AnonymBruker Skrevet 2. juni 2023 #1 Del Skrevet 2. juni 2023 Hei dere, Jeg ønsker å justere styrkeprogrammet mitt litt, og tar med glede imot kommentarer og meninger på min nye plan!? Setter pris på en god begrunnelse også Jeg har trent styrke i mange år, men har dessverre vært en del opphold og er i dårlig form nå. Forslag til program (helkropp, 2-3 dager i uka) DAG A: Benkpress Markløft Stående roing Skråbenk med manualer Step-ups Face pulls Planke DAG B Benkpress Markløft Stående roing Pushups Beinpress Nedtrekk Pallof press ______________________________________ Bakgrunn/MÅL Overordnet mål: Trening som er funksjonell for en normal hverdag (som å flytte en tung ting) og sporadiske fritidsinteresser (som klatring) Treningsmål: Bli sterk i benkpress og markløft, mestre push-ups med god teknikk. Om 5 år håper jeg at jeg er nærmere min første pull-ups, men det er ikke noe jeg kommer til å jobbe målrettet for. Preferanser: Tungt styrketrening med vekter, fortrinnsvis frivekter. Vil unngå knebøy. Anonymkode: 34990...a2c Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Sandum.PT Skrevet 3. juni 2023 #2 Del Skrevet 3. juni 2023 Syns det ser fint ut 😊👍 Du kan vurdere å bytte om rekkefølgen på de to øvelsene du har etter markløft i begge økter, så får ryggen hvilt seg litt mer før den stimuleres igjen. Da klarer du kanskje å få litt høyere stimulerende volum, uten at det er noen kritisk endring du MÅ gjøre. Så gjelder selvsagt dette med å ha riktig treningsmengde og treningsintensitet, samt å følge en progresjonsplan som gjør deg sterkere over tid 😊 1 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 3. juni 2023 #3 Del Skrevet 3. juni 2023 Sandum.PT skrev (4 timer siden): Syns det ser fint ut 😊👍 Du kan vurdere å bytte om rekkefølgen på de to øvelsene du har etter markløft i begge økter, så får ryggen hvilt seg litt mer før den stimuleres igjen. Da klarer du kanskje å få litt høyere stimulerende volum, uten at det er noen kritisk endring du MÅ gjøre. Så gjelder selvsagt dette med å ha riktig treningsmengde og treningsintensitet, samt å følge en progresjonsplan som gjør deg sterkere over tid 😊 Takk for innspill Vurderer også å ta markløft bare en dag i uka, for jeg har merket at det blir litt tungt for ryggen (den siste tiden har jeg trent kun tre øvelser for å komme i gang; benkpress, markløft og stående roing). Anonymkode: 34990...a2c Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Sandum.PT Skrevet 3. juni 2023 #4 Del Skrevet 3. juni 2023 AnonymBruker skrev (3 timer siden): Takk for innspill Vurderer også å ta markløft bare en dag i uka, for jeg har merket at det blir litt tungt for ryggen (den siste tiden har jeg trent kun tre øvelser for å komme i gang; benkpress, markløft og stående roing). Anonymkode: 34990...a2c Ja, jeg vet mange har det bare 1 gang per uke. Du kunne jo byttet ut i den ene økta med rygghev? Svært undervurdert øvelse for hele bakre kjede. 2 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
totti_1 Skrevet 4. juni 2023 #5 Del Skrevet 4. juni 2023 Sandum.PT skrev (På 3.6.2023 den 14.17): Ja, jeg vet mange har det bare 1 gang per uke. Du kunne jo byttet ut i den ene økta med rygghev? Svært undervurdert øvelse for hele bakre kjede. Rygghev er en pillar for meg. God øvelse. 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
K.B. Skrevet 4. juni 2023 #6 Del Skrevet 4. juni 2023 Ikke noe mer spesifikt for skuldrene? Skråbenk og benkpress belaster jo primært fremste del av skuldermuskelen. Hva med noen sidehev og facepulls for trapezius, bakre skulder? Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Leifr Skrevet 6. juni 2023 #7 Del Skrevet 6. juni 2023 Stående roing er en uting, hvis du mener det som på engelsk heter "upright row". Får vondt i skuldrene bare ved tanken. Anbefaler foroverbøyd roing evt. sittende kabelroing. Savner vertikal pressøvelse, blir mye horisontal pressing. Hvis ikke knebøy, hvorfor ikke? Uansett, hva med en form for utfall i tillegg til beinpress? Hvordan ser planen ut for volum, intensitet og progresjon? Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Lill3My Skrevet 6. juni 2023 #8 Del Skrevet 6. juni 2023 Dette er en liste over øvelser, ikke et program. Et program inneholder blant annet sett & reps, som vil ha mye å si for fremgangen og for rekkefølgen du bør utføre øvelsene i, samt ha en viss plan for prestasjon. Savner også en vertikal press-øvelse. Du har tre horisontale (benkpress, push ups, skråbenk) Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 7. juni 2023 #9 Del Skrevet 7. juni 2023 On 6/6/2023 at 11:56 AM, Leifr said: Stående roing er en uting, hvis du mener det som på engelsk heter "upright row". Får vondt i skuldrene bare ved tanken. Anbefaler foroverbøyd roing evt. sittende kabelroing. Savner vertikal pressøvelse, blir mye horisontal pressing. Hvis ikke knebøy, hvorfor ikke? Uansett, hva med en form for utfall i tillegg til beinpress? Hvordan ser planen ut for volum, intensitet og progresjon? Stående roing med barbell er gull for isolering på ryggen da. Spesielt vis du bytter på vinkelen, hvor flatere du er hvor mer lats, mid-trap blir aktivert. Om du supersetter det med å rette deg mer opp så tar du hele ryggen. Typ 10-15 rep. Godt fremoverlent -> reis ryggen 45 grader og rep ut til failure Da bygger du enorm styrke og volum. I alt fra skuldre og ned hele ryggen fra nakken. Anonymkode: 16702...231 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Leifr Skrevet 8. juni 2023 #10 Del Skrevet 8. juni 2023 AnonymBruker skrev (16 timer siden): Stående roing med barbell er gull for isolering på ryggen da. Spesielt vis du bytter på vinkelen, hvor flatere du er hvor mer lats, mid-trap blir aktivert. Om du supersetter det med å rette deg mer opp så tar du hele ryggen. Typ 10-15 rep. Godt fremoverlent -> reis ryggen 45 grader og rep ut til failure Da bygger du enorm styrke og volum. I alt fra skuldre og ned hele ryggen fra nakken. Anonymkode: 16702...231 45 grader foroverlent blir ikke det samme som "upright rows", heldigvis. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå