Gå til innhold

Gruer meg så fryktelig til sykehusoppholdet


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Hei, 

Jeg er gravid i uke 37+4. Førstegangsfødende. Var på omvisning på fødeavdelingen på lokalsykehuset tidligere i uken. De sa fødende pleide å være på avdelingen i ca 3 døgn. Men at man kan skrive seg ut etter 6 timer dersom det har vært ukomplisert fødsel. 
 

Jeg kan virkelig ikke tenke meg å være på sykehuset i 3 døgn! Mannen min kan ikke være hos meg på natten pga vi har hund hjemme. Hunden kan jo ikke være hjemme alene døgnet rundt. Så dermed blir det til at mannen er noen timer på sykehuset og noen timer hjemme. Må pendle. Altså blir jeg da alene med baby mye av tiden. Dette må jo bli ufattelig slitsomt?? Når man i tillegg ikke er hjemme hos seg selv. 
 

Dersom jeg skriver meg raskt ut av sykehuset er vi jo 2 om dette. Isteden for at jeg skal slite meg ut på nettene på sykehuset helt alene. Også være helt utslitt når jeg skrives ut. Nei jeg gruer meg sinnsykt. 
 

Er det noen som har erfaring med tidlig hjemreise? Å slippe å sove over på sykehuset? Kan man ikke bare komme tilbake for de kontrollene som skal gjøres? Om det er relevant så er jeg spesialsykepleier selv (ikke noe erfaring fra babyer!). 

Anonymkode: 6ad17...bab

  • Hjerte 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Ja, du kan dra hjem og dra tilbake etterpå. Jeg for min del nøt gratis mat ANDRE hadde laget til meg, og det å slippe husarbeid i noen få dager... :)

Tror du tenker litt annerledes om dette når du har født. Ikke vær så skråsikker på at du har energi nok til å reise rett hjem med sår i skrittet og en feit bleie mellom beina. 

babyene skriker gjerne veldig lite de to første døgnene også. Så begynner moroa dag 2 eller 3.

Anonymkode: b3112...dcf

  • Liker 13
  • Hjerte 1
  • Nyttig 6
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (8 minutter siden):

Hei, 

Jeg er gravid i uke 37+4. Førstegangsfødende. Var på omvisning på fødeavdelingen på lokalsykehuset tidligere i uken. De sa fødende pleide å være på avdelingen i ca 3 døgn. Men at man kan skrive seg ut etter 6 timer dersom det har vært ukomplisert fødsel. 
 

Jeg kan virkelig ikke tenke meg å være på sykehuset i 3 døgn! Mannen min kan ikke være hos meg på natten pga vi har hund hjemme. Hunden kan jo ikke være hjemme alene døgnet rundt. Så dermed blir det til at mannen er noen timer på sykehuset og noen timer hjemme. Må pendle. Altså blir jeg da alene med baby mye av tiden. Dette må jo bli ufattelig slitsomt?? Når man i tillegg ikke er hjemme hos seg selv. 
 

Dersom jeg skriver meg raskt ut av sykehuset er vi jo 2 om dette. Isteden for at jeg skal slite meg ut på nettene på sykehuset helt alene. Også være helt utslitt når jeg skrives ut. Nei jeg gruer meg sinnsykt. 
 

Er det noen som har erfaring med tidlig hjemreise? Å slippe å sove over på sykehuset? Kan man ikke bare komme tilbake for de kontrollene som skal gjøres? Om det er relevant så er jeg spesialsykepleier selv (ikke noe erfaring fra babyer!). 

Anonymkode: 6ad17...bab

Syns hverken det var rart, ekkelt eller kjedelig. Hodet var et annet sted. Vi endte opp på sykehuset i 2 uker. Hunden vår måtte tåle å være hjemme alene de første dagene før vi fant pass til den. Selvfølgelig klarer hunden seg alene, med sine vanlige lufteturer hvis man må. 

Anonymkode: 3ec45...7c9

  • Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ta det som det kommer er vel det beste rådet. Du vet ikke nå hvordan du vil føle deg etter fødsel eller hvordan den nyfødte blir. Jeg var på barsel i tre dager med førstemann og to dager med andre barnet, og syntes det var veldig greit. Også fint å ha tilgjengelig hjelp i forhold til amming hvis man ønsker det, for det er ikke nødvendigvis så enkelt å få til som man tror. I tillegg ble det oppdaget infeksjon hos min førstefødte første natta som de fulgte med på, da var det godt å allerede være på sykehuset. Det føltes trygt. Ville nok ihvertfall vært der 24 timer eller til etter legesjekk. 

Anonymkode: 4541f...9e1

  • Liker 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vi hadde hunden i bilen (men dette var ikke mens det var varmt i været) under fødsel og litt etterpå. Hadde ikke pass til den da.

Alt går for en dag eller tre!

Anonymkode: 0fe00...805

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Oppholdet er ingen ting å grue seg til, om alt går greit så kan du såklart be om å bli utskrevet også komme tilbake for sjekk. 

Og om du sliter med amming, smerter, barnet har gulsot..... så vil du bare være fornøyd med å være ett sted der det er hjelp og gode råd å få.

Babyen sover veldig mye de første dagene, så for en mor består natten mest av å klare å få sove i ukjente lyder og å amme barnet når det skal ha mat.  

  • Liker 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

AnonymBruker skrev (8 timer siden):

Hei, 

Jeg er gravid i uke 37+4. Førstegangsfødende. Var på omvisning på fødeavdelingen på lokalsykehuset tidligere i uken. De sa fødende pleide å være på avdelingen i ca 3 døgn. Men at man kan skrive seg ut etter 6 timer dersom det har vært ukomplisert fødsel. 
 

Jeg kan virkelig ikke tenke meg å være på sykehuset i 3 døgn! Mannen min kan ikke være hos meg på natten pga vi har hund hjemme. Hunden kan jo ikke være hjemme alene døgnet rundt. Så dermed blir det til at mannen er noen timer på sykehuset og noen timer hjemme. Må pendle. Altså blir jeg da alene med baby mye av tiden. Dette må jo bli ufattelig slitsomt?? Når man i tillegg ikke er hjemme hos seg selv. 
 

Dersom jeg skriver meg raskt ut av sykehuset er vi jo 2 om dette. Isteden for at jeg skal slite meg ut på nettene på sykehuset helt alene. Også være helt utslitt når jeg skrives ut. Nei jeg gruer meg sinnsykt. 
 

Er det noen som har erfaring med tidlig hjemreise? Å slippe å sove over på sykehuset? Kan man ikke bare komme tilbake for de kontrollene som skal gjøres? Om det er relevant så er jeg spesialsykepleier selv (ikke noe erfaring fra babyer!). 

Anonymkode: 6ad17...bab

Ofte trenger man ikke være på sykehuset mer enn et døgn. Jeg gar vært 2 ganger 2 døgn men da var det keisersnitt. Var kjapt ute av døren der når jeg fødte normalt. 3 døgn var veldig mye og tror ikke det er vanlig liggetid. 

Anonymkode: 0ce93...335

  • Nyttig 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (2 minutter siden):

Ofte trenger man ikke være på sykehuset mer enn et døgn. Jeg gar vært 2 ganger 2 døgn men da var det keisersnitt. Var kjapt ute av døren der når jeg fødte normalt. 3 døgn var veldig mye og tror ikke det er vanlig liggetid. 

Anonymkode: 0ce93...335

For førstegangsfødende har 3 døgn vært normalen (2 døgn for andregangs), noen steder med sprengt kapasitet vil derimot gjerne ha deg ut før.. 

Anonymkode: 4541f...9e1

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (8 timer siden):

Syns hverken det var rart, ekkelt eller kjedelig. Hodet var et annet sted. Vi endte opp på sykehuset i 2 uker. Hunden vår måtte tåle å være hjemme alene de første dagene før vi fant pass til den. Selvfølgelig klarer hunden seg alene, med sine vanlige lufteturer hvis man må. 

Anonymkode: 3ec45...7c9

Dette er faktisk ulovlig. 

Anonymkode: 9c0d7...730

  • Liker 3
  • Hjerte 2
  • Nyttig 6
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har dere ingen mulighet for pass av hunden.

Familie, venner eller kanskje en av mannens kollegaer?

Anonymkode: 1d816...fea

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg var FEM døgn på sykehuset med førstemann, og det var helt jævlig.. Lå på tremannsrom, med altså tre babyer som hylte etter tur hele pokkers natten.. Mannen ble sendt hjem et par timer etter ungen var ute og vi ble kastet ut fra fødestuen. Så null hjelp, jeg måtte ta alt selv. Det ver helt forferdelig tungt, sov kanskje 1 time i døgnet, og var helt ødelagt da jeg endelig fikk dra hjem. 

Så da jeg skulle føde nestemann var jeg klar på at jeg blir ikke på sykehuset et sekund mer enn jeg MÅ! 

Veldig, veldig mye bedre å komme hjem og få sove i sin egen seng, med en mann som avlastet og sørget for at jeg også fikk sove.. Bare én hylende baby, fred og ro, kjente omgivelser, kunne få mat når jeg ønsket (på sykehuset var jeg bundet av mat-tidene tre gagner om dagen..)

Anonymkode: 2f13e...751

  • Liker 2
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kan dere skaffe pass til hunden? Den kan bo borte et par dager?

Jeg måtte bli litt lengre grunnet svangerskapsforgiftning som oppsto rett etter fødsel, i tillegg til gallestein. Kunne heller ikke tisse og hadde ikke melk. Følte det som veldig trygt å ha helsepersonell tilgjengelig for meg og baby, siden det var så mye som måtte følges opp. 

Anonymkode: 6859c...e2a

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Eneste grunn til at jeg ble tre døgn var at jeg blødde så mye etter fødsel. Veldig praktisk med toalett med dusj til å spyle for å si det sånn. Ellers kunne jeg ha dratt før. Etter tre dager var det som vanlig (litt mye) menstruasjon så følte meg tryggere på både hjemreise og det å fungere i hverdagen igjen da :) 

Anonymkode: cc739...d26

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Du er ikke alene på sykehuset, der kan du få hjelp med babyen. De trillet min ut på vaktrommet så jeg kunne få noen sårt trengte timer med søvn… 

Anonymkode: 2dee6...9f0

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (4 minutter siden):

Du er ikke alene på sykehuset, der kan du få hjelp med babyen. De trillet min ut på vaktrommet så jeg kunne få noen sårt trengte timer med søvn… 

Anonymkode: 2dee6...9f0

Eller ikke. Det kommer an på hvor travle de ansatte er. Jeg fikk absolutt null hjelp. Ble møtt med irritasjon da jeg spurte om de kunne se på når jeg skulle skifte bleie for første gang, og var dritnervøs for å holde den veldig lille (2.3 kg..) babyen min. "Har du ikke lekt med dukker??" og så bare gikk de.... Og null hjelp for å få sove, og null hjelp for å få mat - jeg mistet minst et måltid om dagen fordi jeg satt og ammet mens det var spise-tid, og jeg fikk kjeft om jeg prøvde å avbryte ammeforsøkene for å hente mat - "babyen er viktigere enn deg!". 

Så joda.. Noen får vel hjelp på sykehuset, men det er plenty som ikke får det også. 

Det beste er om ts ser det an, og har mulighet til å bli om hun ser hun ønsker/trenger det. 

Anonymkode: 2f13e...751

  • Liker 5
  • Hjerte 2
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg hadde ikke noe valg, han hadde gulsott og måtte være der i 7 netter. I tillegg fikk jeg ikke til amming. Fikk det litt til etterhvert, men det hadde jeg ikke klart uten hjelp fra jordmødre. Ellers sov han hele tiden :)

Anonymkode: ff207...79f

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

Barseloppholdet var jo nesten som all-invlusive ferie😂 kan gå å spise når du vil, nyfødte sover dtort sett hele tiden, bli pleiet og dullet med :) såfremt du ikke har noen komplikasjoner er det null stress å være alene med baby om natten :) jeg venter nummer to om et par uker og gleder meg skikkelig, vi håper å få plass på barselhotellet denne gangen ettersom at vi ikke trenger like mye oppfølging på amming, stell osv. :) gled deg!

Anonymkode: e83c2...73c

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Få noen til å passe hunden? Forstår ikke at det skal være et problem. Legg ut annonse på finn.no evt. Om dere ikke har venner eller familie i nærheten som kan gjøre det. Eller bruk kennel. 

Dere skal få barn og barnefar bør være der så lenge dere ikke har barn fra før som må tas vare på. 

Anonymkode: 8823f...309

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (2 minutter siden):

Barseloppholdet var jo nesten som all-invlusive ferie😂 kan gå å spise når du vil, nyfødte sover dtort sett hele tiden, bli pleiet og dullet med :) såfremt du ikke har noen komplikasjoner er det null stress å være alene med baby om natten :) jeg venter nummer to om et par uker og gleder meg skikkelig, vi håper å få plass på barselhotellet denne gangen ettersom at vi ikke trenger like mye oppfølging på amming, stell osv. :) gled deg!

Anonymkode: e83c2...73c

Herregud for et innlegg... 

Nei, man kan ikke gå og spise når man vil. De fleste sykehus har faste spisetider, som man må forholde seg til. Det er ikke fri flyt av mat. 

Hvordan er det null stress å være alene med en baby som hyler absolutt hele jævla natten? Og i tillegg dele rom med 2-3 andre babyer som også hyler hele natten? og hvor mødrene trenger hjelp til amming også om natten, så ansatte kommer brasende inn mange ganger pr natt? Og hvor de andre mødrene må stå opp og skifte bleie på ungen, inne på rommet, gjerne flere ganger pr natt? På med lyset, renning av vann, hyling, kaving? 

Anonymkode: 2f13e...751

  • Liker 5
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

46 minutter siden, AnonymBruker said:

For førstegangsfødende har 3 døgn vært normalen (2 døgn for andregangs), noen steder med sprengt kapasitet vil derimot gjerne ha deg ut før.. 

Anonymkode: 4541f...9e1

De fleste jeg kjenner har fått rett over 48 timer på barselb

Anonymkode: 22e87...d1e

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...