Gå til innhold

Den savnede eggløsningen er funnet!


Kakao

Anbefalte innlegg

Kakao og kakaomannen har sluttet med prevensjon. :klappe: Har gått i ca 6 år på p-piller med diverse bivirkninger og gjorde et siste forsøk med p-ringen før jul. Men den var verken han eller jeg fornøyd med, så det ble med den ene måneden med p-ring.

Nå er det slutt på å tilsette kroppen hormoner, og jeg er kjempespent på om kroppen "fungerer som den skal". Har kjøpt meg ti eggløsningstester over nettet for å sjekke etter at den første ordentlige mensen er unnagjort. Dette er mest for moro skyld, for å finne ut om jeg har EL.

Jeg er litt engstelig for at jeg ikke har EL, men håper jeg har det da. I 2002 ble det målt veldig lave østrogenverdier på meg. Og dessuten INGEN eggløsning på de fire ukene jeg ble målt (1 blodprøve i uka i 4 uker). Hjelp! :forvirret: Har målt på nytt igjen torsdag 5.jan, så jeg får snart vite hvordan det ligger an med meg nå. Fra undersøkelsen i 2002 kom det også fram at jeg hadde lett PCO-preg på den ene eggstokken. Jeg håper at vi blir gravide om noen måneder, men vi får vente til vi er helt sikre på at vi er klare for det store steget. I mellomtiden så passer vi litt på, men det kan jo skje ting. ;)

Endret av Tusenfryd
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Tusen takk, Epona!

I dag ringte jeg legen for å få svar på blodprøven som ble tatt torsdag.

Progesteron (S-prog nmol/l) lå på 7,2. Referanseområde var 22-90.

Østrogen (S-østradiol) lå på 0,16. Referanseområde var 0,03-0,90.

Så jeg har altså lavt nivå av progesteron og ikke østrogen, som sagt i 2002. Legen min skulle henvise meg til han spesialisten (gynekolog) som jeg var til i 2002 for å sjekke hormonnivåene mine.

OI! Når jeg ser på brevet med svarene fra 2002, så er progesteronet mitt max 4,7 på de fire ukene!! Jammen, det er jo under 22, det! Hvorfor ble ikke det nevnt, da, mon tro. Det stod bare at jeg var hypoøstrogen (for lite østrogen), men progesteron er vel ikke østrogen.... Hmmmm, må finne ut litt til.

Ellers, så har jeg via www.futhark.no funnet ut at kvinner har nok østrogen dersom de menstruerer. Så mangel på østrogen vil medføre at mensen ikke kommer. En ubalanse mellom progesteron og østrogen vil medføre at en ikke løsner egg. Men progesteronmangel kan løses ved å bruke en krem! :)

Så nå håper jeg at henvisningen til spesialisten går raskt, så jeg får sjekket nivåene gjennom en hel syklus.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Takk!

Nå har jeg lest på Futhark at:

Selv om kvinnene menstruerer og har nok østrogen er det ikke sikkert at de har eggløsning. Målinger hos kvinner i ulik alder har vist at en stor prosent av dem har sykluser uten eggløsning. Da menstruerer de, men danner svært lite progesteron. Det fører til ubalanse mellom de to viktige hormonene østrogen og progesteron. Østrogenene blir ved disse tilstandene ikke balansert og holdt i tømme, og det utvikler seg et symptomkompleks kalt østrogendominans med mange symptomer

Symptomer på østrogendominans (Futhark Progesteron):

Mange kvinner vil kjenne seg igjen fra følgende symptomer:

• Ømme og hovne bryster

• Hevelse av kroppen

• Vektøkning

• Engstelse, ofte med nedstemthet

• Tørre øyne

• Tretthet

• Lavt libido

• Hodepiner

• Lavt blodsukker

• Allergier

• Uregelmessig mens

• Klumper i brystene

• Økt levring av blodet (fare for blodpropp)

• Kalde hender og føtter

• Søvnløshet

• Humørsvingninger

• PMS

• Polycystiske eggstokker

• Lavt stoffskifte

• Muskelknuter i livmor

Hmm, her var det jo mye og ta av. Med så lange symptomlister kan jo alle og enhver finne noe som "passer". :ler:

For min egen del stemmer det med hovne bryster, litt nedstemt, tretthet!, litt hodepine, klump i brystet (har sjekket, ikke farlig), søvnløshet, humørsvingninger, PMS, lett PCO på den ene eggstokken.

Noen synes sikkert jeg overdriver alt dette, men jeg er litt hobbylege av meg og interessert i hvordan kroppen vår fungerer. Kanskje noen andre også får nytte av det? :)

Blir veldig interessant å se hvordan det går med de nevnte symptomene når jeg får tilført progesteron! Men først må jeg jo få målt verdiene på nytt hos han spesialisten.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Hei og lykke til med jakten din! Skjønner godt at du vil vite "alt" som som er å vite av kroppen din jeg! Mye lettere å lære sin egen kropp å kjenne om man vet hvordan den fungerer!!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Heisann!!

Siden jeg er en stor fan av å drikke kakao måtte jeg jo bare titte innom her!!

Syns det er flott at du er så opptatt og informerer andre jeg! Skal følge med og krysse alt jeg har for at dere slipper å bruke så lang tid!

Håper de nivåene dine vil stige jevnt og trutt!

Nå er det så skummelt vær ute med lyn og torden så nå MÅ jeg bare slå av pc`n...Men titter innom senere!Syns dette virker som starten på en spennende dagbok!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Takk for hilsener! :)

Nå har jeg lært meg noen "fremmedord". Sikkert kjent for de som prøver, men jeg er jo litt ny i gamet.

Follikkelfase: dag 1 til 13.

Eggløsningsfase: rundt dag 14.

Lutealfase: dag 15 til 28.

Leste litt om fertilitetshormonene på SnartGravid: Fertilitetshormoner. Helt nederst står det en tabell over hormonverdiene i disse tre ulike fasene nevnt over. Tenkte jeg skulle gå over brevet med prøvesvarene mine fra 2002, for å sjekke hvordan det stod til med de da. (vet jo at progesteron var lavt).

(Vet jeg er litt vel hyper på dette med eggløsning nå, men jeg vil poengtere at det ikke er noe jeg stresser med. Evt. barnløshet bekymrer meg imidlertid litt. Hovedsaklig pga rare hormonverdier, men også fordi min mor brukte 7 år!! på å få meg... Hun mistet en baby 6 mnd ut i graviditeten 3 år før jeg kom. Aner ikke om slike ting er arvelig. De snurpet igjen livmoråpningen slik at jeg ikke skulle falle ut..).

FSH og LH var normalt.

Østradiol var litt lavt, ja.

Progesteron var 5, 1, 1, 2 på de fire prøvene mine. Oi, i tabellen står det at verdien skal være mindre enn 3 i follikkelfasen og 25-100 i lutealfasen! Akkurat. Nå skjønner jeg hvorfor slike tester skal taes på slutten av syklusen... Progesteron dannes altså kun etter eggløsningen, står det på SnartGravid. Synes jeg har sett på KG at denne blodprøven skal taes på dag 22 i syklusen. Da synes jeg det var merkelig at legen ikke spurte hvor jeg var i syklusen før hun tok blodprøven.. De sa til meg at referanseområdet var 22-90, men det er jo dersom en er i lutealfasen...og gjelder ikke for hele syklusen.. (Kanskje jeg ikke har lavt progesteron allikevel??? :) ). Testen ble tatt på dag 16, men legen har ikke kunnet visst dette... Jeg har hatt lange sykluser før p-pilletiden, 30-40 dager.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei Kakao! Ja, naar man maaler progesteronet har mye aa si! Utifra gjennomsnittlig lengde paa min syklus skulle dette maales ca. paa dag 25.

Interessant det du skriver om oestrogendominans. Jeg har endel av de symptomene, bla. tretthet, oemme bryster, toerre oeyne, humoersvingninger...ja kort sagt pms-symptomer, men i flere uker i strekk! :overrasket: Spesielt ille var det da mensen ikke kom foer paa dag 60. Sorry, var ikke meningen aa bruke dagboken din til aa legge ut om meg selv, ville bare si hvor nyttig den informasjonen var!

Haaper vi begge faar el regelmessig fra naa av!! Det er jo lov aa haape? Gleder meg til aa begynne aa proeve selv om det kanskje kan bli lenge aa vente til det klaffer...naa er det jo null sjanse i forhold! :ler:

:klem:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Ringte legen i dag for å bli henvist til han spesialisten, men hun var ikke på jobb i dag. Kommer tilbake mandag, så da blir jeg henvist da. Gleder meg til å få sjekket ut hvordan det står til med hormonene. :)

Hadde kjøpt meg ti EL-tester for moros skyld, men de får jeg gjemme til etter at spesialisten har målt sine prøver. Ingen vits i å kaste bort testene når jeg skal ta blodprøver som uansett vil påvise EL eller ikke-EL.

Popelka; bare fint at du skriver her! :klappe::) Kjekt å dele litt av det vi vet. Jeg hadde også sykluser opp til 56 dager da jeg gikk på minipiller en toårsperiode. Da kommer jo mensen når den vil, og det var veldig varierende lengde på syklusene.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg kommer til å sakse inn litt info i dagboka mi, sånn at jeg har ting samlet.

Fra http://www.baby.no/helse/graviditet/fruktbarhet/:

I løpet av en gjennomsnittlig kvinnes menstruasjonssyklus, er det seks dager hvor samleie kan føre til graviditet. Dette "fruktbarhetsvinduet" består av fem dager før eggløsning og dagen med selve eggløsningen.

Kjekt å vite til jeg skal bruke EL-testene mine senere.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

Så tregt tiden går når man venter på noe. Ikke noe big deal, men jeg bare stusset over det. På p-pillene fikk jeg jo mensen hver 28.dag, og syntes det var kjempeofte! Nå venter jeg på første ordentlige mens etter at pillene er avsluttet, og dag nr. 28 blir den 18.januar. Altså onsdag. Synes jeg har ventet i flere uker på den dagen, jeg.. :sjenert: Evigheter siden forrige mens..

Blir spennende og se om den kommer da. Om kroppen "virker". :)

Endret av Kakao
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Synes lista over symptomer på østrogendominans var litt skummel jeg :redd:

Det virker jo som om alle kan ha det, trodde det meste av det som sto på lista var vanlige mensen symptomer jeg :sjenert:

Egentlig var jeg bare innom for å hilse på deg: Hei, hei :klem:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

*lite spor* :vinke:

hehe, det må jeg si at jeg ikke skjønte, altså. hva betyr det?  ;)

:ler2: Betyr bare at jeg har vært innom deg... og lagt igjen et lite spor etter meg.... ;)

:vinke: Håper du har hatt en bra helg!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Pi@: Ja, jeg er helt enig. Den lista tror jeg inneholder noe for enhver! :sjenert: Tror ikke en bør sette diagnose bare ved å sjekke denne lista, nei. ;)

Cr@sh: Å, tusen takk for spor! :ler: Er litt ny i KG-språket, enda. hehe.

Lykke til med graviditeten!!!! :) Var kjempespennende for oss andre å følge med i dagene før du tok testen.

Jeg var på fest i går, men ønsker ikke å drikke meg "snydens". (begynner vel å dra på åra... :ler: pluss at jeg har et ørlite håp inni meg om at det kunne ha skjedd noe denne måneden uten prevensjon...(?).) Folk ble bare mer og mer rølpete, hehe, gøy å være der, da. Etter et par øl (som faktisk er nok for meg), hadde jeg bare vann oppi tuborg-flaska mi, og satt og drakk som alle de andre.

Kanskje et tips til folk som akkurat har blitt gravide og ikke ønsker å fortelle det enda, men skal på fest hos noen. Har sett det er mange som har spurt om tips på det her på KG.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest
Dette emnet er stengt for flere svar.
×
×
  • Opprett ny...