Gå til innhold

Hvis jorden er rund?


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Hvorfor er ikke USA og Russland naboer? For ikke å snakke om USA og Australia? De avstandene vi ser stemmer jo med det flate verdenskartet.

Anonymkode: 56ca8...098

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

😳

Russland og USA er jo naboer. Kødder du eller?

Anonymkode: a2c43...41b

  • Liker 3
  • Nyttig 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (6 minutter siden):

😳

Russland og USA er jo naboer. Kødder du eller?

Anonymkode: a2c43...41b

Det var det visst. Men hva med Australia. Hvordan kan det bli en avstand på over 15000 km?

Anonymkode: 56ca8...098

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kjøp deg en globus 😂

Anonymkode: 0c0a5...8f1

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 minutt siden, AnonymBruker said:

Men hva med Australia. Hvordan kan det bli en avstand på over 15000 km?

Anonymkode: 56ca8...098

Fra/til hva?

Anonymkode: 9d1ca...264

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

4 minutter siden, AnonymBruker said:

Hvorfor skal USA og Australia være naboer?

Anbefaler enten en natts søvn, eller at du bruker flere ord for å forme mere utdypende og komplette setninger.

Anonymkode: 9d1ca...264

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hva har du tatt? Og vil du dele? Ser gøy ut!

Anonymkode: aea57...c10

Lenke til kommentar
Del på andre sider

3 hours ago, AnonymBruker said:

Hvorfor er ikke USA og Russland naboer? For ikke å snakke om USA og Australia? De avstandene vi ser stemmer jo med det flate verdenskartet.

Anonymkode: 56ca8...098

Usa og Russland er naboer....

Anonymkode: 02a79...1ea

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Google Earth er et fint verktøy for å lære seg litt om geografi, Russland og USA er naboer og før 1867 så var faktisk Alaska russisk territorium.

Midt i Beringhavet så ligger Diomedesøyene og midt mellom disse øyene igjen så går grensen mellom Russland og USA.

RussUSA.thumb.jpg.50271c272b825f13c24a3b278d137421.jpg  

Anonymkode: 3f43c...505

  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (12 timer siden):

Poenget med spørsmålet var nok hvilke punkter avstanden er målt mellom? Senterpunkt i hvert land? De punktene som ligger nærmest hverandre? Eller noe annet vilkårlig? Det har litt å si når vi snakker om så store land som dette.

Men hvis vi regner fra Hawaii (som er den delen av USA som er nærmest) til Brisbane (som er den nærmeste byen folk flest har hørt om) er det 7526 km. Men de er uansett ikke naboer. Blant annet ligger det andre land (øystater) i mellom. Og så bør det vel foreligge noen felles grenser for at noen skal kunne regnes som naboer, og så langt ut Stillehavet er det vel ingen av landene som strekker seg. 

image.thumb.png.8886913af80616befdbb7533bcea0c2a.png

Anonymkode: 375fd...2ab

  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (2 timer siden):

Google Earth er et fint verktøy for å lære seg litt om geografi, Russland og USA er naboer og før 1867 så var faktisk Alaska russisk territorium.

Midt i Beringhavet så ligger Diomedesøyene og midt mellom disse øyene igjen så går grensen mellom Russland og USA.

RussUSA.thumb.jpg.50271c272b825f13c24a3b278d137421.jpg  

Anonymkode: 3f43c...505

 

AnonymBruker skrev (53 minutter siden):

Poenget med spørsmålet var nok hvilke punkter avstanden er målt mellom? Senterpunkt i hvert land? De punktene som ligger nærmest hverandre? Eller noe annet vilkårlig? Det har litt å si når vi snakker om så store land som dette.

Men hvis vi regner fra Hawaii (som er den delen av USA som er nærmest) til Brisbane (som er den nærmeste byen folk flest har hørt om) er det 7526 km. Men de er uansett ikke naboer. Blant annet ligger det andre land (øystater) i mellom. Og så bør det vel foreligge noen felles grenser for at noen skal kunne regnes som naboer, og så langt ut Stillehavet er det vel ingen av landene som strekker seg. 

image.thumb.png.8886913af80616befdbb7533bcea0c2a.png

Anonymkode: 375fd...2ab

Takk for saklige svar. Må si at jeg ikke har satt meg så veldig inn i kartet på globus. Lastet ned google earth, og ble mye klokere.

Ser noen nevnte trolletråd, det var det absolutt ikke ment som. Dette var bare en undring jeg raskt fikk i går kveld etter at jeg så på det flate verdenskartet. Skal ikke legge skjul på at geografi aldri har vært min sterkeste side, og ikke akkurat det jeg tenker noe særlig på. Men ble mye klokere av Google earth.

Burde kanskje lastet ned den før jeg opprettet tråd her, og alle nedlatende svar det medførte.

Anonymkode: 56ca8...098

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

sicario skrev (13 timer siden):

Hva i all verden har du røyka?

Jeg vil også ha!

 

AnonymBruker skrev (13 timer siden):

Hva har du tatt? Og vil du dele? Ser gøy ut!

Anonymkode: aea57...c10

Røyker eller tar absolutt ingenting, ikke vanlig røyk engang. Så der må jeg dessverre skuffe dere med manglende råd. Dere får nok rådføre dere et annet sted for å dekke deres behov.

Anonymkode: 56ca8...098

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (På 28.5.2023 den 23.56):

Hvorfor er ikke USA og Russland naboer? For ikke å snakke om USA og Australia? De avstandene vi ser stemmer jo med det flate verdenskartet.

Anonymkode: 56ca8...098

Jorda er rund, det er ikke noe hvis med det.

Anonymkode: 47c82...2e8

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...