner som ikke forstår eller bare ikke vil-Etter flere år-Lager ikke mening


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Hei!

Jeg har etter flere år og ganske åpent vært ærlig om at jegh ar et lite nettverk og at livet som singel 35(36 om 6 mnd) er tøft. Jeg har vært endel "på ballen" rundt nye bekjentskaper, og i det siste har jeg hatt endel "utenfor kurven" opplevelser.

Jeg har brukt store deler av årene mine frem til 35 til å ta opp fag-Utenfor privatist livet,har det vær vankseig, opg jeg opplever en slags  "utevdegsjæl opplevelse" med å komme ut o ensomheten og tanker rundt fremtiden. Da kjærlighetslivet mitt har vært under null punktet, og jeg er singel har det vært litt nsakk om at det er tøft. Men i det store og hele, har jeg vært "på ballen" somsagt med å finne på morsomme og gøyale ting-Eller, jeg har prøvd.

Jeg blir ganske oppgitt, når jeg får høre fra en venninne, at jeg er negativ. Jeg har den siste tiden insjet gasnke mye, og er sliten av alle avslag. Jeg forstår min venninne som er mor, og har en jobb og til høsten skal studere. Så har jeg en annen venninne, som jobber fulltid i to jobber. Sier hun ihvertfall selv.

Jeg aner ikke hva som skjer med de-Hver gang i det siste, uten at jeg har nevnt noe negativt i det hele tatt, så er det feil uansett hva jeg gjør. Jeg har foreslått turer, stranda, ferier og spontane helgeturer-Men ALT blir nedslått-Og nå de jeg hvis jeg reagerer på det!

Min single venninne som jobber i to jobber, aner ejg ikke hva foregår med-Jeg savner at man forteller litt, og føler meg helt ærlig mye ensom singel og forlatt, ikke bare i hverdagen,men spessielt i "høytider" som sommerferier,helger og at man ikke bare kan avse en liten melding og oppdatering.

Jeg er på tinder,og har vært der i tre og ethalvt år(!), uten å få noen matcher som er passende. Jeg insjer som aldri før ,og får kun kjeft for det. Har sagt at ejg ønsker gjerne å få tanker over på andre ting, og hva som hjelper, er å få litt annerledes enn hverdagen inn,men det virker som at jeg snakker for døve ører.

Det er ingen respons! Selv når jeg sender litt småsnaps, spør om hvordan det går i deres liv, og jeg er lei av å få kjeft for å faktisk prøve å ta i et tak, og står alene om organisering,planlegging og tilrettelegging-Og alikevel får nei. Jeg opplever at jeg ikke blir prioritert,og ettersom ejg har etterlyst litt turer med venninner, men at en av venninene mine har lagt til en tur til høsten, med en annen venninne(som jeg ikke kjenner), sårer enda mer!

Ikke fordi hun drar, men fordi jeg føler denne venninen sender små hint hele tiden om at jeg er negativ,men når jeg ber om mer gøy og morro,så får jeg høre jeg maser. Med en sommerjobb stående på hundre prosent, og at jegh ar hoppet ut av studier-Er jeg lei av ustabilitet, og leter etter mer stabile,holdbare forhold. Ettersom min familie(mine søstre) har egne barn, så har jeg ikke familie,og jeg begynner faktisk å kjenne på tristhet og sårbarhet for å være med niesene, når jeg tenker at det skulle vært meg.Jeg skulle hatt egne..Jeg blir 36 om 6 måneder,og får jeg barn sporenstreks etter fylte 36, er jeg 40 år gammel mor, til mitt 4 år gamle barn.(null følelser bak det,bare fakta).

Men jeg må helt årlig si at jeg kjenner på en maktesløshet, og alt jeg hører fra venninene mine, er akkurat dette. Når jeg konkret sier ifra til de hva jeg trenger, så kommer de liksom ikke tilbake til meg med at de har ordnet noe at de kan da og da og at de vil ejg skal være med på noe. Derfor har jejg insjet selv,også får jeg høre at jeg maser. Ber jeg om noe, så snakekr de om andre verdier, so mat de ikke tåler å høre om at jeg bare vil ha litt hverdagsgøy og morro,og trenger dette!

Virker som at alle andre finner tid til venninner, og jeg er sliten av å høre at uansett hva jeg gjør,så blir det feil. I det siste har jeg landet en sommerjobb, og jeg er j oglad, men ingenting å leve av. Nevner jeg det,hører jeg bare at vær glad for hva du har nå-Og det er jo sant, men jeg trenger litt annerledes enn hveradgen og må konstant finne min egen morro. Jeg vet godt om andre som ornder hytteturer,teltturer og stranda, og som har en jobb, og som tåler å høre at venninnen trenger litt ekstra omsorg.

I det hele tatt, ber jeg om mye som kunne ha hjulpet, bare at jeg ikke blir hlrt på initsiativet. Hva kan jeg gjøre?? Hittil krever det ekstremt mye av meg, å gå ut å møte nye,for somregel er det veldig spesielle mennesker,siden jeg må bruke nettet. Eks at jeg sender gratulerer med  dagen til en av de nye bekjente,så får jeg en snap tilbake "grattis med fødsesdagen"(hun er svensk) tilbake?? WTF?? Svarte bare at det er ikke jeg som har bursdag.

Dette er et av mange eksempler, og jeg må sile ut, og jeg har ikke noe imot å møte nye mennesker, men synes det er trist, når du ikke har din faste kjerne med mennesker fra før av. Da blir det en HELT annen klag og tone i det å møte på nye folk.. Jeh ar jo ,men jeg oplever meg ganske avvist på alle områder,INGEN hører.

Anonymkode: a2389...2ea

  • Hjerte 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Skjønner dem, du lager virkelig ikke mening. 

Anonymkode: cec17...2e0

  • Liker 22
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Mange ord. Lite mening.

Anonymkode: 9fe2f...d69

  • Liker 11
  • Nyttig 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg leste ikke alt, men dine venninner er dritslitne, uten at det har noe med deg å gjøre. De har bare ikke overskudd til annet enn egen hverdag, vet hvordan de har det.  Ikke ta det personlig, vis forståelse. De prøver å fikse eget liv, akkurat som deg.

  • Liker 14
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Du er for intens. Jeg skygger banen når noen legger ansvar for deres trivsel på meg. Du er heldig hvis kroppen fungerer noenlunde; mange av oss(som meg) har ikke valget om å være sosial, pga helsemessige utfordringer. Vær takknemmlig om du kan gå, stå og sitte. Jobb heller med innstillingene dine til andre mennesker og livet.

Anonymkode: c52bf...d00

  • Liker 17
  • Nyttig 6
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Du må begynne å høre på hva folk sier til deg. De sier at du er negativ, og masete, hva gjør du for å endre på det?

Anonymkode: fb1cf...10e

  • Liker 13
  • Nyttig 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Tar du mange initiativ men får nei fra en person, må du slutte å foreslå noe. Trenger ikke å ha noe med deg å gjøre, men bare at de er veldig opptatte. Foreldre må du nesten bare slutte å tenke på som noen du kan finne på ting med de første 10 årene av barnas liv, er min erfaring. Se på de gangene dere treffes som en bonus! Du må prøve å få nye venner, og da er det viktig å være åpen og tolerant - ikke bry deg om du ikke forstår en snap - gå videre. Og så gjelder det samme for nye venner som for nye kjærester - du må treffe mange før det blir full treff. Se på det som en reise der du lærer om deg selv. 

Anonymkode: 69db3...61b

  • Liker 7
  • Nyttig 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ulla Ullsokk skrev (1 time siden):

Jeg leste ikke alt, men dine venninner er dritslitne, uten at det har noe med deg å gjøre. De har bare ikke overskudd til annet enn egen hverdag, vet hvordan de har det.  Ikke ta det personlig, vis forståelse. De prøver å fikse eget liv, akkurat som deg.

Ja, men å ta det personlig er kasnje et poeng- Mulig det, men det å småsnakke utover hverdagen, om hva som skjer, hva man tenker opplever og mener om forskjellige ting-Det er jo hverdagen, og det er jo hva som er relasjoner.

Derfor er det litt rart, synes jeg, at det blir stress å snakke sammen om å bare ta en spontant møte en dag med cafe, en helg et sted eller bare en samtale, en snap og dele litt inntrykk og meninger.

Livet er jo ikke en dans på roser hele tiden, og synes det er kjipt at jeg skal få kjeft for å sende litt snaps, sparre litt om hva som treffer diverse nerver paga dating

Selv om jeg insjer til ferier og alt annet, er jeg sliten av å være den eneste som insjer, har sagt det til min single venninne- Men hun ignorerer den- Enten aner hun ikke hva hun skal si, eller så velger hun å ikke svare.

Uansett synes ejg det er kjipt at min mingle venninne deretter sier at jeg har forskjellige verdier fra henne. Hun ønsker seg barn,familie og kan se serier hjemme(dette kommer fra t jeg har insjet om at det er gøy å gjøre ting i hverdagen). Når jeg har sett henne gjøre litt ellers, bare aldri spurt meg.

Pluss at hun er den av oss som har noe gående med forskjellige gutter, jeg har alltid hatt den ene gutten,forskjellen er jo da at hun kan jo ikke skylde på MEG for at hun ønsker seg disse tingene, og si VI har forkskjelige interesser. Det er jo ikke meg hun skal få barn,familie og at jeg øsnker å gjøre ting-Er jo ikke en god grunn for å avskrive et helt vennskap.

Jeg har stusset over at hun har sagt dette, og føler det er som et åpent sår.

Hun har sagt hun har problemer, de t er helsemessig relatert til mormoren hennes, og det er foståelig, men synes hun gir av en eller annen grunn MEG ufortjent mye skyld for at hun opplever vanskligheter.

Det blir jo helt absurd å forholde seg til overnevnte avsnitt, hvor hun aldri får snakket ordentlig med meg i en samtale,fordi hun ikke svarer- hvor det nå har vært litt mer kontakt, men jeg synes ikke at den bærer noen mening-Verken de ordene hun bruker til å beskrive hvorfor hun tar avstand, eller meningen bak handlingene hun synes er forskjellige?

Noen innspill?

Anonymkode: a2389...2ea

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Høres ut som venninnene dine har nedgradert deg til bekjent fordi du har vært negativ og masete. Da hjelper det ikke å invitere til morsomme ting, for de vil ikke tilbringe tid med deg. 

  • Liker 14
  • Nyttig 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (10 minutter siden):

Det blir jo helt absurd å forholde seg til overnevnte avsnitt, hvor hun aldri får snakket ordentlig med meg i en samtale,fordi hun ikke svarer- hvor det nå har vært litt mer kontakt, men jeg synes ikke at den bærer noen mening-Verken de ordene hun bruker til å beskrive hvorfor hun tar avstand, eller meningen bak handlingene hun synes er forskjellige?

Noen innspill?

Anonymkode: a2389...2ea

Hæ? Hun får aldri snakket ordentlig med deg fordi hun ikke svarer? Det har vært mer kontakt, men den bærer ikke noe mening?

Altså, om du skriver med venninner på samme måte som du skriver her inne, anbefaler jeg at du holder kommunikasjonen på det muntlige planet.

Anonymkode: f2967...468

  • Liker 13
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeeze. Gå i terapi og sorter tankene før du «insjer» mer. Du risikerer i dag at de blokkerer deg 100%.

Anonymkode: c52bf...d00

  • Liker 18
  • Nyttig 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

2 hours ago, AnonymBruker said:

Hei!

Jeg har etter flere år og ganske åpent vært ærlig om at jegh ar et lite nettverk og at livet som singel 35(36 om 6 mnd) er tøft. Jeg har vært endel "på ballen" rundt nye bekjentskaper, og i det siste har jeg hatt endel "utenfor kurven" opplevelser.

Jeg har brukt store deler av årene mine frem til 35 til å ta opp fag-Utenfor privatist livet,har det vær vankseig, opg jeg opplever en slags  "utevdegsjæl opplevelse" med å komme ut o ensomheten og tanker rundt fremtiden. Da kjærlighetslivet mitt har vært under null punktet, og jeg er singel har det vært litt nsakk om at det er tøft. Men i det store og hele, har jeg vært "på ballen" somsagt med å finne på morsomme og gøyale ting-Eller, jeg har prøvd.

Jeg blir ganske oppgitt, når jeg får høre fra en venninne, at jeg er negativ. Jeg har den siste tiden insjet gasnke mye, og er sliten av alle avslag. Jeg forstår min venninne som er mor, og har en jobb og til høsten skal studere. Så har jeg en annen venninne, som jobber fulltid i to jobber. Sier hun ihvertfall selv.

Jeg aner ikke hva som skjer med de-Hver gang i det siste, uten at jeg har nevnt noe negativt i det hele tatt, så er det feil uansett hva jeg gjør. Jeg har foreslått turer, stranda, ferier og spontane helgeturer-Men ALT blir nedslått-Og nå de jeg hvis jeg reagerer på det!

Min single venninne som jobber i to jobber, aner ejg ikke hva foregår med-Jeg savner at man forteller litt, og føler meg helt ærlig mye ensom singel og forlatt, ikke bare i hverdagen,men spessielt i "høytider" som sommerferier,helger og at man ikke bare kan avse en liten melding og oppdatering.

Jeg er på tinder,og har vært der i tre og ethalvt år(!), uten å få noen matcher som er passende. Jeg insjer som aldri før ,og får kun kjeft for det. Har sagt at ejg ønsker gjerne å få tanker over på andre ting, og hva som hjelper, er å få litt annerledes enn hverdagen inn,men det virker som at jeg snakker for døve ører.

Det er ingen respons! Selv når jeg sender litt småsnaps, spør om hvordan det går i deres liv, og jeg er lei av å få kjeft for å faktisk prøve å ta i et tak, og står alene om organisering,planlegging og tilrettelegging-Og alikevel får nei. Jeg opplever at jeg ikke blir prioritert,og ettersom ejg har etterlyst litt turer med venninner, men at en av venninene mine har lagt til en tur til høsten, med en annen venninne(som jeg ikke kjenner), sårer enda mer!

Ikke fordi hun drar, men fordi jeg føler denne venninen sender små hint hele tiden om at jeg er negativ,men når jeg ber om mer gøy og morro,så får jeg høre jeg maser. Med en sommerjobb stående på hundre prosent, og at jegh ar hoppet ut av studier-Er jeg lei av ustabilitet, og leter etter mer stabile,holdbare forhold. Ettersom min familie(mine søstre) har egne barn, så har jeg ikke familie,og jeg begynner faktisk å kjenne på tristhet og sårbarhet for å være med niesene, når jeg tenker at det skulle vært meg.Jeg skulle hatt egne..Jeg blir 36 om 6 måneder,og får jeg barn sporenstreks etter fylte 36, er jeg 40 år gammel mor, til mitt 4 år gamle barn.(null følelser bak det,bare fakta).

Men jeg må helt årlig si at jeg kjenner på en maktesløshet, og alt jeg hører fra venninene mine, er akkurat dette. Når jeg konkret sier ifra til de hva jeg trenger, så kommer de liksom ikke tilbake til meg med at de har ordnet noe at de kan da og da og at de vil ejg skal være med på noe. Derfor har jejg insjet selv,også får jeg høre at jeg maser. Ber jeg om noe, så snakekr de om andre verdier, so mat de ikke tåler å høre om at jeg bare vil ha litt hverdagsgøy og morro,og trenger dette!

Virker som at alle andre finner tid til venninner, og jeg er sliten av å høre at uansett hva jeg gjør,så blir det feil. I det siste har jeg landet en sommerjobb, og jeg er j oglad, men ingenting å leve av. Nevner jeg det,hører jeg bare at vær glad for hva du har nå-Og det er jo sant, men jeg trenger litt annerledes enn hveradgen og må konstant finne min egen morro. Jeg vet godt om andre som ornder hytteturer,teltturer og stranda, og som har en jobb, og som tåler å høre at venninnen trenger litt ekstra omsorg.

I det hele tatt, ber jeg om mye som kunne ha hjulpet, bare at jeg ikke blir hlrt på initsiativet. Hva kan jeg gjøre?? Hittil krever det ekstremt mye av meg, å gå ut å møte nye,for somregel er det veldig spesielle mennesker,siden jeg må bruke nettet. Eks at jeg sender gratulerer med  dagen til en av de nye bekjente,så får jeg en snap tilbake "grattis med fødsesdagen"(hun er svensk) tilbake?? WTF?? Svarte bare at det er ikke jeg som har bursdag.

Dette er et av mange eksempler, og jeg må sile ut, og jeg har ikke noe imot å møte nye mennesker, men synes det er trist, når du ikke har din faste kjerne med mennesker fra før av. Da blir det en HELT annen klag og tone i det å møte på nye folk.. Jeh ar jo ,men jeg oplever meg ganske avvist på alle områder,INGEN hører.

Anonymkode: a2389...2ea

HÆÆÆ??? Dette her var bare babbling og rabling. Jeg er også 36 år, jobber fulltid og har ikke all verdens med nettverk, men jeg klager ikke til eller på mine andre venninner og det livet de lever. Gjør heller ting som kan få deg til å komme ut av den ensomheten og skaff deg et eget liv, for det her du skriver får deg bare til å høres fryktelig desperat ut og jeg skjønte egentlig ikke særlig mye!!

Anonymkode: b024f...00f

  • Liker 15
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (7 minutter siden):

Hæ? Hun får aldri snakket ordentlig med deg fordi hun ikke svarer? Det har vært mer kontakt, men den bærer ikke noe mening?

Altså, om du skriver med venninner på samme måte som du skriver her inne, anbefaler jeg at du holder kommunikasjonen på det muntlige planet.

Anonymkode: f2967...468

Når jeg sier mer kontakt, er det fordi det er JEG som tar kontakt i hverdagen.

det er jeg som sender, spør og insjer og deltar aktivt. Hun er kansje bare ikke klar over det, for mange er sånn-At de ikke reflekterer over hvem som tar initsiativ

Men nå har jeg sagt det og latt henne vite det

så jeg synes det er litt rart at hun ikke plukker opp på det

Hva som ikke bærer mening, er kun relatert til hva jeg skriver over. Da trenger du å se på avsnittene mine og lese igjen. Det er du som missforstår hva jeg sier

Når jeg sier at det ikke bærer mening, så er det relatert til at hun gir meg skylden for hennes problemer,som ikek bærer mening. Hvordan kan hun si at hun vil ha familie,få barn og kose seg med en serie(av og til) som såklart er helt greit. FOr det første, når det kommer til barn,så er det ikke meg hun skal få barn med.

Derfor at hun holder på med forskjellige gutter(når jeg kun har hatt en, som gjør tråden enklere å holde ipraksis)mens hun har jo endel løse, og leggger det over på meg at hun ikke får dette til å gå opp. Dersom hun mener at dette er forskjellige verdier. Hvordan kan hun relatere den til meg??

Da trenger hun noen å skylde på, og jeg fatter ikke hvordan hun drar en slik en uansett?

Anonymkode: a2389...2ea

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

AnonymBruker skrev (34 minutter siden):

HÆÆÆ??? Dette her var bare babbling og rabling. Jeg er også 36 år, jobber fulltid og har ikke all verdens med nettverk, men jeg klager ikke til eller på mine andre venninner og det livet de lever. Gjør heller ting som kan få deg til å komme ut av den ensomheten og skaff deg et eget liv, for det her du skriver får deg bare til å høres fryktelig desperat ut og jeg skjønte egentlig ikke særlig mye!!

Anonymkode: b024f...00f

SÅ la vær å kommentere og bygg på din egen høflighet isteden da..jeez..jeg pleier å gå ut av samtaler jeg ikke skjønner bæret av, men du MÅTTE bare kommentere akkurat dette! HAHA :)

Anonymkode: a2389...2ea

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (37 minutter siden):

Når jeg sier mer kontakt, er det fordi det er JEG som tar kontakt i hverdagen.

det er jeg som sender, spør og insjer og deltar aktivt. Hun er kansje bare ikke klar over det, for mange er sånn-At de ikke reflekterer over hvem som tar initsiativ

Men nå har jeg sagt det og latt henne vite det

så jeg synes det er litt rart at hun ikke plukker opp på det

Hva som ikke bærer mening, er kun relatert til hva jeg skriver over. Da trenger du å se på avsnittene mine og lese igjen. Det er du som missforstår hva jeg sier

Når jeg sier at det ikke bærer mening, så er det relatert til at hun gir meg skylden for hennes problemer,som ikek bærer mening. Hvordan kan hun si at hun vil ha familie,få barn og kose seg med en serie(av og til) som såklart er helt greit. FOr det første, når det kommer til barn,så er det ikke meg hun skal få barn med.

Derfor at hun holder på med forskjellige gutter(når jeg kun har hatt en, som gjør tråden enklere å holde ipraksis)mens hun har jo endel løse, og leggger det over på meg at hun ikke får dette til å gå opp. Dersom hun mener at dette er forskjellige verdier. Hvordan kan hun relatere den til meg??

Da trenger hun noen å skylde på, og jeg fatter ikke hvordan hun drar en slik en uansett?

Anonymkode: a2389...2ea

er jo ikke rart folk misforstår deg. Det er ingen sammenheng i setningene dine

  • Liker 17
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Snakker du slik som du skriver? For det er helt umulig å forstå hva du mener. Du virker uansett som en veldig slitsom person

Anonymkode: 8e75f...c05

  • Liker 16
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

Kan du for guds skyld slutte å bruke ordet "insje"? 

Bare det hadde fått meg til å kutte deg ut. Det er til å bli gal av. 🤯

Anonymkode: 674a6...c34

  • Liker 13
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tror kanskje en del av problemet er at du ikke klarer å kommunisere ordentlig. Setningene dine gir ikke mening og du bruker ord som ikke hører hjemme i setningene. Bærer mening? Det heter gir mening. 

Jeg ser du gyver løs på de som faktisk gir deg klare svar! Du gir ikke mening i det du skriver. Det er det hele tråden forsøker å fortelle deg. 

Men personlig så forstår jeg vennene dine, du legger all skyld for din egen lykke over på dem, virker som du ikke skjønner at det er kun du som er ansvarlig for din egen lykke. Ingen andre. Og jeg tror vennene dine har rett og slett gått lei av masing og du trekker dem kanskje med deg ned i grumset. 

Om du kjeder deg, hvorfor tar du ikke tak selv og gjør noe morsomt? Gjør ting alene? 

 

 

Anonymkode: 3fe85...399

  • Liker 15
  • Nyttig 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

49 minutter siden, AnonymBruker said:

SÅ la vær å kommentere og bygg på din egen høflighet isteden da..jeez..jeg pleier å gå ut av samtaler jeg ikke skjønner bæret av, men du MÅTTE bare kommentere akkurat dette! HAHA :)

Anonymkode: a2389...2ea

Unnskyld meg, nå forstår jeg veldig godt dine venninner! Ikke bare er du desperat men du er frekk, passiv agressiv, og eier ikke selvinnsikt. Når du legger ut en sak her på KG så kan du faktisk ikke velge hva eller hvem som svarer deg, og at du ikke liker svarene på sytingen din sier veldig mye om deg.

Anonymkode: b024f...00f

  • Liker 13
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

13 minutter siden, AnonymBruker said:

Kan du for guds skyld slutte å bruke ordet "insje"? 

Bare det hadde fått meg til å kutte deg ut. Det er til å bli gal av. 🤯

Anonymkode: 674a6...c34

HAHAHAH tenkte på det samme, er så fjortis at jeg får helt vondt. Samme går for ordet "serr" :D

Anonymkode: b024f...00f

  • Liker 6
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...