Gå til innhold

Å jobbe som jobbspesialist i NAV


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

I stillingsannonsen etterspørres det: 

  • 1. relevant arbeidserfaring fra rekruttering, oppsøkende salg, nettverksbygging eller relasjonsarbeid mot virksomheter, og kunne vise til dokumenterte og gode resultater
  •  
  • 2. minimum bachelorgrad fra høgskole/universitet, innen relevant fagområde (solid og relevant arbeidserfaring kan kompensere for utdanningskravet)
  •  
  • 3. god kjennskap til arbeidsmarkedet

Det er ønskelig at du har:

A. erfaring som jobbspesialist og/eller fra å jobbe etter metoden Supported Employment

  • B. erfaring med veiledning / karriereveiledning 

Altså jeg mener at punkt 3, A og B fåes gjennom jobb... jeg har kvalifikasjonen på punkt 1 og 2,- spørs hvor åpne de er. jeg har jo erfaring med oppsøkende salg og nettverksbygging, og jeg har en bachelorgrad i markedsføring med organisasjons-fag og ledelse. Finnes det noe håp for at jeg i det hele tatt kan få et intervju med disse? Hva kan jeg gjøre eller bidra med for å vise at jeg er en verdig kandidat? Jeg har nemlig søkt mange liknende stillinger både før og under/etter covid og har ikke blitt innkalt en eneste gang til intervju.. 

Jeg vil gjerne studere SE,- men folk jeg kjenner som jobber i NAV fikk til og med høre fra sine ledere at man ikke trenger den utdannelsen egentlig,- for det lærer man i jobben.. 

Lurer også på hvorfor de etterspør erfaring med oppsøkende salg når man ikke skal selge i denne rollen ? 

Tar gjerne imot gode råd og tips fra dere! Har veldig lyst på denne jobben..! 

Anonymkode: 04051...47c

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Jeg har ikke jobbet i NAV, men jeg har hatt jobbspesialist og jeg fikk jobbspesialist som var helt ny i jobben da han fikk meg som klient. 

Min jobbspesialist hadde ikke erfaring med arbeidsmarkedet, jobbspesialist, Supported Employment eller karriereveiledning da hun startet.  Dette var i Oslo og for få år siden. 

Når du spør om hvorfor det er viktig med salgserfaring så tror jeg svaret er fordi deler av jobben din er å selge inn klientene dine til arbeidsgivere. Jobbspesialistopplegget skjer hovedsaklig ved at klienten søker på jobber. Men jobbspesialisten forsøker også å finne stillinger og kan også forsøke å selge inn klienten. Det skjer både for fast jobb, men også for arbeidspraksis. 

Nå hadde ikke min jobbspesialist tidligere erfaring med salg, men han klarte å selge meg inn til en svært god arbeidsgiver. Jeg endte med å få en stilling som aldri var utlyst etter først å ha gjennomført en 6 ukers praksisplass hos dem. 

Anonymkode: db206...8a0

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Min erfaring med jobbspesialister er at de i hovedsak ønsker mennesker som tar initiativ, er «på», tør å oppsøke arbeidsgivere, tar den telefonen og vet hvor de aktuelle jobbene er. Jobbspesialistene jeg kjenner til er alt fra selgere, sosionomer, lærere og trenere innen toppidrett. Det er stor vekt på personlig egnethet og ønske om å jobbe etter deres metodikk (SE/IPS) 😊 Kjør på! 

Anonymkode: a6e8c...0c0

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (53 minutter siden):

Min erfaring med jobbspesialister er at de i hovedsak ønsker mennesker som tar initiativ, er «på», tør å oppsøke arbeidsgivere, tar den telefonen og vet hvor de aktuelle jobbene er. Jobbspesialistene jeg kjenner til er alt fra selgere, sosionomer, lærere og trenere innen toppidrett. Det er stor vekt på personlig egnethet og ønske om å jobbe etter deres metodikk (SE/IPS) 😊 Kjør på! 

Anonymkode: a6e8c...0c0

Takk! 

 

Hva skjet om man ikke lykkes med å få folk ut i jobb? Er det ikke fare for å bli demotivert av å møte så mange umotiverte arb takere ? Hva skjer om arb taker ikke møter opp til jobb eller arb giver ikke bil ansette ? 

Anonymkode: 04051...47c

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (7 timer siden):

Takk! 

 

Hva skjet om man ikke lykkes med å få folk ut i jobb? Er det ikke fare for å bli demotivert av å møte så mange umotiverte arb takere ? Hva skjer om arb taker ikke møter opp til jobb eller arb giver ikke bil ansette ? 

Anonymkode: 04051...47c

Det stilles ganske høye krav i metoden man jobber etter om at man skal få x antall ut i arbeid, noe som er en krevende del av stillingen. Man skal også bruke en stor del av tiden sin ute hos arbeidsgivere (husker ikke akkurat hvor mye, men er en ganske høy %). Et av kravene i tiltaket er jo at deltaker skal ønske å jobbe. Også blir jo din viktigste jobb å gjøre en god jobbmatch. Og om noen «ikke vil» må du finne ut hva det handler om. Ofte er det noe helt annet enn vilje, og da må du motivere, kanskje jobbe med andre ting (trenger vedkommende behandler osv)  

 

Anonymkode: a6e8c...0c0

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (2 minutter siden):

Det stilles ganske høye krav i metoden man jobber etter om at man skal få x antall ut i arbeid, noe som er en krevende del av stillingen. Man skal også bruke en stor del av tiden sin ute hos arbeidsgivere (husker ikke akkurat hvor mye, men er en ganske høy %). Et av kravene i tiltaket er jo at deltaker skal ønske å jobbe. Også blir jo din viktigste jobb å gjøre en god jobbmatch. Og om noen «ikke vil» må du finne ut hva det handler om. Ofte er det noe helt annet enn vilje, og da må du motivere, kanskje jobbe med andre ting (trenger vedkommende behandler osv)  

 

Anonymkode: a6e8c...0c0

Man får og tett oppfølging av metodeveileder som kan gi tips og råd til hva man kan gjøre. Og om man ikke får det til…jeg vet ikke. Får man ingen ut i jobb er kanskje ikke dette jobben for deg? Men slik er umulig å vite på forhånd. 

Anonymkode: a6e8c...0c0

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

13 hours ago, AnonymBruker said:

Takk! 

 

Hva skjet om man ikke lykkes med å få folk ut i jobb? Er det ikke fare for å bli demotivert av å møte så mange umotiverte arb takere ? Hva skjer om arb taker ikke møter opp til jobb eller arb giver ikke bil ansette ? 

Anonymkode: 04051...47c

Ikke meg du siterer. Jeg er hun som ikke har vært jobbspesialist, men har hatt jobbspesialist. Jeg vet ikke hvordan det er å jobbe som jobbspesialist. Men det er en frivillig ordning. Så jeg tror ikke du møter så mange demotiverte jobbsøkere. Om man ikke ønsker å komme i jobb så er det jo ikke noen grunn til å takke ja til en jobbspesialist som skal hjelpe en med å komme i jobb. 

Når det er sagt. Så har man jo jobbspesialist av en grunn. Det er jo fordi man sliter med å komme i jobb og at man kan ha ulike diagnoser som gjør at ikke alle stillinger passer en.

Anonymkode: db206...8a0

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...