Gå til innhold

Å være med en som går i en kristen menighet

AnonymBruker

Anbefalte innlegg

aksase skrev (1 minutt siden):

Hvis begge tilhører ytterpunktene, "superkristen" og "superateist", da kan det være som du sier, men her er det mange grader. Det kan godt hende dette paret kan finne en fungerende middelvei dem i mellom, men tro og livssyn er såpass grunnleggende, at dette må de snakke sammen om og finne ut av før de går videre med eventuelle barn.

Det trenger ikke tilhøre ytterpunktene en gang. De trenger å tilhøre hverandre når det gjelder verdier! Er en ateist så vil det aldri fungere sammen med en som er kristen. Det er som ild og vann. Det vil bare ende i elendighet.  Felles verdier er helt avgjørende om et forhold varer eller ikke. Det forstår alle om de vil. Bruk hodet i stedet for begjæret.

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Antiviruset skrev (27 minutter siden):

Det trenger ikke tilhøre ytterpunktene en gang. De trenger å tilhøre hverandre når det gjelder verdier! Er en ateist så vil det aldri fungere sammen med en som er kristen. Det er som ild og vann. Det vil bare ende i elendighet.  Felles verdier er helt avgjørende om et forhold varer eller ikke. Det forstår alle om de vil. Bruk hodet i stedet for begjæret.

Jeg er enig, hvis man er tydelig ateist og tydelig kristen.

Men det er mange er som mer likegyldige. Kanskje er man ikke personlig kristen, men man tar gjerne en tur i kirken, eller på et møte i menigheten av og til, fordi man der treffer venner og kjente og trives i miljøet uten at det kristne budskapet er så veldig viktig. På samme måte kan man ha folk som aldri går i kirke eller i noen menighet, uten at de av den grunn er ateister og tar avstand fra religion. Hvis man er sånn litt midt i mellom og litt likegyldig til kristendommen begge veier, da kan det godt være at et par hvor den ene oppsøker en menighet, og den andre ikke gjør det, kan komme godt ut av det med hverandre.

Det er så mange nyanser av dette, at det ikke er noen enkel fasit på om TS sitt forhold vil fungere eller ikke. Dette må de to snakke sammen om og finne ut av på egenhånd.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Som mange her sier - det avhenger av dere to. Men! Når det er sagt - hvis det er en bibeltro menighet han tilhører så kan jeg minne om hva B ibelen sier i 2.Korinterbrev (se nedenfor). Det er mildt sagt upopulært i bibelsk sammenheng (som det er i de fleste religiøse sammenhenger) men det avhenger selvsagt hvor bibeltro han er og hvor pirkete menigheten er...

14 Trekk ikke i ulikt spann, sammen med vantro! For hva har rettferd med urett å gjøre, og hva samfunn har lyset med mørket? 15 Hvordan kan Kristus og Beliar være enige? Hva forener en troende og en vantro? 16 Hvordan kan Guds tempel og avgudene forlikes? For vi er den levende Guds tempel. Gud har jo sagt:
        Jeg vil bo og ferdes blant dem,
        jeg skal være deres Gud,
        og de skal være mitt folk.

17 Derfor sier Herren:
        Dra bort fra dem,
        og skill dere fra dem,
        rør ikke noe urent!

Da vil jeg ta imot dere,

18 jeg skal være deres far,
        og dere skal være mine sønner og døtre,
        sier Herren, Den Allmektige.

Endret av sofiemyr
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Dette kommer an på dere. Dere må ha en gjensidig respekt for hverandre og du må også akseptere at han utøver sin tro. Noe som det ser ut som om du gjør. Barn kan bli en utfordring så jeg foreslår at dere snakker godt gjennom dette først. En aktivt ateist ville feks nekte barnet å delta på religiøse tilstelninger, mens for en kristen vil det være svært naturlig og ønskelig.

Jeg er selv kristen og har hatt ikke-kristne kjærester og samboere. Det har gått fullstendig fint. Nå er jeg ikke med i noen menighet og min tro tar ikke noe plass sånn sett, men jeg vet at det også hadde gått bra. 

Anonymkode: d6d89...715

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...