Gå til innhold

La samboer være alene i jula, eller foreldrene mine.


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Jeg er litt i tvil ang årets julefeiring. Jeg har alltid pleid å reise hjem til mine foreldre til jul, men nå har jeg selv fått barn, og samboer skal jobbe i år og må være her. Han sier han ikke bryr seg om jula og han har vært mange år alene. Mine foreldre er vant til at jeg og min søster alltid har kommet hjem til jul, men nå som hun også har fått seg kjæreste har hun begynt å feire med hans familie og skal gjøre det i år. Mine foreldre har bare hverandre, og de har egentlig ikke noe forhold å skryte av. Jeg regner ikke med at de vil få noe besøk i jula om jeg ikke kommer. Jeg ser for meg at de blir triste. 

Selv om samboeren sier jeg bare skal ta med meg ungen og dra, så synes jeg det er vanskelig å skulle la han være alene selv om han tilsynelatende ikke bryr seg. Det kan jo være at det blir trist å ikke være sammen med datteren vår, og hun får jo heller ikke feire med pappan sin. Hun vil være to år da, så det er mulig jeg overtenker dette veldig.

Jeg og min søster har blitt voksne og ting endrer seg jo i livet. Likevel tenker jeg mye på foreldrene mine, og ønsker å dra hjem til dem.

Hva ville du ha gjort?

Anonymkode: 46034...7fa

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Tror jeg ville ha feiret med mann og barn og så kjørt annen hvert år hos dine foreldre.

Hvor er hans foreldre i dette?

Anonymkode: 4ae7e...51e

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg ville invitert dem hjem til dere, når man får egne barn er det "lov" å starte nye tradisjoner 

Anonymkode: 9c5da...39a

  • Liker 4
  • Nyttig 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ville invitert de hjem til dere, da får alle vært sammen :)  

Anonymkode: 47928...9a8

  • Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Herregud, du har jo din egen familie? Prioriter den. Hvis min samboer hadde gjort dette, hadde jeg stilt et stort spørsmålstegn til vedkommende kjærlighet og dedikasjon til egen familie. Dine foreldre kan eventuelt komme til deg/din søster.

Skjønner ikke at dette er noe du tenker på en gang. Sier vel litt om ditt forhold til samboer kanskje? Ikke så bra?

Anonymkode: 51f2f...346

  • Liker 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Inviter dem hjem til dere. 

Anonymkode: f0edc...8da

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg ville også tenkt at det var naturlig at dine foreldre kommer til dere. 

Dersom de ikke ønsker det, får de vel sitte alene. Barn har ikke ansvar for foreldrene, så dersom de velger å være alene og har satt seg selv i en situasjon der de bor med en person de ikke trives sammen med, så må de faktisk ta ansvar for det selv. 

Anonymkode: ff509...626

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nå som du og din mann har fått barn sammen, synes jeg du bør prioritere kjernefamilien. Det er nå dere skal bygge fremtidige tradisjoner og minner for datteren deres. Foreldrene dine blir dessuten ikke alene, de er jo to. Kanskje de kan evt ta en tur til dere? 

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

4 minutter siden, AnonymBruker said:

Herregud, du har jo din egen familie? Prioriter den. Hvis min samboer hadde gjort dette, hadde jeg stilt et stort spørsmålstegn til vedkommende kjærlighet og dedikasjon til egen familie. Dine foreldre kan eventuelt komme til deg/din søster.

Skjønner ikke at dette er noe du tenker på en gang. Sier vel litt om ditt forhold til samboer kanskje? Ikke så bra?

Anonymkode: 51f2f...346

Oi, krisemaksimerer litt eller??! TS har åpenbart kvaler med dette, spesielt når samboeren sier det er helt greit for ham at hun drar. Jeg ville først sjekket med foreldrene om hvor leit de egentlig synes det vil være å være alene. Ettersom barnet fortsatt kun er to år ville jeg nok ev. feiret denne jula med foreldrene, og funnet en fast løsning fra neste år slik at de ikke må splitte seg opp (søstrene bytter på, foreldrene reiser til en av døtrene, alle feirer sammen etc.).

Jeg er også lite sentimental rundt jula, hadde fint kunnet be samboer reise til foreldrene om jeg måtte jobbe. Her har jeg feiret med exen i mange år, nå er en av foreldrene hans syk og jeg har bedt ham ta med ungene dit i jula (han har ikke brukt å feire med dem, bor langt unna). Jeg kan fint feire alene, ev. med faren min. Han blir alene om jeg drar, men han er også lite sentimental rundt jula og kan fint feire alene om han ikke orker ta turen. Det er dessverre ikke aktuelt å dra til ham. 

Anonymkode: 150e6...c87

  • Liker 4
  • Hjerte 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ts her. Den ene forelderen har helseutfordringer og kan ikke reise. 

Jeg er veldig glad i samboeren min, men han liker ikke jul og klager hvert år på at jeg ordner og pynter. Spesielt misfornøyd med juletreet.

Anonymkode: 46034...7fa

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (1 minutt siden):

Ts her. Den ene forelderen har helseutfordringer og kan ikke reise. 

Jeg er veldig glad i samboeren min, men han liker ikke jul og klager hvert år på at jeg ordner og pynter. Spesielt misfornøyd med juletreet.

Anonymkode: 46034...7fa

Da får du dra til dine foreldre å la han sitte hjemme alene. Å neste år må han skjerpe seg, dere har et barn som skal få gleden av julefeiring i mange, mange år fremover. Da driter man i egne følelser, pynter huset, baker pepperkaker og ordner julegaver. 

Anonymkode: 47928...9a8

  • Liker 8
Lenke til kommentar
Del på andre sider

 

AnonymBruker skrev (6 minutter siden):

Ts her. Den ene forelderen har helseutfordringer og kan ikke reise. 

Jeg er veldig glad i samboeren min, men han liker ikke jul og klager hvert år på at jeg ordner og pynter. Spesielt misfornøyd med juletreet.

Anonymkode: 46034...7fa

Jeg tror han virkelig mener at du gjerne kan besøke foreldrene dine :) 

Du er jo ikke borte en måned. 

Anonymkode: e5e66...ce2

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

AnonymBruker skrev (9 minutter siden):

Ts her. Den ene forelderen har helseutfordringer og kan ikke reise. 

Jeg er veldig glad i samboeren min, men han liker ikke jul og klager hvert år på at jeg ordner og pynter. Spesielt misfornøyd med juletreet.

Anonymkode: 46034...7fa

Da drar du til foreldrene dine, og koser deg med skikkelig jul, også kan han få kose seg hjemme på sin måte. 

Anonymkode: f0edc...8da

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (27 minutter siden):

Herregud, du har jo din egen familie? Prioriter den. Hvis min samboer hadde gjort dette, hadde jeg stilt et stort spørsmålstegn til vedkommende kjærlighet og dedikasjon til egen familie. Dine foreldre kan eventuelt komme til deg/din søster.

Skjønner ikke at dette er noe du tenker på en gang. Sier vel litt om ditt forhold til samboer kanskje? Ikke så bra?

Anonymkode: 51f2f...346

Dette. Når det er også "foreldre" i flertall, så har de hverandre. Her er det på tide å klippe navlestrengen og prioritere sin egen familie. 

Anonymkode: 19305...ec3

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (11 minutter siden):

Da får du dra til dine foreldre å la han sitte hjemme alene. Å neste år må han skjerpe seg, dere har et barn som skal få gleden av julefeiring i mange, mange år fremover. Da driter man i egne følelser, pynter huset, baker pepperkaker og ordner julegaver. 

Anonymkode: 47928...9a8

Hvorfor må man pynte huset? Her pynter vi minimalt, for ingen av oss voksne liker overdådig, overpyntet hus til jul eller gidder å bruke masse penger på dilldall man bruker en gang i året.

Anonymkode: 19305...ec3

  • Liker 2
  • Hjerte 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

AnonymBruker skrev (Akkurat nå):

Hvorfor må man pynte huset? Her pynter vi minimalt, for ingen av oss voksne liker overdådig, overpyntet hus til jul eller gidder å bruke masse penger på dilldall man bruker en gang i året.

Anonymkode: 19305...ec3

Hvor har jeg skrevet at det skal være overdådig? Det handler ikke lenger om de voksne sine følelser og hva man liker og ikke selv, barna setter man først. Det koster ikke mye å sette seg ned å lage julepynt med barna, spise pepperkaker og høre på julemusikk… 

Anonymkode: 47928...9a8

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (17 minutter siden):

Ts her. Den ene forelderen har helseutfordringer og kan ikke reise. 

Jeg er veldig glad i samboeren min, men han liker ikke jul og klager hvert år på at jeg ordner og pynter. Spesielt misfornøyd med juletreet.

Anonymkode: 46034...7fa

Helseutfordringer og alder er jo noe av grunnen til at vi er mange som tar over julefeiringen når det kommer til et visst punkt i livet. 

Det er for de fleste mye mer slitsomt å ordne til, og ha folk i hus, enn å være gjester hos andre. 

Reise får man til, om man vil. Med assistanse på flyplasser, sovevogn på tog, og andre løsninger. 

Anonymkode: 15a51...b49

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (4 minutter siden):

Helseutfordringer og alder er jo noe av grunnen til at vi er mange som tar over julefeiringen når det kommer til et visst punkt i livet. 

Det er for de fleste mye mer slitsomt å ordne til, og ha folk i hus, enn å være gjester hos andre. 

Reise får man til, om man vil. Med assistanse på flyplasser, sovevogn på tog, og andre løsninger. 

Anonymkode: 15a51...b49

Helt enig, riese til tilrettelegges om det trengs. Lurer på hva slags helseutfordring man har når man aldri kan reise noe sted. For meg høres det heller ut som en billig unnskyldning fra ts for å slippe å feire jul hjemme med egen familie.

Anonymkode: 51f2f...346

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tror jeg hadde tatt en prat med samboer om forventninger til julen fremover. Si at julen er viktig for deg, og at selv om han selv ikke nødvendigvis har et godt forhold til jul, ønsker du at barnet/barna deres skal ha det. At selv om han er komfortabel med å være alene, tenker du det er viktig for deres barn å oppleve at julen er en tid for familien, god mat og masse kos. Så får han heller prøve å heve seg litt over at det er julepynt og juletre fremme, det er gøy for barna og trenger ikke bety noe for han. 

Foreslå annenhvert år hos dine foreldre og hos hans foreldre/alene. I såfall ville jeg samkjørt meg med søster, slik at dere feirer sammen hos dine foreldre. De årene dere er hjemme kan dere evt invitere foreldre hjem. Ser du skriver den ene forelderen har helseutfordringene, men det går gjerne at at dere kjører/henter?

  • Liker 2
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...