Gå til innhold

Poengsnitt etter endt sykepleieutdannelse


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Hei!

Har akkurat fått svar på siste eksamen og fikk en skikkelig dårlig karakter, D.

Har jobbet hardt for å ha et ok snitt med tanke på en videreutdannelse jeg ønsker men etter siste karakter falt jeg fra 3,6 til 3,3.

Er så redd for å klage og falle ytterligere i karakter/stryke ettersom jeg stadig leser skrekkhistorier om dette. Fristen for å melde seg på karakterforbedring har også gått ut så føler at løpet er helt kjørt og at jeg kanskje har mistet muligheten til å ta masteren jeg ønsket meg.

Noen som har erfaringer fra lignende situasjon?

Anonymkode: 2f9d6...650

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Jeg hadde samme problem som deg, valgte og ikke klage fordi jeg ikke ville få ytterligere dårlig karakter. Men jeg fikk ta faget om igjen, da er det den beste karakteren som blir stående (du taper altså ingenting på å prøve å ta et fag etter du allerede har fått karakter). Hør med skolen din om du kan ta opp det faget igjen.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Vikarsykepleier
mitch92 skrev (3 minutter siden):

Jeg hadde samme problem som deg, valgte og ikke klage fordi jeg ikke ville få ytterligere dårlig karakter. Men jeg fikk ta faget om igjen, da er det den beste karakteren som blir stående (du taper altså ingenting på å prøve å ta et fag etter du allerede har fått karakter). Hør med skolen din om du kan ta opp det faget igjen.

Valgte du også å ta en videreutdannelse som sykelpleier? Min erfaring er at mange tenker de skal ta en viderutdanning, bygge på, men forandrer mening når de begynner å jobbe. (Og så er det selvfølgelig de ulykkelige tilfellene der folk får dårlige karakterer, tenker det ikke er så viktig, og så blir det viktig senere og da kan man ikke forbedre ... )

Jeg er bare nysgjerrig.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vikarsykepleier skrev (49 minutter siden):

Valgte du også å ta en videreutdannelse som sykelpleier? Min erfaring er at mange tenker de skal ta en viderutdanning, bygge på, men forandrer mening når de begynner å jobbe. (Og så er det selvfølgelig de ulykkelige tilfellene der folk får dårlige karakterer, tenker det ikke er så viktig, og så blir det viktig senere og da kan man ikke forbedre ... )

Jeg er bare nysgjerrig.

Ja skal ta videreutdanning. Snittet mitt var ganske bra selv med den ene D'en men dro det litt ned, så valgte å forsøke å få en bedre karakter for å ha større sjanse for å komme inn på det jeg vil. Og jeg har kommet inn. Man MÅ gjøre det innen 1 år, hvis ikke tuller man til videre sjanser for videreutdanning. Ser ofte tråder med folk som skulle ønske de kunne forberede sykepleiekarakterene sine for å kunne gå feks jordmor, Helsesykepleie osv. 

Endret av mitch92
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg hadde D i snitt fra bachelor i sykepleie. Kom likevel inn på master i psykisk helse og endte opp med en snitt på B (fra masterstudiet).

Anonymkode: 134f8...8f7

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (16 minutter siden):

Jeg hadde D i snitt fra bachelor i sykepleie. Kom likevel inn på master i psykisk helse og endte opp med en snitt på B (fra masterstudiet).

Anonymkode: 134f8...8f7

Tenker å søke en videreutdanning som har hatt poenggrenser på 3,4 og 3,6 så jeg vet at jeg må ha høyere snitt.

Anonymkode: 2f9d6...650

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Kvar finn de poeng frå studiet? Sidan du snakkar om 3.4 og sånn? Nysgjerrig på kva eg har 😅

Lenke til kommentar
Del på andre sider

RockyRose skrev (13 minutter siden):

Kvar finn de poeng frå studiet? Sidan du snakkar om 3.4 og sånn? Nysgjerrig på kva eg har 😅

Man må regne ut selv. Man gjør det utifra studiepoeng og karakter. 

A = 5

B = 4

C = 3 

Osv.

 

Finnes kalkulatorer for det på nett: 

https://www.himolde.no/studier/opptak/master-videreutdanning/snittkalkulator.html

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ikke kast bort tiden din er mitt råd, er ikke verdt det. En D på bachelor føles surt nå men om noen år så har du enten jobb eller masterstudie og da er dette glemt. Ikke la deg stagnere, du har bestått og skal nå gå videre.

Anonymkode: c2ee3...51c

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

mitch92 skrev (9 minutter siden):

Man må regne ut selv. Man gjør det utifra studiepoeng og karakter. 

A = 5

B = 4

C = 3 

Osv.

 

Finnes kalkulatorer for det på nett: 

https://www.himolde.no/studier/opptak/master-videreutdanning/snittkalkulator.html

Oki, takk! Då er det kun dei faga ein har karakter i, og ikkje greidd/ikkje greidd? 😊

Lenke til kommentar
Del på andre sider

RockyRose skrev (5 minutter siden):

Oki, takk! Då er det kun dei faga ein har karakter i, og ikkje greidd/ikkje greidd? 😊

Ja.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (12 minutter siden):

Ikke kast bort tiden din er mitt råd, er ikke verdt det. En D på bachelor føles surt nå men om noen år så har du enten jobb eller masterstudie og da er dette glemt. Ikke la deg stagnere, du har bestått og skal nå gå videre.

Anonymkode: c2ee3...51c

Men poenget er vel at denne D'en kan ødelegge for å komme inn. Men spørs på hva man har tenkt å søke såklart. Og så får man tilleggspoeng for arbeidserfaring, men noen steder praktiserer at det er maks 2 poeng feks. 

Anonymkode: 2ea7c...e9b

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (5 timer siden):

Jeg hadde D i snitt fra bachelor i sykepleie. Kom likevel inn på master i psykisk helse og endte opp med en snitt på B (fra masterstudiet).

Anonymkode: 134f8...8f7

Det er nytt regelverk som gjelder fra årets opptak, og der kreves det C i snitt på masterstudier. 

Anonymkode: 63297...4ed

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Har en d fra grunnutdanningen selv, og et snitt på en svak b. Kom inn på både helsespl og jordmor to år etter bachelorgraden.

Anonymkode: 803a5...549

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...