Gå til innhold

Vanskelig å selge bøker om krigshistorie? Føler at det er populært nå..


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Har arvet svært mange bøker av min far. 95% dreier seg om de tyske skipene(spesielt de større..) som hadde relevanse til Norge under krigen. Og det hadde de fleste av de. Mange av disse er også tyske bøker og har et unikt bildemateriale. Håper på å selge alt samlet, synes det er noe mas med E-bay osv..

Noen spesielle antikvariat i landet som er spisset mot slikt som her? Noen som vet?

Anonymkode: 5aa30...12e

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

AnonymBruker skrev (11 timer siden):

Har arvet svært mange bøker av min far. 95% dreier seg om de tyske skipene(spesielt de større..) som hadde relevanse til Norge under krigen. Og det hadde de fleste av de. Mange av disse er også tyske bøker og har et unikt bildemateriale. Håper på å selge alt samlet, synes det er noe mas med E-bay osv..

Noen spesielle antikvariat i landet som er spisset mot slikt som her? Noen som vet?

Anonymkode: 5aa30...12e

Aner ikke, men krigshistorie går visst ikke av moten.

Ta en telefon/send en mail til noen store antikvariater og sjekk. Det kan også hende du kan treffe et mulig publikum på finn.no.

Anonymkode: d753a...604

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Generelt vanskelig å selge gamle bøker. Du skriver at bøkene har "unikt bildemateriale". Er dette noe du vet? Og hvor stor er boksamlingen du ønsker å selge samlet?

Anonymkode: f6ead...85f

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vanskelig å selge brukte bøker generelt. Vet du at det dreier seg om noe unikt, eller tror du det bare fordi det er ukjent for deg? 

Det skal godt gjøres at dette er verdifullt, og at du får så mye for det, vet om steder der de kaster kassevis av brukte bøker fordi de ikke blir kvitt dem.

Anonymkode: 9ee45...94d

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (9 minutter siden):

Generelt vanskelig å selge gamle bøker. Du skriver at bøkene har "unikt bildemateriale". Er dette noe du vet? Og hvor stor er boksamlingen du ønsker å selge samlet?

Anonymkode: f6ead...85f

Jeg har sett bildene, jada. De er unike fordi publikasjonene er tyske og bildene er fra lokale arkiv i Tyskland samt samlinger fra overlevende. Slike bilder finner du ikke i norske bøker eller på nett. Tre kasser og endel hele bokserier fra spesifikke skipsklasser. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Problemet med antikvariater - og dette har jeg selv overhørt i en samtale - er at markedet for vanlige bøker er svært lite; man finner gode bøker på gjenbrukssentre og i byttekiosker som lett kunne vært omsatt i bruktmarkedet før, og det samme gjelder loppemarkeder. I tillegg til at leilighetene som bygges i byene nå, har langt mindre plass enn i eldre boliger, og i en vanlig knøttliten nybygget 2-roms er det knapt plass til en bokhylle, mens man før i tiden hadde et helt annet forhold til boareal; idag vil folk flest ikke lenger ha en stor CD-, DVD- eller boksamling; man foretrekker å ha alt lagret digitalt.

Det å drive et antikvariat med dagens leiepriser i byene koster flesk, og bøkene som antikvariater selger, er rettet mot samlermarkedet; signerte bøker, gamle 1. utgaver av for eksempel Ibsen, innrammede kart man kan henge på veggen, eller innrammede boksider fra middelalderen er ting jeg har sett utstilt. Andre ting som kan selges, er for eksempel lokalhistorie, men der er nok ikke alle bøkene like lettsolgte.

Så dersom en bokhandler kjenner en kjøper som spesifikt kan ha interesse av dette, er det en mulighet for at man vil være interessert - hvis ikke, risikerer antikvariatet å sitte igjen med noe som tar opp lagringsplass, men er umulig å få solgt.

Slik at hadde jeg vært deg, hadde jeg muligens tatt kontakt med et forum for krigsinteresserte og forhørt meg om noen kunne være interessert, både i Norge og eventuelt i Tyskland, der det sikkert også er et samlermiljø.

For min del finner jeg bøker gratis i byttekioskene, men det samme gjelder den andre veien - det eneste man i praksis kan gjøre med bøker man ikke har plass til, er å gi dem bort. Bortsett fra loppemarkedene, der jeg kjøper ting jeg tilfeldigvis kommer over, er de eneste bøkene jeg har kjøpt i det siste fordi det var disse spesifikke bøkene jeg var på jakt etter, en dansk musikkbok fra 1963 og en samling musikkhefter som jeg hadde ukomplett.

Bøker er ikke det bøker var i gamle dager, dessverre; etter et loppemarked fylles avfallscontaineren med helt brukbare bøker som ingen hadde bruk for i løpet av de få timene markedet var åpent.

Men uansett lykke til - håper du finner noen som er interessert i bøkene.

- Brian smil.gif.45fa3f1698eef436c072a65cfd081302.gif

Anonymkode: 57333...6a5

  • Liker 1
  • Hjerte 1
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

AnonymBruker skrev (9 timer siden):

Problemet med antikvariater - og dette har jeg selv overhørt i en samtale - er at markedet for vanlige bøker er svært lite; man finner gode bøker på gjenbrukssentre og i byttekiosker som lett kunne vært omsatt i bruktmarkedet før, og det samme gjelder loppemarkeder. I tillegg til at leilighetene som bygges i byene nå, har langt mindre plass enn i eldre boliger, og i en vanlig knøttliten nybygget 2-roms er det knapt plass til en bokhylle, mens man før i tiden hadde et helt annet forhold til boareal; idag vil folk flest ikke lenger ha en stor CD-, DVD- eller boksamling; man foretrekker å ha alt lagret digitalt.

Det å drive et antikvariat med dagens leiepriser i byene koster flesk, og bøkene som antikvariater selger, er rettet mot samlermarkedet; signerte bøker, gamle 1. utgaver av for eksempel Ibsen, innrammede kart man kan henge på veggen, eller innrammede boksider fra middelalderen er ting jeg har sett utstilt. Andre ting som kan selges, er for eksempel lokalhistorie, men der er nok ikke alle bøkene like lettsolgte.

Så dersom en bokhandler kjenner en kjøper som spesifikt kan ha interesse av dette, er det en mulighet for at man vil være interessert - hvis ikke, risikerer antikvariatet å sitte igjen med noe som tar opp lagringsplass, men er umulig å få solgt.

Slik at hadde jeg vært deg, hadde jeg muligens tatt kontakt med et forum for krigsinteresserte og forhørt meg om noen kunne være interessert, både i Norge og eventuelt i Tyskland, der det sikkert også er et samlermiljø.

For min del finner jeg bøker gratis i byttekioskene, men det samme gjelder den andre veien - det eneste man i praksis kan gjøre med bøker man ikke har plass til, er å gi dem bort. Bortsett fra loppemarkedene, der jeg kjøper ting jeg tilfeldigvis kommer over, er de eneste bøkene jeg har kjøpt i det siste fordi det var disse spesifikke bøkene jeg var på jakt etter, en dansk musikkbok fra 1963 og en samling musikkhefter som jeg hadde ukomplett.

Bøker er ikke det bøker var i gamle dager, dessverre; etter et loppemarked fylles avfallscontaineren med helt brukbare bøker som ingen hadde bruk for i løpet av de få timene markedet var åpent.

Men uansett lykke til - håper du finner noen som er interessert i bøkene.

- Brian smil.gif.45fa3f1698eef436c072a65cfd081302.gif

Anonymkode: 57333...6a5

Jo takk, det var jammen en grundig redegjørelse. Og du har helt rett, man må nok finne den med særlig interesse. Denne er vel så sær at han sannsynligvis ikke er på nett engang. 

Men takk igjen for hjelp og innsikt.😊

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er ekstremt vanskelig å få solgt brukte bøker i det hele tatt.

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 2 uker senere...

en jeg kjenner forsøker også å selge bøker gjennom Finn.no men dette går vel heller dårlig. 

det kan visst gå ett par måneder mellom hver gang noen faktisk er interessert i å kjøpe en bok eller to.  

Anonymkode: 9560c...8db

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...