Snok1 Skrevet 26. mai 2023 #21 Del Skrevet 26. mai 2023 Vitalogy skrev (På 24.5.2023 den 21.50): Njææ... Slik er det nok ikke helt. Dette er en god generell regel. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Vitalogy Skrevet 26. mai 2023 #22 Del Skrevet 26. mai 2023 Snok1 skrev (7 timer siden): Dette er en god generell regel. Hva er? Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Snok1 Skrevet 26. mai 2023 #23 Del Skrevet 26. mai 2023 Vitalogy skrev (4 minutter siden): Hva er? Regelen jeg kommenterte lengre opp i tråden. Scroll oppover. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Vitalogy Skrevet 26. mai 2023 #24 Del Skrevet 26. mai 2023 Snok1 skrev (49 minutter siden): Regelen jeg kommenterte lengre opp i tråden. Scroll oppover. Ditt kallenavn finnes ikke tidligere i tråden. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Snok1 Skrevet 26. mai 2023 #25 Del Skrevet 26. mai 2023 Vitalogy skrev (1 minutt siden): Ditt kallenavn finnes ikke tidligere i tråden. Så rart! Jeg kommenterte #2. I min erfaring med løping gir dette god guiding for å kunne planlegge ut fra ambisjonsnivå. I tillegg må man selvsagt planlegge spesifikke økter som forbereder for spesifikke mål. Hva er din erfaring og mening? Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Vitalogy Skrevet 26. mai 2023 #26 Del Skrevet 26. mai 2023 Det er jo ikke riv, ruskende galt da. Samtidig kjenner jeg feltet godt, og har aldri sett utstrakt i3-trening etablert som en "regel" for de som starter opp med utholdenhetstrening? Terskeltrening er en trend nå, ja, men det blir unødvendig potensielt kompliserende for en nybegynner. Det er ikke et enkelt konsept å sette en "uskolert" person inn i. Hvis du med "pulssone 3" mener OLTs i3, så er det ikke tilrådelig med 4+ slike økter for en newbie. Det er knapt tilrådelig for noen, uansett nivå. (Terskelmodellen til Ingebrigtsen og co. er på 4 i uka, men disse er beskjedne i øktvolum og strengt intensitetsstyrt.) Trondheimsskolens 20 år gamle intensitetsmantra om i4 og i5 er blitt utfordret og til dels utdatert. Ikke at du har forfektet Trondheimssynet, men alle, uansett nivå, må gjerne kjøre rolige økter. Om man vil tenke soner, så er både i1 og i2 høyst relevant. Når en mosjonist tenker "hard trening" blir det gjerne automatisk i4 og til og med i5. Fair enough det, bare det blir nok volum. Når hun tenker "varm og svett" blir det gjerne automatisk mye i3. Bra det også. En slags oppsummering er at to (systematiske) hardøkter i uka er nok, resten kan være rolig/moderat. Alle soner kan være representert, det stimulerer forskjellig. En newbie må bare komme i gang og gjøre dette regelmessig, det er ikke nødvendig å tenke "soner" om noe man har ikke begrep om eller erfaring med. Frekvensen du sikter til er ikke helt på jordet, men 3 ganger i uka vil ikke gi mager framgang for trådstarter. Tvert imot. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 27. mai 2023 #27 Del Skrevet 27. mai 2023 Vitalogy skrev (På 24.5.2023 den 21.50): Njææ... Slik er det nok ikke helt. Det er nøyaktig slik det er. Overforenkling, men slik er det. Ingen vits i å komplisere ting for en nybegynner. Anonymkode: 5075f...0da Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Vitalogy Skrevet 27. mai 2023 #28 Del Skrevet 27. mai 2023 (endret) Din siste setning er jeg enig i. Samtidig er det med "minimum sone 3" og "3 økter i uka = mager framgang" verken riktig eller nødvendig. Endret 27. mai 2023 av Vitalogy Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 28. mai 2023 #29 Del Skrevet 28. mai 2023 Majer skrev (På 25.5.2023 den 16.01): Det spørs hvor godt du restituere, unngår skader og hva som er målet. Annenhver dag er fint i starten. Da rekker man å bygge seg opp etter øktene. Er man sliten er det ikke noe i veien for å ta en hviledag. Husk å jogge rolig og ikke bare bli sliten. I starten foregår roligøkter saktere enn rask gange. Selv jeg som ligger 35 min på 10km jogger ofte saktere enn mange går. Jeg blir lett skadet så unngår å løpe meg sliten. Kan i perioder holde på rundt melkesyreterskelen, men gidder ikke pådra meg noe særlig med melkesyre. Du trenger ikke slite ræva av deg om du ikke vil bli verdensmester:) Jeg vet med meg selv at jeg sikkert kan bli fem minutter raskere om jeg trener hardere, men det er uansett ikke nok til å bli verdensmester og jeg har ikke noe behov for å skryte over hva jeg har fått til. Enig i det du sier. Men mener å huske du har sagt at du har løpt 10 km på nærmere 30 min. før, så nå ble jeg litt forvirret. Anonymkode: 96829...8b0 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Majer Skrevet 28. mai 2023 #30 Del Skrevet 28. mai 2023 AnonymBruker skrev (4 minutter siden): Enig i det du sier. Men mener å huske du har sagt at du har løpt 10 km på nærmere 30 min. før, så nå ble jeg litt forvirret. Anonymkode: 96829...8b0 Jeg har vært noe raskere enn jeg er nå ja! Det kostet meg en solid runde med småskader så prøver heller å være sunnest mulig:) Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Sandum.PT Skrevet 28. mai 2023 #31 Del Skrevet 28. mai 2023 Vitalogy skrev (På 26.5.2023 den 11.19): Det er jo ikke riv, ruskende galt da. Samtidig kjenner jeg feltet godt, og har aldri sett utstrakt i3-trening etablert som en "regel" for de som starter opp med utholdenhetstrening? Terskeltrening er en trend nå, ja, men det blir unødvendig potensielt kompliserende for en nybegynner. Det er ikke et enkelt konsept å sette en "uskolert" person inn i. Hvis du med "pulssone 3" mener OLTs i3, så er det ikke tilrådelig med 4+ slike økter for en newbie. Det er knapt tilrådelig for noen, uansett nivå. (Terskelmodellen til Ingebrigtsen og co. er på 4 i uka, men disse er beskjedne i øktvolum og strengt intensitetsstyrt.) Trondheimsskolens 20 år gamle intensitetsmantra om i4 og i5 er blitt utfordret og til dels utdatert. Ikke at du har forfektet Trondheimssynet, men alle, uansett nivå, må gjerne kjøre rolige økter. Om man vil tenke soner, så er både i1 og i2 høyst relevant. Når en mosjonist tenker "hard trening" blir det gjerne automatisk i4 og til og med i5. Fair enough det, bare det blir nok volum. Når hun tenker "varm og svett" blir det gjerne automatisk mye i3. Bra det også. En slags oppsummering er at to (systematiske) hardøkter i uka er nok, resten kan være rolig/moderat. Alle soner kan være representert, det stimulerer forskjellig. En newbie må bare komme i gang og gjøre dette regelmessig, det er ikke nødvendig å tenke "soner" om noe man har ikke begrep om eller erfaring med. Frekvensen du sikter til er ikke helt på jordet, men 3 ganger i uka vil ikke gi mager framgang for trådstarter. Tvert imot. Takk for nyttig innlegg Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Reign Skrevet 28. mai 2023 #32 Del Skrevet 28. mai 2023 gjest283 skrev (På 24.5.2023 den 13.54): Jeg har ikke trent de siste årene, men har i de siste ukene begynt å jogge litt i skogen. Greier ikke å jogge noe lenger enn 1 km før jeg blir utslitt, men er i hvertfall fremgang fra noen uker siden. Jeg lurer på hvor ofte det er lurt å jogge? Akkurat nå trener jeg ikke styrke eller noe, da jeg føler jeg har nok med det jeg driver med. Er annenhver dag for sjeldent? Hvem driver med «jogging» i 2023? Er ikke dette noe man drev med for 50-60 år siden? Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 28. mai 2023 #33 Del Skrevet 28. mai 2023 Ikke løp mer enn tre dager i uken i starten. Det er viktig at du lytter til kroppen din. Får du vondt så må du ta en pause fra løpingen, til smertene har forsvunnet. Da kan et alternativ være å for eksempel sykle. Når kroppen har vendt seg til å jogge kan du vurdere å øke antall økter i uken. Anonymkode: 5cff8...5b3 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Lurven Skrevet 28. mai 2023 #34 Del Skrevet 28. mai 2023 (endret) AnonymBruker skrev (På 24.5.2023 den 13.57): Endret 8. juni 2023 av Lurven Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Lurven Skrevet 28. mai 2023 #35 Del Skrevet 28. mai 2023 (endret) Reign skrev (På 28.5.2023 den 7.22): Endret 8. juni 2023 av Lurven Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 30. mai 2023 #36 Del Skrevet 30. mai 2023 Jeg vil anbefale å følge et program. Som nybegynner vil du få STOR fremgang av å følge det. Som nybegynner er det lett å skulle starte for hardt eller for mange ganger pr uke, det dreper både løpe- og treningslysten fordi det er vanskelig å opprettholde i lengden. Jeg har løpt mye tidligere men pga kneskade, graviditet og fokus på styrketrening, så startet jeg ganske på null da jeg startet i høst igjen. Fulgt da program fra Løpelabbet. Hva med å følge dette her f-eks: https://www.loplabbet.no/artikler/nybegynner Anonymkode: bbc79...b6c Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
I Grosny Skrevet 30. mai 2023 #37 Del Skrevet 30. mai 2023 (endret) Vitalogy skrev (På 26.5.2023 den 11.19): Det er jo ikke riv, ruskende galt da. Samtidig kjenner jeg feltet godt, og har aldri sett utstrakt i3-trening etablert som en "regel" for de som starter opp med utholdenhetstrening? Terskeltrening er en trend nå, ja, men det blir unødvendig potensielt kompliserende for en nybegynner. Det er ikke et enkelt konsept å sette en "uskolert" person inn i. Hvis du med "pulssone 3" mener OLTs i3, så er det ikke tilrådelig med 4+ slike økter for en newbie. Det er knapt tilrådelig for noen, uansett nivå. (Terskelmodellen til Ingebrigtsen og co. er på 4 i uka, men disse er beskjedne i øktvolum og strengt intensitetsstyrt.) Trondheimsskolens 20 år gamle intensitetsmantra om i4 og i5 er blitt utfordret og til dels utdatert. Ikke at du har forfektet Trondheimssynet, men alle, uansett nivå, må gjerne kjøre rolige økter. Om man vil tenke soner, så er både i1 og i2 høyst relevant. Når en mosjonist tenker "hard trening" blir det gjerne automatisk i4 og til og med i5. Fair enough det, bare det blir nok volum. Når hun tenker "varm og svett" blir det gjerne automatisk mye i3. Bra det også. En slags oppsummering er at to (systematiske) hardøkter i uka er nok, resten kan være rolig/moderat. Alle soner kan være representert, det stimulerer forskjellig. En newbie må bare komme i gang og gjøre dette regelmessig, det er ikke nødvendig å tenke "soner" om noe man har ikke begrep om eller erfaring med. Frekvensen du sikter til er ikke helt på jordet, men 3 ganger i uka vil ikke gi mager framgang for trådstarter. Tvert imot. Bra innlegg. Her er mitt påfyll: Jeg er usikker på om TS har oversikt over pulssonene. Jeg har det til en viss grad og presenterer her en grovt forenklet og litt upresis forklaring. en pekepinn: Pulssoner beskriver forskjellige grad av intensitet, der 1 er lett, 2 er litt slitsomt men du klarer å snakke ganske uanstrengt, 3 er omtrent det man kan klare i en drøy halvtime, 4 er omtrent det man kan holde ut i 2 minutter og 5 er uutholdelig, går kanskje i 30 sekunder. Jeg regner 3, 4 og 5 som hardtrening, og er helt enig i at det er fint å trene på alle intensiteter. Trener man tre dager i uka tror jeg det er lurt å ta det rolig to av dagene. For å klare å holde rolig sone 1 og 2 nivå går det ikke å løpe til å begynne med. Da er det gåturer som gjelder. Jeg ser også for meg at hardtreningen kan være en blanding av gåing og løping. Myndighetene anbefaler minst 150 minutter trim pr uke. Det kan godt fordeles på 3 til 7 dager. Har du lyst til å gå ut flere ganger , så gjør det. Føer du deg sliten en dag så tror jeg det er ett signal om at kroppen skal ta en rolig tur. Jeg anbefaler gode turopplevelser, såpass gode at det frister til gjentagelse. Endret 30. mai 2023 av I Grosny Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Vitalogy Skrevet 30. mai 2023 #38 Del Skrevet 30. mai 2023 I Grosny skrev (1 time siden): Bra innlegg. Her er mitt påfyll: Jeg er usikker på om TS har oversikt over pulssonene. Jeg har det til en viss grad og presenterer her en grovt forenklet og litt upresis forklaring. en pekepinn: Pulssoner beskriver forskjellige grad av intensitet, der 1 er lett, 2 er litt slitsomt men du klarer å snakke ganske uanstrengt, 3 er omtrent det man kan klare i en drøy halvtime, 4 er omtrent det man kan holde ut i 2 minutter og 5 er uutholdelig, går kanskje i 30 sekunder. Jeg regner 3, 4 og 5 som hardtrening, og er helt enig i at det er fint å trene på alle intensiteter. Trener man tre dager i uka tror jeg det er lurt å ta det rolig to av dagene. For å klare å holde rolig sone 1 og 2 nivå går det ikke å løpe til å begynne med. Da er det gåturer som gjelder. Jeg ser også for meg at hardtreningen kan være en blanding av gåing og løping. Myndighetene anbefaler minst 150 minutter trim pr uke. Det kan godt fordeles på 3 til 7 dager. Har du lyst til å gå ut flere ganger , så gjør det. Føer du deg sliten en dag så tror jeg det er ett signal om at kroppen skal ta en rolig tur. Jeg anbefaler gode turopplevelser, såpass gode at det frister til gjentagelse. Sonene (hvis man sikter til OLTs, men det finnes jo flere) er jo egentlig ikke "pulssoner", puls er bare et av flere verktøy for styring og indikatorer. Beskrivelsene dine er, som du sier, ikke helt presise, men det er nok ikke så viktig her. Jeg er enig i ditt hovedbudskap og dine praktiske poenger. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Vitalogy Skrevet 30. mai 2023 #39 Del Skrevet 30. mai 2023 Sandum.PT skrev (På 28.5.2023 den 6.45): Takk for nyttig innlegg Takk, det samme. Du svarer generelt informativt og opplyst! Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
I Grosny Skrevet 30. mai 2023 #40 Del Skrevet 30. mai 2023 Vitalogy skrev (2 timer siden): Sonene (hvis man sikter til OLTs, men det finnes jo flere) er jo egentlig ikke "pulssoner", puls er bare et av flere verktøy for styring og indikatorer. Beskrivelsene dine er, som du sier, ikke helt presise, men det er nok ikke så viktig her. Jeg er enig i ditt hovedbudskap og dine praktiske poenger. Hvis man skal finne disse sonene ganske nøyaktig så er vel framgangsmåten å dra til en fysioterapeutspesialist og ta lactat og vo2 test. Det er interessant det, og så kan man gjenta det etter noen måneder for å måle framgangen, men det koster jo ca 1500 kroner. Jeg tror puls er det eneste praktiske for å måle soner (untatt hvis man sykler med wattmåler). Men disse sonene, de vil jo flytte på seg etter som man blir bedre trent, og det kommer til å skje fort. 1 måneds god trening vil forandre mye. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå