Gå til innhold

Slå opp ord man ikke forstår etter hvert, eller skrive ned for å slå opp ordene senere?


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Hvis man skal lese en bok på for eksempel engelsk, eller på andre språk, men innimellom dukker det opp enkelte ord man ikke forstår. Er det mest vanlig å slå opp disse ordene med en gang man finner ordene, og så ta en liten pause i lesingen hver gang man finner noen sånne ord?

Eller er det mest vanlig å for eksempel skrive ned ordene etter hvert som det dukker opp, og så slå opp flere ord hver gang man skal sjekke hva disse ordene egentlig betyr??  

Anonymkode: 6a0d8...ce1

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Jeg kan ikke skjønne annet enn at man slår opp i ordbok med en gang om det er ord man ikke forstår. Man sjekker jo ordboka for å forstå...
Om det er vanlig eller ikke, vet jeg ikke. Men det virker mest logisk for meg.

Anonymkode: 4217f...167

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg tror man lærer mest av å slå opp med en gang. Jeg bodde i et annet land for mange år siden. Slo opp hvert eneste nye ord de første 3-4 månedene, mens jeg leste. Lærte enormt. Etter 7-8 måneder snakket jeg flytende med høyt ordforråd (var ungdom, lærer litt raskere da enn som voksen).

Hvis du skriver opp for å ta det senere - noter setningen i boken, bokens navn og sidetall. Da kan du sette det lettere i sammenhengen om du slår opp i ettertid.

Anonymkode: 0793d...8f6

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kommet an på om ordet er viktig for å forstå teksten. Jeg leser stort sett videre, noen ganger slår jeg opp med en gang eller senere.

Anonymkode: 8e04c...30f

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Du bør slå opp ordet med en gang, en ting er teksten, men evnen til å innlære ordet øker når det blir brukt i en setning der det har en betydning.

Å lese en liste med ord i etterkant gir lite tilbakekalling informasjon for å huske, det blir for abstrakt. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Last ned Google translate på tlf. Fort gjort å søke opp etterhvert. 
 

 

Anonymkode: b2518...be7

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Jeg slår opp ordet med en gang, for hele poenget er jo å forstå setningen og sammenhengen i historien, der og da. Det virker mer logisk for meg. Hva er vitsen med en liste enkeltord tatt ut av sammenheng? Man lærer jo og husker mye bedre når det står i en fornuftig sammenheng.

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Eller så kan man lese kjapt over for eksempel en side / ett par sider (eller ett helt kapitel) og skrive ned alle de ordene man ikke forstår enda. Så kan man slå opp alle disse ordene, før man leser gjennom de samme sidene (eller kapitelet) en gang til. 

Dermed kan man sikkert lese hele kapittelet langt mer sammenhengende, den andre gangen man leser gjennom teksten. 

Anonymkode: 6a0d8...ce1

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Slå opp med en gang. Vil bare tipse om at Kindle har en kjempesmart løsning på det for engelske bøker, som er slik at du bare holder på ordet så kommer det opp en forklaring med en gang. Sparer mye tid på det :jepp: 

Endret av Rumle
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...