Gå til innhold

Hvor ofte skal man jogge?

gjest283

Anbefalte innlegg

Jeg har ikke trent de siste årene, men har i de siste ukene begynt å jogge litt i skogen. Greier ikke å jogge noe lenger enn 1 km før jeg blir utslitt, men er i hvertfall fremgang fra noen uker siden. Jeg lurer på hvor ofte det er lurt å jogge? Akkurat nå trener jeg ikke styrke eller noe, da jeg føler jeg har nok med det jeg driver med. Er annenhver dag for sjeldent?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

AnonymBruker

1-2 = vedlikehold av gjeldende nivå

3 = mager fremgang

4-6 = rask fremgang

Forutsetning er minimum pulssone 3. 

Anonymkode: 5075f...0da

• Liker 3
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Når du «bare» jogger 1 km trenger du mer restitusjon enn at du snilt kan trene daglig. 

Anonymkode: 05786...4db

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (1 time siden):

Når du «bare» jogger 1 km trenger du mer restitusjon enn at du snilt kan trene daglig. 

Jeg pleier som regel å jogge 3 km( men må ha pauser i mellom), og så går jeg 3 km i rask gange.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
gjest283 skrev (1 time siden):

Jeg pleier som regel å jogge 3 km( men må ha pauser i mellom), og så går jeg 3 km i rask gange.

Er tips jeg fikk var å ikke starte med å telle km, men heller jogge i for eksempel 30 minutter. Så går du heller roligere og fokuserer på å holde ut de 30 minuttene. Det var mye mer motiverende for meg:) 

Anonymkode: 1ad8e...337

• Liker 1
  • Nyttig 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (5 timer siden):

Er tips jeg fikk var å ikke starte med å telle km, men heller jogge i for eksempel 30 minutter. Så går du heller roligere og fokuserer på å holde ut de 30 minuttene. Det var mye mer motiverende for meg:) 

Anonymkode: 1ad8e...337

Det skal jeg teste ut, takk for tips:)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Går 6km så og si hver dag,om jeg har tid. For reasons ikke hatt så mye tid i det siste. Mye mer motiverende for min del med rask gange en selv den sløveste treigeste jogg. Holder meg i RELATIVT god form med det. Gjort i flere år. Med jogging holdt jeg på en stund,men får alt for mye trøbbel med beina da. Blir for mye opphold.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Vitalogy
AnonymBruker skrev (7 timer siden):

1-2 = vedlikehold av gjeldende nivå

3 = mager fremgang

4-6 = rask fremgang

Forutsetning er minimum pulssone 3. 

Anonymkode: 5075f...0da

Njææ... Slik er det nok ikke helt.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

2 km om dagen bør du løpe, om du ikke gjør annet som får opp pulsen

Anonymkode: 8bc1e...611

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Vitalogy
gjest283 skrev (7 timer siden):

Jeg har ikke trent de siste årene, men har i de siste ukene begynt å jogge litt i skogen. Greier ikke å jogge noe lenger enn 1 km før jeg blir utslitt, men er i hvertfall fremgang fra noen uker siden. Jeg lurer på hvor ofte det er lurt å jogge? Akkurat nå trener jeg ikke styrke eller noe, da jeg føler jeg har nok med det jeg driver med. Er annenhver dag for sjeldent?

Annenhver dag er definitivt ikke for sjelden. Litt mer volum enn 1 km. bør du nok ha. Hvis du holder et løpssteg i ca. 1 km før du ikke orker mer, så vil du garantert ha puls på relevant nivå også ved å gå. Hvis du med skogen mener på sti, så er det perfekt. Gå og løp om hverandre så du orker litt lenger økt enn 1 km., gjerne annenhver dag. Ikke kjør deg helt i kjelleren. Bli gjerne sliten, men du trenger ikke det hver gang. To økter med forholdsvis høy puls er nok, eventuelt flere økter kan være med moderat intensitet. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
6 hours ago, gjest283 said:

Ok. Hva er utfordringen for deg, er det kondisjon eller benmuskler? For jeg tenker hvis det er kondisjonen, vil du nok få mer utbytte av å fokusere på intensitet i stedet for på å løpe så langt eller lenge som mulig. Altså, det er greit nok å gå 30 min i rask tempo, men man får mer ut av å løpe 3 ganger opp en 100 m lang bakke med 5+% stigning. (Får mer ut av det = er mye hardere, bedre trening). 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (1 minutt siden):

Ok. Hva er utfordringen for deg, er det kondisjon eller benmuskler? For jeg tenker hvis det er kondisjonen, vil du nok få mer utbytte av å fokusere på intensitet i stedet for på å løpe så langt eller lenge som mulig. Altså, det er greit nok å gå 30 min i rask tempo, men man får mer ut av å løpe 3 ganger opp en 100 m lang bakke med 5+% stigning. (Får mer ut av det = er mye hardere, bedre trening). 

Sliter egentlig mye med begge. Lite muskler i beina og dårlig kondisjon, har bare antatt at det er enklest å jogge flatt på et mykt underlag. Blir ofte sliten bare av å gå i oppoverbakker, så tviler på at jeg greier å løpe😅

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Ikke for å bremse joggeentusiasmen din, jeg er selv en ivrig løper som elsker løping. Men i ditt tilfelle så ville jeg faktisk heller anbefale lange gåturer. Det var sånn jeg selv trente meg opp fra et ganske inaktivt utgangspunkt. Begynte å gå hver dag i skogen, i starten 5 km, etterhvert en mil, og så begynte jeg å jogge litt når bena ble sterkere. 

Dersom du bare orker å jogge 1 km, så er det bedre for deg å gå 5 ganger så mye. Jogging er hardt for en utrent kropp, gåturer gir ikke belastningsskader og du kan holde på så lenge du gidder og orker. Hver dag. 

Anonymkode: 2da23...c4d

• Liker 2
  • Nyttig 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

AnonymBruker
9 hours ago, gjest283 said:

Sliter egentlig mye med begge. Lite muskler i beina og dårlig kondisjon, har bare antatt at det er enklest å jogge flatt på et mykt underlag. Blir ofte sliten bare av å gå i oppoverbakker, så tviler på at jeg greier å løpe😅

Det er det som er poenget. Du må gjøre noe som gjør deg sliten og andpusten for å bli bedre. Hvis du kan løpe 3 km (bare et eksempel) uten å bli utmattet, så er alle løpeturer på 3 km (i samme tempo) «bare» vedlikehold av din form. Du må presse deg selv til mer, for å bli bedre. Men «fordelen» ved å være segneferdig etter 20 meter løp i motbakke er, at da har man nådd punktet hvor man kan oppnå forbedring omtrent momentant. Det er særdeles effektivt med tanke på tid og belasting. 

• Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (6 timer siden):

Det er det som er poenget. Du må gjøre noe som gjør deg sliten og andpusten for å bli bedre. Hvis du kan løpe 3 km (bare et eksempel) uten å bli utmattet, så er alle løpeturer på 3 km (i samme tempo) «bare» vedlikehold av din form. Du må presse deg selv til mer, for å bli bedre. Men «fordelen» ved å være segneferdig etter 20 meter løp i motbakke er, at da har man nådd punktet hvor man kan oppnå forbedring omtrent momentant. Det er særdeles effektivt med tanke på tid og belasting. 

Skal få prøvd det:) Men må sies at jeg holder på å daue etter 3 km med sakte jogging

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Du må ikke jogge bakker - du kan gå bakker raskt, så kan du jogge eller gå rolig ned igjen, og så gå raskt opp igjen, om du orker. Du vil ha kondisjonseffekt selv om du ikke går så raskt at du er helt pumpet når du kommer til toppen.

Anonymkode: ca70d...181

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Det spørs hvor godt du restituere, unngår skader og hva som er målet. Annenhver dag er fint i starten. Da rekker man å bygge seg opp etter øktene. Er man sliten er det ikke noe i veien for å ta en hviledag. Husk å jogge rolig og ikke bare bli sliten. I starten foregår roligøkter saktere enn rask gange. Selv jeg som ligger 35 min på 10km jogger ofte saktere enn mange går.

Jeg blir lett skadet så unngår å løpe meg sliten. Kan i perioder holde på rundt melkesyreterskelen, men gidder ikke pådra meg noe særlig med melkesyre. Du trenger ikke slite ræva av deg om du ikke vil bli verdensmester:)

Jeg vet med meg selv at jeg sikkert kan bli fem minutter raskere om jeg trener hardere, men det er uansett ikke nok til å bli verdensmester og jeg har ikke noe behov for å skryte over hva jeg har fått til.

Endret av Majer
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
39 minutter siden, gjest283 said:

Skal få prøvd det:) Men må sies at jeg holder på å daue etter 3 km med sakte jogging

Prøv en uke med motbakketrening,, så tror jeg 3 km vanlig jogging vil føles som barneskirenn. ;) 

Og ja, dette stemmer: 

33 minutter siden, AnonymBruker said:

Du må ikke jogge bakker - du kan gå bakker raskt, så kan du jogge eller gå rolig ned igjen, og så gå raskt opp igjen, om du orker. Du vil ha kondisjonseffekt selv om du ikke går så raskt at du er helt pumpet når du kommer til toppen.

Anonymkode: ca70d...181

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Jeg jogger/går 8-9 km minst fem dager i uken. Prøver å kombinere med fjelltur. Aner ikke om det er for mye eller for lite. Jeg tar det rolig om jeg får vondt i kropp og ledd. Ellers bare kjører jeg på 

Anonymkode: f3ce7...aa2

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Jeg løper 8-10 km to til tre ganger i uken og går de andre dagene jeg ikke løper og da går jeg ca 10 km 🙂

Anonymkode: 8248b...caf

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...