Gå til innhold

Hva er ting vi må/bør tenke på ved kjøp av gifteringer i Norge? Eventuelt andre tips?


Ompopo

Anbefalte innlegg

Så, jeg og forloveden skal gifte oss i august og har begynt å tenke på det å skaffe ringene 

Ingen av oss bruker ringer til vanlig, men gifteringen blir litt annet, så den ønsker vi å bruke og ha. Vi tenker å skaffe enkle (plain? Usikker hva det heter) ringer med inngravering både utenpå og inni.

Vi ønsker ikke dyre og luksuriøse ringer da mesteparten av budsjettet skal gå til å fly inn fire personer i nær familie fra utlandet som ikke har råd til å komme ellers (så der går rundt 30-40.000,-). Så kan vi heller oppgradere ringene i fremtiden skulle vi føle for det 🤔

Men da ingen av oss har kjøpt dette før aner vi ikke om det er noen fallgruver/feil/tips vi bør vite om når vi starter, så vil bare høre her om noen har forslag til hva vi bør se etter/spørre om/sjekke ut?

Er det store forskjeller på pris? Hvilket metall (gull/sølv/noe)? Eller eventuelt hvor vi skal kjøpe? Best hos en kjede/online/lokal butikk? Vi bor ikke langt fra Trondheim.

Takk for all svar 😊☀️ Vi er helt blanke så alle svar mottaes med takk 🥰

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Jeg gikk for så enkel som mulig, jobber i helsevesenet og må ta den av hver dag. Så i frykt for (eller snarere viten om) at den forsvinner i vaskeriet en dag ville jeg ikke ha for dyr. Men også fordi jeg liker dem enkle, skal tross alt bruke den til alt mulig hver dag.

Unngikk også alt med steiner og lignede, ringen er klassisk gull. Avrundede kanter, så den er lettere å ta på og av.

Anonymkode: b2945...c7a

  • Nyttig 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

er det ikke bare å gå inn til en gullsmed, eller sjekke gullsmeder på nettet?

dette var litt tafatt synes jeg....

Anonymkode: a5be8...834

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (17 minutter siden):

er det ikke bare å gå inn til en gullsmed, eller sjekke gullsmeder på nettet?

dette var litt tafatt synes jeg....

Anonymkode: a5be8...834

Nå er det jo ofte at andre kan ha egne erfaringer fra egne kjøp. Hva som kan være lurt å spørre om, ting man ikke spurte/gjorde/tenkte på selv når man kjøpte seg gifteringer og lignende. 
 

Synes ikke det er feil å spørre om andres erfaringer her. Skal så klart høre med gullsmeder også, men de er også bedrifter som lever av å selge. Så vil gjerne ha input fra andre som ikke tjener noe på det også. 

  • Liker 1
  • Nyttig 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (På 29.5.2023 den 18.24):

Jeg gikk for så enkel som mulig, jobber i helsevesenet og må ta den av hver dag. Så i frykt for (eller snarere viten om) at den forsvinner i vaskeriet en dag ville jeg ikke ha for dyr. Men også fordi jeg liker dem enkle, skal tross alt bruke den til alt mulig hver dag.

Unngikk også alt med steiner og lignede, ringen er klassisk gull. Avrundede kanter, så den er lettere å ta på og av.

Anonymkode: b2945...c7a

Avrundede kanter har jeg aldri tenkt på er noe man må tenke på. Så det var et spurt tips, takk 😄

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Våre er av rustfritt stål. Elsker ringene våre. Ingen andre har like.

Anonymkode: 271d8...0f9

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

AnonymBruker skrev (6 minutter siden):

Våre er av rustfritt stål. Elsker ringene våre. Ingen andre har like.

Anonymkode: 271d8...0f9

Huh, aldri hørt om. Det var jo virkelig en helt ny tanke. Takk for tipset 😄

Hvor handlet du slike ringer? Hos gullsmeden? 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kjøp et materiale som er hardt. Feks 18k gull er mykere enn 14. Sølv kan være ganske så mykt også. Kan være fint å se og føle litt på ringen. Ikke kjøp en litt for liten ring. Den skal sitte kvar på fingeren når du rister på hånden, men ikke så at den kutter blodtilførselen når det er varmt ute og du har litt væske i fingrene. Inngravert på utsiden hadde jeg unngått med mindre dere vil bruke mye tid på rengjøring. Jo mindre flat ringen er jo mer skitten blir den. Og sist, kjøp en ring som passer til alt eller det meste av klær og øvrige smykker. Hvitt gull eller sølv er greit hvis du aldri bærer gult gull ellers. 

Anonymkode: 95647...ed9

  • Liker 1
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gikk til en gullsmed og prøvde ringer, så på modeller og fikk tips. Bestilte så fra en rimeligere gullsmed jeg fant på nett. Mannens ring kostet 2800kr, 18k gull, litt flatere enn de tradisjonelle, og ikke så tykk. Han må ta den av daglig, og ville ikke legge så mye i den som jeg har lagt i min.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Dropp gravering og mønster på utsiden. Det vil bare fylle seg med møkk og såperester. Glatt ring uten steiner, mønster eller gravering er mest praktisk i lengden, dere skal tross alt ha dem på hver dag resten av livet. Vanligste materiale er gult gull, men de siste årene har noen valgt andre materialer, f.eks sølv eller hvitt gull. Dra til en gullsmedbutikk og prøv, slik at dere får riktig størrelse.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Pass på at de er runde innvendig.. gravering er greit innvendig. Om dere jobber i helsevesen eller med mat så unngå diamanter.

Ett annet bra tips er.. har dere noe gull liggende så gå til en gullsmed hvor dere kan bruke det til å lage nye ringer. Da betaler dere for jobben..

Rop ut om du lurer på noe rundt dette.

Hilsen gullsmedkone hvor mannen driver verksted hjemme

Anonymkode: f9394...f0b

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Prøv ringer. 

Mannen hadde i likhet med dere aldri gått med ring. Vi hadde flaks, og fant en fantastisk selger/butikk. Han prøvde seg gjennom mange, uavhengig av prisklasse og utseende. Og fant en han syntes var komfortabel på alle måter (klemt hand, knyttneve, skrive...) 

De må ikke være like.

Vi har ulik stil, og valgte ulike ting. Det gjør at begge setter pris på egen ring.

Vurder alternative metaller.

Gull er veldig mykt. Det får lett riper. 

Sørg for at de er lette å ta av og på, ssamtidig som de sitter godt på. Vi tar de mye av og på. 

Anonymkode: 106ba...040

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Min mann er både nerd og elsker å føle at han har gjort et godt kjøp (han er ikke egentlig gjerrig, men kan bli ganske oppfinnsom når han ser sparemuligheter). Etter hans undersøkelser kjøpte vi ringer i palladium (Pd). Palladium er dyrere enn hvitt gull per gram, men veier mindre. Ifølge han har vi derfor dyrere ringer til rimeligere pris 😂. Når det skal sies, er det enkle, fine ringer, med navn og dato gravert på innsiden. Betalte ca 3000 kr per stykk for 5 år siden.

Anonymkode: f91bc...a47

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Om du står mellom to størrelser, kjøp den største! 

Velg ring med stenen "inni". Da sitter stenen bedre fast og så du ikke er uheldig en gang og røsker borti noe. 

Anonymkode: 11950...168

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...