Gå til innhold

selskap og bordplassering - hva ville du foretrukket?


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

AnonymBruker skrev (2 timer siden):

For all del, TS, ikke hør på de «bønda» her i denne tråden som ikke klarer å snakke med folk de ikke deler seng med eller omgås til vanlig. 
Det er veldig merkelig og uvanlig å ha sin egen partner til bords. Da kunne man jo like godt blitt hjemme.

Og er det verten selv som takker for maten i disse «selskapene» da eller? Siden han jo har vertinnen til bords. 
Glad jeg har litt mer verdensvante venner.

Anonymkode: e8bd0...797

Må man være verdensvant i Norge? 

Anonymkode: 118f3...e0a

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

AnonymBruker skrev (9 timer siden):

Kan prøve: Folk som ikke gidder å snakke med noen de ikke kjenner har rett og slett ingenting i selskapslivet å gjøre. De er gjestene fra helvete.

Anonymkode: e8bd0...797

Har ikke noen interesse for å

delta i selskapslivet. Jeg stiller i selskap for å være med de som inviterer eller andre gjester jeg kjenner. Eller så stiller jeg av ren plikt. Det er dødskjedelig å prate med noen en ikke kjenner i flere timer. Det er ikke verd det. 

Anonymkode: ba3ce...fe5

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg synes ikke man skal splitte par. De som er sosiale og liker å snakke med og bli kjent med andre gjør det uansett og de som er sjenerte og vil holde seg til partneren kan gjøre det. Dessuten er det sjelden slik at vert og vertinne vet hvem som passer til å sitte sammen. De tror kanskje de gjør det, men man kjenner andre mennesker mindre enn man tror.

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Splitting av par er en skikkelig uting. Jeg hater å bli tvangssosialisert på den måten…

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (15 timer siden):

Jeg et nok av de som synes etablerte par bør skilles. Alle i selskapet er ikke par, og det er svært ekskluderende å sitte mellom par.

Vi pleier å legge til rette for at alle kjenner noen nærheten, personer fra samme gruppe plasseres slik at de sitter på skrå for hverandre. Fint å blande ulike grupperinger, alder og familie. Det pleier å gi mer inkluderende samtaler.

Jeg leser at noen ikke vil komme hvis de ikke får sitte ved siden av partner. Andre vil ikke komne dersom de måsitte mellom par.

Anonymkode: f5400...e60

Sitte mellom par….? Hva mener du? 
Man plasserer single enten med par de kjenner godt, feks familie, bestevenner, eller ene andre single de kjenner godt. Er du singel, men kjenner ikke de andre single hadde jeg plassert deg med de para du kjenner. Hva er ekskluderende med det?

Anonymkode: 16fc5...542

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (13 timer siden):

For all del, TS, ikke hør på de «bønda» her i denne tråden som ikke klarer å snakke med folk de ikke deler seng med eller omgås til vanlig. 
Det er veldig merkelig og uvanlig å ha sin egen partner til bords. Da kunne man jo like godt blitt hjemme.

Og er det verten selv som takker for maten i disse «selskapene» da eller? Siden han jo har vertinnen til bords. 
Glad jeg har litt mer verdensvante venner.

Anonymkode: e8bd0...797

Jeg har vært i mange fester og aldri opplevd å ikke få partneren til bords, om vi begge er bedt. Har mange venner fra andre land også, felles er at de vil at folk skal kose seg. 

Anonymkode: 16fc5...542

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

AnonymBruker skrev (13 timer siden):

Så du er helt blottet for dannelse altså.

Anonymkode: e8bd0...797

Dannelse? Man er da ikke mer «dannet» fordi man elsker å prate med fremmede, eller mindre dannet fordi ser mer verdi i å prate med folk man skal ha en relasjon til også etter festen. 

Anonymkode: 16fc5...542

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (12 timer siden):

Kan prøve: Folk som ikke gidder å snakke med noen de ikke kjenner har rett og slett ingenting i selskapslivet å gjøre. De er gjestene fra helvete.

Anonymkode: e8bd0...797

Såpass😂😂😂😂

Anonymkode: 16fc5...542

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vi var i bryllup for noen år siden, der samboeren min kjente brudeparet fra studietiden, mens jeg hadde møtt de en håndfull ganger. De plasserte par på samme bord, men ikke at de satt sammen. Jeg havnet i mellom to trivelige menn og hadde samboer rett ovenfor meg. 

Var sykt skeptisk da vi satte oss. Men det var utrolig trivelig! For man ble tvunget til å snakke med de som var rett ved siden av. Han ene var dansk, så der slet jeg litt, men det gikk overraskende bra når jeg bare måtte. 

Jeg ville gått for samboeren din sin versjon, men holdt parene til samme bord, men ikke at de sitter vedsiden av hverandre.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (20 timer siden):

«Man splitter ikke par» - eh jo det er nettopp det man gjør. Har dere aldri vært utenfor døra eller bygda før? Par har ikke hverandre til bords, trodde alle visste det.

Anonymkode: e8bd0...797

Dette må være veldig lokale forskjeller? Jeg er oppvokst i Drammen og har vært på vedlig mange bryllup (også i utlandet, eller i Norge med utenlands brudgom), 30-/40-/50-/60-årsfester, konfirmasjoner, slektstreff og andre fester med bordsetting. Har aldri en eneste gang opplevd at par splittes. Har også alltid blitt plassert med noen andre vi kjenner. Har kun opplevd en gang at man skulle trekke lodd, men det var kun ren damefest. Det var ikke vellykket for meg - men skjønner jo det er vellykket om man kommer ved siden av noen det er hyggelig å snakke med. 

Anonymkode: 16fc5...542

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

strawberry88 skrev (7 minutter siden):

Vi var i bryllup for noen år siden, der samboeren min kjente brudeparet fra studietiden, mens jeg hadde møtt de en håndfull ganger. De plasserte par på samme bord, men ikke at de satt sammen. Jeg havnet i mellom to trivelige menn og hadde samboer rett ovenfor meg. 

Var sykt skeptisk da vi satte oss. Men det var utrolig trivelig! For man ble tvunget til å snakke med de som var rett ved siden av. Han ene var dansk, så der slet jeg litt, men det gikk overraskende bra når jeg bare måtte. 

Jeg ville gått for samboeren din sin versjon, men holdt parene til samme bord, men ikke at de sitter vedsiden av hverandre.

Dette er jo å ikke splitte par. Man splitter ikke par ved å ha de ovenfor hverandre. Par kan sitte ved siden av eller ovenfor hverandre. 

Anonymkode: 16fc5...542

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (14 timer siden):

Man går da ikke i selskap som voksen for å

øve seg på noe som helst. Man går for å kose seg

 

Dere bør ikke splitte par og folk bør sitter med folk de kjenner. Å bruke en kveld på personer en aldri ser igjen er ikke vits i. Det er nok av slikke settinger på jobben. La folk slappe av og slippe small talk. Når de endelig er ute av huset på fest må foll få lov å bruke denne tiden med folk de kjenner og ser for sjeldent. 

Anonymkode: ba3ce...fe5

 

AnonymBruker skrev (14 timer siden):

Du har jo ingen interesse av å sitte med par sier du. Da blir det vel singel bord da? 
 

og nei. Hvis jeg er i selskap med folk jeg aldri kommer til Å se igjen så legger jeg ikke mye energi i å smalltalke med fremmede. Det er slitsomt. 

Anonymkode: ba3ce...fe5

Synes dette er noe arrogant og egoistisk.. 

 Jeg kommer alene og noen ganger er ikke mange jeg kjenner på festen heller. 

Small talk er ypperlig for å inkludere alle. Jeg har møtt mange fine folk på den måten. Noen har blitt venner. 

Samtidig vet du ikke hvem du avviser og ikke gidder bruke tid på er og hvor du ev. møter vedkommende igjen. Det kan f.eks. være en potensiell arbeidsgiver. Kanskje blir det brudd i forholdet ditt og du kommer alene. Ikke kjenner du mange og de du kjenner er mer opptatte av partneren sin enn deg. 

Anonymkode: 7330c...6a7

  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (2 minutter siden):

 

Synes dette er noe arrogant og egoistisk.. 

 Jeg kommer alene og noen ganger er ikke mange jeg kjenner på festen heller. 

Small talk er ypperlig for å inkludere alle. Jeg har møtt mange fine folk på den måten. Noen har blitt venner. 

Samtidig vet du ikke hvem du avviser og ikke gidder bruke tid på er og hvor du ev. møter vedkommende igjen. Det kan f.eks. være en potensiell arbeidsgiver. Kanskje blir det brudd i forholdet ditt og du kommer alene. Ikke kjenner du mange og de du kjenner er mer opptatte av partneren sin enn deg. 

Anonymkode: 7330c...6a7

Men man kan da fint bli kjent med nye folk uten å splitte par? 

Anonymkode: 16fc5...542

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

AnonymBruker skrev (24 minutter siden):

Dannelse? Man er da ikke mer «dannet» fordi man elsker å prate med fremmede, eller mindre dannet fordi ser mer verdi i å prate med folk man skal ha en relasjon til også etter festen. 

Anonymkode: 16fc5...542

Dannelse handler ikke om hva man liker og foretrekker, men hvordan man oppfører seg i den situasjonen man er i, og det inkluderer å snakke med de man sitter sammen med i et selskap, uavhengig av om man kjenner dem eller tror man kommer til å treffe dem igjen. jeg er helt ærlig ganske sjokkert (selv om jeg har opplevd det i praksis) av hvor mange i denne tråden som helt åpenlyst gir uttrykk for å ikke gidde å anstrenge seg for å føre en normal samtale med andre i sosiale sammenhenger. Jeg har hatt hyggelige, interessante og spennende samtaler med folk jeg har truffet tilfeldig og aldri vil treffe igjen (samt noen mer intetsigende, men man tar ikke skade av det heller) og har aldri sett på det som bortkastet tid. jeg er av natur ganske sjenert og introvert, men jeg har jobbet bevisst med å bli tryggere på small talk fordi jeg ser hvor nyttig det er.

  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Daria skrev (40 minutter siden):

Dannelse handler ikke om hva man liker og foretrekker, men hvordan man oppfører seg i den situasjonen man er i, og det inkluderer å snakke med de man sitter sammen med i et selskap, uavhengig av om man kjenner dem eller tror man kommer til å treffe dem igjen. jeg er helt ærlig ganske sjokkert (selv om jeg har opplevd det i praksis) av hvor mange i denne tråden som helt åpenlyst gir uttrykk for å ikke gidde å anstrenge seg for å føre en normal samtale med andre i sosiale sammenhenger. Jeg har hatt hyggelige, interessante og spennende samtaler med folk jeg har truffet tilfeldig og aldri vil treffe igjen (samt noen mer intetsigende, men man tar ikke skade av det heller) og har aldri sett på det som bortkastet tid. jeg er av natur ganske sjenert og introvert, men jeg har jobbet bevisst med å bli tryggere på small talk fordi jeg ser hvor nyttig det er.

Man kan da fint oppføre seg og være hyggelig om havner på bord med fremmede, selvom man foretrekker å sitte sammen med partneren og folk man kjenner. 

Anonymkode: 16fc5...542

  • Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (1 minutt siden):

Man kan da fint oppføre seg og være hyggelig om havner på bord med fremmede, selvom man foretrekker å sitte sammen med partneren og folk man kjenner. 

Anonymkode: 16fc5...542

Absolutt, men flere i denne tråden sier jo rett ut at det er de ikke interessert i, der var derfor noen trakk inn dannelse.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

Daria skrev (3 minutter siden):

Absolutt, men flere i denne tråden sier jo rett ut at det er de ikke interessert i, der var derfor noen trakk inn dannelse.

Jeg tar de svarene med en klype salt. Jeg tror de færreste hadde bråsnudd i døren selvom de skriver det 😉 Det er mer enn utrykk at man ikke hadde likt det. Men de fleste tar seg jo sammen og er hyggelige. 

Anonymkode: 16fc5...542

  • Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (På 27.5.2023 den 8.12):

Vi er et par i 50 årene som skal ha en større markering med ca 60 gjester. Gjestene er ca halvparten fra hver side, både familie og venner. En god del av gjestene kjenner ikke hverandre fordi vi kun har vært sammen ca 2 år. 
Mannen mener vi skal splitte par og ha en bordsetting på tvers av vennekrets. Jeg mener par bør få sitte sammen og aller helst på bord sammen med noen de kjenner. 
 

Noen som kan si noe om fordeler og ulemper med begge alternative bordsettinger? Hva ville du foretrukket? 

Anonymkode: 883a7...8f1

Lag ubord med hans side på sin side og din side på din side. Men selvfølgelig med den de er sammen med, ikke splitt folk!!!

Anonymkode: 8d943...b3a

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tips: Ha en blandet mingle-/blikjentaktivitet ETTER maten. 

Erfaring fra et 40-årslag vi var i en gang: Det var ingen bordkort, så vi plasserte oss naturligvis parvis sammen med noen vi kjente fra før. Etter maten var det en quiz med forhåndsbestemte lag på tvers av familie og bekjentskaper. Da var folk varme i trøya etter noen enheter til maten, og smalltalken på quizlaga var lett og hyggelig.
Resten av kvelden ble det naturlig mingling og folk gikk fra bord til bord og snakket med hverandre. Det var en artig kveld.

Anonymkode: e85bd...3e0

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (På 27.5.2023 den 8.15):

Man splitter ikke par. Ærlig talt 

Anonymkode: 02079...1f4

Ærlig talt, hvorfor ikke?! De morsomste festene er der hvor man splitter parene. Det er tryggere med partneren ved sin side, og det krever mer innsats fra hver enkelt om man ikke har det, men jeg synes absolutt at det å blande folk skaper en trivligere og livligere fest. 

Anonymkode: 63be7...fba

  • Liker 1
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...