Gå til innhold

Normalt med lite kjølevæske når motoren ikke er varm?


Nev

Anbefalte innlegg

Halloisen. Jeg har en Ford transit connect varebil...jeg fylte på med kjølevæske til bilen noen dager siden da nivået var litt under minimum. Fylte på med jula sin starta (rød). Nå som jeg sjekker igjen nivået når motoren er kald noen dager senere så er det nesten ikke noe kjølevæske i beholderen. Leste at nivået skal sjekkes når motoren er varm.

Har noen noen kunnskap rundt dette? Tenkte jeg burde sjekke dette hos ford men tenkte å forhøre meg om dette er normalt. Har vedlagt bilde. 

 

Kan ikke se å ha funnet lekkasje men. 

 

Takk for tips 

IMG_20230530_172501.jpg

Endret av Nev
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

AnonymBruker

Ikke normalt, få sjekket. Hadde samme problem med Ford focus, viste seg at tanken hadde en ørliten sprekk og svettet masse kjølevæske under trykk og ellers også

Anonymkode: 36f31...a25

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (1 minutt siden):

Ikke normalt, få sjekket. Hadde samme problem med Ford focus, viste seg at tanken hadde en ørliten sprekk og svettet masse kjølevæske under trykk og ellers også

Anonymkode: 36f31...a25

Ja da er det nok dette. Takk for tips. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
Nev skrev (3 minutter siden):

Ja da er det nok dette. Takk for tips. 

Bare hyggelig, det er ekkelt når kjølevæsken ikke er ok.

Anonymkode: 36f31...a25

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
Nev skrev (15 minutter siden):

Halloisen. Jeg har en Ford transit connect varebil...jeg fylte på med kjølevæske til bilen noen dager siden da nivået var litt under minimum. Fylte på med jula sin starta (rød). Nå som jeg sjekker igjen nivået når motoren er kald noen dager senere så er det nesten ikke noe kjølevæske i beholderen. Leste at nivået skal sjekkes når motoren er varm.

Har noen noen kunnskap rundt dette? Tenkte jeg burde sjekke dette hos ford men tenkte å forhøre meg om dette er normalt. Har vedlagt bilde. 

 

Kan ikke se å ha funnet lekkasje men. 

 

Takk for tips 

IMG_20230530_172501.jpg

Bilmekaniker her

Det første er å kontrollere at bilen din bruker samme type frostvæske. Rød er såkalt "Longlife", den skal egentlig aldri byttes. Har du opplevd at bilen varsler om lavt nivå på kjølevæske?...Hvis ikke, ikke gjør noe med det. Væskenivået i kjølevannssystemet varierer veldig (vann utvider seg med cirka 10% når det nærmer deg kokepunktet), så det er veldig viktig å sjekke nivået på det nivået produsenten angir. Rød kjølevæske (Longlife) kan fint gå 200 000 kilometer uten å byttes..Blå kjølevæske anbefales byttet på mellom 100 000 og 150 000...Litt avhengig av motorfabrikant...

Anonymkode: a139b...44b

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (10 minutter siden):

Bilmekaniker her

Det første er å kontrollere at bilen din bruker samme type frostvæske. Rød er såkalt "Longlife", den skal egentlig aldri byttes. Har du opplevd at bilen varsler om lavt nivå på kjølevæske?...Hvis ikke, ikke gjør noe med det. Væskenivået i kjølevannssystemet varierer veldig (vann utvider seg med cirka 10% når det nærmer deg kokepunktet), så det er veldig viktig å sjekke nivået på det nivået produsenten angir. Rød kjølevæske (Longlife) kan fint gå 200 000 kilometer uten å byttes..Blå kjølevæske anbefales byttet på mellom 100 000 og 150 000...Litt avhengig av motorfabrikant...

Anonymkode: a139b...44b

Tusen takk for et godt svar. Jeg kjørte nå 5 min. Nå etter å stoppet og sjekket igjen så er den jo helt full. Tok a fylte på 2 dl før jeg kjørte. Se bilde som viser at den er full nå etter å ha kjørt 5 min. 

Nei har aldri gått beskjed om lavt nivå på dashbordet. Syns det er bare så merkelig at det er nesten tomt for så at den blir helt full. 

 

 

16854625336942385559394874371507.jpg

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Skal sies at nå ser jeg at nivået går fort ned og at den nå er under minimum etter noen minutter. 

 

Se bilde 

16854627461628091961511293987812.jpg

Endret av Nev
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hadde en gang en L200 der blåste hele toppen av Radiatoren 😃 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Umm tror jeg hadde fått dette sjekket ut.... på forden min er væsken på ca minimum og går opp til maks merket når den er varm, og så synker det rolig ned når den stopper. Etter at jeg fikk ny tank. 

Anonymkode: 36f31...a25

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
Maskinfører skrev (12 minutter siden):

Hadde en gang en L200 der blåste hele toppen av Radiatoren 😃 

Det samme skjedde med min Skoda. Jeg var faktisk på vei for å bytte den inn i en annen bil den dagen. Begynte å koke, idet jeg åpnet panseret gikk lokket til himmels.

Anonymkode: 0089e...776

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Du har luft i systemet. Når bilen blir varm, så utvider lufta seg, og det blir mye kjølevæske i beholderen. Når bilen er kald trekker lufta seg sammen, og det blir lite i beholderen. 

Anonymkode: 1fdb3...d95

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Da har jeg fått dommen..toppakningen har røket og må byttes. Det er en jobb til 15-20K mente de. Bilen er en Ford transit connect 2016 modell. Jeg syns jo det hørtes veldig mye ut da jeg regnet med 10-15 maks. Er det noen som har noen anbefalinger her ? Gjerne PM. Dette er i Lørenskog, strømmen området. 

Ble også anbefalt å ikke kjøre bilen noe mer da det kan føre til at det skjer foverringer. Hoff så kjipt. 

  • Hjerte 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
Nev skrev (Akkurat nå):

Da har jeg fått dommen..toppakningen har røket og må byttes. Det er en jobb til 15-20K mente de. Bilen er en Ford transit connect 2016 modell. Jeg syns jo det hørtes veldig mye ut da jeg regnet med 10-15 maks. Er det noen som har noen anbefalinger her ? Gjerne PM. Dette er i Lørenskog, strømmen området. 

Ble også anbefalt å ikke kjøre bilen noe mer da det kan føre til at det skjer foverringer. Hoff så kjipt. 

Uff det var kjipt! Kan du høre med verksteder tilknyttet gjenvinningsstasjon/bilskroten? De tar ofte rimeligere pris 

Anonymkode: 36f31...a25

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

AnonymBruker skrev (Akkurat nå):

Uff det var kjipt! Kan du høre med verksteder tilknyttet gjenvinningsstasjon/bilskroten? De tar ofte rimeligere pris 

Anonymkode: 36f31...a25

Ja kanskje det. Hvordan kan jeg vite om et verksted er tilknyttet gjennvinningsstasjon?

Søder..har drevet å kjørt med bilen og den har blitt varm, men jeg har trodd at det er fordi det er varmt ute at motoren blir varm. Ikke vært så oppmerksom på det. Men jeg skjønner ikke hvorfor termostaten i bilen ikke har vist noe. Den har vist normal temperatur. 

Glemte å si at Snapdrive hvor jeg har bilen i ikke tar oppdraget..de har bare funnet feilen..så jeg må flytte på bilen. Men de anbefalte meg å ikke kjøre. Så må jeg ta falcken eller finnes det noe rimeligere alternativ? Takk for all hjelp (og til andre).

 

  • Hjerte 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nev skrev (39 minutter siden):

Ja kanskje det. Hvordan kan jeg vite om et verksted er tilknyttet gjennvinningsstasjon?

Søder..har drevet å kjørt med bilen og den har blitt varm, men jeg har trodd at det er fordi det er varmt ute at motoren blir varm. Ikke vært så oppmerksom på det. Men jeg skjønner ikke hvorfor termostaten i bilen ikke har vist noe. Den har vist normal temperatur. 

Glemte å si at Snapdrive hvor jeg har bilen i ikke tar oppdraget..de har bare funnet feilen..så jeg må flytte på bilen. Men de anbefalte meg å ikke kjøre. Så må jeg ta falcken eller finnes det noe rimeligere alternativ? Takk for all hjelp (og til andre).

 

Har du kasko på bilen, er det vel også en bergingsmulighet der som regel, og du betaler en egenandel.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
Nev skrev (42 minutter siden):

Ja kanskje det. Hvordan kan jeg vite om et verksted er tilknyttet gjennvinningsstasjon?

Søder..har drevet å kjørt med bilen og den har blitt varm, men jeg har trodd at det er fordi det er varmt ute at motoren blir varm. Ikke vært så oppmerksom på det. Men jeg skjønner ikke hvorfor termostaten i bilen ikke har vist noe. Den har vist normal temperatur. 

Glemte å si at Snapdrive hvor jeg har bilen i ikke tar oppdraget..de har bare funnet feilen..så jeg må flytte på bilen. Men de anbefalte meg å ikke kjøre. Så må jeg ta falcken eller finnes det noe rimeligere alternativ? Takk for all hjelp (og til andre).

 

Søk på bilvraksteder rundt deg og se om de har verksted, er du naf medlem kan de frakte bilen. Eller som den over sier, sjekk med forsikringa? Jeg har berging på delkasko hos gjensidige faktisk. Føler med deg, hadde ikke trodd det var så alvorlig..

 

Anonymkode: 36f31...a25

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 2 uker senere...
Annonse
AnonymBruker skrev (På 6.6.2023 den 15.01):

Søk på bilvraksteder rundt deg og se om de har verksted, er du naf medlem kan de frakte bilen. Eller som den over sier, sjekk med forsikringa? Jeg har berging på delkasko hos gjensidige faktisk. Føler med deg, hadde ikke trodd det var så alvorlig

Anonymkode: 36f31...a25

Takk..kommer tilbake med en oppdatering av det hele når jeg har sjekket (for hjelp til andre hvis de leser). Forsikringa brukte jeg på veihjelp ..og det er kun en gang man får brukt den. Har gjensidige Hvis jeg skal ha veihjelp igjen så koster det 4500kr minst. 

Men usikker på hva som egentlig feiler bilen. For den koker ikke mer. Snapdrive har gitt meg dommen på toppakning ut fra symptomene men faktisk ikke sjekket toppakningen når jeg ringte de. Vet det er en del jobb å ta av for å sjekke men har plutselig ikke samme symptomene på bilen med kjølevæsken. Den minker ikke mer etterpå selv om motoren blir driftsvarm. 

Hadde jeg hatt bilpluss på gjensidige så hadde det dekket på nymotor..men ja..hvordan skulle man tenke dette.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (På 6.6.2023 den 14.10):

Uff det var kjipt! Kan du høre med verksteder tilknyttet gjenvinningsstasjon/bilskroten? De tar ofte rimeligere pris 

Anonymkode: 36f31...a25

Det er jobben som tar tid og penger, pakningen er ikke så dyr. Ta en ringerunde på forskjellige verksted, om de ligger i nærheten av bilskrot spiller ingen rolle. De som ikke er i kjede er kanskje rimeligere. 
De kan gjerne være behjelpelig med frakt også. 

Anonymkode: dd232...00b

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
Nev skrev (1 time siden):

Takk..kommer tilbake med en oppdatering av det hele når jeg har sjekket (for hjelp til andre hvis de leser). Forsikringa brukte jeg på veihjelp ..og det er kun en gang man får brukt den. Har gjensidige Hvis jeg skal ha veihjelp igjen så koster det 4500kr minst. 

Men usikker på hva som egentlig feiler bilen. For den koker ikke mer. Snapdrive har gitt meg dommen på toppakning ut fra symptomene men faktisk ikke sjekket toppakningen når jeg ringte de. Vet det er en del jobb å ta av for å sjekke men har plutselig ikke samme symptomene på bilen med kjølevæsken. Den minker ikke mer etterpå selv om motoren blir driftsvarm. 

Hadde jeg hatt bilpluss på gjensidige så hadde det dekket på nymotor..men ja..hvordan skulle man tenke dette.

Er du nafmedlem? Jeg har ofte fått hjelp til å finne ut hva som feiler bilene mine fordi de naf sjåførene er gode på bil, du kunne jo brukt en redning på å ringe de og få de til å komme og se, de som kan litt ser vel fort om toppakningen er blåst. Jeg trodde ikke motoren gikk noe mer når de  går egentlig men ja

Anonymkode: 36f31...a25

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (8 minutter siden):

Er du nafmedlem? Jeg har ofte fått hjelp til å finne ut hva som feiler bilene mine fordi de naf sjåførene er gode på bil, du kunne jo brukt en redning på å ringe de og få de til å komme og se, de som kan litt ser vel fort om toppakningen er blåst. Jeg trodde ikke motoren gikk noe mer når de  går egentlig men ja

Anonymkode: 36f31...a25

Nei..ikke naf medlem heller..angrer egentlig på at jeg ikke er det, men ja jeg forutså ikke alt dette...men kan man kanskje be de om å se på den selv om man ikke er medlem mot at man betaler mer eller? Vurderer automesteren også.  Hvis noen kjenner noen som kan faktisk finne ut feilen så gir jeg en del tusener for det. Utfordringen er altså å finne ut hva som faktisk er feil. Og ja..vet at det er jobben som tar mest tid. 

Mitt problem er at om toppen er ødelagt..så vet man ikke om det er sprekker i blokka...uten å faktisk tatt av toppakningen. Er det sprekker i blokka så må jo motoren mest sannsynligvis erstattes. 

Her er skrevet fra snapdrive etter at de "sjekket" på drop. Angående combustion på sylinder 2 så skiftet jeg tennpluggene så det er nok det (tror jeg etter å ha lest). Men har også lest at feilen kan skyldes toppakning..korrekt meg om jeg tar feil. Det lå noen løvblader nede i sylinderen nå som jeg tok ut den midterste tennpluggen..og etter at jeg skrudde på nytt så starta motoren uten noen problemer. 

Kjølevæsken har altså ikke minket. Men jeg ser at det er en skikkelig vri på kjølevæske slanga slik som vedlagt. Vet ikke om den har alltid vært sånn eller ikke

 

Skjermbilde 2023-06-18 231945.jpg

IMG_20230616_190650.jpg

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...