Gå til innhold

Hvordan få blokkert tilgang til et journaldokument?


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Jeg brakk benet mitt for noen måneder siden. Når jeg går inn i tilgangsloggen på pasientjournalen ser jeg at flere av legene har vært inne og lest epikrise fra dps. Jeg hadde 2 timer der før jeg byttet til avtalespesialist. Epikrisen beskriver hvor krevende sykehus er for meg pga tidligere traumer. 
 

hva har dette med akutt-undersøkelse pga brukket ben? Har og opplevd at en øyelege og en ØNH spesialist har lest epikrisen før konsultasjon. For meg er grunnene til at jeg har problem med sykehus svært personlig og jeg vil ikke at alle leger som jeg tilfeldigvis treffer på somatisk sykehus skal kunne slå opp denne epikrisen der det står detaljert beskrevet. Har jeg noe mulighet til å stoppe tilgang til dette journaldokumentet? Blir det synlig at det er blokkert og de ikke kan lese eller blir det skjult?  Hvordan går jeg evt frem for å hindre tilgang?

Er det noe grunn jeg som ikke-helsepersonell ikke skjønner som gjør at det er riktig eller lurt av legene å lese psykiatrisk epikrise? (Jeg har aldri selvskadet og har aldri oppsøkt legevakt pga psykiske problemer)

Anonymkode: 2f116...55c

  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Jeg kan ikke skjønne annet enn at det er vanlig å lese hele pasientjournalen når man får en pasient. Dette får å få et bedre bilde av pasienten.

Om det har noe med et brukket bein å gjøre, er usikkert. Men det står nå i journalen og når man først har gått inn der, er det vel like greit å lese det som står der?

Anonymkode: e7c33...21a

  • Liker 2
  • Nyttig 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Du kan be om en redegjørelse for hvorfor de var inne og leste epikrisen. Det er de forpliktet å gi deg. Da kan du i samme slengen be om at epikriser fra DPS kan sperres for innsyn for klinikere.Om ikke avdelingen kan hjelpe deg med dette, bør de iallefall ha oversikt over hvem du kan kontakte for å få ordnet dette.

Anonymkode: 5e94c...eb1

  • Liker 2
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (6 minutter siden):

Jeg kan ikke skjønne annet enn at det er vanlig å lese hele pasientjournalen når man får en pasient. Dette får å få et bedre bilde av pasienten.

Om det har noe med et brukket bein å gjøre, er usikkert. Men det står nå i journalen og når man først har gått inn der, er det vel like greit å lese det som står der?

Anonymkode: e7c33...21a

Jeg skjønner fortsatt ikke hvorfor personen som skulle vurdere om benet mitt skulle opereres har noe med å lese om mine traumer? De må aktivt åpne dokumenter som ikke ligger under sin avdeling. 
 

AnonymBruker skrev (5 minutter siden):

Du kan be om en redegjørelse for hvorfor de var inne og leste epikrisen. Det er de forpliktet å gi deg. Da kan du i samme slengen be om at epikriser fra DPS kan sperres for innsyn for klinikere.Om ikke avdelingen kan hjelpe deg med dette, bør de iallefall ha oversikt over hvem du kan kontakte for å få ordnet dette.

Anonymkode: 5e94c...eb1

Tar jeg kontakt med sykehuset generelt eller en aktuell avdeling? Det er både øyeavdeling, ØNH avdeling, kirurgisk og anestesi som har vært inne og lest epikrisen. Må jeg ta kontakt med alle avdelingene eller finnes det et felles mottak?

Anonymkode: 2f116...55c

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (1 minutt siden):

Jeg skjønner fortsatt ikke hvorfor personen som skulle vurdere om benet mitt skulle opereres har noe med å lese om mine traumer? De må aktivt åpne dokumenter som ikke ligger under sin avdeling. 
 

Eneste jeg kan tenke meg er om du kanskje har reagert "uvanlig" på grunn av traumer? Uten at du selv har merket det?

At du har virket nervøs og de tror at du kanskje lyver om hvordan du skadet benet? De kan tro du er offer for mishandling osv. Opplevde dette selv da jeg brøt arm risten, da trodde ikke legen på skade historien min, og kontaktet politiet som igjen ville vite om jeg hadde blitt utsatt for vold, voldtekt osv.  Historien min var sann, men veldig klønete. 

Og at de derfor sjekker om du har historie med å være redd leger/sykehus, om du vil ha mannlig eller kvinnelig lege pga av det eller det osv. 

Anonymkode: 2f116...55c

 

Anonymkode: 86e0d...bf9

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (4 minutter siden):

Jeg skjønner fortsatt ikke hvorfor personen som skulle vurdere om benet mitt skulle opereres har noe med å lese om mine traumer? De må aktivt åpne dokumenter som ikke ligger under sin avdeling. 
 

Tar jeg kontakt med sykehuset generelt eller en aktuell avdeling? Det er både øyeavdeling, ØNH avdeling, kirurgisk og anestesi som har vært inne og lest epikrisen. Må jeg ta kontakt med alle avdelingene eller finnes det et felles mottak?

Anonymkode: 2f116...55c

Du tar kontakt med den aktuelle avdelingen, helst skriftlig. https://www.helsenorge.no/pasientjournal/om/#se-hvem-som-har-vart-inne-i-pasientjournalen-din

For å sperre journalen din for innsyn kan du finne skjema for dette på Helsenorge: https://www.helsenorge.no/pasientjournal/om/#be-om-a-sperre-journalen-for-helsepersonell

Anonymkode: 5e94c...eb1

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...