AnonymBruker Skrevet 23. mai #1 Del Skrevet 23. mai Mange av dere har holdt på siden dere var ganske unge selv. Kanskje dere forgrep dere på søstre (eller vennene deres) - kanskje dere utnyttet sovende jenter på fest eller overbeviste kjærestene deres om at sex under trussel om vold ikke er voldtekt. De verste av dere er monstre uten empati, og de «beste» av dere har aldri orket å sette dere inn i hva samtykke er - følgelig nekter dere straffeskyld etter voldtekten, fordi den seksten år gamle jenta bare gråt i stedet for å si nei. Ondskap og villig ignoranse hele veien. Men vit dette, voldtektsmenn. Før eller siden råker dere utfor ei dame som meg. Ei som har blitt oppdratt både av kvinner og menn (menn, ja!) i min omgangskrets til å vite min verdi, hva lovverket sier, hva samtykke er, nøyaktig hva jeg skal gjøre om jeg våkner uten truse på fest - og ikke minst; at det ikke er min feil om sånt skjer. Det er snart ti år siden jeg våknet halv-naken etter en fest hos en kompis. Kompis hadde kjæreste, hun var på festen. Selv hadde jeg også kjæreste, han var venn med kompis og jeg trodde jeg var trygg. Venninner fortalte at jeg hadde gått og lagt meg på søsteren sitt rom, alene. Jeg våknet og kjente at jeg hadde vondt i underlivet. Etter noen minutter skjønte jeg hva som hadde skjedd. Jeg hadde lest om dette, snakket med venninner om dette før og selv i min panikk visste jeg hva jeg skulle gjøre. Jeg fant en tampong i veska mi, så bevismaterialet ikke skulle forsvinne ut av meg. Jeg tok på meg klær og bestilte taxi til legevakten, der de undersøkte meg. Jeg sendte melding til min overgriper og sa «Jeg vet hva du gjorde i går», hvorpå han sendte dusinvis av meldinger der han først hevdet at ingenting hadde skjedd - da han skjønte at jeg ville anmelde, hevdet han først at han hadde gått feil da han skulle legge seg, og fordi jeg ikke protesterte trodde han jeg var kjæresten. Deretter hevdet han at jeg var våken og stønnet. Historien endret seg hele tiden. Han ble ikke dømt. Sånn er det ofte. Jeg er fremdeles forbanna - men, jeg sendte søsteren, moren, kjæresten og vennene hans screenshots av meldingene han sendte meg. Vi bor i en relativt liten by, og alle vet han er voldtektsmann. Kjæresten hans slo opp noen få dager etter dette og såvidt jeg vet har han vært singel siden. Etter dette kom flere unge jenter fram og fortalte meg om tafsing, masing om sex, seksuelt truende atferd i fylla. Han jobber ikke, og jeg ser ham sjeldent ute. Heldigvis støttet kjæresten min meg hele veien, og selv om vi ikke er sammen lenger vil jeg alltid huske ham som en uvurderlig støttespiller og medmenneske i denne situasjonen. De to er ikke venner lenger. Selv sliter jeg med å stole på menn i situasjoner der jeg har drukket eller må sove i nærheten av noen jeg ikke ønsker sex med. Jeg tør ikke lenger ha guttevenner. Rettsvesenet tok meg ikke på alvor, men jeg og de rundt meg så alvorligheten i dette. Livet til min overgriper er ødelagt, så han har på en måte fått sin straff. Så pass dere, voldtektsmenn. Plutselig treffer dere på meg. Anonymkode: 5076c...364 4 26 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 23. mai #2 Del Skrevet 23. mai 👏 Anonymkode: 1d39e...43d 6 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 24. mai #3 Del Skrevet 24. mai Det du skriver, Ts, tror jeg er viktig. Jeg tror jenter og kvinner bør ha tenkt nøye gjennom hva de vil gjøre om de blir voldtatt. Ikke for å være redd for å bli voldtatt, men for å lettere kunne ta gode valg hvis man likevel skulle være så uheldig. Jeg har tenkt gjennom hva jeg ville gjort om det skulle skje meg. Selvfølgelig, når man er traumatisert og utsatt for vold, da er det ikke alltid man oppfører seg helt rasjonelt. Men jeg tror sjansen for at man husker å gjøre det rette med en gang etterpå er langt større om man har tenkt gjennom hva man ønsker å gjøre. Det blir litt som helsepersonell, brann og politi gjør - de trener på hendelser som kan skje, slik at de kan handle riktigst mulig den dagen de står i lignende situasjoner. Så, vi er flere som tenker som deg, Ts, og jeg tror det blir flere og flere! En annen ting jeg vil påpeke, det er din eks, Ts. Det at han tok avstand fra voldtektsmannen, det er så viktig! Menn generelt må bli langt bedre på å snakke om voldtekt seg imellom og fordømme voldtekt seg imellom. Gutter og menn må bli tydelige med hverandre om at voldtekt er feil og at det under ingen omstendigheter vil bli godtatt av noen i kameratgjengen! For menn har langt lettere for å endre menn. Voksne menn må snakke med sine sønner, gjøre klart hvor grensene går. Dette er viktig for guttene selv også. Og det må bli en generell kultur som sier at voldtekt er helt uakseptabelt uansett - og at det å lyve og nekte for at man har voldtatt er enda verre. Anonymkode: b231a...ae1 3 1 3 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 24. mai #4 Del Skrevet 24. mai Jeg skjønte ikke helt hva du mener med "en som meg". Det virker som at du snakker ned andre ofre og hevder deg selv som et voldtektsoffer med mer verdi som er smartere enn andre, som om andre ofre er dumme og svake. Det fins ikke et typisk voldtektsoffer. Alle er forskjellige. Det er ikke hva voldtektsofre gjør etter overgrep som i lengden forhindrer menn fra å utføre overgrep, men hva hele samfunnet gjør som forebyggende holdningsarbeid. Det starter først og fremst med holdningene til menn. Anonymkode: 55091...9cf 4 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 25. mai #5 Del Skrevet 25. mai AnonymBruker skrev (På 24.5.2023 den 2.33): Jeg skjønte ikke helt hva du mener med "en som meg". Det virker som at du snakker ned andre ofre og hevder deg selv som et voldtektsoffer med mer verdi som er smartere enn andre, som om andre ofre er dumme og svake. Det fins ikke et typisk voldtektsoffer. Alle er forskjellige. Det er ikke hva voldtektsofre gjør etter overgrep som i lengden forhindrer menn fra å utføre overgrep, men hva hele samfunnet gjør som forebyggende holdningsarbeid. Det starter først og fremst med holdningene til menn. Anonymkode: 55091...9cf Ikke smartere, men med fravær av skam for det som skjer. Mange damer tør ikke anmelde fordi de skammer seg. TS skammer seg ikke - som seg hør og bør. Anonymkode: 7e97b...b25 7 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 25. mai #6 Del Skrevet 25. mai AnonymBruker skrev (På 24.5.2023 den 2.33): Jeg skjønte ikke helt hva du mener med "en som meg". Det virker som at du snakker ned andre ofre og hevder deg selv som et voldtektsoffer med mer verdi som er smartere enn andre, som om andre ofre er dumme og svake. Det fins ikke et typisk voldtektsoffer. Alle er forskjellige. Det er ikke hva voldtektsofre gjør etter overgrep som i lengden forhindrer menn fra å utføre overgrep, men hva hele samfunnet gjør som forebyggende holdningsarbeid. Det starter først og fremst med holdningene til menn. Anonymkode: 55091...9cf Fikk samme inntrykk. Anonymkode: a65ea...3db Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 25. mai #7 Del Skrevet 25. mai AnonymBruker skrev (På 24.5.2023 den 2.28): En annen ting jeg vil påpeke, det er din eks, Ts. Det at han tok avstand fra voldtektsmannen, det er så viktig! Menn generelt må bli langt bedre på å snakke om voldtekt seg imellom og fordømme voldtekt seg imellom. Gutter og menn må bli tydelige med hverandre om at voldtekt er feil og at det under ingen omstendigheter vil bli godtatt av noen i kameratgjengen! For menn har langt lettere for å endre menn. Voksne menn må snakke med sine sønner, gjøre klart hvor grensene går. Dette er viktig for guttene selv også. Og det må bli en generell kultur som sier at voldtekt er helt uakseptabelt uansett - og at det å lyve og nekte for at man har voldtatt er enda verre. Hvor kommer denne antakelsen fra om at dette ikke allerede er på plass? Anonymkode: da9a7...b26 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Warrior Skrevet 25. mai #8 Del Skrevet 25. mai Bra skrevet ts, men dessverre tror jeg ikke folk som må voldta bryr seg noe om hva andre sier. Ingenting skremmer de. Dessverre. Alle vet at voldtekt er feil, galt, alvorlig. Det er bare noen menn (ja kvinner også) som må ha den makta over noen og må voldta. De driter i at det er alvorlig og galt. Kanskje de ikke får seg noe ellers og må voldta av desperasjon, hvem vet. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 25. mai #9 Del Skrevet 25. mai Jeg hadde blitt rasende. Jeg ville klort ut øynene på den som gjorde dette mot meg, rive av ballene, bite meg fast i penisen hans. Jeg er ikke redd for å dø og dermed heller ikke redd for at han skulle prøve å drepe meg. Finnes det ikke flere av oss som hadde fått berserk i sinne over at noen ville tatt seg til rette over ens kropp? Føler aldri jeg leser om damer som det klikker for, alle blir bare livredde, stive av skrekk? Anonymkode: ea2ba...5f4 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 25. mai #10 Del Skrevet 25. mai Bestemte meg som tenåring hva jeg skulle gjøre om det ble meg. Hold kjeft og grav ned. Anonymkode: 64fab...22f Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Flintis Skrevet 25. mai #11 Del Skrevet 25. mai AnonymBruker skrev (På 23.5.2023 den 8.53): Mange av dere har holdt på siden dere var ganske unge selv. Kanskje dere forgrep dere på søstre (eller vennene deres) - kanskje dere utnyttet sovende jenter på fest eller overbeviste kjærestene deres om at sex under trussel om vold ikke er voldtekt. De verste av dere er monstre uten empati, og de «beste» av dere har aldri orket å sette dere inn i hva samtykke er - følgelig nekter dere straffeskyld etter voldtekten, fordi den seksten år gamle jenta bare gråt i stedet for å si nei. Ondskap og villig ignoranse hele veien. Men vit dette, voldtektsmenn. Før eller siden råker dere utfor ei dame som meg. Ei som har blitt oppdratt både av kvinner og menn (menn, ja!) i min omgangskrets til å vite min verdi, hva lovverket sier, hva samtykke er, nøyaktig hva jeg skal gjøre om jeg våkner uten truse på fest - og ikke minst; at det ikke er min feil om sånt skjer. Det er snart ti år siden jeg våknet halv-naken etter en fest hos en kompis. Kompis hadde kjæreste, hun var på festen. Selv hadde jeg også kjæreste, han var venn med kompis og jeg trodde jeg var trygg. Venninner fortalte at jeg hadde gått og lagt meg på søsteren sitt rom, alene. Jeg våknet og kjente at jeg hadde vondt i underlivet. Etter noen minutter skjønte jeg hva som hadde skjedd. Jeg hadde lest om dette, snakket med venninner om dette før og selv i min panikk visste jeg hva jeg skulle gjøre. Jeg fant en tampong i veska mi, så bevismaterialet ikke skulle forsvinne ut av meg. Jeg tok på meg klær og bestilte taxi til legevakten, der de undersøkte meg. Jeg sendte melding til min overgriper og sa «Jeg vet hva du gjorde i går», hvorpå han sendte dusinvis av meldinger der han først hevdet at ingenting hadde skjedd - da han skjønte at jeg ville anmelde, hevdet han først at han hadde gått feil da han skulle legge seg, og fordi jeg ikke protesterte trodde han jeg var kjæresten. Deretter hevdet han at jeg var våken og stønnet. Historien endret seg hele tiden. Han ble ikke dømt. Sånn er det ofte. Jeg er fremdeles forbanna - men, jeg sendte søsteren, moren, kjæresten og vennene hans screenshots av meldingene han sendte meg. Vi bor i en relativt liten by, og alle vet han er voldtektsmann. Kjæresten hans slo opp noen få dager etter dette og såvidt jeg vet har han vært singel siden. Etter dette kom flere unge jenter fram og fortalte meg om tafsing, masing om sex, seksuelt truende atferd i fylla. Han jobber ikke, og jeg ser ham sjeldent ute. Heldigvis støttet kjæresten min meg hele veien, og selv om vi ikke er sammen lenger vil jeg alltid huske ham som en uvurderlig støttespiller og medmenneske i denne situasjonen. De to er ikke venner lenger. Selv sliter jeg med å stole på menn i situasjoner der jeg har drukket eller må sove i nærheten av noen jeg ikke ønsker sex med. Jeg tør ikke lenger ha guttevenner. Rettsvesenet tok meg ikke på alvor, men jeg og de rundt meg så alvorligheten i dette. Livet til min overgriper er ødelagt, så han har på en måte fått sin straff. Så pass dere, voldtektsmenn. Plutselig treffer dere på meg. Anonymkode: 5076c...364 Jeg er litt optatt av om du har fått hjelp med å behandle traumene etter dette? Så sier du at rettsvesenet ikke tok deg på alvor, det var sak som ikke førte fram eller ble det henlagt? Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 25. mai #12 Del Skrevet 25. mai https://contest.techbriefs.com/2013/entries/safety-and-security/3788 Anonymkode: 698f7...221 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 25. mai #13 Del Skrevet 25. mai AnonymBruker skrev (46 minutter siden): Jeg hadde blitt rasende. Jeg ville klort ut øynene på den som gjorde dette mot meg, rive av ballene, bite meg fast i penisen hans. Jeg er ikke redd for å dø og dermed heller ikke redd for at han skulle prøve å drepe meg. Finnes det ikke flere av oss som hadde fått berserk i sinne over at noen ville tatt seg til rette over ens kropp? Føler aldri jeg leser om damer som det klikker for, alle blir bare livredde, stive av skrekk? Anonymkode: ea2ba...5f4 Det var jeg bombesikker på at jeg kom til å gjøre også om noe sånt skulle skje meg. Men så skjedde det meg da, og man kan ikke noe for at kroppen går i frys. Det skjer med flertallet voldtektsofre av begge kjønn og er en naturlig respons på fare som også finnes i dyreriket blandt alle pattedyr. Vær forsiktig med å si "jeg hadde", fordi i situasjonen blir det aldri sånn man trodde. Anonymkode: 55091...9cf Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 25. mai #14 Del Skrevet 25. mai Flintis skrev (18 minutter siden): Jeg er litt optatt av om du har fått hjelp med å behandle traumene etter dette? Så sier du at rettsvesenet ikke tok deg på alvor, det var sak som ikke førte fram eller ble det henlagt? Skal jeg lære deg noe? Ikke be andre rippe opp i sine traumer for deg. Det forverrer. Du er ikke entitled til at andre skal retraumatiseres ved å gjenfortelle til deg og dele behandlingsprosessen og forklare seg. Og såvidt jeg har sett har du hatt victimblamende holdninger til overgrep her inne før så spørsmålet ditt fremstår ikke som ut fra omsorg. Om du er oppriktig interessert kan du lese mye om traumer og behandlingsprosessen, samt rettsvesenet håndtering av overgrepssaker rundt om kring på nett. Anonymkode: 55091...9cf 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 26. mai #15 Del Skrevet 26. mai AnonymBruker skrev (15 timer siden): Hvor kommer denne antakelsen fra om at dette ikke allerede er på plass? Anonymkode: da9a7...b26 Det er jo ikke på plass så lenge overgrep fortsetter å skje, og de fleste overgrepsmenn slippe unna uten dom eller offentlig bebreidelse. Vi har også Mannegruppa Ottar, tilhengere av Andrew Tate og flere andre som snakker varmt om voldtekter "på kammerset" med gutta. Anonymkode: 7e97b...b25 4 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Flintis Skrevet 26. mai #16 Del Skrevet 26. mai AnonymBruker skrev (8 timer siden): Skal jeg lære deg noe? Ikke be andre rippe opp i sine traumer for deg. Det forverrer. Du er ikke entitled til at andre skal retraumatiseres ved å gjenfortelle til deg og dele behandlingsprosessen og forklare seg. Og såvidt jeg har sett har du hatt victimblamende holdninger til overgrep her inne før så spørsmålet ditt fremstår ikke som ut fra omsorg. Om du er oppriktig interessert kan du lese mye om traumer og behandlingsprosessen, samt rettsvesenet håndtering av overgrepssaker rundt om kring på nett. Anonymkode: 55091...9cf Da forstår du meg feil. Jeg mener en må få prøvd saken sin for retten og om det fører frem eller ikke så må jo offeret få hjelp. Et spørsmål om så har skjedd er kanskje traumatiserende og da har kanskje ikke hjelpen vært god nok? Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Refreng Skrevet 26. mai #17 Del Skrevet 26. mai 4 minutter siden, Flintis said: Da forstår du meg feil. Jeg mener en må få prøvd saken sin for retten og om det fører frem eller ikke så må jo offeret få hjelp. Et spørsmål om så har skjedd er kanskje traumatiserende og da har kanskje ikke hjelpen vært god nok? Hvorfor blander du deg i det? TS har ikke spurt om råd eller hjelp. Hun har heller ikke sagt at hun trenger hjelp eller at hun ikke får det. Syntes det er innafor å spørre om hva dine egentlige motivasjoner for å spørre er. 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Flintis Skrevet 26. mai #18 Del Skrevet 26. mai Refreng skrev (8 timer siden): Hvorfor blander du deg i det? TS har ikke spurt om råd eller hjelp. Hun har heller ikke sagt at hun trenger hjelp eller at hun ikke får det. Syntes det er innafor å spørre om hva dine egentlige motivasjoner for å spørre er. Motivasjonen for mine to spørsmål var å få kjennskap til hvordan samfunnet virker fra en som hadde opplevd det og fortalte om dette. Nå hadde jeg sjansen til dette, men jeg kan selvfølgelig forholde meg til andenhåndsberetninger og statistikk i stedet. Men jeg trenger selvfølgelig ikke blande meg i dette i denne tråden. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 26. mai #19 Del Skrevet 26. mai Han som voldtok meg...vel, han ble en multihandicappet grønnsak i rullestol. Han fikk sin straff. Anonymkode: 18eab...2a9 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Andro Skrevet 26. mai #20 Del Skrevet 26. mai Den type menn; jeg tenker at det er best at de ikke eksisterer. Hadde jeg hatt makt nok til det i en slik situasjon så ville jeg heller sonet en drapsdom enn å bli voldtatt. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå