Gå til innhold

Bli boende i Oslo med samboer i helgene og fly til Nord Norge for jobb i ukedagene?


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Hvordan er det? Jeg klarer ikke få relevant jobb i Osloområdet. Noen som har erfaring med pendling? Jeg er desperat

Anonymkode: af78b...8ef

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Viss det er det som skal til for relevant jobb, så må du gje det ein sjanse :)

Har fleire vener som har vekependla Bergen-Oslo over fleire år for nettopp å få jobbe i draumejobben. Alt går!

Anonymkode: 5874e...9e1

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har pendlet andre veien i to år, og det går - men er slitsomt på sikt. Orket ikke reise hjem hver helg, og det er dyrt å reise, så om ikke arbeidsgiver dekker reisen så svir det økonomisk. Nå har jeg stor grad av hjemmekontor og er i Oslo bare innimellom - funker mye bedre. Teams og Zoom er fine oppfinnelser, og gir mindre flyreising, noe som er godt for miljøet. 

Anonymkode: 9c519...521

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tror vi alle burde teste det ut. Hadde vært helt sykt viss hele norge bodde i oslo i helgene, og tok fly for å jobbe andre steder i landet man-fre. 🤣. Kan sikkert funke for deg, men tror nok du blir å syns det er sykt slitsomt og dyrt med tiden.

Anonymkode: e7482...eb0

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (1 time siden):

Viss det er det som skal til for relevant jobb, så må du gje det ein sjanse :)

Har fleire vener som har vekependla Bergen-Oslo over fleire år for nettopp å få jobbe i draumejobben. Alt går!

Anonymkode: 5874e...9e1

Sikkert litt billigere å pendle Bergen Oslo enn opp til nord norge

Anonymkode: 85a7e...d44

  • Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Høres dyrt ut🙈 

Anonymkode: 85a7e...d44

  • Liker 6
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Jobbet på Vestlandet og bodde nordpå selv. Det er fullstendig ubrukelig. Med de sinnssyke prisene på å få lov til å fly så er det allerede der en belastning, legg til sporadiske opplevelser med bagasje som ikke rekker frem og flybusser som ikke korresponderer med de og det flyet. Aldri i helheim om jeg kan anbefale dette for noen, og med de ubrukelige prisøkningene som pågår nå så skal du sannelig være glad i å reise før dette er særlig mening i.

  • Liker 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Pendlet til Nord-Norge en periode, og det gikk bra det - men jeg var ikke hjemme hver helg. Kanskje hver tredje eller noe slikt. Det er dyrt og tidkrevende, så det å reise hjem fredag ettermiddag til søndag ettermiddag var nesten ikke vits. Da må du bo et sted med direktefly på passende tider.

Anonymkode: 74f01...955

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (10 timer siden):

Hvordan er det? Jeg klarer ikke få relevant jobb i Osloområdet. Noen som har erfaring med pendling? Jeg er desperat

Anonymkode: af78b...8ef

Pendling? Du må jo ha bolig i nærheten av der du jobber uansett? Dette er ikke reell pendling.

Jeg flyttet til Nord-Norge for en periode da jeg heller ikke fikk en relevant jobb i Oslo-området. Kona ble igjen i Oslo, og hun besøkte meg en del der oppe, siden det var litt mer spennende enn å møtes i Oslo. Fikk meg relevant jobb i Oslo på under et år.

  • Liker 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvis du ikke får dette dekket via arbeidsgiver, så vil det si 1500,- i fly pr uke, gitt at du bestiller i god nok tid. Men mest sannsynlig må du opp mot 2500,-.
Og minst 5000,- pr måned i boutgifter, for ett rom i kollektiv. 
Altså minst 11 000 - 16 000 i utgifter, i tillegg til boutgiftene du har pr i dag med samboer. 
Og da har jeg tatt utgangspunkt i at du får jobb i Tromsø.  Andre steder vil kunne bli mye dyrere. 

Får du en fast jobb der som dekker disse utgiftene? 
Eller har du en så ettertraktet kompetanse at en arbeidsgiver er villig til å dekke det? 

Anonymkode: ba697...ebd

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (18 minutter siden):

Får du en fast jobb der som dekker disse utgiftene? 
Eller har du en så ettertraktet kompetanse at en arbeidsgiver er villig til å dekke det? 

Anonymkode: ba697...ebd

Sannsynligvis ikke, da hen ikke får jobb i Oslo.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

La oss si at du får jobb i Tromsø, og du jobber 46 uker i året. Dette utgjør 92 flyturer i året. 

LowFare til Norwegian ligger på rundt 549 - 1299 mellom Oslo og Tromsø. Da er det snakk om 50508 kr - 119508 kr i billettutgifter. 

Så regner jeg med du skal ha et sted å bo i Tromsø fra mandag til fredag, samt busskort for å komme deg rundt. Du kan jo finne rom på kollektiv til 7000 kr, eller leie en liten leilighet/hybelleilighet til 12000 kr. Da er vi oppe i 84000 kr - 144000 kr i utgifter. 

Busskort koster 580 kr for 1 mnd., slik at du må betale 6380 kr for 11 mnd / den tiden du faktisk er i Tromsø. 

Jeg vet ikke hvordan du har tenkt å komme deg til / fra Gardermoen, men det er jo snakk om 92 turer der også - la oss si 110 kr pr tur, altså rundt 10000 kr for alle turene. 

I beste tilfellet, så har du brukt rundt 150k i året bare på reise og boplass. I verste tilfellet må du betale rundt 280k. Så slenger du inn et par titusener på uforutsette kostnader. 

Og på toppen av alt har du jo regninger hjemme som må betales. 

 

Anonymkode: b80b3...c4a

  • Liker 5
  • Nyttig 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (15 minutter siden):

La oss si at du får jobb i Tromsø, og du jobber 46 uker i året. Dette utgjør 92 flyturer i året. 

LowFare til Norwegian ligger på rundt 549 - 1299 mellom Oslo og Tromsø. Da er det snakk om 50508 kr - 119508 kr i billettutgifter. 

Så regner jeg med du skal ha et sted å bo i Tromsø fra mandag til fredag, samt busskort for å komme deg rundt. Du kan jo finne rom på kollektiv til 7000 kr, eller leie en liten leilighet/hybelleilighet til 12000 kr. Da er vi oppe i 84000 kr - 144000 kr i utgifter. 

Busskort koster 580 kr for 1 mnd., slik at du må betale 6380 kr for 11 mnd / den tiden du faktisk er i Tromsø. 

Jeg vet ikke hvordan du har tenkt å komme deg til / fra Gardermoen, men det er jo snakk om 92 turer der også - la oss si 110 kr pr tur, altså rundt 10000 kr for alle turene. 

I beste tilfellet, så har du brukt rundt 150k i året bare på reise og boplass. I verste tilfellet må du betale rundt 280k. Så slenger du inn et par titusener på uforutsette kostnader. 

Og på toppen av alt har du jo regninger hjemme som må betales. 

 

Anonymkode: b80b3...c4a

Det er helt ufattelig for meg at folk kaster ut spm som i HI her uten å engang ha tenkt over ting som dette.

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Hva slags jobb leter du etter? Mange statlige arbeidsgivere andre steder i landet ansetter folk som sitter på hjemmekontor og bare kommer til arbeidsstedet innimellom. Kan det være et alternativ for deg?

Anonymkode: 2e81f...ef3

  • Liker 1
  • Hjerte 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (4 timer siden):

La oss si at du får jobb i Tromsø, og du jobber 46 uker i året. Dette utgjør 92 flyturer i året. 

LowFare til Norwegian ligger på rundt 549 - 1299 mellom Oslo og Tromsø. Da er det snakk om 50508 kr - 119508 kr i billettutgifter. 

Så regner jeg med du skal ha et sted å bo i Tromsø fra mandag til fredag, samt busskort for å komme deg rundt. Du kan jo finne rom på kollektiv til 7000 kr, eller leie en liten leilighet/hybelleilighet til 12000 kr. Da er vi oppe i 84000 kr - 144000 kr i utgifter. 

Busskort koster 580 kr for 1 mnd., slik at du må betale 6380 kr for 11 mnd / den tiden du faktisk er i Tromsø. 

Jeg vet ikke hvordan du har tenkt å komme deg til / fra Gardermoen, men det er jo snakk om 92 turer der også - la oss si 110 kr pr tur, altså rundt 10000 kr for alle turene. 

I beste tilfellet, så har du brukt rundt 150k i året bare på reise og boplass. I verste tilfellet må du betale rundt 280k. Så slenger du inn et par titusener på uforutsette kostnader. 

Og på toppen av alt har du jo regninger hjemme som må betales. 

 

Anonymkode: b80b3...c4a

Herregud. 

Anonymkode: 8d20f...ec1

Lenke til kommentar
Del på andre sider

"Nord-Norge"? Det er jo litt forskjell på om du tenker deg til Bodø, Bø i Vesterålen eller Båtsfjord liksom. 

Kan ikke samboeren din bli med deg nordover da? :) 

Anonymkode: 06b91...f3c

  • Liker 9
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

AnonymBruker skrev (10 timer siden):

La oss si at du får jobb i Tromsø, og du jobber 46 uker i året. Dette utgjør 92 flyturer i året. 

LowFare til Norwegian ligger på rundt 549 - 1299 mellom Oslo og Tromsø. Da er det snakk om 50508 kr - 119508 kr i billettutgifter. 

Så regner jeg med du skal ha et sted å bo i Tromsø fra mandag til fredag, samt busskort for å komme deg rundt. Du kan jo finne rom på kollektiv til 7000 kr, eller leie en liten leilighet/hybelleilighet til 12000 kr. Da er vi oppe i 84000 kr - 144000 kr i utgifter. 

Busskort koster 580 kr for 1 mnd., slik at du må betale 6380 kr for 11 mnd / den tiden du faktisk er i Tromsø. 

Jeg vet ikke hvordan du har tenkt å komme deg til / fra Gardermoen, men det er jo snakk om 92 turer der også - la oss si 110 kr pr tur, altså rundt 10000 kr for alle turene. 

I beste tilfellet, så har du brukt rundt 150k i året bare på reise og boplass. I verste tilfellet må du betale rundt 280k. Så slenger du inn et par titusener på uforutsette kostnader. 

Og på toppen av alt har du jo regninger hjemme som må betales. 

 

Anonymkode: b80b3...c4a

Vel, men får man ikke jobb har man faktisk ikke noe valg selv om det blir ganske dyrt. Går man på NAV, vil de uansett kreve at man flytter dit det er jobb, så om man får napp på en jobb i Nord Norge selv så bør man faktisk forsøke dette. 

Nå veg jeg ikke hva slags kompetanse TS har, men dersom vi ikke snakker om en lavtlønnet jobb, men en jobb man må ha utdannelse/kompetanse til, så snakker man jo en 500-600K i året. Så må man kanskje bruke mesteparten av det man tjener på store ekstra bo- og reiseutgifter, men ofte er det faktisk mulig om man strammer livreima til et år eller to, mens man søker på jobber nærmere hjemstedet. 

Her er det jo muligheter for innsparinger også. Nå forutsetter jeg at TS ikke har barn, men samboer (Har man barn blir det naturlig nok mye vanskeligere og kanskje uforsvarlig). Kan ikke heller samboeren fly opp en gang i måneden eller to for eksempel? Så kan man kutte reisekostnader med 1/3 eller 1/2. Har samboer evt. fleksibel jobb der han kan ha hjemmekontor i noen perioder? Hvis så, så kan man kanskje være sammen oppe i Nord over en litt lengre periode og spe på med airbnb på hjemstedet. 

Finn viser for så vidt boliger til en noe lavere sum enn 7000 som minimum, begynner på ca 5K for et hybelrom, om man er villig til å bo smått i pendlerboligen.  Det er fort 20K spart i året. 

Må man ha billett til kollektivtransport på arbeidsstedet? Kanskje må man, men om man forutsetter Tromsø, så kanskje man er heldig nok med jobben til at man kan gå/sykle. 

Som sagt, det er en del muligheter for innsparinger om man legger godviljen til og snur hver sten. Og man har egentlig ikke noe valg når man ikke har nok erfaring til å få "drømmejobben". 

Anonymkode: 66f3a...9c2

  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Reign skrev (10 timer siden):

Det er helt ufattelig for meg at folk kaster ut spm som i HI her uten å engang ha tenkt over ting som dette.

Vel, noen ganger har du ikke noe valg om man skal få jobberfaring. 

Anonymkode: 66f3a...9c2

  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (16 timer siden):

Herregud. 

Anonymkode: 8d20f...ec1

Hva har gud med dette å gjøre?

AnonymBruker skrev (10 timer siden):

Vel, noen ganger har du ikke noe valg om man skal få jobberfaring. 

Anonymkode: 66f3a...9c2

Man må fortsatt gjøre regnestykket...

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det brenner deg ut i lengden om du skal jobbe man--fredag, så reise hjem.

Jeg har reist mye i jobb, skal man jobbe slik  må man ha turnus. Fri annenhver uke for eks, så kan du jobbe 12t dager man-fredag. Blir ca 80%.

Anonymkode: 74d46...5a9

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...