Gå til innhold

Hvor er det best å henvende seg for søknad om tapt barndom?


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Jeg vil si jeg har en sak og vil kreve erstatning for tapt barndom. Kort fortalt var barnevernet inne i bildet fra jeg var baby, men jeg ble ikke tatt ifra min mor til tross for at hun var tung heroinmisbruker før jeg var 9 år gammel! Det ble mildt sagt en ganske traumatisk start (og fortsettelse) på livet da jeg var såpass "ødelagt" at ingen fosterhjem klarte å ha meg, slik at jeg ble sendt vidre og vidre hele tiden. Dette førte ikke bare til psykiske problemer, men jeg som i utgangspunktet var flink på skolen fikk ikke utrettet noe særlig grunnet konstant bytting av skole, familie og vennekrets. 

Jeg har klart meg bra på fasaden. Jeg har tross alt klart å få meg en utdanning, jeg eier egen bolig, jeg har fast jobb og tjener godt. Har ikke selv fått rusproblemer, men jeg sliter alvorlig psykisk som ødelegger ganske mye for meg i mitt privatliv. 

Jeg er 30 år nå. Det er vel ikke forsent? Jeg mener at hvis de hadde tatt meg vekk fra mor som baby til en trygg og god familie så ville jeg den dag idag hatt en mye bedre psykisk helse og ikke minst en familie. Jeg kunne også karrieremessig ha fått til veldig mye mer. Jeg syns det er vanvittig at de lot en heroinmissbruker ta vare på meg til jeg var 9 år! Eller for å korrigere det riktig, at de lot meg ta vare på moren min til jeg var 9 år. 

Anonymkode: 1e49d...f7f

  • Hjerte 11
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Foreldelsesfristen er 3 år fra du tidligst burde ha forstått at du hadde et krav mot kommunen. Det er en konkret vurdering. 
 

Kontakt en advokat som jobber med barnevern.

Anonymkode: 0831b...e04

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (Akkurat nå):

Foreldelsesfristen er 3 år fra du tidligst burde ha forstått at du hadde et krav mot kommunen. Det er en konkret vurdering. 
 

Kontakt en advokat som jobber med barnevern.

Anonymkode: 0831b...e04

Når er det jeg burde ha forstått det da? 

Anonymkode: 1e49d...f7f

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kan dette være noe? Jeg fikk det da grensen for å søke andre erstatninger var ut .  

Anonymkode: 45067...bee

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Du må sannsynliggjøre at kommunen har gjort en større feil. F.eks at det har skjedd ting som de visste om eller burde visst om uten at de reagerte. Så du må tenke gjennom hva konkret du skal søke erstatning for og hvilke lovbrudd du mener kommunen har begått.

Ville snakket med en advokat og lagt fram saken for å finne ut om du har en sak å bygge videre på. Det er en lang prosess.

Anonymkode: 7d6ea...68b

  • Nyttig 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Kontakt advokat Mette Yvonne Larsen. Det er hun som var advokaten til Øvrelid-søsknene. Der får de to yngste søsknene erstatning, selv om de nå er godt voksne og mye eldre enn deg.

Anonymkode: 30fb1...2a6

  • Liker 3
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (1 minutt siden):

Du må sannsynliggjøre at kommunen har gjort en større feil. F.eks at det har skjedd ting som de visste om eller burde visst om uten at de reagerte. Så du må tenke gjennom hva konkret du skal søke erstatning for og hvilke lovbrudd du mener kommunen har begått.

Ville snakket med en advokat og lagt fram saken for å finne ut om du har en sak å bygge videre på. Det er en lang prosess.

Anonymkode: 7d6ea...68b

De visste jo at mor var sterkt rusavhenging og brukte sprøyter, alt annet som skjer rundt det burde de jo kunne tenke seg til selv. Selvfølgelig satt hun på seg en maske og latet som ingenting, men alle i barnevernet burde forstå at det er Hiroshima tilstander i et hjem med en som tar heroin og kokain og er alkoholisert itillegg... det er vel feilen jeg mener de har begått, at de ikke tok meg ut fra dette fra jeg var så liten at jeg ikke forstod noe og kunne fått en familie. Mamma var døende før de flyttet meg fra henne... de måtte liksom kjøre det til siste slutt før de gadd å gjøre noe og da var jeg såpass påvirket av det og traumatisert. 

Er ikke det en grei sak? 

Anonymkode: 1e49d...f7f

  • Hjerte 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (3 minutter siden):

Kontakt advokat Mette Yvonne Larsen. Det er hun som var advokaten til Øvrelid-søsknene. Der får de to yngste søsknene erstatning, selv om de nå er godt voksne og mye eldre enn deg.

Anonymkode: 30fb1...2a6

Takk! Den saken har jeg hørt om. Da tar jeg kontakt med henne, hun må være god. 

Anonymkode: 1e49d...f7f

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg søkte rettferdsvederlag. Behandlingstiden er to år da. Vet ikke hvordan det går enda med min sak. Venter i spenning. Max erstatningen gjennom dette er 250.000 kr hvis jeg husker riktig. 

Anonymkode: 45462...531

Lenke til kommentar
Del på andre sider

TS, jeg må bare si at du må tenke deg godt om før du gjør dette. 

Kanskje får du 100.000 i erstatning, men samtidig må du fordype deg i fortiden og din egen bitterhet i opptil flere år. 

Vil det å få erstatning gjøre deg til et friskere og helere menneske? Vil det være nok, liksom? 

Jeg tviler. Selv var jeg voldsoffer, og det hjalp meg ingenting at han ble dømt. Jeg ble glad først, for at jeg ble trodd. Men ingenting ble endret. Jeg hadde det fortsatt dritt. Og da han slapp ut, var jeg like redd som før. 

Jeg trengte terapi (gruppe) før jeg følte meg bedre. Den belastningen rettssaken var (selv om jeg vant) kunne jeg vært foruten. 

Anonymkode: bd82f...746

  • Nyttig 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (4 minutter siden):

Jeg søkte rettferdsvederlag. Behandlingstiden er to år da. Vet ikke hvordan det går enda med min sak. Venter i spenning. Max erstatningen gjennom dette er 250.000 kr hvis jeg husker riktig. 

Anonymkode: 45462...531

Men disse øverlandssøsknene finn jo over en million hver, gjorde de ikke? 

Anonymkode: 1e49d...f7f

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

AnonymBruker skrev (3 minutter siden):

TS, jeg må bare si at du må tenke deg godt om før du gjør dette. 

Kanskje får du 100.000 i erstatning, men samtidig må du fordype deg i fortiden og din egen bitterhet i opptil flere år. 

Vil det å få erstatning gjøre deg til et friskere og helere menneske? Vil det være nok, liksom? 

Jeg tviler. Selv var jeg voldsoffer, og det hjalp meg ingenting at han ble dømt. Jeg ble glad først, for at jeg ble trodd. Men ingenting ble endret. Jeg hadde det fortsatt dritt. Og da han slapp ut, var jeg like redd som før. 

Jeg trengte terapi (gruppe) før jeg følte meg bedre. Den belastningen rettssaken var (selv om jeg vant) kunne jeg vært foruten. 

Anonymkode: bd82f...746

Hvorfor skulle jeg bare få 100.000 i erstatning når øverlandssøsknene fikk over en million hver ? 

Jeg har ikke noe problem med å fordype meg i disse problemene. Jeg har fordypet meg så mye i det gjennom alle år at jeg på en måte har blitt vandt til det. De psykiske problemene jeg har fått grunnet dette er jo der, og jeg tror nok at et bevis for forståelse gjennom en erstatning ville hjulpet meg masse. Vi er forskjellige. 

Anonymkode: 1e49d...f7f

  • Hjerte 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (4 minutter siden):

Hvorfor skulle jeg bare få 100.000 i erstatning når øverlandssøsknene fikk over en million hver ? 

Jeg har ikke noe problem med å fordype meg i disse problemene. Jeg har fordypet meg så mye i det gjennom alle år at jeg på en måte har blitt vandt til det. De psykiske problemene jeg har fått grunnet dette er jo der, og jeg tror nok at et bevis for forståelse gjennom en erstatning ville hjulpet meg masse. Vi er forskjellige. 

Anonymkode: 1e49d...f7f

Jeg har ikke lest dommen, men forstår at disse søsknene var uføre og hadde økonomisk tap. Oppreisningserstatning fort tort og svie pleier å være et mye lavere beløp.

Og 3 av de 5 søsknene tapte vel saken?

Anonymkode: 0831b...e04

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hva er motivet ditt egentlig? Penger? Bare ser at det er selve summen du har nevnt flere ganger.. 

Anonymkode: af4d3...212

  • Liker 9
  • Nyttig 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

Og du har jo ikke en veldig god sak i og med at du har klart deg bra og har skapt et god liv for deg selv?

Anonymkode: af4d3...212

  • Liker 8
  • Nyttig 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (Akkurat nå):

Og 3 av de 5 søsknene tapte vel saken?

Anonymkode: 0831b...e04

Jepp. 

Oppreisning (en slags unnskyld-penger) er noe annet enn erstatning (som går på beviselig økonomisk tap). 

Når 250.000 er maks, får du ikke maks med «bare» en heroin-avhengig mor, med mindre hun prostituerte deg bort for å få dop-penger. 

Anonymkode: bd82f...746

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (Akkurat nå):

Hva er motivet ditt egentlig? Penger? Bare ser at det er selve summen du har nevnt flere ganger.. 

Anonymkode: af4d3...212

Hovedmotivet mitt er å få en forståelse og en rettferdiggjøring for min del. Jeg grubler mye på behandlingen jeg fikk gjennom oppveksten av barnevernet og forsthjemmene. Der kan til tider gjøre meg søvløs fordi jeg er så sint og jeg føler at det er urettferdig at de skal få slippe unna. Det hadde hjulpet masse med bare en grundig unnskylding fra alle parter, men det er ikke realistisk og skjer ikke. Dessuten er en erstatningssum iform av penger et veldig godt tegn og bevis på at jeg har fått dårlig behandling, det veier tyngere enn en enkel beklagelse som man jo bare kan slenge ut av seg uten å egentlig mene det. En økonomisk erstatning ville vært et sterkt bevis på at beklagelsen er reell. 

Anonymkode: 1e49d...f7f

  • Hjerte 4
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (4 minutter siden):

Og du har jo ikke en veldig god sak i og med at du har klart deg bra og har skapt et god liv for deg selv?

Anonymkode: af4d3...212

Ja og der er det ingen andre enn meg selv som er ansvarlig for. Jeg hadde ingen støtte av familie enn voksenpersoner fra jeg var 17 år og selvom jeg jo bodde hos fremmede familier frem til det så hadde jeg ingen støtte da heller.  Jeg har klart meg helt selv etter alle odds. Jeg syns det er forferdelig at ikke jeg skal få erstatning og rettferdighet bare fordi jeg har kjempet meg gjennom dette på egenhånd. Det betyr jo ikke at jeg har hatt det bra på noe måte, det betyr at jeg i utgangspunktet har en sterk psyke. Det er ingenting i mitt liv som tilsier at jeg skulle fått til det. Det finnes mennesker som har hatt et supert liv og oppvekst som sliter psykisk og er uføre også. Jeg syns ikke man skal ta dét i betraktning. 

Anonymkode: 1e49d...f7f

  • Liker 1
  • Hjerte 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...