Gå til innhold

Hvordan gjøre det med gaveåpning i konfirmasjon?


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Dette er vår første konfirmant, så jeg vet ikke hvordan folk flest gjør det. Åpner konfirmanten diskré gavene og takker diskré? Eller åpner man mens alle ser på og takker høyt foran alle, eller noe annet? Hva er vanlig eller anbefales? 

Anonymkode: 698ef...4c6

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Her er det vanlig at konfirmanten åpner gaver og skriver gaveliste. Skriver pengebeløp i kort, og samler pengene i en konvolutt eller et skrin eller noe. Er det god tid før middag, starter han/hun ofte litt da, for å fortsette etter middag.

Hvis det er sånn at ene siden av familien f.eks har dårligere råd enn den andre, ville jeg droppet å skrive beløp i kortene, og ikke hatt gavelisten fremme. Trist hvis noen skal føle på at de gir lite, selv om det da heller er de andre som gir mye, om du skjønner?

Anonymkode: e467a...3d0

  • Liker 2
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Takker når gaven mottas. De legges på et bord og pakkes diskret opp mellom muddag og kaker.

Anonymkode: 7fec9...b42

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vi har planlagt gaveåpning mellom maten og kaffen. Det blir minglingen og strekk på beina etter maten. Så vet jeg at konfirmanten får en stor gave som må «smugles» inn mens vi spiser.

Anonymkode: 898d2...109

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Her valgte vi å ikke åpne gavene, men var kun konvolutter..

Anonymkode: c2d71...3e1

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Konfirmanten åpnet gavene etter hvert som han fikk dem, takket giverne og la kort og gaver på gavebord (penger lot han ligge i konvoluttene han fikk dem i, bare skrev navnet på giver på konvolutten, og la dem i en skuff).

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Her ventet vi til gjestene var gått hjem.

Han fikk en "smart" gave fra ene onkelen. Gaven bestod i mynter skrudd sammen på en fjøl og med et "morsomt" sitat. Derfor ventet vi. Han ville ikke ha den gaven og orket ikke holde på med dette mens onkelen holdt på å le seg ihjel. Pengene ble heller ikke brukt.

Anonymkode: e2480...3cf

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (7 timer siden):

Her ventet vi til gjestene var gått hjem.

Han fikk en "smart" gave fra ene onkelen. Gaven bestod i mynter skrudd sammen på en fjøl og med et "morsomt" sitat. Derfor ventet vi. Han ville ikke ha den gaven og orket ikke holde på med dette mens onkelen holdt på å le seg ihjel. Pengene ble heller ikke brukt.

Anonymkode: e2480...3cf

Hvorfor ville han ikke ha gaven? Forstår det var kjedelig å skru av myntene, men dette hørtes utakknemlig ut.

Anonymkode: e467a...3d0

  • Liker 8
  • Nyttig 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Da vi hadde konfirmant åpnet han gaver mellom kirken og maten, kusina hjalp til med å skrive ned , skrev ikke sum annet sted enn på et ark jeg tok i bunadsveska og der lå også pengene i en konvolutt.

Han takket underveis og sendte melding eller ringte til de som ikke var der, samt sendte takkekort i etterkant.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vi samlet sammen gavene som kom i selskapet (det var mest konvolutter) på et gavebord, men h*n pakket ikke opp noe i plenum. Da vi kom hjem gjennomgikk konfirmanten alle gaver og kontooverføringer sammen med oss foreldre, og førte det inn i en oversikt. 

 

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (På 27.5.2023 den 8.40):

Her valgte vi å ikke åpne gavene, men var kun konvolutter..

Anonymkode: c2d71...3e1

Samme her. 

Anonymkode: 1e0d7...b3f

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvis det kommer gaver i haugevis kan det være greit å ha gaveåpning hjemme, gjerne dagen før selskapet, eller etter selskapet. Da kan konfirmanten åpne alle gavene som har kommet i forkant. Da kan den gavelista ligge hjemme. Det konfirmanten får i selskapet åpnes der. På den måten sparer man også noe tid. Så skrives en egen gaveliste i selskapet om hva som har blitt gitt i gave, evt settes det på et gavebord. Om folk blir "skuffet" over ikke å få se gavene som er åpnet/åpnes hjemme, kan dere fortelle noenlunde hva konfirmanten har fått. 

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (På 27.5.2023 den 1.04):

Her er det vanlig at konfirmanten åpner gaver og skriver gaveliste. Skriver pengebeløp i kort, og samler pengene i en konvolutt eller et skrin eller noe. Er det god tid før middag, starter han/hun ofte litt da, for å fortsette etter middag.

Hvis det er sånn at ene siden av familien f.eks har dårligere råd enn den andre, ville jeg droppet å skrive beløp i kortene, og ikke hatt gavelisten fremme. Trist hvis noen skal føle på at de gir lite, selv om det da heller er de andre som gir mye, om du skjønner?

Anonymkode: e467a...3d0

Hva er egentlig poenget med å notere seg beløpet? Er det for å skrive beløpet i takkekortet? «Tusen takk for de 300kr jeg fikk i min konfirmasjon»? 

Anonymkode: dfbb0...66e

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

AnonymBruker skrev (På 27.5.2023 den 14.50):

Her ventet vi til gjestene var gått hjem.

Han fikk en "smart" gave fra ene onkelen. Gaven bestod i mynter skrudd sammen på en fjøl og med et "morsomt" sitat. Derfor ventet vi. Han ville ikke ha den gaven og orket ikke holde på med dette mens onkelen holdt på å le seg ihjel. Pengene ble heller ikke brukt.

Anonymkode: e2480...3cf

Ville ikke ha gaven, og pengene ble ikke brukt? Så utrolig utakknemlig og bortskjemt, en konfirmant bør jo være mer voksen enn som så. Onkelen var i det minste kreativ.

Anonymkode: dfbb0...66e

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hos oss har konfirmanten åpnet gavene (konvoluttene) med hjelp av søsken e.l. som sekretær, dette har blitt gjort før maten. Alle kort blir satt opp på gavebordet, pengebeløp blir notert på en liste og pengene lagt i en konvolutt. Listen og konvolutten med pengene har vi som foreldre tatt vare på, ingen som har fått se på denne. Så når gjestene har kikket på gavebordet, ser de alle kortene og ev. gavene, men ingen beløp. Takke har konfirmanten gjort når hen har mottatt gaven, og felles i tale ved bordet (type "tusen takk for alle gavene jeg har vært så heldig å få i dag").

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (2 minutter siden):

Hva er egentlig poenget med å notere seg beløpet? Er det for å skrive beløpet i takkekortet? «Tusen takk for de 300kr jeg fikk i min konfirmasjon»? 

Anonymkode: dfbb0...66e

Grunnen til at vi har notert beløp (som sagt så har det kun vært vi foreldre og konfirmanten selv som har sett beløpene), er for å kunne huske hva hen fikk av hver enkelt. Så er det kanskje to år til kusine konfirmerer seg; ok, hva fikk vi av tante og onkel? Var det 500 eller 1.000? Sånt husker man jo ikke. Eller om man fikk 100 eller 200 av naboen som har konfirmant året etter. Rett og slett for å ha en ledesnor til hva vi selv skal gi.

  • Liker 5
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

Jeg syns det et litt "barnebursdag" å åpne gavene foran alle. 

Kort som skrives kan være personlig, ikke alle er komfortabel med høytlesning. Og litt merkelig med "se, se her hva jeg fikk av Onkel Petter". 

I de konfirmasjonen jeg har vært i, så har konfirmanten åpnet etterhvert som gjestene har ankommet. Alle kommer jo ikke nøyaktig likt etter kirken. De fleste har minglet, sjekker bordkort osv. Noen følger selvsagt med, men uten at fokuset kun har vært på gavene. 

Anonymkode: b070a...48b

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (På 27.5.2023 den 22.35):

Hvorfor ville han ikke ha gaven? Forstår det var kjedelig å skru av myntene, men dette hørtes utakknemlig ut.

Anonymkode: e467a...3d0

Det koster pemger å sette dissr myntene i banken og hvem vil gå rundt med 500 kr i lommem?

Det var heller ikke fysisk bank eĺler vekslemaskin der de bodde.

Anonymkode: e2480...3cf

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (21 timer siden):

Ville ikke ha gaven, og pengene ble ikke brukt? Så utrolig utakknemlig og bortskjemt, en konfirmant bør jo være mer voksen enn som så. Onkelen var i det minste kreativ.

Anonymkode: dfbb0...66e

Hvor skulle han få satt inn pengene da? Bank finnes ikke der han bor og butikkene vil ikke ta i mot 500 kronestykker.

Anonymkode: e2480...3cf

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 3 uker senere...

Jeg syns det virker som at man er utakknemlig om ikke gaver åpnes der og da. Da tar man det som en selvfølge og er ikke spent på hva det er . Jeg som giver ville syns det var meget kjipt. Dessuten hører et gavebord med til en slik fest, det er en del av festen å få se hva hovedpersonen fikk. 

Anonymkode: 04eda...aa3

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...