Gå til innhold

Hvordan håndtere arbeidsgiver og denne situasjonen


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Hei. Jeg jobber som sekretær på ett legekontor med 4 leger. Vi var to sekretærer. Hun andre sekretæren ble sykememeldt for 4 mnd siden og var da sykemeldt i 4-5 uker ca. Da hun kom tilbake ble hun permittert. Jeg syntes at det var en veldig egoistisk avgjørelse av sjefen. Det er alt for mye å gjøre for meg alene. Og det vet de. Men likevel valgte de å permittere henne fordi det er det beste for dem siden hun sykemelder seg hele tiden. De permitterte henne vel vitende at de ikke har vikar som kan stille opp. Det betyr da at jeg jobber alene hele tiden. Ikke skaffer de vikar. Jeg er helt utslitt. Jeg tok dette opp med sjefen for en mnd siden og de sa at de skulle hjelpe meg med arbeidsoppgavene. De hjelper minimalt det utgjør ingen forskjell i det store og det hele. 
 

Ba sjefen min om ett møte for noen dager siden. Får da beskjed  om at de permitterte henne både fordi hun ikke gidder å jobbe og fordi de ikke har råd til en sekretær til. De letter på skuldrene og sier at de ikke kan trylle frem en sekretær. Nei, det forstår jeg. Men hva har de gjort disse 3 mnd? De har ikke prøvd en gang å få inn en vikar. Også sier de. Vi vil ikke kiste deg da. De sier at de ikke har råd til en sekretær til men 3 av de ansatte har tatt seg 6 uker ferie i sommer hver. Det har de råd til og ikke tjene inn penger på 6 mnd. Kjenner jeg mister respekten for dem. 
 

Nå er jeg drittlei. Hva gjør jeg ?????? 
hva hadde du gjort i denne situasjonen? 

Anonymkode: 638ab...5f8

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Det er jo beklagelig for pasientene, men jeg hadde jobbet i et vanlig, rolig tempo. Alt jeg ikke rakk, hadde måttet vente. Ved klager hadde jeg henvist til sjefen. 

Og så hadde jeg nok lett etter ny jobb. 

Anonymkode: 3fefe...b91

  • Liker 2
  • Nyttig 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

For det første så høres det fullt overkommelig ut med en sekretær for 4 leger.

Men dersom det ikke er det så må du jo:

1. Jobbe i ditt ordinære, effektivt tempo. Alt du ikke rekker må faktisk vente. Når arbeidsdagen din er over går du hjem.

2. Kreve overtidsbetalt for alt du jobber ekstra. Dersom merarbeidet er betydelig vil de etter hvert forstå at det er billigere å betale for to ansatte enn 1 med masse overtid.

 

Anonymkode: 61cfc...198

  • Liker 2
  • Nyttig 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

De kan ikke hente inn vikar for en som de har permittert. Da har den permitterte krav på å komme tilbake.

Anonymkode: 45174...df4

  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvis de har permittert henne må de ha oppgitt en grunn, f.eks lite å gjøre. Da kan de selvsagt ikke sette inn en vikar. Da blir permitteringer ugyldig. 

Har de gitt deg et tidsperspektiv for permitteringen? Når perioden er over er regelen at hun skal tilbake i jobb.

Dersom de er så misfornøyd med arbeidet hennes bør de heller sette i gang en oppsigelsesprosess.

Anonymkode: f41c6...bfc

  • Liker 1
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bytt jobb.

Jeg var i samme situasjon i det offentlige.

Ble brukt som «vikar» for flere sykemeldte ansatte - de hentet ikke inn vikarer.

Så ble jeg syk tilslutt selv, og da: overtallig ;)  Kjempemange sluttet av mistrivsel der. 

Anonymkode: fc4b5...918

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

AnonymBruker skrev (1 minutt siden):

For det første så høres det fullt overkommelig ut med en sekretær for 4 leger.

Men dersom det ikke er det så må du jo:

1. Jobbe i ditt ordinære, effektivt tempo. Alt du ikke rekker må faktisk vente. Når arbeidsdagen din er over går du hjem.

2. Kreve overtidsbetalt for alt du jobber ekstra. Dersom merarbeidet er betydelig vil de etter hvert forstå at det er billigere å betale for to ansatte enn 1 med masse overtid.

 

Anonymkode: 61cfc...198

Jeg mener å ha sett en annen tråd om dette her før, og da var det klart at TS var overarbeidet. 
 

På mitt legekontor er de normalt 3 eller 4 sekretærer på 5 leger. 1 fast på laben. 2 i skranken, hvor enten en eller begge også tar telefonen, samt en til. De tar jo alt fra ekg, sårstell, blodprøver, se på urinprøver, sånn lungetest (husker ikke navnet, men gjort ørten ganger), øreskyll, skriver legeattester, og mye mer. Om TS skal gjøre alt dette selv så må MYE vente underveis. 

Anonymkode: 1331d...c85

  • Liker 1
  • Nyttig 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (27 minutter siden):

For det første så høres det fullt overkommelig ut med en sekretær for 4 leger.

Men dersom det ikke er det så må du jo:

1. Jobbe i ditt ordinære, effektivt tempo. Alt du ikke rekker må faktisk vente. Når arbeidsdagen din er over går du hjem.

2. Kreve overtidsbetalt for alt du jobber ekstra. Dersom merarbeidet er betydelig vil de etter hvert forstå at det er billigere å betale for to ansatte enn 1 med masse overtid.

 

Anonymkode: 61cfc...198

På mitt legekontor er det fire leger og tre sekretærer, en i luka, en på lab og en som hjelper til i begge leire.

Anonymkode: 17ba4...795

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (26 minutter siden):

Hvis de har permittert henne må de ha oppgitt en grunn, f.eks lite å gjøre. Da kan de selvsagt ikke sette inn en vikar. Da blir permitteringer ugyldig. 

Har de gitt deg et tidsperspektiv for permitteringen? Når perioden er over er regelen at hun skal tilbake i jobb.

Dersom de er så misfornøyd med arbeidet hennes bør de heller sette i gang en oppsigelsesprosess.

Anonymkode: f41c6...bfc

Kontrakten hennes går ut i september. Og kontrakten skal ikke forlenges. Sier arbeidsgiver. Det betyr at jeg har jobbet alene i 4 mnd og skal jobbe alene helt frem til september og hvis de ikke får inn en ny i det hun slutter helt så vil det bli enda lenger at jeg kommer til å jobbe alene. 
Det er galskap. 
 

Ts

Anonymkode: 638ab...5f8

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (40 minutter siden):

De kan ikke hente inn vikar for en som de har permittert. Da har den permitterte krav på å komme tilbake.

Anonymkode: 45174...df4

Det er helt normalt å ha vikar for folk i permisjon, som da får en kontrakt til en fast dato eller stillingsinnehaver er tilbake.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Andro skrev (4 minutter siden):

Hva sier tillitsvalgt?
Jeg hadde garantert søkt en annen jobb.

Tillitsvalgt er nesten verre en sjefen. Det er tillitsvalgt som sier at de ikke kan trylle frem en vikar. 🙄 også skal de bare la det skure og gå liksom. Det er kun meg det går utover. Ingen andre. 

Anonymkode: 638ab...5f8

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Andro skrev (2 minutter siden):

Det er helt normalt å ha vikar for folk i permisjon, som da får en kontrakt til en fast dato eller stillingsinnehaver er tilbake.

Dette er ikke en i permisjon, men en som er permittert fra arbeidsgiver, dvs overført til dagpenger. Adgang til permittering er gitt av at det ikke er nok arbeidsoppgaver. Ergo kan man ikke sette inn vikar. Er det behov for arbeidskraften skal permittert person tas inn igjen.

Anonymkode: f41c6...bfc

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

AnonymBruker skrev (49 minutter siden):

For det første så høres det fullt overkommelig ut med en sekretær for 4 leger.

Men dersom det ikke er det så må du jo:

1. Jobbe i ditt ordinære, effektivt tempo. Alt du ikke rekker må faktisk vente. Når arbeidsdagen din er over går du hjem.

2. Kreve overtidsbetalt for alt du jobber ekstra. Dersom merarbeidet er betydelig vil de etter hvert forstå at det er billigere å betale for to ansatte enn 1 med masse overtid.

 

Anonymkode: 61cfc...198

Du har ikke jobbet mange dagene på et legekontor, forstår jeg 😂

Vi er tre sykepleiere på fire leger, kan til nød klare oss med to ved sykdom. Drukner i arbeid. 

Anonymkode: 882c9...053

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...