Gå til innhold

Elbil: høy kmstand eller fornuftsbilen?


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Det frister jo å velge en Jaguar i-pace i min prisklasse, men, grunnen til at den er i nettopp den klassen er en kmstand på 200 000. Men, det er langt,  ikke sant? Jeg burde heller gå for en Hyundai Kona med langt lavere kmstand?

Anonymkode: bfae3...973

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Dersom det finnes en god analyse som sier at batteripakken er bra, ville jeg sterkt vurdert Jag’en. Bortsett fra bremser og fjærer er det jo nesten ikke slitedeler på en elbil.

Jeg har alltid kjøpt en europeisk premium-bil med høy km framfor en jalla-tralle fra Asia med skranglete karosseri, dårlige seter, mye rust og lite og dårlig utstyr. Spesielt seter er jo viktig, da trenger man europeisk premium for å sitte godt.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Er sikkert noen med mer peiling. Men som jeg skjønner det så er batteriet det som blir "slitt" på en elbil. Så det er vel i hovedsak problemet med høy kilometerstand. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg hadde i utgangspunktet ikke hatt problemer med en bil med høy kilometerstand så lenge batterianalysen sier at den er ok.

Men...Jaguaren er den eneste elbilen, meg bekjent, som var så dårlig at den ble tilbakekjøpt av produsenten under NDA. Mens Hyundai sine har et fantastisk godt rykte.

Av og til er det å strekke seg etter de staselige merkene rett og slett ikke verdt strevet.

Anonymkode: a59ad...b28

  • Liker 1
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Snok1 skrev (1 time siden):

Dersom det finnes en god analyse som sier at batteripakken er bra, ville jeg sterkt vurdert Jag’en. Bortsett fra bremser og fjærer er det jo nesten ikke slitedeler på en elbil.

Jeg har alltid kjøpt en europeisk premium-bil med høy km framfor en jalla-tralle fra Asia med skranglete karosseri, dårlige seter, mye rust og lite og dårlig utstyr. Spesielt seter er jo viktig, da trenger man europeisk premium for å sitte godt.

Er nøyaktig de samme deler i understell på en elbil, som bensin/diesel som slites. Men har du ikke peiling så er det værre.

Anonymkode: ee8e3...f8e

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er veldig avhengig av hvor mye penger du har om noe uforutsett skjer. Alt er dyrere i premium bil som har gått langt. Dekk, bremser, hjuloppheng osv er alle ting som fort koster 2-3 gangen om en sammenligner en ipace med en Hyundai Kona.

Men om batteri analyse er ok og en ikke har problem med plutselige reperasjoner i 30-50k så er europeiske premium biler en helt annen klasse å kjøre med. 

Kjører selv en 2011 tysk premium bil og har gått fort 20k/år i reine slitedeler (ikke relatert til motor type) siste årene. 

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Ts

 

Takk for alle betraktninger. Jeg skal kjøpe ny bil fordi jeg har mista en hjulmutter *ler* (- litt på kanten selvfølgelig) så særlig innspill på deler og kostnad er fine. Jeg øyna en liten sjanse til å få en bil litt "over my league", men blir nok å holde meg til fornuftsvalget... 

Anonymkode: bfae3...973

Lenke til kommentar
Del på andre sider

El.bil er ikke noe å satse på, den taper seg så mye når garantien nærmer seg utgang. Etter 8år er jo batteriet ute på garanti, plutselig skjer det noe. Store kostnader.

Den er også veldig dyr i innkjøp, ikke noe miljøvennlig om du ser det totale regnskapet.

Du får en bra bensinbil til 50k+.

Anonymkode: a55f9...e47

Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 hour ago, AnonymBruker said:

El.bil er ikke noe å satse på, den taper seg så mye når garantien nærmer seg utgang. Etter 8år er jo batteriet ute på garanti, plutselig skjer det noe. Store kostnader.

Den er også veldig dyr i innkjøp, ikke noe miljøvennlig om du ser det totale regnskapet.

Du får en bra bensinbil til 50k+.

Anonymkode: a55f9...e47

For det skjer jo aldri noe med motordelene til en fossil bil? Har vært gjennom problemer med egr, turbo, partikkelfilter og clutch, og ingen av de tingene var gratis å fikse

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (10 timer siden):

El.bil er ikke noe å satse på, den taper seg så mye når garantien nærmer seg utgang. Etter 8år er jo batteriet ute på garanti, plutselig skjer det noe. Store kostnader.

Den er også veldig dyr i innkjøp, ikke noe miljøvennlig om du ser det totale regnskapet.

Du får en bra bensinbil til 50k+.

Anonymkode: a55f9...e47

En ti år gammel Tesla Model S koster mer enn en ti år gammel Toyota Avensis. Sjekk på finn.no.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ikke mange Tesla S som har gått 200.000 km uten nytt batteri. Og de var vel de beste.....

Anonymkode: 70ae2...810

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Snok1 skrev (7 timer siden):

En ti år gammel Tesla Model S koster mer enn en ti år gammel Toyota Avensis. Sjekk på finn.no.

Du kunne kanskje valgt en litt mer representativ sammenligning? Avensis er jo bunnslammet til Toyota.

Anonymkode: 75cf3...049

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

AnonymBruker skrev (17 minutter siden):

Du kunne kanskje valgt en litt mer representativ sammenligning? Avensis er jo bunnslammet til Toyota.

Anonymkode: 75cf3...049

Jeg tenker en stor mellomklasse fossilbil mot en stor mellomklasse elbil. 
Kom gjerne med andre forslag til biler som matcher Model S.

Må nesten være Model S siden det er 10 år siden den ble introdusert som første elbil med ordentlig rekkevidde.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Snok1 skrev (4 minutter siden):

Jeg tenker en stor mellomklasse fossilbil mot en stor mellomklasse elbil. 
Kom gjerne med andre forslag til biler som matcher Model S.

Må nesten være Model S siden det er 10 år siden den ble introdusert som første elbil med ordentlig rekkevidde.

Mercedes s klasse, bmw 5 serie osv. Men uansett helt tullete diskusjon 

Anonymkode: 24a3f...f33

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg hadde ikke kjøpt en bil som har gått så langt om en ikke har kunnskap og mulighet til å gjøre en del selv når det oppstår problemer. At det er en elbil reduserer sannsynligheten for feil, men det kan og vil oppstå uansett.

Om en har mulighet til å kjøpe en bil med resterende garanti vil du ha en sikring den første tiden vertfall.,

Om bilen er europeisk, amerikansk eller asiatisk er irrelevant da det er så stor innbyrdes forskjeller mellom modeller at en må sammenligne konkrete modeller for å kunne si noe om komfort og kvaliteter.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

Ryddet for latterliggjøring og tilsvar til dette. Husk at innlegg som inneholder regelbrudd blir ryddet selv om man svarer på tråden uten å bryte reglene. Noen ganger er det lurt og ikke sitere. 

Christina82, mod

Endret av Christina82
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg hadde aldri kjøpt en Jaguar. Ekstremt dyre deler, og britiske fabrikanter er ikke akkurat kjent for kvalitet. 

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jepp, engelske biler...på nivå med sovjetbiler.

Smokekit2.jpg.6db8da33816edd8fd20fa3d38b1324a8.jpg

Anonymkode: a59ad...b28

Lenke til kommentar
Del på andre sider

15 hours ago, Reign said:

Jeg hadde aldri kjøpt en Jaguar. Ekstremt dyre deler, og britiske fabrikanter er ikke akkurat kjent for kvalitet. 

 

14 hours ago, AnonymBruker said:

Jepp, engelske biler...på nivå med sovjetbiler.

Smokekit2.jpg.6db8da33816edd8fd20fa3d38b1324a8.jpg

Anonymkode: a59ad...b28

Jaguar er vel ikke akkurat engelsk lenger

Anonymkode: 4ae78...78c

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...