Gå til innhold

PCOS og intet nytt


Ananas97

Anbefalte innlegg

Jeg sluttet på prevansjon november 2021, har hatt mensen 2 ganger siden da. Har fått påvist pcos, var på sykehuset angående det for siste gang i desember 2022, siden da har jeg ikke hørt noe fra noen? Hva skal jeg gjøre videre? Har ett stort ønske om barn, og har hatt det hele tiden. Begynte på metformin ifjor, men har så langt ikke sett noen effekt av det..

Har ikke blitt tilbydd noe mer etter det, og har heller ikke hørt noe mer fra verken lege eller sykehus, så hva skal jeg gjøre nå?

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Ananas97 skrev (25 minutter siden):

Jeg sluttet på prevansjon november 2021, har hatt mensen 2 ganger siden da. Har fått påvist pcos, var på sykehuset angående det for siste gang i desember 2022, siden da har jeg ikke hørt noe fra noen? Hva skal jeg gjøre videre? Har ett stort ønske om barn, og har hatt det hele tiden. Begynte på metformin ifjor, men har så langt ikke sett noen effekt av det..

Har ikke blitt tilbydd noe mer etter det, og har heller ikke hørt noe mer fra verken lege eller sykehus, så hva skal jeg gjøre nå?

 

Jeg har også pcos. Gikk privat da, men fikk letrozol for å få eggløsning. Tok også en ganske stor dose med metformin(opp mot 3000mg i samråd med lege). Prøv også å gå ned i vekt - 5-10 kg kan være nok for å få spontan eggløsning. 

Anonymkode: 4ee8a...a88

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (9 minutter siden):

Jeg har også pcos. Gikk privat da, men fikk letrozol for å få eggløsning. Tok også en ganske stor dose med metformin(opp mot 3000mg i samråd med lege). Prøv også å gå ned i vekt - 5-10 kg kan være nok for å få spontan eggløsning. 

Anonymkode: 4ee8a...a88

Har prøvd å gå ned i vekt over ett år, men syns det er veldig vanskelig.. 

har ikke prøvd letrozol heller, men ser her inne at mange har hatt positiv effekt av det

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ananas97 skrev (4 timer siden):

Har prøvd å gå ned i vekt over ett år, men syns det er veldig vanskelig.. 

har ikke prøvd letrozol heller, men ser her inne at mange har hatt positiv effekt av det

Kjør lavkarbo. Perfekt for oss med pcos

Anonymkode: 89026...645

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ananas97 skrev (5 timer siden):

Jeg sluttet på prevansjon november 2021, har hatt mensen 2 ganger siden da. Har fått påvist pcos, var på sykehuset angående det for siste gang i desember 2022, siden da har jeg ikke hørt noe fra noen? Hva skal jeg gjøre videre? Har ett stort ønske om barn, og har hatt det hele tiden. Begynte på metformin ifjor, men har så langt ikke sett noen effekt av det..

Har ikke blitt tilbydd noe mer etter det, og har heller ikke hørt noe mer fra verken lege eller sykehus, så hva skal jeg gjøre nå?

 

For det første. Hva er bmien din? Prøv å isåfall gå ned til normalvekt.

Anonymkode: 6de37...ebd

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ananas97 skrev (4 timer siden):

Jeg sluttet på prevansjon november 2021, har hatt mensen 2 ganger siden da. Har fått påvist pcos, var på sykehuset angående det for siste gang i desember 2022, siden da har jeg ikke hørt noe fra noen? Hva skal jeg gjøre videre? Har ett stort ønske om barn, og har hatt det hele tiden. Begynte på metformin ifjor, men har så langt ikke sett noen effekt av det..

Har ikke blitt tilbydd noe mer etter det, og har heller ikke hørt noe mer fra verken lege eller sykehus, så hva skal jeg gjøre nå?

 

Hei! 
Jeg fikk selv påvist PCOS i oktober 2022, og syns at dette er en vanskelig vei å gå selv. Vi får svært lite informasjon, og det meste jeg vet om PCOS i dag har jeg lest meg opp på selv…

Jeg får selv hjelp i det offentlige, men slik jeg har forstått så er det ikke veldig mye hjelp å få der, så tror nok jeg selv går over i det private snart. 
For å oppsummere hjelpen jeg får i det offentlige så er det snakk om 3 sykluser med Letrozol, og en telefontime etter tre måneder. Legen sa at etter dette så fikk jeg ikke mer Letrozol, men jeg kunne prøve metformin. Mulig det da blir søknad om ivf siden jeg har prøvd et år, men ikke sikker på hvordan det blir videre etter de tre månedene. 
 

Jeg har hatt en time i det private. Jeg fikk da inntrykk av at jeg kunne forsøke både enkel, dobbel og trippel dose Letrozol, og hvis det ikke gikk kunne vi forsøke stimulering med sprøyte (mulig det da var snakk om EL-sprøyte?). Ut fra min erfaring så er det ikke rom for tett oppfølging i det offentlige av oss som prøver hjemme på egenhånd, så jeg går vel over i det private snart for flere muligheter enn tre! 
 

Når det kommer til kosthold, livsstil og evt vektnedgang så er dette en viktig del når det kommer til PCOS og evne til å få barn. Men dette er ikke bare bare, og spesielt ikke for oss med PCOS, da de med PCOS svært ofte har insulinresistens, noe som gjør det ekstra vanskelig gå ned i vekt, dessverre… så vit at vektnedgang sannsynligvis er vanskeligere for deg enn for andre, og at dette ikke er din skyld! Jeg selv benytter meg av et lavkarbokosthold som nevnt over her av andre (så godt jeg klarer hvertfall 😊)
 

Hvis jeg var deg så hadde jeg brukt tid på å lese meg opp på PCOS (hvis du ikke allerede har gjort dette), helst på seriøse sider som f.eks. pcosnorge.no. Samtidig ville jeg gått privat for oppfølging. Hvis du ønsker å gå offentlig så hadde du nok først ventet et par måneder på time, for deretter å få kortvarig og lite oppfølging…

Masse lykke til! Jeg håper du får oppfylt ønsket ditt om barn 🤞😊

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Altså ja, de fleste med PCOS får null oppfølging etter at de har fått diagnosen. Hvis du har barneønske så må du be om henvisning fra fastlegen.

Det er mange ting du kan gjøre selv for å bedre sjansene dine! Kosthold, trening, kosttilskudd, stressmestring, søvn, osv.

Anonymkode: 852b5...6e7

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bare så det er sakt ..å gå ned i vekt er ikke magisk og betyr at du blir gravid...jeg gikk ned 20 kg og måtte forsatt på medesiner for å bli gravid.

Dra til en gynekolog og do at du vil bli gravid. Da blir du satt på provera og letzerol og du får oppfølging 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 hour ago, Sjokoladekosmos said:

Samtidig ville jeg gått privat for oppfølging.

Ja, dessverre. Privat gynekolog som har peiling på PCOS. Det kan være nødvendig med provera og letrozol, som andre sier. Letrozol kan man også bruke i forskjellige doser, fint å ha oppfølging.

Hos meg hjalp livsstilendringer veldig (men jeg hadde relativt svake PCOS symptomer). "Smartkarbo", styrketrening, stressmestring. Leste meg opp selv. Ernæringsfysiologer (de med relevant utdanning og spesialisering, ikke "coacher" eller lignende) har mer peiling på dette enn leger.

Anonymkode: 27df4...437

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vi prøvde ett år uten å bli gravide, ba om henvisning til gynekolog. Jeg fikk Pergotime for å få eggløsning, gikk på det tre ganger. Har nå to barn, den siste kom av seg selv uten problemer.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

For min del var det å gå over på smartkarbo/lavkarbokosthold "løsningen" på pcos. I følge blodprøver så stabiliserte det hormonene i kroppen, jeg gikk noe ned i vekt, jeg fikk mer regelmessig syklus og spontane eggløsninger. Jeg fikk også metformin, denne hadde lite effekt på vekt, men den holdt syklusen mer stabil. 

Jeg tok kontakt med fastlege om at vi ønsket å forsøke å få barn igjen (har ett fra før) 

Jeg fortsatte med metformin, fikk letrozol i 3 mnd. Etter det hadde jeg stabile sykluser med 32 dager og spontane eggløsninger. Jeg sluttet på metformin en periode, og da ble det kluss igjen. Så går fremdeles på dem nå. 

Men med metformin og letrozol så har jeg regelmessige sykluser. Vi får nå hjelp via IVF da det var andre faktorer også som gjorde at vi ikke ble gravid på egenhånd. 

Anonymkode: cfdcb...f25

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Sjokoladekosmos skrev (15 timer siden):

Hei! 
Jeg fikk selv påvist PCOS i oktober 2022, og syns at dette er en vanskelig vei å gå selv. Vi får svært lite informasjon, og det meste jeg vet om PCOS i dag har jeg lest meg opp på selv…

Jeg får selv hjelp i det offentlige, men slik jeg har forstått så er det ikke veldig mye hjelp å få der, så tror nok jeg selv går over i det private snart. 
For å oppsummere hjelpen jeg får i det offentlige så er det snakk om 3 sykluser med Letrozol, og en telefontime etter tre måneder. Legen sa at etter dette så fikk jeg ikke mer Letrozol, men jeg kunne prøve metformin. Mulig det da blir søknad om ivf siden jeg har prøvd et år, men ikke sikker på hvordan det blir videre etter de tre månedene. 
 

Jeg har hatt en time i det private. Jeg fikk da inntrykk av at jeg kunne forsøke både enkel, dobbel og trippel dose Letrozol, og hvis det ikke gikk kunne vi forsøke stimulering med sprøyte (mulig det da var snakk om EL-sprøyte?). Ut fra min erfaring så er det ikke rom for tett oppfølging i det offentlige av oss som prøver hjemme på egenhånd, så jeg går vel over i det private snart for flere muligheter enn tre! 
 

Når det kommer til kosthold, livsstil og evt vektnedgang så er dette en viktig del når det kommer til PCOS og evne til å få barn. Men dette er ikke bare bare, og spesielt ikke for oss med PCOS, da de med PCOS svært ofte har insulinresistens, noe som gjør det ekstra vanskelig gå ned i vekt, dessverre… så vit at vektnedgang sannsynligvis er vanskeligere for deg enn for andre, og at dette ikke er din skyld! Jeg selv benytter meg av et lavkarbokosthold som nevnt over her av andre (så godt jeg klarer hvertfall 😊)
 

Hvis jeg var deg så hadde jeg brukt tid på å lese meg opp på PCOS (hvis du ikke allerede har gjort dette), helst på seriøse sider som f.eks. pcosnorge.no. Samtidig ville jeg gått privat for oppfølging. Hvis du ønsker å gå offentlig så hadde du nok først ventet et par måneder på time, for deretter å få kortvarig og lite oppfølging…

Masse lykke til! Jeg håper du får oppfylt ønsket ditt om barn 🤞😊

Tusen takk for ett fint svar!

Er det dyrt å ta det privat forresten? Vurderer det siden det ikke er mye hjelp å få fra det offentlige

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Og sjekk blodsukkeret ditt :) Det bør være i nedre området av normalen, selv blodsukker i øvre del av normalområdet kan redusere sannsynligheten.

Anonymkode: 852b5...6e7

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Jeg er normalvektig, men har bare normale sykluser på lavkarbo + metformin. Dessverre/heldigvis er pcos en tilstand som ofte krever livsstilsforandring for å komme under kontroll. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...