Gå til innhold

Hvorfor er barnemisbruk et så stort problem innenfor kristendommen? Hvorfor er det så mange sånne prester?


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Fortsetter under...

Godt spørsmål, det lurer jeg også på. Tror forøvrig ikke at det er så mye annerledes i katolisismen heller. Tror mange paver er like ille som prester.

Anonymkode: f4f0a...e01

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (3 minutter siden):

Godt spørsmål, det lurer jeg også på. Tror forøvrig ikke at det er så mye annerledes i katolisismen heller. Tror mange paver er like ille som prester.

Anonymkode: f4f0a...e01

Katolisismen er innenfor kristendommen. Det er mange prester der også men bare en pave.

Anonymkode: 751ad...830

  • Liker 9
Lenke til kommentar
Del på andre sider

De som har pedofile tilbøyligheter søker seg kanskje til svar i religion også finner de ut at de får en sånn makt som prest (og tilgang på) barn som de misbruker.

Anonymkode: 5977f...149

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fordi religion ber følgerne sine om å ikke tenke eller være kritiske. De som leder står i en stor maktposisjon der de også er «kunnskapsholderne», derfor har de lett grep på «følgerne» sine. Både pedofile og andre «predators» tiltrekkes av slike posisjoner. De vet at folk sjeldent vil snakke og de kan vri og bruke ting som religion til å få ofrene til å tie og skamme seg. Det og enkel tilgang til barn uten tilsyn. Andre yrker også, eks de ekle trenerne som ble tatt for noen år siden..

derfor kommer jeg aldri til å la barna mine være uten tilsyn rundt folk i slike posisjoner. 

Anonymkode: 7cfa4...98d

  • Liker 9
  • Nyttig 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ikke bare kristne,  men sekt ledere generelt. Er vel en sammenheng DDR tenker jeg

Anonymkode: 8eb65...497

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

AnonymBruker skrev (5 timer siden):

Katolisismen er innenfor kristendommen. Det er mange prester der også men bare en pave.

Anonymkode: 751ad...830

Den romersk katolske kirken har ingenting med kristendommen å gjøre (og de som tror det er lurt). 
Paven har heller ingenting med Jesus Kristus å gjøre. For de sprer heller ikke evangeliet slik det skal gjøres - men presser på deg ritualer.

Hos katolikker er paven høyeste prest- i kristendommen er Vår Herre Jesus Kristus det- og det åndelige med at Gud skal veilede deg. 
Absolutt ikke paven. Det er mer styggedommer med den romersk katolske kirke enn godhet.

Anonymkode: c9948...a03

  • Liker 2
  • Nyttig 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (5 timer siden):

Fordi religion ber følgerne sine om å ikke tenke eller være kritiske. De som leder står i en stor maktposisjon der de også er «kunnskapsholderne», derfor har de lett grep på «følgerne» sine. Både pedofile og andre «predators» tiltrekkes av slike posisjoner. De vet at folk sjeldent vil snakke og de kan vri og bruke ting som religion til å få ofrene til å tie og skamme seg. Det og enkel tilgang til barn uten tilsyn. Andre yrker også, eks de ekle trenerne som ble tatt for noen år siden..

derfor kommer jeg aldri til å la barna mine være uten tilsyn rundt folk i slike posisjoner. 

Anonymkode: 7cfa4...98d

Bibelen lærer deg å ha kritisk tankegang å stille spørsmål til alt. Så de fordommene dine har ingen begrunnelse.

Pedofile kan du finne i alle ulike typer jobber som er i forbindelse med barn dessverre. 

Anonymkode: c9948...a03

  • Liker 5
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fordi mange kristne er gærne

Anonymkode: f74c6...c58

  • Nyttig 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (32 minutter siden):

Den romersk katolske kirken har ingenting med kristendommen å gjøre (og de som tror det er lurt). 
Paven har heller ingenting med Jesus Kristus å gjøre. For de sprer heller ikke evangeliet slik det skal gjøres - men presser på deg ritualer.

Hos katolikker er paven høyeste prest- i kristendommen er Vår Herre Jesus Kristus det- og det åndelige med at Gud skal veilede deg. 
Absolutt ikke paven. Det er mer styggedommer med den romersk katolske kirke enn godhet.

Anonymkode: c9948...a03

Der fornærmet du en milliard mennesker!

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (22 minutter siden):

Fordi mange kristne er gærne

Anonymkode: f74c6...c58

Nei. 

Anonymkode: c9948...a03

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Sommer2464 skrev (3 minutter siden):

Der fornærmet du en milliard mennesker!

Bare fordi en milliard mennesker følger noe- betyr ikke det at det er riktig valg.

Anonymkode: c9948...a03

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

AnonymBruker skrev (2 minutter siden):

Bare fordi en milliard mennesker følger noe- betyr ikke det at det er riktig valg.

Anonymkode: c9948...a03

Det er ufint å si at halvparten av verdens kristne ikke er kristne.

  • Nyttig 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Sommer2464 skrev (2 minutter siden):

Det er ufint å si at halvparten av verdens kristne ikke er kristne.

Nei. Det er sannheten.

Anonymkode: c9948...a03

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (Akkurat nå):

Nei. Det er sannheten.

Anonymkode: c9948...a03

Løgnene dine er ikke troverdige.

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

Sommer2464 skrev (1 minutt siden):

Løgnene dine er ikke troverdige.

Dette er elementær kunnskap du kan søke opp selv. Det er heller ikke løgn. Men sannhet.

Anonymkode: c9948...a03

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Om man ser nærmere på det så tror jeg ikke det er så mange flere prester som misbruker barn enn det er i andre sammenhenger (Vet det har vært mye i den katolske kirke - men det skjer enormt mye overgrep generelt i samfunnet). Jeg tror det hander mer om tilgjengelighet og makt posisjon. Overgrep skjer ofte der barn og voksen skaper en relasjon av tillit der det samtidig er lojalitet til leder inne i bildet, også muligheten til å være alene.. er jo en grunn til at overgrep ofte skjer eller har skjedd på fritidsaktiviteter, av fotballtrener, lærer, prest osv.. dette har jo tidligere vært lite regulert og dermed i stor grad fritt frem for mennesker som ikke bruder være der.. 

Anonymkode: af1db...47a

  • Nyttig 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (4 minutter siden):

Nei. Det er sannheten.

Anonymkode: c9948...a03

Jeg må bare spørre deg siden du er så anti-katolsk feirer du jul og andre kristne høytider? Isåfall feirer du høytider den katolske kirke har innstiftet.

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Sommer2464 skrev (2 minutter siden):

Jeg må bare spørre deg siden du er så anti-katolsk feirer du jul og andre kristne høytider? Isåfall feirer du høytider den katolske kirke har innstiftet.

Jul er faktisk ikke en kristen høytid- den er hednisk. Så nei- jeg feirer ikke noen «høytider» som er satt av den romersk katolske kirke. Søndag er heller ikke helligdag.
Jul er et fellesnordisk navn på den store hedenske festen som ble feiret omkring vintersolverv. Norden og England er de eneste områdene der det gamle hedenske navnet på solvervsfesten overlevde innføringen av kristendommen. Etter innføringen av kristendommen i Norden ble julen en fest til minne om Jesu fødsel

Og hvis vi skal gå innpå det så følger vi idag den gregorianske kalenderen som heller ikke er Biblisk. 

Anonymkode: c9948...a03

  • Liker 2
  • Nyttig 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...