Gå til innhold

Har noen bare ikke grunnlaget for å bli så sterke?

AnonymBruker

Anbefalte innlegg

AnonymBruker

Har trent styrke i flere år, men er først det siste halvåret jeg har hatt ordentlig fokus på progresjon. Merker jeg blir sterkere, men fremgangen er treg og jeg er langt fra å for eksempel greie å ta en pull up uten hjelp. Men så ser jeg stadig jenter som ikke har trent noe særlig styrke, begynne å trene og får til dette allerede etter bare noen måneder..

Har noen bare ikke like godt grunnlag for å bli sterke som andre? Føler kanskje jeg ikke har så lett for å bygge muskler/bli ordentlig sterk, selv om jeg har et greit kosthold og bra kontinuitet (og nå progresjon) i treningen?

Hvor lang tid må man belage seg på at det vil ta for en jente å bygge synlige muskler (synlige markerte armer osv) og å bli ordentlig sterk?

Anonymkode: bf30e...9a5

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

AnonymBruker

Tror det har veldig mye med gener å gjøre. Jeg fikk markerte armer på under en måned og tar tre ganger mer enn utgangspunktet i beinpress og hip thrust etter tre måneder.

Anonymkode: f553d...924

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
2 hours ago, AnonymBruker said:

Merker jeg blir sterkere, men fremgangen er treg og jeg er langt fra å for eksempel greie å ta en pull up uten hjelp.

Pull ups handler om å løfte egen kroppsvekt. Åpenbart lettere å trene seg opp til det om man har lite fett på kroppen. 

Anonymkode: 0289e...7ec

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er svært stor genetisk variasjon mellom mennesker med tanke på evnen til rask progresjon i styrke og muskelvekst, samt den maksimale styrken og muskelveksten man kan oppnå. Med det sagt så vil tilnærmet alle normalvektige personer ha "god nok" genetikk til å kunne gjennomføre en pull-up med trening over tid. 10 pull-ups til og med, uavhengig av kjønn.

Forskjellen ligger nok mest i hvor lang tid det tar. Og husk, du blir god til det du trener mye på. Du skriver ingenting om hvordan du faktisk trener, bare at du det siste halve året har begynt å følge progresjon. Det er bra! Men om treningsprogrammet i bunn ikke gir god nok stimuli til å få progresjon så blir det jo lite progresjon å følge :) 

Og ikke sammenligne deg med andre - kun med deg selv. Vi mennesker er så forskjellige at det ikke er fruktbart å prøve å sammenligne treningsprogresjon slik.

• Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Genetikk spiller selvfølgelig inn på hvor godt man responderer på trening, men det gjør også treningsprogram. En annen ting er mat. Etter jeg begynte å fokusere på progresjon + å spise nok kalorier og proteiner (og jeg spiste ikke lite fra før)  skjøt fremgangen min virkelig fart. 

Anonymkode: b0676...b6b

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (19 timer siden):

Pull ups handler om å løfte egen kroppsvekt. Åpenbart lettere å trene seg opp til det om man har lite fett på kroppen. 

Anonymkode: 0289e...7ec

Men jeg har ikke veldig mye fett på kroppen. Bmi på 19,6..

Ts

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

AnonymBruker

Noen mennesker er sterke, andre svakere. Alle kan trene for å bli større/sterkere men resultater bestemmes mest av genetikk.

Anonymkode: ab396...ed2

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
Sandum.PT skrev (13 timer siden):

Det er svært stor genetisk variasjon mellom mennesker med tanke på evnen til rask progresjon i styrke og muskelvekst, samt den maksimale styrken og muskelveksten man kan oppnå. Med det sagt så vil tilnærmet alle normalvektige personer ha "god nok" genetikk til å kunne gjennomføre en pull-up med trening over tid. 10 pull-ups til og med, uavhengig av kjønn.

Forskjellen ligger nok mest i hvor lang tid det tar. Og husk, du blir god til det du trener mye på. Du skriver ingenting om hvordan du faktisk trener, bare at du det siste halve året har begynt å følge progresjon. Det er bra! Men om treningsprogrammet i bunn ikke gir god nok stimuli til å få progresjon så blir det jo lite progresjon å følge :) 

Og ikke sammenligne deg med andre - kun med deg selv. Vi mennesker er så forskjellige at det ikke er fruktbart å prøve å sammenligne treningsprogresjon slik.

Jeg har øvelser som knebøy, hip thrust, bulgarske utfall, rygghev, pull ups og dips (i apperat), millitærpress, sittende roing og face pulls i programmet mitt.

Jeg tar 48-72 repetisjoner av hver øvelse i uken. 

Ts

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (12 timer siden):

Genetikk spiller selvfølgelig inn på hvor godt man responderer på trening, men det gjør også treningsprogram. En annen ting er mat. Etter jeg begynte å fokusere på progresjon + å spise nok kalorier og proteiner (og jeg spiste ikke lite fra før)  skjøt fremgangen min virkelig fart. 

Anonymkode: b0676...b6b

Hmm. Ja, jeg ligger ikke i et veldig stort overskudd. Ligger nok i balanse/kanskje 1-200 kalorier i overskudd. Kanskje jeg rett og slett burde spise mer mat..

Jeg er forresten jente, om dere ikke skjønte det.

Ts

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (12 minutter siden):

Jeg har øvelser som knebøy, hip thrust, bulgarske utfall, rygghev, pull ups og dips (i apperat), millitærpress, sittende roing og face pulls i programmet mitt.

Jeg tar 48-72 repetisjoner av hver øvelse i uken. 

Ts

Så lenge intensiteten er høy nok og du fortsetter å ha fokus på progresjon er nok dette helt fint 😊

Men progresjon i pullups kommer raskere om du gjør det tre ganger i uken enn én gang i uken for eksempel 👍

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...