Gå til innhold

Eggløsningstester - gode råd?

AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Hei!

Jeg prøver å bli gravid for første gang, foreløpig bare i PP2 så er fortsatt en fersk prøver. Sluttet på p-piller i begynnelsen av mars og kom rett inn i regelmessig syklus på 29 dager. Kjøpte eggløsningstester (Make sure) før PP1 og tracker syklus med Flo. Tenkte det var fint å prøve å sjekke om man faktisk har eggløsning. Har symptomer som eggehviteaktig utflod og murringer samt ømme bryster rett etterpå hver måned, og vil jo tro jeg har eggløsning siden jeg har så regelmessig syklus? Men disse eggløsningstestene skaper bare hodebry… de har ikke vist positivt en eneste gang, og jeg sliter litt med å forstå hvordan jeg faktisk skal bruke de.

Har etterhvert hørt at man helst ikke skal teste tidlig på morgenen, eller på første urin. Samtidig skal man ikke ha gått på do de siste 4 timene og helst ikke ha drukket så mye? Jeg står opp ca. 07.00 hver morgen (tidligere hvis jeg jobber dagvakter). Da har jeg jo naturlig nok ikke gått på do de siste 4 timene eller drukket noe særlig. Jeg har derfor testet en del på morgenen og dette er eneste tidspunktet i løpet av et døgn jeg kan se to tydelige streker (men fortsatt negativ). I dag testet jeg i tillegg på 2. urin for å sjekke. Dette var ganske kort tid etter første test og stadig like negativ. Senere på dagen har jeg ikke sjans til å holde meg i 4 hele timer før jeg tester på nytt, og man skal jo også helst passe på å drikke tilstrekkelig med vann. Jeg trener en del og de dagene jeg trener mest blir væskeinntaket desto høyere. 

Så hvordan løser dere dette i praksis? Noen gode råd? Bør jeg bare gi blaffen i eggløsningstester?

Anonymkode: 15992...e06

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Jeg er forresten 32 år, det glemte jeg å ta med☺️

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg brydde meg ikke om når jeg testet, tid etter dobesøk, mengde vann og slik. Testen viste positivt når den "skulle". 

Så det handler bare om at du ikke har funnet LH vinduet ditt. Noen har en ganske kort topp, andre en lang/slak en. Veldig mange har eggløsning tidligere eller senere enn de tror. Og husk at testen er positiv 1-2 dager før selve eggløsningen, og negativ igjen når du har eggløsning. 

Anonymkode: 38bae...7ed

• Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Sofakona skrev (10 minutter siden):

Så du har hat 29 dagers syklus i mars, april og mai? 

Ja

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (1 time siden):

Jeg brydde meg ikke om når jeg testet, tid etter dobesøk, mengde vann og slik. Testen viste positivt når den "skulle". 

Så det handler bare om at du ikke har funnet LH vinduet ditt. Noen har en ganske kort topp, andre en lang/slak en. Veldig mange har eggløsning tidligere eller senere enn de tror. Og husk at testen er positiv 1-2 dager før selve eggløsningen, og negativ igjen når du har eggløsning. 

Takk for svar!

Har det noe å si at man har kort LH-peak? Er det negativt?😬

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Ville begynt å teste på dag 10 og testet helt til den viste positivt. Personlig har jeg 28 dagers syklus å pleier å ha el på syklusdag 18, men begynner alltid å teste på dag 12😊 pleier å teste mellom kl 14-18.

Evt om du syns disse testene er trælete, så kan du jo begynne å måle basaltemperatur i stedet😊 mange flinke med mye gode tips i tempetråden her inne.

Anonymkode: 65654...df7

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (1 time siden):

Takk for svar!

Har det noe å si at man har kort LH-peak? Er det negativt?😬

Jeg har lest om enkelte som sliter med å treffe. 

men start tidligere en syklus, så skal du se at det går. 

Selv gikk jeg over til temping, som foreslått over, det ga sikrere resultat. Men vet ikke om jeg hadde giddet det som fersk prøver, mye styr for noe som sannsynligvis ordner seg av seg selv. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kjøp digitale fra clearblue, test på morgenurin og start cd 12. Får du el vil de slå ut, de er ganske sensitive og nøyaktige. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Laura80 skrev (Akkurat nå):

Kjøp digitale fra clearblue, test på morgenurin og start cd 12. Får du el vil de slå ut, de er ganske sensitive og nøyaktige. 

Morgenurin er så sterk at veldig mange vil få falsk positiv. 

Ville uansett startet cd 10. cd 12 er jo 2 dager før dag 14, som jo er snittet. (Testen er positiv 1-2 døgn før eggløsning, så negativ eggløsningsdag)

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (Akkurat nå):

Morgenurin er så sterk at veldig mange vil få falsk positiv. 

Ville uansett startet cd 10. cd 12 er jo 2 dager før dag 14, som jo er snittet. (Testen er positiv 1-2 døgn før eggløsning, så negativ eggløsningsdag)

Clearblue anbefaler vel likevel morgenurin, gjør de ikke? Mener det stod det på esken til de da jeg brukte de. Har alltid brukt morgenurin på alle eltester og alltid fått positiv ved el, aldri falsk positiv :)  Men har man forhøyet lh naturlig vil de kanskje slå ut feil?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Laura80 skrev (2 timer siden):

Clearblue anbefaler vel likevel morgenurin, gjør de ikke? Mener det stod det på esken til de da jeg brukte de. Har alltid brukt morgenurin på alle eltester og alltid fått positiv ved el, aldri falsk positiv :)  Men har man forhøyet lh naturlig vil de kanskje slå ut feil?

Har aldri lest om tester som anbefaler det. Tvert i mot mange som gjør denne feilen og får positiv flere dager på rad da urinen er så konsentrert. 

Så det TS skriver i HI stemmer med slik de fleste tester er,  i alle fall. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

AnonymBruker skrev (2 timer siden):

Har aldri lest om tester som anbefaler det. Tvert i mot mange som gjør denne feilen og får positiv flere dager på rad da urinen er så konsentrert. 

Så det TS skriver i HI stemmer med slik de fleste tester er,  i alle fall. 

Vet ikke, men står hvertfall dette i clearblue kan bruksanvisning :

« Du kan teste når som helst på dagen, men det bør være på omtrent samme tid hver dag (mange kvinner synes det er mest praktisk å gjøre det med én gang de står opp).»

:)

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Laura80 skrev (33 minutter siden):

Vet ikke, men står hvertfall dette i clearblue kan bruksanvisning :

« Du kan teste når som helst på dagen, men det bør være på omtrent samme tid hver dag (mange kvinner synes det er mest praktisk å gjøre det med én gang de står opp).»

:)

De vil selge tester.

Google, les for eksempel babyverden, og nøytrale kilder :)

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (4 minutter siden):

De vil selge tester.

Google, les for eksempel babyverden, og nøytrale kilder :)

Kanskje, har selv aldri fått positive tester foruten før eggløsning da. :) 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Jeg ville absolutt testet på ettermiddag. Jeg har fått negativ på morgenurin, men testet igjen rundt kl 18 å fått positiv. For å være sikker på at man ikke går glipp at av peaken altså, noen at jo å veldig kort LH-topp, så kanskje allerede er den negativ igjen morgenen etter. 

Anonymkode: 65654...df7

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Laura80 skrev (20 minutter siden):

Kanskje, har selv aldri fått positive tester foruten før eggløsning da. :) 

Og mange sliter med at de får for mange positive. Eller at de aldri finner sin "LH luke"

Så slutt med feilinformasjon. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg ble anbefalt av legen å ta eggløsningstest mellom 12-16. Dette fordi LH oftest stiger på formiddagen etter man er stått opp og ikke tidlig om morningen. Jeg har kort LH vindu. Jeg fikk alltid negative tester når jeg testet om morningen, men etter jeg forandret tidspunkt å ta testen på så forandret det seg. 

Anonymkode: 5fff1...0ea

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (17 timer siden):

Og mange sliter med at de får for mange positive. Eller at de aldri finner sin "LH luke"

Så slutt med feilinformasjon. 

Hva er feilinformasjon?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...