Gå til innhold

Uprofesjonelt av fastlegen. Bør jeg melde det inn?


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

AnonymBruker skrev (Akkurat nå):

Han sa til meg at han kun er en fastlege og ikke en psykolog faktisk, så nei, han har nok spesialisert seg på andre ting. Han visste ikke engang hva ketamin var. 

Anonymkode: 7108d...a01

Det virker som du kun ønsker bekreftelse på at fastlegen din oppførte seg som en dritt. Hvordan hjelper det deg? Om du ikke ønsker å reparere relasjonen med ham så bytt lege og slipp saken.

Anonymkode: 4ebf8...82e

  • Liker 10
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Du kan legge inn en anonym anmeldelse på legelisten.no, så lenge den er saklig. Jeg ville ikke lagt igjen noe som kan gjøre at han gjenkjenner at det er fra deg, så kanskje lurt å bytte fastlege først :) Høres rimelig ugreit ut. 

Anonymkode: 391ab...bbb

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kanskje han trodde du trengte sykemelding?

Anonymkode: 54831...5ed

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (1 minutt siden):

Han sa til meg at han kun er en fastlege og ikke en psykolog faktisk, så nei, han har nok spesialisert seg på andre ting. Han visste ikke engang hva ketamin var. 

Anonymkode: 7108d...a01

Den siste setningen din tror jeg ikke på. Alle leger vet utmerket godt hva Ketamin er. Bare pga det du skrev akkurat der får meg til å tvile på hele innlegget ditt. Du fikk ikke viljen din og nå dikter du opp for å få erkjennelse på at legen bør byttes ut.

Nice try

Anonymkode: 8ebdc...a9e

  • Liker 7
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (Akkurat nå):

Kanskje han trodde du trengte sykemelding?

Anonymkode: 54831...5ed

Sykemelding fikk jeg jo før legetimen. 

Anonymkode: 7108d...a01

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Du sier selv at du har avstått behandling. Det er vanlig prosedyre å vurdere tvangsinnleggelse om pasient motsetter seg behandling og er til fare for seg selv. 

Anonymkode: 73f47...20b

  • Liker 10
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

AnonymBruker skrev (Akkurat nå):

Den siste setningen din tror jeg ikke på. Alle leger vet utmerket godt hva Ketamin er. Bare pga det du skrev akkurat der får meg til å tvile på hele innlegget ditt. Du fikk ikke viljen din og nå dikter du opp for å få erkjennelse på at legen bør byttes ut.

Nice try

Anonymkode: 8ebdc...a9e

Han visste faktisk ikke det. Han spurte meg ketamin? Hva mener du? Jeg sa det er en behandlingsform for depresjon. Han googlet det og sa ja, okei.. jeg ser at de har det på kalnes, skal jeg henvise deg dit da? Dette er et par mnd siden. 

 

Anonymkode: 7108d...a01

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (3 minutter siden):

Han sa til meg at han kun er en fastlege og ikke en psykolog faktisk, så nei, han har nok spesialisert seg på andre ting. Han visste ikke engang hva ketamin var. 

Anonymkode: 7108d...a01

Ikke sant. Enkelte fastleger har urovekkende lite peiling på psykiske lidelser. Var med en venninne til legen i forrige måned. Hun har mye angstproblematikk og mye av angsten er knyttet opp til hennes unnvikende personlighetsforstyrrelse. Legen ante ikke hva unnvikende personlighetsforstyrrelse var. 

  • Liker 3
  • Hjerte 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (Akkurat nå):

Du sier selv at du har avstått behandling. Det er vanlig prosedyre å vurdere tvangsinnleggelse om pasient motsetter seg behandling og er til fare for seg selv. 

Anonymkode: 73f47...20b

Jeg har jo ikke det? Jeg har prøvd flere typer antidepressiva, uten å ha kontakt med psykolog vedsiden av. Jeg har også kommet nå frivillig for å få opprettet kontakt med dps. Det er jo ikke å avstå behandling.. 

Anonymkode: 7108d...a01

  • Liker 1
  • Hjerte 1
  • Nyttig 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (2 minutter siden):

Han visste faktisk ikke det. Han spurte meg ketamin? Hva mener du? Jeg sa det er en behandlingsform for depresjon. Han googlet det og sa ja, okei.. jeg ser at de har det på kalnes, skal jeg henvise deg dit da? Dette er et par mnd siden. 

 

Anonymkode: 7108d...a01

Jeg ser hva du skriver, men tror seg ikke.

Anonymkode: 8ebdc...a9e

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (1 minutt siden):

Jeg har jo ikke det? Jeg har prøvd flere typer antidepressiva, uten å ha kontakt med psykolog vedsiden av. Jeg har også kommet nå frivillig for å få opprettet kontakt med dps. Det er jo ikke å avstå behandling.. 

Anonymkode: 7108d...a01

Hvorfor har du vært umedisinert i 7 år da? 

Anonymkode: 73f47...20b

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (Akkurat nå):

Jeg ser hva du skriver, men tror seg ikke.

Anonymkode: 8ebdc...a9e

Det gjør meg Ingenting at du ikke tror på det. 

Anonymkode: 7108d...a01

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (Akkurat nå):

Hvorfor har du vært umedisinert i 7 år da? 

Anonymkode: 73f47...20b

Jeg har ikke hatt noe kontakt med psykolog på 7 år. Jeg har prøvd antidepressiva imellomtiden uten effekt. 

Anonymkode: 7108d...a01

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

AnonymBruker skrev (1 minutt siden):

Jeg har ikke hatt noe kontakt med psykolog på 7 år. Jeg har prøvd antidepressiva imellomtiden uten effekt. 

Anonymkode: 7108d...a01

Da er det ikke depresjon. 

Anonymkode: 73f47...20b

  • Liker 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er flott med en fastlege som virkelig bryr seg om pasientene, men her har legen opptrådt svært uprofesjonelt.

Han kan ikke si til deg at du er årsaken til hans søvnløshet, det kan hjelpe du lastes for.

Det virker nesten som legen trenger psykisk hjelp selv.

Anonymkode: 30cd6...826

  • Liker 4
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (8 minutter siden):

Det virker som du kun ønsker bekreftelse på at fastlegen din oppførte seg som en dritt. Hvordan hjelper det deg? Om du ikke ønsker å reparere relasjonen med ham så bytt lege og slipp saken.

Anonymkode: 4ebf8...82e

Jeg prøver bare å komme til en konklusjon da, om dette er noe man bør godta eller ikke. Jeg syns det er trist å bytte han ut fordi han er empatisk og ikke iskald som mange andre leger, men det har blitt litt i overkant nå og jeg vet ikke om han tåler å ha meg som pasient. Jeg mener ikke at han oppfører seg som en dritt, men at det er uprofesjonelt og kanskje ikke bra verken for meg eller han. 

Anonymkode: 7108d...a01

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

Mulig du syns dette høres litt hardt ut, men jeg oppfatter at legen din har prøvd alt han kan for å hjelpe deg og stått på som bare det, men at du ikke vil ta i mot hjelpen og bare er ute etter rusmidler. Ketamin er et kraftig psykedelisk rusmiddel og skal ikke tas lett på. De er akuratt i forskningsfasen på hvordan lave doser kan brukes i terapeutisk behandling og det er kun ett offentlig sykehus i Norge som gjør denne behandlingen. 

Det virker som at du kan ha hengt deg opp i en idé om at ketamin er en vidunderkur som gjør deg frisk på én gang, men sånn er det ikke! Stoffet brukes som et verktøy i terapitimer over lengre tid. 

På samme måte virker det som at du tror at innleggelse må funke med en gang for å ha noe for seg, men ingen blir innlagt deprimert og skrevet ut igjen frisk. Man innlegges mange ganger over tid og blir gradvis bedre (jeg har tre til fire innleggelser i året på andre året nå og det har hjulpet veldig!). 

Du vil helt sikkert bli frisk, men det krever faktisk ordentlig innsats og en innstilling om å jobbe hardt for det. Såvidt jeg skjønner har du ikke engang prøvd ordinær terapi så det er jo et sted å starte istedet for å hige etter et rusmiddel som egentlig er ulovlig ellers. Jeg vet at det har god effekt på enkelte i terapeutisk bruk men det er siste utvei, ikke første. Legen din er nok glad i deg og blir oppgitt over at du ikke vil ta i mot behandlingstilbudene du får, og da trenger man å høre litt "tough love" om at da kommer man ikke til å bli frisk heller.. 

Legen din har henvist deg til DPS så da er det bare å vente på innkalling dit. Jeg vil også oppfordre deg til å ta i mot tilbudet om innleggelse og legge en plan med sykehuset og jevnlige innleggelser etter å ha kartlagt deg og hva du trenger. Du bør søke om psykiatrisk helsepleier som kommer hjem til deg for samtaler og støtte og om støttekontakt som tar deg med på aktiviteter som over tid omprogrammerer hjernen din til å produsere mer lykkehormoner og livsglede og motivasjon. 

Anonymkode: d60cb...d3b

  • Liker 7
  • Nyttig 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (1 minutt siden):

Da er det ikke depresjon. 

Anonymkode: 73f47...20b

Nei oki! Du er sikkert kvalifisert til å utrede meg du. 

Anonymkode: 7108d...a01

  • Liker 1
  • Nyttig 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (1 minutt siden):

Det er flott med en fastlege som virkelig bryr seg om pasientene, men her har legen opptrådt svært uprofesjonelt.

Han kan ikke si til deg at du er årsaken til hans søvnløshet, det kan hjelpe du lastes for.

Det virker nesten som legen trenger psykisk hjelp selv.

Anonymkode: 30cd6...826

Så mange pasienter fastlegen med mange forskjellige problemer må han lide av insomnia. 

Kanskje fastlegen ordla seg feil og mente at han var oppriktig bekymret for deg, TS? 

Anonymkode: 9ebd9...2dc

  • Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hva sa du da du bestilte legetimen? Hva skjedde i forkant av den timen siden han mistet nattesøvnen og prater om tvangsinnleggelse? 

Anonymkode: 0ce05...e49

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...