Gå til innhold

Økonomi og blomster


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Våren og sommeren er her, og «alle» har blomster i krukker og bedd. 
Men blomster er jo kjempe dyrt. 
Jeg går på aap og sliter med å få endene til å møtes. Men vil jo gjerne ha det pent rundt meg også… 

Hvordan kan jeg få det til når jeg må snu hver krone???

Anonymkode: 68d58...78d

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Noen bibliotek har frø-bibliotek hvor man kan få med seg gratis.

Ta med planter fra grøftekanter og der hvor folk har dumpet hageavfall.

Lag små tablåer med selvplukket grønt, steiner, mose og tømmer.

Hør med venner og kjente om de har en stikling eller avlegger å avse.

Sats på stauder som kommer igjen år etter år, eller ettårige som frøsår seg selv.

Anonymkode: 8a7ec...725

  • Liker 10
  • Nyttig 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg kjøper flerårsplanter slik at de kommer tilbake år etter år 😊 tar stiklinger og avleggere hvis jeg vil ha fler. Kjøper jord på tilbud. Hvis jeg skal kjøpe nye planter kjøper jeg kun på tilbud. 

Anonymkode: 2a647...5ef

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gå på staudesalg etter sommeren, 50 - 70% salg. Da må du ha hage å plante i da, for de overleverer sjelden vinteren i krukke. Eller så selv, det er gøy.

Anonymkode: f39e5...2a4

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kunstig? 😅 Må jo kun kjøpes en gang 

Anonymkode: c26a5...58e

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Følg med på tilbud som er utenom de store kjedene. Her får jeg kjøpt planter enkeltvis på det lokale gartneriet, så må jeg plante de sammen selv, men det er mye billigere enn typ plantasjen.

Anonymkode: 1bada...ea8

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Har du hage og helse til å gå litt i skogen? Jeg kjenner en som har laget en spennende hage. Han har hentet bl.a. bregner og hvitveis i skogen. Han har også flettet lave gjerder/bedkanter av grener fra grøftekanter (som allikevel ville blitt tatt med kantklipper. Han har også flotte piler som har blitt til etter at han har klippet av en gren, fjernet eventuelle blader - og satt de rett i potte med jord. De trenger litt vann til de har satt røtter, men gir også pene små trær ganske fort. 

Det skal være mulig å lage nye roser ved hjelp av en rosekvist og en potet, du kan søke litt på det? Du kjenner sikkert noen du kan få klippe en liten gren hos.

Jeg vet også at noen har tatt ett glass valmuefrø og strødd utover. Ikke alle spirer, men de har fått blomster. De får frøkapsler som gir blomster også neste år. 

Avhengig av din lokale kirkegård, så er det mange som kaster påskeliljeløker (kanskje akkurat for sent i år?) når de planter sommerblomster. 

Ellers er det mange med hage som vil være villige til å dele stauder, avleggere og frø med noen de kjenner. Du finner også en del på finn til helt andre priser enn på hagesentre. 

Blomkarsefrø er ikke så dyrt og vokser ofte ganske fort. De er også gode i salat, og du får frø til neste år. Jeg synes de er veldig fine. Ringblomster og solsikker og sikkert mange andre også. 

Anonymkode: 14330...83c

  • Liker 3
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

58 minutter siden, AnonymBruker said:

Våren og sommeren er her, og «alle» har blomster i krukker og bedd. 
Men blomster er jo kjempe dyrt. 
Jeg går på aap og sliter med å få endene til å møtes. Men vil jo gjerne ha det pent rundt meg også… 

Hvordan kan jeg få det til når jeg må snu hver krone???

Anonymkode: 68d58...78d

Det er riktignok ikke vårblomster, men jeg pleier å kjøpe stauder på tilbud når sesongen er på hell i august/september. Får dem for en slikk og ingenting, og de blir fine sesongen etter. Ellers skulle jeg ønske at noen tok initiativ til å starte en blomsterring for gi bort/bytting av løker og frø blant folk med hage i nærområdet. Selv får vi mye frø og løker fra blomstene våre jeg ikke kan bruke, og som jeg er sikker på at noen kunne hatt glede av. Vet jeg kunne tatt initiativ til dette selv, men mangler litt overskudd i hverdagen. 

 

Edit: Om våren pleier jeg å kjøpe stemorsblomster på plantasjen. Sånne små, med 10 stk i en pakke til 40kr eller noe sånt som de har hatt på tilbud to år på rad. De er supersøte, hardføre og står og blomstrer gjennom hele våren, sommeren og delvis høsten 🦋

Endret av Bovina sancta
  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Planter i seg selv trenger ikke være så dyrt. Rema hadde akkurat -50% på alle planter/blomster. Venter du til halvveis ut i juni, vil "alle" bli kvitt sommerblomstene, og du kan gjøre gode kjøp. Fra juli/august kommer stauder på tilbud. De kommer tilbake år etter år. Ser at Rusta allerede nå har frø -50%. 

Det som derimot er dyrt, synes ihvertfall jeg, er jord og krukker. Ser Europris har 3 for 2 på krukker, og i fjor hadde plantasjen alle krukker -50%, og etterhvert -70% på høsten. Jord kan ihvertfall på min lokale Obs kjøpes for kr 49 sekken.

Har man dårlig råd, er det mye god økonomi i det å følge og planlegge litt. Det som kjøpes i år på tilbud, kan du ha mye glede av neste år :)

  • Liker 3
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg kjøper svært lite sommerblomster (ettåringer), det blir veldig dyrt å kjøpe nytt hvert eneste år. 

Men hvis du kjøper feks stemor på våren så koster det nesten ingenting..steller du veldig pent med dem så kan de bli sååå fine og store. 

Gartnerier som stenger for sesongen omtrent ved skoleslutt selger som regel ut masse flotte ampler osv til en veldig billig penge.

Anonymkode: 7f8a0...909

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hva med å kjøpe frø og så selv? Det er langt billigere. Det tar litt tid, men om du velger blomster som kommer igjen neste år så har du lagt ett godt grunnlag for videre blomster :D

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Frø er jo kjempebillig? 

Å kjøpe ferdig blomstrede blomster er ganske dyrt, men det er en del som er billig også. Stemorsblomster (småblomstrede) får du gjerne 10 stk av for 30 kr. Vi har masse av det i hagen. Alt annet sår vi selv. 

Anonymkode: 39ae0...e61

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kjøp stauder.  De kommer igjen hvert år. 

Anonymkode: d3ae9...2fc

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Kjøp noen kunstige å ha ute og inne, og plukk ute i naturen om sommeren. 

Anonymkode: a57b5...842

Lenke til kommentar
Del på andre sider

3 hours ago, AnonymBruker said:

Jeg kjøper svært lite sommerblomster (ettåringer), det blir veldig dyrt å kjøpe nytt hvert eneste år. 

Men hvis du kjøper feks stemor på våren så koster det nesten ingenting..steller du veldig pent med dem så kan de bli sååå fine og store. 

Gartnerier som stenger for sesongen omtrent ved skoleslutt selger som regel ut masse flotte ampler osv til en veldig billig penge.

Anonymkode: 7f8a0...909

Og stemor gir mye frø så du har til neste år også. Enkleste blomsten!

Anonymkode: 76ce6...d52

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kjøp en frøpose blomkarse og en dufterter. Finnes både hengende og mer vanlige, ulike lengder så les på posen.

De kan såes direkte i krukker, og vokser fort så trenger ikke drives inne. Bor nordpå, så har gjerne gladplast (stikk luftehull i) over i starten. 

Blomstrer hele sommeren :)

Så kjøper jeg en 10 pakke med stemor når de er på tilbud 40-50 kr, og 3 chrysantemum når de er på 3 for 2 el.l på Coop ca 100 kr.

Gir de litt god plass i krukken, så de vokser seg store!

Herdige mot kaldt vær, og blomstrer til langt utpå høsten :) 

Jord.

Trenger ikke tømme krukkene helt og kaste jorda når høsten kommer. Naturen bytter da ikke ut jord hvert år?

Fjerner bare plantene og det øverste laget. Da holder det å kjøpe en pose kukompost og blande inn i jorda neste år.

Også følger jeg litt med på det lokale blomsterursalget. Litt utover i sesongen selges rester med betydelig avslag. Eller planter som ser litt pjuske ut, får de godt stell kommer de seg :)

 

Anonymkode: 2aedf...d95

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

Jeg kjøpte 10 stemorsblomster for 39 kroner her i vår, de har blitt veldig store og fine :) Planen var egentlig å bytte dem ut, men de har blitt så flotte så tror de blir. Margeritter koster rundt en 50kr stykket og disse er en av mine favoritter. Jeg har også brukt å kjøpe stiklinger på våren som har bodd inne frem til ca nå, koster som regel rundt en 100-lapp for 3-4 stk.

I fjor kjøpte jeg jord for 25kr sekken på Byggmax tror jeg det var. Bruker som regel jorden igjen og er heller litt flink til å gjødsle.

Frø er også lurt :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg kjøper blomst en gang i skuddåret, da kun for å bli påminnet at jeg ikke klarer å holde liv i de. Men plastikkblomster er ikke et alternativ her.

Det får bare være slik at dette hjemme er blomsterfritt. Dessuten, blomster er en luksusvare, noe helt unødvendig å ha i hus. Jeg hadde hvert fall ikke prioritert blomster om det var stramt økonomisk.

Anonymkode: 015bd...f14

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har du tenkt å ha plantene i krukker eller på bakken i bed? De fleste stauder og flerårige overlever dårlig i krukker fordi krukken bunnfryser, men de overlever lettere når de er plantet i bakken, dersom du velger flerårige planter. Det er koselig med stauder som kommer igjen år etter år ❤️

Frø er jo billig. Det er litt for sent å begynne og så egne blomster fra frø nå. I hvert fall de fleste.... Men kanskje erteblomster går å så ennå? De er jo kjent for å vokse fort, lukte godt og finnes i et utall farger og sorter. Trenger å støttes opp da, men det kan du ordne med pinner du finner i mark og skog, samt noe hyssing. Jeg mener man kan sanke frø fra blomstene som visner på dem og spare til neste år. Legg tørt og kjølig, mørkt. Da har du blomster neste år også.

Hvis du har plen eller hage å så i, kan jeg anbefale en lysrosa og hvit blomst som heter stjerneskjerm. Finnes også en større variant som heter storstjerneskjerm. Disse er pene, blomstrer i et sett, og sår seg selv overalt. Kommer tilbake år etter år via frø. OBS! Jeg tuller ikke når jeg sier de sår seg selv overalt... skumper du borti en blomst som er i ferd med å visne når du går forbi, skvetter frøene langt av gårde og så vokser det opp nye blomster året etter der borte.

Kanskje det finnes hagegrupper i ditt område på Facebook, der folk skjenker bort stiklinger osv? Folk som sår egne blomster får jo ofte svært mange, og noen gir bort eller bytter bort overskuddet om de ikke har plass til alle selv.

Endret av Million
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg må ha en overflod av blomster i hagen, pluss paprika, agurk tomat, chili, jordbær osv. Men vi har to store drivhus, og sår selv. Ikke billig likevel. Det går penger til frø, jord, gjødsel, litt strøm til drivhus, lecakuler osv osv. Men nå dyrker vi fram ca 1000 planter hvert år da 😃. Til verandakasser, urner og flere store bed. 

Men prøv deg frem med litt. Da trenger du frø, jord, plantebrett, kopper, merkepinner og plantelys (skinner du henger over plantebrettene). Pass på å sette plantene litt kjølig (15 grader) etter at de har kommet opp 5 cm. Fortsatt med plantelys over. Hvis ikke blir plantene tynne og alt for høye.

Koselig hobby.

Anonymkode: 1e96e...c4d

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...