Gå til innhold

Uprofesjonelt av fastlegen. Bør jeg melde det inn?


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Jeg ringte fastlegen for å få en sykemelding pga depresjon. Jeg har lang historikk på det. Jeg sa det var veldig forverret nå. Fastlegen ville jeg skulle komme inn på time dagen etter for å snakke om å få hjelp vidre med det. Jeg kommer som avtalt på timen og det første han sier er at han ikke har fått sove fordi han har vært bekymret for meg! Jeg vet ikke hva jeg skal svare på det og sier noe sånn "eh.. okei.. det er jo ikke meningen..". Jeg får ikke sagt noe om min situasjon eller grunnen til forverringen før han begynner å si at jeg ikke kan bli bedre av depresjonen og at jeg må leve med det for resten av livet! Jeg blir helt sjokkert over hva han sitter å sier til meg og begynner å gråte i fortvilelse imens jeg prøver å si at jeg har jo søkt om ketamin og jeg ønsker å se om det kan hjelpe, men fått avslag. Da bryter han ut at det er ekstremt alvorlig av meg å tulle med alvorlig depresjon bare fordi jeg ikke har fått viljen min! (ift ketamin).

Jeg blir igjen helt lamslått og skjønner ikke hvor han har der fra at forverringen av min depresjon kommer av avslaget! Jeg vet jo grunnen til avslaget og det er at dps må henvise meg og ikke fastlegen, så jeg ønsker å bli koblet opp mot dps! (Ikke bare pga ketamin, men også fordi jeg trenger samtaleterapi). Jeg knekker sammen og blir fortvilet av at han tror jeg tuller!! Jeg sier til han at DET er ikke greit å si, og jeg finner meg ikke i at han skal tro at jeg tuller, det er helt hinsides. Grunnen til forverringen handler på ingen måte om avslaget på ketamin, det er helt andre personlige årsaker som jeg ikke engang fikk fortalt han fordi han var så stressa og ikke lyttet på meg og bare fikk meg til å bli helt stum av sjokk. 

Han spør om jeg vil bli innlagt der jeg svarer at nei, det er ikke et tema og har ikke noe nytte for meg da jeg har vært det tidligere og vil bare påføre meg mye stress. Han spør meg hva jeg ønsker at han skal hjelpe meg med fordi han har jo tross alt gitt meg "ekstra" lege time (jeg vet ikke hva han mener med ekstra, jeg er sjeldent hos legen og dette var en vanlig oppsatt legetime), han har skrevet ut sovetabletter, henvist meg til ketamin, og gjort alt for meg!.. og jeg vil ikke bli innlagt og ikke gå på antidepressiva (har prøvd flere uten effekt). Igjen blir jeg satt ut og sier at eh.. jeg ønsker bare en henvisning til dps liksom og han sier ja! Jeg har sendt det nå, hva mer vil du jeg skal hjelpe deg med!? Må jeg tvangsinlegge deg? Det er det vi pleier å gjøre! Jeg sier at jeg har ikke krevd noen ting annet enn en henvisning til dps og jeg kommer frivillig og ber om hjelp... hvor får han ideen om tvangsinleggelse fra når jeg er åpen for hjelp og kommer av fri vilje... 

Han får meg til å føle at jeg ødelegger dagen hans fordi han ikke fikk sove pga meg, han får meg til å føle at jeg er utakknemlig som ikke takker, smiler og bukker for jobben han gjør. Han får meg itillegg til å frykte å be han om hjelp igjen fordi jeg tydeligvis ødelegger nattesøvnen hans og han begynner å true med tvangsinnleggelser helt grunnløst.. 

Er dette noe jeg bør rapportere om? 

Anonymkode: 7108d...a01

  • Liker 1
  • Hjerte 8
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Wow du har en lege som bryr seg, dakkar deg

Anonymkode: 75f4f...6ac

  • Liker 15
  • Nyttig 8
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (Akkurat nå):

Wow du har en lege som bryr seg, dakkar deg

Anonymkode: 75f4f...6ac

Går vel an å bry seg på en profesjonell måte? Jeg kommer jo ikke til å tørre å snakke med han igjen når han sier at han ikke får sove og truer med tvangsinleggelse 

Anonymkode: 7108d...a01

  • Liker 8
  • Hjerte 3
  • Nyttig 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg skjønner ikke helt hva du skal melde inn. Det høres ut som dere snakket forbi hverandre og trenger å snakke om det når dere begge har fått litt avstand.

Anonymkode: 4ebf8...82e

  • Liker 17
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Skrev ikke du om dette for et par dager siden? Er du sikker på at du ikke er forvirret akkurat nå? 

Anonymkode: 19fe5...d4a

  • Liker 7
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (Akkurat nå):

Jeg skjønner ikke helt hva du skal melde inn. Det høres ut som dere snakket forbi hverandre og trenger å snakke om det når dere begge har fått litt avstand.

Anonymkode: 4ebf8...82e

Man sier ikke til pasientene sine at man ikke får sove, man sier ikke til pasienten sin at hen ikke kan bli bedre, og man truer ikke med tvangsinleggelse ?? 

Anonymkode: 7108d...a01

  • Liker 13
  • Nyttig 6
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

AnonymBruker skrev (Akkurat nå):

Går vel an å bry seg på en profesjonell måte? Jeg kommer jo ikke til å tørre å snakke med han igjen når han sier at han ikke får sove og truer med tvangsinleggelse 

Anonymkode: 7108d...a01

Helt enig med deg. Utrolig sært og ikke minst uprofesjonelt å i det hele tatt fortelle deg at han mistet nattesøvnen pga deg. Merkelig lege.

  • Liker 18
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (Akkurat nå):

Skrev ikke du om dette for et par dager siden? Er du sikker på at du ikke er forvirret akkurat nå? 

Anonymkode: 19fe5...d4a

Jeg skrev noe kort om det i en tråd om noe annet, men tråden ble stengt før jeg fikk noen svar. Hvorfor skulle jeg være forvirret ? 

Anonymkode: 7108d...a01

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Just now, AnonymBruker said:

Jeg skrev noe kort om det i en tråd om noe annet, men tråden ble stengt før jeg fikk noen svar. Hvorfor skulle jeg være forvirret ? 

Anonymkode: 7108d...a01

Det virker som om du kanskje har en feil oppfatning av virkeligheten og tolker ting feil (legen din) fordi du er deprimert. Jeg snakker selv av erfaring. Når jeg er deppa ser jeg verden på en helt gal måte. 

Anonymkode: 19fe5...d4a

  • Liker 16
  • Nyttig 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Veldig rar uttalelse av en lege 🤷‍♀️

 

Anonymkode: 8bc5c...98a

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (1 minutt siden):

Man sier ikke til pasientene sine at man ikke får sove, man sier ikke til pasienten sin at hen ikke kan bli bedre, og man truer ikke med tvangsinleggelse ?? 

Anonymkode: 7108d...a01

Klarer du å se at dere misforstod hverandre? At dere begge fikk litt skylapper og ikke tok inn det den andre sa? At det eskalerte det, og gjør at det sannsynligvis er mer konstruktivt å snakke sammen om det enn å sende inn klage og hisse deg opp over det? Si til ham hvordan det opplevdes, be om at dere finner en måte å håndtere det på neste gang du er alvorlig deprimert. Da vet dere begge hva dere har avtalt og det blir mindre rom fir misforståelser.

Anonymkode: 4ebf8...82e

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (Akkurat nå):

Det virker som om du kanskje har en feil oppfatning av virkeligheten og tolker ting feil (legen din) fordi du er deprimert. Jeg snakker selv av erfaring. Når jeg er deppa ser jeg verden på en helt gal måte. 

Anonymkode: 19fe5...d4a

Nei, jeg har ikke tolket det feil. Jeg skjønner at han ikke mener det han sier slemt, at han bryr seg, men måten han gjør det på virker mot sin hensikt. Jeg kommer frivillig og ber om hjelp og blir truet med tvangsinleggelse og blir indirekte fortalt at jeg bør ha dårlig samvittighet fordi at han ikke får sove. Blir også forklart i en sårbar situasjon at depresjon er noe man må leve med for resten av livet. I tillegg blir jeg beskyldt for å tulle! 

Anonymkode: 7108d...a01

  • Hjerte 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (2 minutter siden):

Klarer du å se at dere misforstod hverandre? At dere begge fikk litt skylapper og ikke tok inn det den andre sa? At det eskalerte det, og gjør at det sannsynligvis er mer konstruktivt å snakke sammen om det enn å sende inn klage og hisse deg opp over det? Si til ham hvordan det opplevdes, be om at dere finner en måte å håndtere det på neste gang du er alvorlig deprimert. Da vet dere begge hva dere har avtalt og det blir mindre rom fir misforståelser.

Anonymkode: 4ebf8...82e

Jeg vet ikke om det er en misforståelse at han ikke får sove pga meg  blant annet. 

Anonymkode: 7108d...a01

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Hvis du har lang historikk med depresjoner så er han ikke på vidda om han sier du må lære deg å leve med det. Det finnes flere som må leve i depresjon resten av livet. Ketamin virker ikke så veldig lenge heller hvis du tror det.

Jeg har vært innlagt for mange år siden pga alvorlig depresjon og suicidal. Jeg fikk velge enten frivillig eller tvang innleggelse.

Jeg var i snakk med flere pasienter der som var gjengangere på DPS. De hadde vært deprimerte i flere år og var rett og slett svingdør pasienter.

Jeg synes det høres ut som du har en god lege.

Anonymkode: 8ebdc...a9e

  • Liker 8
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (2 minutter siden):

Jeg vet ikke om det er en misforståelse at han ikke får sove pga meg  blant annet. 

Anonymkode: 7108d...a01

Om du snakker med ham og forteller helt rolig og ærlig hvordan det opplevdes for deg så har han mulighet til å unngå det i fremtiden. Det er godt mulig han mente det annerledes enn du hørte det. Derav ordet misforståelse. Min psykiater såret meg veldig med noe han sa. Jeg tok det opp med ham og han sa unnskyld og forstod at han hadde gjort en feilvurdering. Det ble en veldig god samtale, og han forstod bedre hvordan han kan hjelpe meg.
 

Klarer du å åpne opp for at dere opplevde situasjonen og timen ulikt? kan du snakke med ham om det? Eller avskriver du ham og byttet fastlege?

Anonymkode: 4ebf8...82e

  • Liker 4
  • Hjerte 1
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (Akkurat nå):

Hvis du har lang historikk med depresjoner så er han ikke på vidda om han sier du må lære deg å leve med det. Det finnes flere som må leve i depresjon resten av livet. Ketamin virker ikke så veldig lenge heller hvis du tror det.

Jeg har vært innlagt for mange år siden pga alvorlig depresjon og suicidal. Jeg fikk velge enten frivillig eller tvang innleggelse.

Jeg var i snakk med flere pasienter der som var gjengangere på DPS. De hadde vært deprimerte i flere år og var rett og slett svingdør pasienter.

Jeg synes det høres ut som du har en god lege.

Anonymkode: 8ebdc...a9e

Jeg syns bare ikke dette er noe han skal fortelle meg midt i en sårbar situasjon. En psykolog kan formidle det på en mer harmonisk måte og jeg vet jo selv at det finnes behandling til en viss grad. Jeg har ikke hatt noe form for behandling på 7 år (da jeg var innlagt)  fordi jeg har bare levd med det og jeg klarer meg fint i arbeidsliv osv. Det er i kritiske situasjoner i livet at jeg blir sånn som dette. Deprimert er jeg hele tiden, men ikke alvorlig slik som nå. Jeg trenger behandling for å klare å takle motgang bedre bare og det gjør det jo ikke bedre når jeg sitter på "kanten av stupet" å høre at du må bare være sånn for resten av ditt liv, som om det ikke er noe vits for meg å søke hjelp engang. 

Anonymkode: 7108d...a01

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

AnonymBruker skrev (Akkurat nå):

Om du snakker med ham og forteller helt rolig og ærlig hvordan det opplevdes for deg så har han mulighet til å unngå det i fremtiden. Det er godt mulig han mente det annerledes enn du hørte det. Derav ordet misforståelse. Min psykiater såret meg veldig med noe han sa. Jeg tok det opp med ham og han sa unnskyld og forstod at han hadde gjort en feilvurdering. Det ble en veldig god samtale, og han forstod bedre hvordan han kan hjelpe meg.
 

Klarer du å åpne opp for at dere opplevde situasjonen og timen ulikt? kan du snakke med ham om det? Eller avskriver du ham og byttet fastlege?

Anonymkode: 4ebf8...82e

Jeg tror han vil at jeg skal bytte fastlege. Jeg sa Ingenting nesten gjennom hele timen og han sa at jeg fritt kunne bytte fastlege selvom jeg ikke hadde sagt noe negativ til han annet enn at det ikke er ok å pålegge meg at jeg sitter å kødder med han. Jeg tror ikke han har nerver til å ha psykisk syke pasienter, så kanskje jeg skal gjøre det for hans del. Virket som han hintet til det. 

Jeg har hatt lite med han å gjøre og har bare hatt han et års tid siden jeg flyttet. 

Anonymkode: 7108d...a01

  • Hjerte 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (3 minutter siden):

Jeg syns bare ikke dette er noe han skal fortelle meg midt i en sårbar situasjon. En psykolog kan formidle det på en mer harmonisk måte og jeg vet jo selv at det finnes behandling til en viss grad. Jeg har ikke hatt noe form for behandling på 7 år (da jeg var innlagt)  fordi jeg har bare levd med det og jeg klarer meg fint i arbeidsliv osv. Det er i kritiske situasjoner i livet at jeg blir sånn som dette. Deprimert er jeg hele tiden, men ikke alvorlig slik som nå. Jeg trenger behandling for å klare å takle motgang bedre bare og det gjør det jo ikke bedre når jeg sitter på "kanten av stupet" å høre at du må bare være sånn for resten av ditt liv, som om det ikke er noe vits for meg å søke hjelp engang. 

Anonymkode: 7108d...a01

Legen din har nok en mye bedre greie på depresjon enn deg. Noen ganger må det bare sies rett ut. Hardt og brutalt ja, men helt nødvendig. Hvis du sitter på kanten av stupet, så hadde det nok vært fornuftig av deg å motta en innleggelse.

Anonymkode: 8ebdc...a9e

  • Liker 7
  • Nyttig 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (Akkurat nå):

Legen din har nok en mye bedre greie på depresjon enn deg. Noen ganger må det bare sies rett ut. Hardt og brutalt ja, men helt nødvendig. Hvis du sitter på kanten av stupet, så hadde det nok vært fornuftig av deg å motta en innleggelse.

Anonymkode: 8ebdc...a9e

Han sa til meg at han kun er en fastlege og ikke en psykolog faktisk, så nei, han har nok spesialisert seg på andre ting. Han visste ikke engang hva ketamin var. 

Anonymkode: 7108d...a01

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (21 minutter siden):

Man sier ikke til pasientene sine at man ikke får sove, man sier ikke til pasienten sin at hen ikke kan bli bedre, og man truer ikke med tvangsinleggelse ?? 

Anonymkode: 7108d...a01

Hun sier jo selv at hun har avstått fra behandling... Av antidepressiva... 

Det er normalt å vurdere tvangsinnleggelse om pasienten nekter behandling og er til fare for seg selv. 

Anonymkode: 73f47...20b

  • Liker 5
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...