Gå til innhold

Kommunelegen som er siktet for utallige overgrep og filming av dem


Supermennesket

Anbefalte innlegg

https://www.nrk.no/trondelag/kommuneoverlege-i-frosta_-filmet-pasienter-i-fem-ar-1.16426607 

Hva tenker dere? Er dere overrasket? Og burde man være raskere ved å ta fra leger autorisasjonen? Det kan være han får den tilbake i juli i år dersom statens helsetilsyn ikke tilbakekaller autorisasjonen permanent. 

Endret av supermenneske
stavefeil
  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Jeg fatter ikke hvorfor noen synes denne fiskestanga er så viktig at en risikerer autorisasjon. Jobb, rykte pg familie etc.

 

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ja, jeg må si jeg er veldig overrasket over at det er mulig å holde på sånn i så lang tid uten å bli stoppet. 

  • Liker 11
  • Nyttig 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Isambard skrev (1 minutt siden):

Ja, jeg må si jeg er veldig overrasket over at det er mulig å holde på sånn i så lang tid uten å bli stoppet. 

Det tillates jo så og si 

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Overrasket er man jo.  Det er ikke sånn at man forventer at en lege skal være serieovergriper.

Tviler på om han får tilbake lisensen.  Siktet for 34 voldtekter over en lang periode. 

  • Liker 6
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

tirben skrev (1 minutt siden):

Overrasket er man jo.  Det er ikke sånn at man forventer at en lege skal være serieovergriper.

Tviler på om han får tilbake lisensen.  Siktet for 34 voldtekter over en lang periode. 

Vi får se da

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Syns saken har vært drøy fra starten. Jeg forstår ikke hvordan vi kan leve i et så sløvt samfunn at ting av en sånn størrelsesorden går under radaren.

  • Liker 7
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tilbudstøs skrev (6 minutter siden):

Syns saken har vært drøy fra starten. Jeg forstår ikke hvordan vi kan leve i et så sløvt samfunn at ting av en sånn størrelsesorden går under radaren.

Det står at legen fikk varsel fra helsetilsynet alt i 2007 etter at 3 kvinner sa ifra om at de hadde blitt tilbudt klitorismassasje. Hvis dere leser i den boksen man kan bla i. I 2017 fikk fylkesmannen, nå kalt statsforvalteren, en klage fra en kvinne som ble befølt på rompa. Fylkesmannen mente de to kunne løse det ved å snakke sammen. 

Endret av supermenneske
  • Liker 8
  • Nyttig 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 1 år senere...

88 voldtekter i en bygd med 2600 innbyggere!!! Helt ufattelig at han ikke ble stoppet tidligere. 

Lurer på om han har flyttet fra bygda? Og om han fortsatt er gift?

  • Liker 7
  • Nyttig 10
Lenke til kommentar
Del på andre sider

tirben skrev (1 time siden):

88 voldtekter i en bygd med 2600 innbyggere!!! Helt ufattelig at han ikke ble stoppet tidligere. 

Lurer på om han har flyttet fra bygda? Og om han fortsatt er gift?

Vet ikke det siste, men han skal visst ha vært en faglig dyktig lege. Noe som kan ha medvirket til at han har fått holde på så lenge. Jeg kjenner en av hans mannlige kolleger. 
 

Ja, det er ufattelig. Snakker ikke kvinner sammen i denne bygda? Skjønner ingenting. 
Vet nordtrøndere ikke er de mest pratsomme men det får da være måte på. 
Alternativ forklaring; har han truet dem til taushet på noe vis. 
 

  • Nyttig 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bacteria skrev (37 minutter siden):

Vet ikke det siste, men han skal visst ha vært en faglig dyktig lege. Noe som kan ha medvirket til at han har fått holde på så lenge. Jeg kjenner en av hans mannlige kolleger. 
 

Ja, det er ufattelig. Snakker ikke kvinner sammen i denne bygda? Skjønner ingenting. 
Vet nordtrøndere ikke er de mest pratsomme men det får da være måte på. 
Alternativ forklaring; har han truet dem til taushet på noe vis. 
 

Hva hjelper det å snakke og varsle når ingen tar det på alvor? 

18 (!!) år siden det ble varslet første ting, både av tre kvinner og en annen lege, og det eneste mannen får er en advarsel. Når en 17-åring så varsler får han ikke en advarsel en gang! 

Det er jo en vits. Dette er helt skandaløst og viser hvor jævla umulig det kan være for kvinner å bli tatt på alvor i overgrepssaker. 

Og så må det sies at leger dessverre har en enorm tillit i samfunnet. Jeg har sett tråder på KG også, hvor kvinner beskriver overgrep fra legen og majoriteten av KG bagatelliserer det og mener man må ha misforstått. En lege kan jo ikke gjøre noe umoralsk! 

Endret av issoras
  • Liker 18
  • Hjerte 1
  • Nyttig 15
Lenke til kommentar
Del på andre sider

issoras skrev (5 minutter siden):

Hva hjelper det å snakke og varsle når ingen tar det på alvor? 

18 (!!) år siden det ble varslet første ting, både av tre kvinner og en annen lege, og det eneste mannen får er en advarsel. Når en 17-åring så varsler får han ikke en advarsel en gang! 

Det er jo en vits. Dette er helt skandaløst og viser hvor jævla umulig det kan være for kvinner å bli tatt på alvor i overgrepssaker. 

Og så må det sies at leger dessverre har en enorm tillit i samfunnet. Jeg har sett tråder på KG også, hvor kvinner beskriver overgrep fra legen og majoriteten av KG bagatelliserer det og mener man må ha misforstått. En lege kan jo ikke gjøre noe umoralsk! 

Nei, det er sant. Folk ser fortsatt opp til leger. Ikke første gang en mann med makt skjuler seg bak den.

  • Nyttig 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

issoras skrev (2 minutter siden):

Hva hjelper det å snakke og varsle når ingen tar det på alvor? 

18 (!!) år siden det ble varslet første ting, både av tre kvinner og en annen lege, og det eneste mannen får er en advarsel. Når en 17-åring så varsler får han ikke en advarsel en gang! 

Det er jo en vits. Dette er helt skandaløst og viser hvor jævla umulig det kan være for kvinner å bli tatt på alvor i overgrepssaker. 

Ja, det har du virkelig rett i. Særlig når overgriperen er en «øvrighetsperson» med makt som mange respekterer.
Dette viser bare hvorfor det alltid må være to til stede ved gynekologiske undersøkelser, i alle fall når legen er mann. Min fastlege gjør alltid det. Skjønner ikke hvorfor mannlige leger tør noe annet for sin egen del også, ellers kan de jo risikere falske anklager også. Jeg sier IKKE at det er tilfellet her selvsagt, men det er fullt mulig. Ta med legesekretær hver gang, så er det potensielle problemet løst for begge parter. 
Jeg ser han er identifisert med fullt navn og bilde i i alle fall én avis nå.
 

tirben skrev (På 30.5.2023 den 22.11):

Overrasket er man jo.  Det er ikke sånn at man forventer at en lege skal være serieovergriper.

Tviler på om han får tilbake lisensen.  Siktet for 34 voldtekter over en lang periode. 

Få tilbake lisensen kan han jo bare glemme. Spørsmålet blir heller hvor lenge han må sitte i fengsel. Jeg har ikke klart å finne ut hva øvre strafferamme er, er det noen som vet?

  • Liker 2
  • Nyttig 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bacteria skrev (46 minutter siden):

Vet ikke det siste, men han skal visst ha vært en faglig dyktig lege. Noe som kan ha medvirket til at han har fått holde på så lenge. Jeg kjenner en av hans mannlige kolleger. 
 

Ja, det er ufattelig. Snakker ikke kvinner sammen i denne bygda? Skjønner ingenting. 
Vet nordtrøndere ikke er de mest pratsomme men det får da være måte på. 
Alternativ forklaring; har han truet dem til taushet på noe vis. 
 

Han la jo ned ryggen på stolen, slik at de ikke så hva han holdt på med. Det er i seg selv et rødt flagg, det har jeg aldri opplevd. Og så valgte han sikkert ut ofrene sine med omhu. Ingen som selv var sykepleier, lege eller annet helsepersonell, eller som har en mann som er det. Ingen kvinner med «makt» eller spesielt gode kontakter. Han hadde hyppige kontroller, har jeg lest - da føler pasientene seg «ivaretatt», samtidig som han beholder det psykiske overtaket på dem (og kan utføre mange overgrep). Hvor mange kvinner snakker med venner eller bekjente om detaljer om hva som foregår under gynekologiske undersøkelser? Ikke jeg, i alle fall.

Endret av Mmmwhatever
  • Liker 5
  • Nyttig 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Omfanget er helt hinsides. I tillegg til antall ofre og hor lenge det har pågått, og at det har eskalert, så er det helt ufattelig at det går an. Det er lenge siden de første klagene kom. I lokalsamfunnet laget de sketsjer på revy, hvor han sa han likte så godt GU osv. Noe som kanskje gjorde at brodden ble tatt av kritikken, og en del av væremåten hans ble legitimert. Han ble dratt fram som en av de viktigste personene i kommunen. Han var lege, en maktposisjon på veldig mange måter. Både som behandler, men også med tanke på status i lokalsamfunnet. Alle som har møtt en lege, eller deltatt i en diskusjon der en lege er en av flere fagpersoner, vet at legen har mest troverdighet og status. Alltid. 

Saken er utrolig stygg. 

I 2022 overdro han huset til sin kone. I 2021 hadde han en inntekt på 2,9 mill og en formue på 14 mill, i 2022 hadde han en inntekt på 1,6 mill og en formue på 1,5 mill. Han hadde altså overdratt eierandelene sine til andre, og flere av overdragelsene (huset til kona og en leilighet i Trondheim til datter) skjedde i desember. I slutten av desember begjærte politiet heftelse i eiendommene, og var altså for trege. Dette er interessant fordi politiet ville ha heftelse i eiendommene hans på grunn av mange ofre og muligheter for et stort erstatningsansvar. 

 

Sitat

I 2006 fortalte de tre varslerne at Bye omtalte behandlingen han introduserte dem for som «Den tyske metode». Den gikk ut på å klemme på «de bartholinske kjertlene» – kalt jomfrukjertlene – i kvinnenes underliv, som ikke var blitt «tømt ved seksuell aktivitet».Legens løsning på problemene var å massere kvinnenes underliv, i den overbevisning om at seksuell opphisselse skulle bidra til at kroppen selv skulle «tømme kjertlene». Denne behandlingen skulle ifølge Bye hindre infeksjoner og bygger, som igjen kunne bidra til langt mer ubehag.

Sitat
  • Politiet viser til eksempler hvor legen har flere fingre i kvinnenes skjedeåpning eller analåpning, «uten at dette er medisinsk adekvat».
  • I flere av tiltalepunktene skal legen ha brukt både gjenstander og det som kan framstå som rene sex-leketøy, både i skjedeåpning og analåpning.

Fra t-a.no som også skriver at han tok bilder av kvinners underliv for å tilby dem å se bilder av cyster de skulle ha. Han har 6.000 timer med skjulte opptak fra GU. 

 

  • Liker 10
  • Nyttig 7
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

Søgni skrev (6 minutter siden):

Omfanget er helt hinsides. I tillegg til antall ofre og hor lenge det har pågått, og at det har eskalert, så er det helt ufattelig at det går an. Det er lenge siden de første klagene kom. I lokalsamfunnet laget de sketsjer på revy, hvor han sa han likte så godt GU osv. Noe som kanskje gjorde at brodden ble tatt av kritikken, og en del av væremåten hans ble legitimert. Han ble dratt fram som en av de viktigste personene i kommunen. Han var lege, en maktposisjon på veldig mange måter. Både som behandler, men også med tanke på status i lokalsamfunnet. Alle som har møtt en lege, eller deltatt i en diskusjon der en lege er en av flere fagpersoner, vet at legen har mest troverdighet og status. Alltid. 

Saken er utrolig stygg. 

I 2022 overdro han huset til sin kone. I 2021 hadde han en inntekt på 2,9 mill og en formue på 14 mill, i 2022 hadde han en inntekt på 1,6 mill og en formue på 1,5 mill. Han hadde altså overdratt eierandelene sine til andre, og flere av overdragelsene (huset til kona og en leilighet i Trondheim til datter) skjedde i desember. I slutten av desember begjærte politiet heftelse i eiendommene, og var altså for trege. Dette er interessant fordi politiet ville ha heftelse i eiendommene hans på grunn av mange ofre og muligheter for et stort erstatningsansvar. 

 

Fra t-a.no som også skriver at han tok bilder av kvinners underliv for å tilby dem å se bilder av cyster de skulle ha. Han har 6.000 timer med skjulte opptak fra GU. 

 

Er det mulig 🤮

  • Liker 3
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det bør strengt talt ringe noen bjeller når en mann blir gynekolog i utgangspunktet.

  • Liker 2
  • Nyttig 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Søgni skrev (1 time siden):

I 2022 overdro han huset til sin kone. I 2021 hadde han en inntekt på 2,9 mill og en formue på 14 mill, i 2022 hadde han en inntekt på 1,6 mill og en formue på 1,5 mill. Han hadde altså overdratt eierandelene sine til andre, og flere av overdragelsene (huset til kona og en leilighet i Trondheim til datter) skjedde i desember. I slutten av desember begjærte politiet heftelse i eiendommene, og var altså for trege. Dette er interessant fordi politiet ville ha heftelse i eiendommene hans på grunn av mange ofre og muligheter for et stort erstatningsansvar. 

Er det mulig for ofrene å få reversert legens overføringer til kona og datteren eller er det for sent?  Tenker på om de får erstatning og legen ikke kan betale med midlene han har igjen .

Endret av DeprimertMann
  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...