Gå til innhold

Uprofesjonelt av fastlegen. Bør jeg melde det inn?


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

AnonymBruker skrev (2 minutter siden):

Mulig du syns dette høres litt hardt ut, men jeg oppfatter at legen din har prøvd alt han kan for å hjelpe deg og stått på som bare det, men at du ikke vil ta i mot hjelpen og bare er ute etter rusmidler. Ketamin er et kraftig psykedelisk rusmiddel og skal ikke tas lett på. De er akuratt i forskningsfasen på hvordan lave doser kan brukes i terapeutisk behandling og det er kun ett offentlig sykehus i Norge som gjør denne behandlingen. 

Det virker som at du kan ha hengt deg opp i en idé om at ketamin er en vidunderkur som gjør deg frisk på én gang, men sånn er det ikke! Stoffet brukes som et verktøy i terapitimer over lengre tid. 

På samme måte virker det som at du tror at innleggelse må funke med en gang for å ha noe for seg, men ingen blir innlagt deprimert og skrevet ut igjen frisk. Man innlegges mange ganger over tid og blir gradvis bedre (jeg har tre til fire innleggelser i året på andre året nå og det har hjulpet veldig!). 

Du vil helt sikkert bli frisk, men det krever faktisk ordentlig innsats og en innstilling om å jobbe hardt for det. Såvidt jeg skjønner har du ikke engang prøvd ordinær terapi så det er jo et sted å starte istedet for å hige etter et rusmiddel som egentlig er ulovlig ellers. Jeg vet at det har god effekt på enkelte i terapeutisk bruk men det er siste utvei, ikke første. Legen din er nok glad i deg og blir oppgitt over at du ikke vil ta i mot behandlingstilbudene du får, og da trenger man å høre litt "tough love" om at da kommer man ikke til å bli frisk heller.. 

Legen din har henvist deg til DPS så da er det bare å vente på innkalling dit. Jeg vil også oppfordre deg til å ta i mot tilbudet om innleggelse og legge en plan med sykehuset og jevnlige innleggelser etter å ha kartlagt deg og hva du trenger. Du bør søke om psykiatrisk helsepleier som kommer hjem til deg for samtaler og støtte og om støttekontakt som tar deg med på aktiviteter som over tid omprogrammerer hjernen din til å produsere mer lykkehormoner og livsglede og motivasjon. 

Anonymkode: d60cb...d3b

Du misforstår veldig. Jeg er ikke ute etter noe rusmiddel, jeg har aldri prøvd narkotika engang, jeg er kun ute etter å bli bedre. Innleggelse for meg vil ødelegge masse for meg, vi er forskjellige. Jeg har en 100% fast stilling og husdyr og for meg så fungerer ikke innleggelse, det påfører meg masse stress og dårlige følelser.  Jeg ønsker samtaler med psykolog først og fremst, og jeg ønsker å prøve ketamin om jeg får muligheten til det. Det er ikke jeg som har hengt meg opp i ketamin her, det virker mer som at det er du som bare ser der ordet av alt annet jeg skriver  

Anonymkode: 7108d...a01

  • Hjerte 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

AnonymBruker skrev (Akkurat nå):

Hva sa du da du bestilte legetimen? Hva skjedde i forkant av den timen siden han mistet nattesøvnen og prater om tvangsinnleggelse? 

Anonymkode: 0ce05...e49

Jeg hadde en kort samtale på tlf der jeg fortalte at jeg er dypt deprimert og trenger hjelp fort. 

Anonymkode: 7108d...a01

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (5 minutter siden):

Så mange pasienter fastlegen med mange forskjellige problemer må han lide av insomnia. 

Kanskje fastlegen ordla seg feil og mente at han var oppriktig bekymret for deg, TS? 

Anonymkode: 9ebd9...2dc

Ja, selvfølgelig er det jo det han mener, men søvnløsheten kommer nok av at han er redd for å vurdere feil og måtte leve med konsekvensene mer enn at han personlig er så bekymret for meg som person, som han ikke kjenner.

Anonymkode: 7108d...a01

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest theTitanic
AnonymBruker skrev (21 minutter siden):

Jeg tror han vil at jeg skal bytte fastlege. Jeg sa Ingenting nesten gjennom hele timen og han sa at jeg fritt kunne bytte fastlege selvom jeg ikke hadde sagt noe negativ til han annet enn at det ikke er ok å pålegge meg at jeg sitter å kødder med han. Jeg tror ikke han har nerver til å ha psykisk syke pasienter, så kanskje jeg skal gjøre det for hans del. Virket som han hintet til det. 

Jeg har hatt lite med han å gjøre og har bare hatt han et års tid siden jeg flyttet. 

Anonymkode: 7108d...a01

Det høres ut som at du nok er vanskeligere enn det kommer frem i innlegget ditt, at det blir mye kverulering og snakking forbi hverandre. Er kjemien så dårlig så bør du bytte fastlege. 

For ham å si at han mister nattesøvnen på grunn av deg er en kjempetabbe. Å innrømme ovenfor pasienter at de påvirker ham følelsesmessig gjør han veldig utsatt for å bli brukt som en marionett om noen ønsker å gjøre det.  

Lenke til kommentar
Del på andre sider

theTitanic skrev (1 minutt siden):

Det høres ut som at du nok er vanskeligere enn det kommer frem i innlegget ditt, at det blir mye kverulering og snakking forbi hverandre. Er kjemien så dårlig så bør du bytte fastlege. 

For ham å si at han mister nattesøvnen på grunn av deg er en kjempetabbe. Å innrømme ovenfor pasienter at de påvirker ham følelsesmessig gjør han veldig utsatt for å bli brukt som en marionett om noen ønsker å gjøre det.  

Jeg sa nesten ingenting på den timen så jeg vet ikke hva jeg har gjort som er så vanskelig. 

Ja, eller i mitt tilfelle at jeg ikke kommer til å tørre å be mer om hjelp fordi jeg ikke vil at han skal få det dårlig pga meg. Nå har jeg heldigvis fått opprettet kontakt med dps, de har ringt og jeg har fått "akutt" time til uken

Anonymkode: 7108d...a01

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (44 minutter siden):

Jeg skjønner ikke helt hva du skal melde inn. Det høres ut som dere snakket forbi hverandre og trenger å snakke om det når dere begge har fått litt avstand.

Anonymkode: 4ebf8...82e

Virkelig? Fastlegen legger sine følelser (jeg har ikke sovet på grunn av deg) over på en pasient. Og du forstår ikke problemet?!

Det blir som om du sier til en 2-åring at du blir deprimert fordi hen ikke sover ordentlig på natta. I møte med barnet er du den voksne. Dine følelser er ditt ansvar - barnets følelser er også ditt ansvar.

Ts er ikke ansvarlig for legens følelser. De bør aldri - noensinne - nevnes i en legetime. Uansett hvor slitsom ts er. Pasienter ER slitsomme. Ts kan gråte og hyle og børe seg hver eneste time og be om time en gang i uka i flere tiår - å bære det rolig profesjonelt er en selvfølge av fastlegen. Det er en forventet oppgave.

Ts: skriv en kort e-post der du enkelt og greit beskriver legens adferd. Så sender du den til Statsforvalteren i ditt område og ber om at de gir deg en vurdering på om dette er ok adferd. Så enkelt.

Anonymkode: 8ea15...61b

  • Liker 7
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

AnonymBruker skrev (31 minutter siden):

Jeg prøver bare å komme til en konklusjon da, om dette er noe man bør godta eller ikke. Jeg syns det er trist å bytte han ut fordi han er empatisk og ikke iskald som mange andre leger, men det har blitt litt i overkant nå og jeg vet ikke om han tåler å ha meg som pasient. Jeg mener ikke at han oppfører seg som en dritt, men at det er uprofesjonelt og kanskje ikke bra verken for meg eller han. 

Anonymkode: 7108d...a01

Derfor dere bør SNAKKE sammen. Du virker ikke åpen for det. Jeg svarer deg ikke mer i denne tråden.

Anonymkode: 4ebf8...82e

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (Akkurat nå):

Derfor dere bør SNAKKE sammen. Du virker ikke åpen for det. Jeg svarer deg ikke mer i denne tråden.

Anonymkode: 4ebf8...82e

Så du mener at jeg skal ha krefter til å ta en voksenprat med legen min og være psykologisk ovenfor han nå? Nå har jeg fått opprettet kontakt med dps og kommer til å ta alt som handler om det psykiske med dem og ikke fastlegen. Fastlegen for ta seg av det fysiske jeg eventuelt trenger hjelp for. 

Du trenger ikke hisse deg opp, helt greit at du ikke vil svare mer i tråden. 

Anonymkode: 7108d...a01

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (1 minutt siden):

Så du mener at jeg skal ha krefter til å ta en voksenprat med legen min og være psykologisk ovenfor han nå? Nå har jeg fått opprettet kontakt med dps og kommer til å ta alt som handler om det psykiske med dem og ikke fastlegen. Fastlegen for ta seg av det fysiske jeg eventuelt trenger hjelp for. 

Du trenger ikke hisse deg opp, helt greit at du ikke vil svare mer i tråden. 

Anonymkode: 7108d...a01

Du virker ikke som noen enkel pasient. Skjønner legen din godt, han har tilbudt deg hjelp og du takker nei. Du får bytte lege om du tror en ny lege kan utføre mirakler for deg.

Anonymkode: 8ebdc...a9e

  • Liker 7
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (Akkurat nå):

Du virker ikke som noen enkel pasient. Skjønner legen din godt, han har tilbudt deg hjelp og du takker nei. Du får bytte lege om du tror en ny lege kan utføre mirakler for deg.

Anonymkode: 8ebdc...a9e

Hva har jeg takket nei til da? Jeg har takket nei til innleggelse og vidre forsøk med antidepressiva som gjør at man legger på seg, får munntørrhet, støt i hjernen og blir fullstendig apatisk. Jeg har bedt om samtaler med dps. Å ikke ta i mot all verdens behandling betyr ikke at jeg avstår fra behandling. Mitt frivillige forslag av å opprette kontakt med dps. Jeg skjønner ikke hva du mener med at han har tilbudt meg hjelp som jeg takker nei til? Syns du kan forklare det. 

Anonymkode: 7108d...a01

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (45 minutter siden):

Da er det ikke depresjon. 

Anonymkode: 73f47...20b

Hva i all verden mener du med dette?

  • Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Om du skal ha ketaminbehandling bør du vel være innlagt første gangen du får det. Ikke alle som tåler ketaminbehandling, og det er vel heller ikke første tiltak. 
du burde sagt ja til innleggelse. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

46 minutter siden, AnonymBruker said:

Da er det ikke depresjon. 

Anonymkode: 73f47...20b

Så utrolig mange teite folk som svarer på dette innlegget. Kunne sitert flere, men dette tok kake 🤣🤣

TS. Om timen foregikk som du skriver er legen din en store dust. Ikke mere å si om det selv om noen påstår noe annet. Prøv å få deg en ny fastlege. Om han ligger våken om natten pga av en pasient og samtidig opplyser pasienten om dette er det på tide at han slutter å jobber som fastlege. Meget uprofesjonelt. 

Anonymkode: 7f400...70d

  • Liker 6
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Jon Are

Du er utakknemlig rett og slett. Nesten så jeg ikke tror det jeg leser. Du har fått så mye tilbud om hjelp og likevel klager du. 

Denne legen har gjort alt for deg . Vis litt takknemlighet. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Minitroll skrev (Akkurat nå):

Om du skal ha ketaminbehandling bør du vel være innlagt første gangen du får det. Ikke alle som tåler ketaminbehandling, og det er vel heller ikke første tiltak. 
du burde sagt ja til innleggelse. 

Nei man kan få ketaminbehandling på privat klinikk også, men det koster veldig mye, man må ikke bli innlagt for å få behandling. Om man ikke tåler behandlingen så ser man jo det umiddelbart da ruseffekten kun varer imens du er på klinikken. 

Anonymkode: 7108d...a01

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

Jon Are skrev (1 minutt siden):

Du er utakknemlig rett og slett. Nesten så jeg ikke tror det jeg leser. Du har fått så mye tilbud om hjelp og likevel klager du. 

Denne legen har gjort alt for deg . Vis litt takknemlighet. 

Hæ? 

Anonymkode: 7108d...a01

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Jon Are

Og hvorfor vil du ha ketamin behandling? Det er noe du må ta jevnlig til. Man får en rus rett og slett også går den ut. Ikke noe førstevalg ved depresjon. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

6 minutter siden, AnonymBruker said:

Så du mener at jeg skal ha krefter til å ta en voksenprat med legen min og være psykologisk ovenfor han nå? Nå har jeg fått opprettet kontakt med dps og kommer til å ta alt som handler om det psykiske med dem og ikke fastlegen. Fastlegen for ta seg av det fysiske jeg eventuelt trenger hjelp for. 

Du trenger ikke hisse deg opp, helt greit at du ikke vil svare mer i tråden. 

Anonymkode: 7108d...a01

Så fint du har fått kontakt med DPS! Jeg må si jeg ble ganske overrasket over hvordan legen din møtte deg. Har selv depresjon, og hadde blir HELT satt ut om jeg ble møtt med at legen ikke hadde fått sove av bekymring og truet med tvangsinnleggelse. Altså, hæ? Lite profesjonelt, og lite hjelpsomt. Å henvise til DPS er jo nummer en, særlig i en ikke-akutt situasjon som det du forteller om (fare for liv). Ser det er mange som mener motsatt av meg i svarene du har fått, folk er forskjellige og det er helt greit. Men jeg hadde garantert tatt det opp led legen på et senere tidspunkt, kanskje med en tredjepart tilstede. Det er jo fint at legen får vite at dette ikke er en ok måte å møte noen med psykiske problemer. Man er så sårbar, man tåler liksom ikke så mye (man er jo syk, og oppsøker derfor legehjelp). Du er legens pasient, og du følte deg dårlig mottatt, da er det egentlig det samme om alle andre pasienter han har er strålende fornøyd - for du fikk det faktisk verre ved måten han møtte deg på  Jeg tviler ikke på at legen ønsker å hjelpe, men gode intensjoner er ingen mirakelkur.

Godt å høre du har kommet i kontakt med DPS, de kan veilede videre med samtaleterapi og ev ketaminbehanding. Og om du vil gi en tilbakemelding til legen, husk at du ikke trenger å stresse med det. Det viktigste er at du får hjelp, hvilket jeg håper du får på DPS. Ønsker deg masse god bedring! Heia deg! 💛

  • Liker 1
  • Hjerte 1
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jon Are skrev (Akkurat nå):

Og hvorfor vil du ha ketamin behandling? Det er noe du må ta jevnlig til. Man får en rus rett og slett også går den ut. Ikke noe førstevalg ved depresjon. 

Da vet du ikke hva den behandlingen går ut på. Ja, man får en ruseffekt imens man får injeksjonen som går ut igjen før du går ut av klinikken. Det er ikke ruseffekt som er målet med den behandlingen, men på sikt kan den lage nye "baner" i hjernen som endrer tankemønsteret. Trodde du virkelig at helsevesenet tilbyr behandling for å ruse pasientene 1 time og det er det ? 

Anonymkode: 7108d...a01

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...