Gå til innhold

"Du kan jobbe ekstra fordi du ikke har familie" Er det greit å la barnløse ta alle kjipe vakter?


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Fortsetter under...

Vedder en 10’er på at det er helsevesenet 🙃

selvfølgelig skal det ikke gå ut over andre at noen velger å skaffe seg barn. 

Anonymkode: b2a7b...d7e

  • Liker 45
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Selvsagt er det ikke greit. Jeg er småbarnsmor, men det kunne ikke ramle meg inn å forlange at barnløse skulle jobbe hver bidige pinse/påske/jul/etc. 

 

Anonymkode: 7d869...2e1

  • Liker 28
  • Hjerte 1
  • Nyttig 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har man ikke fast turnus hos dere? Hva med å si at du alt har lagt planer, og siden dagen faller på en naturlig fridag for deg, så står du over denne gangen? 

 

Anonymkode: b2f7d...d0a

  • Liker 35
  • Nyttig 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Nei, og jeg er glad for at sjefen min mener det samme. Vi har et par småbarnsforeldre på jobben som mener at de skal ha special treatment og slikt, men sjefen passer på at det ikke skjer 

Anonymkode: 356e5...7b0

  • Liker 41
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nei overhodet ikke greit. Burde vel rullering på dette. 
 

Før jeg fikk barn, så fikk de andre velge sommerferie ukene ettersom det passet de, jeg fikk aldri velge ferie når det passet meg. De tok også 4 sammenhengende uker, mens jeg fikk bare 3.

Nå som jeg har barn selv, så gleder det meg å stille samme krav tilbake til de. Vi har alle barn på min avdeling. 

Anonymkode: ba1c9...368

  • Liker 7
  • Hjerte 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nei, det er ikke greit, men det er heller ikke greit å misbruke egenmelding hvis du tenker å gjøre det. 

Anonymkode: bbc25...bb0

  • Liker 16
  • Nyttig 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har du fått det som begrunnelse at du ikke har barn, eller er det bare noe du mistenker? Stor forskjell.

Hvis du kan bevise at vaktplaner settes opp etter hva slags sivilstatus folk har fremfor en mer objektiv fordeling, kan du gå til både fagforeningen og arbeidstilsynet, for det er ikke lov.

Anonymkode: f1417...3c9

  • Liker 10
  • Nyttig 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ikke greit. Kjipe vakter må man bytte på. 

 

Dog i din situasjon hadde jeg tilbudt meg å jobbe dersom noen ville ha fri av decsom var satt opp. Men BARE om jeg ikke hadde andre planer eller noe jeg ønsket å gjøre 

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er ikke greit. Noen vil ha barn, andre ikke, det er ikke sånn at man ikke har et liv bare fordi man ikke har barn.

  • Liker 17
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kjenner meg igjen ja. På jobben min er det også enkelte med barn som mener det er urettferdig at de som jobber overtid får ekstra betalt siden mødre(og fedre) med barn ikke kan jobbe like mye overtid som barnløse. 

Anonymkode: 55a8e...3d9

  • Liker 19
  • Hjerte 1
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Nei, syntes ikke det før jeg fikk barn og det står jeg for nå etter barn også.

  • Liker 11
  • Hjerte 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Absolutt ikke greit. Og akkurat av slike grunner styra jeg unna helsevesenet.  Jeg ble møkk lei av å jobbe natt, helg og helligdager den lille perioden jeg gjorde det da jeg studerte og jobbet deltid, og jeg opplevde ofte at jeg som barnløs ble ofret over en lav sko. 

Anonymkode: f6d4e...11f

  • Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (13 minutter siden):

Syns du det er greit at de som ikke har barn blir pålagt å jobbe ekstra, slik at dere kan få fri?

Nei, det er ikke greit. 

Men, har forståelse for at de som har barn (eller andre tungtveiende forpliktelser!) noen ganger har problemer med å stille opp på kort varsel og da kan det noen ganger være vanskelig å få det til. 

Hilsen snart tobarnsmor

Anonymkode: 30897...b70

  • Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

Nei, det er ikke greit. De som mener dette er greit er egoistiske og tankeløse.

Single og barnløse skal straffes, fratas muligheten til å møte egen familie og venner, skal fratas muligheten til å være sosial der de har større sjanser for å møte noen å dele livet med og få barn med. Dette har jeg fått høre, bare at det som ble sagt var at single/barnløse ikke har behov for å være sosiale, for de er jo bare alene likevel, og familie/venner kan de jo møte når som helst ellers (selv når familien og mye venner bor på andre siden av landet). Og ja, jeg har hørt sagt rett ut at det skulle bare mangle, for de som har barn gjør tross alt noe positivt for landet. Dette er som regel alltid sagt av personer som etter feriedager liker å sitte og fortelle barnløse at de er for kresne, at nå haster det om man vil ha barn osv., brukt som en hersketeknikk. Siste som sa akkurat det (hun hadde vært ufyselig, rakket ned på andre, også meg i noen år) til meg fikk til svar fra meg - "jeg tenker det er smart om noen er litt mer kresen enn andre hvem de får barn med... (ingen klaget mer enn samme dame over sin "slask" av en mann), men du har rett, det begynner å haste, så fra og med nå kommer jeg ikke til å ta på meg ekstra jobbing ved høytider, inneklemte dager for at dere med barn skal få ekstra fri. Heretter får slike som deg bidra like mye som alle andre - for jeg skal være sosial, treffe en god mann å få barn med, det finner jeg ikke om jeg er på jobb når andre har fri og er sosiale. Du har fått med det at det i år er du som står for tur å jobbe i julen?"

Det er grader av disse holdningene, men de finnes mange steder, altfor mange har slike holdninger.

Heldigvis er de fleste oppegående mennesker som ikke tenker slik. Folk flest er fornuftig, forstår at alle må bidra.

Jeg har alltid tatt på meg ekstra når jeg har hatt mulighet til det, og kanskje litt ekstra også, for å stille opp for andre. Men da vet jeg også at de har vært villige til å steppe inn på andre måter, andre ganger, for meg.

Hvis ledelsen stadig beordrer single og barnløse til å jobbe alle høytider, da hadde jeg byttet jobb. At dette gjøres er et ledelsesproblem. "Enkelt" for ledelsen, men det sørger for misnøye og at de som ellers kunne blitt der i årevis og gjort en god jobb heller søker seg andre steder med bedre ledelse og bedre vilkår.

Anonymkode: 88140...a0e

  • Liker 12
  • Nyttig 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nei. Men man ta litt hensyn der det er mulig. Feks vi hadde to uker ferie vi kunne ta når vi ville. Min mann hadde fastsatt ferie. Når da min barnløse kollega, mente å ha rett på høst og vinterferien iht skolefri. Da protesterte jeg. Da han gjerne kunne ta ferie uka før eller etter.

Min mann hadde også 4 uker fastsatt hver sommer. Og da mente jeg at ferie på sommer fint kan planlegges slik at barna har tilgang til voksen igjennom ferien.  Påske og jul var mannen hjemme, så da kunne jeg fint jobbe. Pinse osv var det stengt .

Jeg syntes det å nruke barnekortet hele tiden ikke er ok. Man tar hensyn begge veiet. Og jeg hadde fint tatt en påske vakt. Så en barnløs kunne få besøke familien sin.der må man bytte på. Enslige mødre eller fedre  med barna hjemme. Bør prioriteres først. Da barn ikke kan gå hjemme alene. 

Anonymkode: ca5ca...7a6

  • Liker 7
  • Nyttig 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Akkurat nå er jeg glad både jeg og mannen har jobber der ingen må jobbe ekstra for at vi skal få fri når vi vil ha fri, for det er faktisk ikke greit slik jeg hører at mange har det. De eneste det går utover er oss selv med jobb som må gjøres på andre tidspunkt. Her ønskes det heller at alle tar ut ferie og fri omtrent samtidig, med unntak av enkeltdager, fordi vi er avhengige av å samarbeide, og da er det jo de dagene «alle», med og uten barn, ønsker. 

Anonymkode: 0a9f6...fa1

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Overhodet ikke greit. Og hadde det vært meg hadde jeg gått til tillitsvalgt. Og vurdert sterkt å si opp og funnet en bedre arbeidsplas. 

Anonymkode: f87ac...3f9

  • Liker 8
  • Nyttig 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...