Gå til innhold

selskap og bordplassering - hva ville du foretrukket?


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

AnonymBruker skrev (16 minutter siden):

Jeg et nok av de som synes etablerte par bør skilles. Alle i selskapet er ikke par, og det er svært ekskluderende å sitte mellom par.

Vi pleier å legge til rette for at alle kjenner noen nærheten, personer fra samme gruppe plasseres slik at de sitter på skrå for hverandre. Fint å blande ulike grupperinger, alder og familie. Det pleier å gi mer inkluderende samtaler.

Jeg leser at noen ikke vil komme hvis de ikke får sitte ved siden av partner. Andre vil ikke komne dersom de måsitte mellom par.

Anonymkode: f5400...e60

Men hvor mange er det som  må sitte mellom par? Det lar seg ofte gjøre å sette single sommen med noen de kjenner veldig godt og/eller andre single. Evt kan de ta med en venn/venninne el. 

Anonymkode: 883a7...8f1

  • Liker 1
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

AnonymBruker skrev (10 timer siden):

Sånn at par får sitte sammen og single må sitte med ukjente. 
Skal man blande bør par også splittes. Voksne folk klarer seg en liten stund uten partner. 
 

MEN: Jeg ville likt best at par ikke ble splittet og at alle satt på bord med sin vennekrets. Tvangssoaialisering, om man er singel eller par, er bare nitrist. La folk frivillig finne tonen etterhvert 

Anonymkode: 8bf40...c14

Selvfølgelig klarer vi oss. Men vi vil ikke. 

Anonymkode: 81247...5cd

  • Hjerte 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (5 timer siden):

«Man splitter ikke par» - eh jo det er nettopp det man gjør. Har dere aldri vært utenfor døra eller bygda før? Par har ikke hverandre til bords, trodde alle visste det.

Anonymkode: e8bd0...797

Jeg har vært i mange selskap, og kun en gang opplevd å sitte uten partner. Det var i konfirmasjonen til eksens datter da vi fortsatt var sammen. Konfirmantens mor hatet meg som pesten og plasserte meg ved barnebordet ute sammen med barn og ungdommer, mens eksen fikk sitte inne i lokalet sammen med venner og familie. 

Anonymkode: 81247...5cd

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (20 minutter siden):

Men hvor mange er det som  må sitte mellom par? Det lar seg ofte gjøre å sette single sommen med noen de kjenner veldig godt og/eller andre single. Evt kan de ta med en venn/venninne el. 

Anonymkode: 883a7...8f1

For så lenge vi sitter sammen med andre single, har det ikke noe å si om vi kjenner dem eller ikke, mens deter helt grusomt for folk i par å måtte sitte ved siden av alle de ikke deler seng med...? Jeg satt en hel bryllupsmiddag ved siden av en mann som knapt sa to ord til meg fordi han var så opptatt av snakke med partneren sin som satt på den andre siden, så en del par trenger åpenbart å splittes for å  øve på å grunnleggende folkeskikk  og kommunikasjonsevner... Jeg har også sittet på singelbord hvor jeg ikke kjente noen (og var 10 år yngre enn de fleste andre), mens det åpenbart var lagt stor omtanke i at alle parene (sammen) skulle komme på bord med minst et annet par de kjente. Kort sagt, det man veldig fort oppnår ved å ikke splitte par er å få de single gjestene til å føle seg annenrangs og mindre viktige.

  • Liker 7
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (11 timer siden):

Det er åpenbart for lenge siden flesteparten i tråden har vært i selskap (eller har dere bare glemt god takt og tone?).

Skikk og bruk er at par ikke sitter sammen (med unntak for forlovede/nye par). Man blander gjestene, og plasserer utifra hvem som kan ha felles interesserer å diskutere. Fordél de pratsomme, og de stille, slik at det blir god balanse.

En av grunnene til at man går i selskap er for å øve seg i konversasjon og få nye bekjentskaper. Dette oppnår man ikke om man plasseres mellom sin ektefelle og sin egen søster. La folk få bli kjent, men du som vertinne må heller ikke glemme å gjøre jobben din når du introduserer gjestene for hverandre. 

Anonymkode: 040a6...062

Man går da ikke i selskap som voksen for å

øve seg på noe som helst. Man går for å kose seg

 

Dere bør ikke splitte par og folk bør sitter med folk de kjenner. Å bruke en kveld på personer en aldri ser igjen er ikke vits i. Det er nok av slikke settinger på jobben. La folk slappe av og slippe small talk. Når de endelig er ute av huset på fest må foll få lov å bruke denne tiden med folk de kjenner og ser for sjeldent. 

Anonymkode: ba3ce...fe5

  • Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Daria skrev (57 minutter siden):

For så lenge vi sitter sammen med andre single, har det ikke noe å si om vi kjenner dem eller ikke, mens deter helt grusomt for folk i par å måtte sitte ved siden av alle de ikke deler seng med...? Jeg satt en hel bryllupsmiddag ved siden av en mann som knapt sa to ord til meg fordi han var så opptatt av snakke med partneren sin som satt på den andre siden, så en del par trenger åpenbart å splittes for å  øve på å grunnleggende folkeskikk  og kommunikasjonsevner... Jeg har også sittet på singelbord hvor jeg ikke kjente noen (og var 10 år yngre enn de fleste andre), mens det åpenbart var lagt stor omtanke i at alle parene (sammen) skulle komme på bord med minst et annet par de kjente. Kort sagt, det man veldig fort oppnår ved å ikke splitte par er å få de single gjestene til å føle seg annenrangs og mindre viktige.

Du har jo ingen interesse av å sitte med par sier du. Da blir det vel singel bord da? 
 

og nei. Hvis jeg er i selskap med folk jeg aldri kommer til Å se igjen så legger jeg ikke mye energi i å smalltalke med fremmede. Det er slitsomt. 

Anonymkode: ba3ce...fe5

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

AnonymBruker skrev (1 minutt siden):

Du har jo ingen interesse av å sitte med par sier du. Da blir det vel singel bord da? 
 

og nei. Hvis jeg er i selskap med folk jeg aldri kommer til Å se igjen så legger jeg ikke mye energi i å smalltalke med fremmede. Det er slitsomt. 

Anonymkode: ba3ce...fe5

Så du er helt blottet for dannelse altså.

Anonymkode: e8bd0...797

  • Liker 5
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (13 timer siden):

Vi er et par i 50 årene som skal ha en større markering med ca 60 gjester. Gjestene er ca halvparten fra hver side, både familie og venner. En god del av gjestene kjenner ikke hverandre fordi vi kun har vært sammen ca 2 år. 
Mannen mener vi skal splitte par og ha en bordsetting på tvers av vennekrets. Jeg mener par bør få sitte sammen og aller helst på bord sammen med noen de kjenner. 
 

Noen som kan si noe om fordeler og ulemper med begge alternative bordsettinger? Hva ville du foretrukket? 

Anonymkode: 883a7...8f1

Ikke splitt par, er så utrolig kjedelig og ende opp alene med en tilfeldig du ikke treffer tonen med🤣

Anonymkode: 9c0a4...f4b

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

For all del, TS, ikke hør på de «bønda» her i denne tråden som ikke klarer å snakke med folk de ikke deler seng med eller omgås til vanlig. 
Det er veldig merkelig og uvanlig å ha sin egen partner til bords. Da kunne man jo like godt blitt hjemme.

Og er det verten selv som takker for maten i disse «selskapene» da eller? Siden han jo har vertinnen til bords. 
Glad jeg har litt mer verdensvante venner.

Anonymkode: e8bd0...797

  • Liker 3
  • Nyttig 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (2 minutter siden):

Så du er helt blottet for dannelse altså.

Anonymkode: e8bd0...797

Nei hvorfor skal jeg bruke en sjelden gang med barnevakt og fri på Å bli kjent med nye mennesker. Og small talke en hel kveld er slitsomt. Vi har som par for mange venner. Vi klarer ikke å prioritere å se nok de vi allerede har. 

Anonymkode: ba3ce...fe5

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (2 minutter siden):

For all del, TS, ikke hør på de «bønda» her i denne tråden som ikke klarer å snakke med folk de ikke deler seng med eller omgås til vanlig. 
Det er veldig merkelig og uvanlig å ha sin egen partner til bords. Da kunne man jo like godt blitt hjemme.

Og er det verten selv som takker for maten i disse «selskapene» da eller? Siden han jo har vertinnen til bords. 
Glad jeg har litt mer verdensvante venner.

Anonymkode: e8bd0...797

Du klarte ikke å få inn litt mer arroganse når du først var i gang?

Anonymkode: 6aab5...c04

  • Liker 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (6 minutter siden):

Så du er helt blottet for dannelse altså.

Anonymkode: e8bd0...797

Det er forøvrig ekstremt egosentrisk å tro at venner fra hver sin side som ikke kjenner hverandre skal ha masse glede av å sitte sammen. La folk sitte med de de kjenner. Bare unngå så lang bordsetting så mingler de nok litt etterhvert. 

Anonymkode: ba3ce...fe5

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er så kjedelig med fester hvor vertskapet prøver å få alle til å bli kjent. Jeg har verken sosial angst eller problemer med småsnakk, men det er jo nokså kjedelig.. Jeg har venner og familie som jeg gjerne vil bruke min tid på. Andres familie er bare kjedelig.. Det er som å være hos frisøren uten å komme ut med ny sveis

Vanlig med mingling på kvelden er min erfaring. 

Anonymkode: 41632...ff0

  • Liker 4
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Jeg har alltid plassert folk som kjenner hverandre sammen, så langt det er mulig. Har ennå i mitt liv ikke møtt noen som syns det er gøy med bryllup osv hvor man mikser og blander for at folk skal «bli kjent». 

Anonymkode: 7681f...668

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (1 time siden):

Du klarte ikke å få inn litt mer arroganse når du først var i gang?

Anonymkode: 6aab5...c04

Kan prøve: Folk som ikke gidder å snakke med noen de ikke kjenner har rett og slett ingenting i selskapslivet å gjøre. De er gjestene fra helvete.

Anonymkode: e8bd0...797

  • Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bordsettinger hvor par splittes er mitt store mareritt. Det blir nok mingling etter maten, så når vi sitter til bords vil jeg ha iallfall en som jeg er trygg på der.

Husker det bryllupet hvor dette ble total katastrofe. Gjesten rett ovenfor meg kom ikke og de på hver side av meg klikka skikkelig med de bortenfor igjen og satt vridd på stolene den veien under hele middagen. Det var de lengste timene i mitt liv og jeg burde fått en Oscar for skuespillprestasjonen jeg utførte for at det skulle se ut som jeg koste meg.

Anonymkode: 773cf...4c2

  • Liker 1
  • Hjerte 2
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

Jeg hadde blitt hjemme hvis jeg på forhånd visste at jeg ikke fikk sitte med partneren min. 
 

Og ved første anledning hadde jeg stjålet plassen ved hans side.

Anonymkode: fbac6...0f2

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (Akkurat nå):

Jeg hadde blitt hjemme hvis jeg på forhånd visste at jeg ikke fikk sitte med partneren min. 
 

Og ved første anledning hadde jeg stjålet plassen ved hans side.

Anonymkode: fbac6...0f2

I og med at du hadde blitt hjemme ville det vel ikke være noen anledning å stjele annen plass enn hjemme i sofaen.

Anonymkode: f5400...e60

  • Liker 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ikke splitt par. Dere kan blande samtidig som alle får sitte ved noen de kjenner mer. Feks ved å ha et par fra hans side - et par fra din side-et par fra hans side osv på ene siden av bordet. På andre siden motsatt. Da er det muligheter både ved siden av hverandre, framfor og på skrå til at alle garantert har noen å holde dialog med. 
Når eventuelt måltid er ferdig bør det være rom for å kunne mingle med andre og kunne sette seg andre plasser ut fra hvem en mingler med. Noe som fint kan annonseres for å unngå at selskapet blir for «stivt». 

  • Liker 2
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

14 hours ago, AnonymBruker said:

Parsplitting er en uting. Jeg har da ikke ordnet barnevakt, antrekk og gave for å sitte sammen med noen andre enn min partner. Dersom jeg vet om parsplitting på forhånd, vurderer jeg å ikke dra..
 

Bland gjerne vennekretser på bordene, nye folk er gøy, men ikke splitt par. 

Anonymkode: 08e2e...be3

Helt enig. Da hadde jeg faktisk droppet å dratt om de skulle splittet par. Vil nesten dra det så langt at jeg synes det er frekt og provoserende.  Men å blande folk på bordet ellers er jo så hyggelig. 

Anonymkode: 70d83...dd9

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...