Gå til innhold

Lyn og torden, flere som er redd for det?


Topsi

Anbefalte innlegg

Akkurat nå mens jeg startet denne tråden smalt det igjen. Jeg får en.sånn ekkel følelse inni meg når det tordner ute, og kattene blir redde. Noen ganger føles det som om hele himmelen revner. 

Andre som er redd for torden?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Torden er jo bare lyden til lynet. Og lyn er jo bare varm og kald luft som krasjer og energi slippes. Ikke noe å være redd for. Men jeg går ikke på fjelltur når det lyner…

Anonymkode: 7149f...344

  • Liker 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (3 minutter siden):

Torden er jo bare lyden til lynet. Og lyn er jo bare varm og kald luft som krasjer og energi slippes. Ikke noe å være redd for. Men jeg går ikke på fjelltur når det lyner…

Anonymkode: 7149f...344

Jeg vet torden bare er lyden, men det er egentlig lyden som er verst...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Topsi skrev (1 minutt siden):

Jeg vet torden bare er lyden, men det er egentlig lyden som er verst...

Ja, du sier noe der. Det er jo ikke lyset som en skvetter og hopper til av. Det er helt klart lyden. Selv om det er lynet som er farlig så er det lyden som en skvetter til av.

Anonymkode: d5806...971

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg digger det så lenge jeg er sikker på at alt av elektronikk er koblet fra, synes det er fint å sitte ute på terrassen når det står på som verst. 

Anonymkode: 48c33...89b

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Jeg er livredd tordenvær! Og all faktainformasjon i verden kan ikke få meg til å innse at det er mye farligere å f.eks. kjøre bil enn å befinne seg inne i et vanlig norsk bolighus i tordenvær :ler: 

  • Hjerte 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg er kjemperedd. Får helt hetta når det er meldt og ennå værre når det faktisk starter. Det er ikke noe godt å være så redd.

Anonymkode: f56bb...7a6

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg elsker lyn og torden! Det er et så kult fenomen at jeg aldri blir lei av det. Har sett det slå ned i et tre kun få meter unna, steike kult å se på! :D

Forstår ikke hva man er redd for jeg. Det er ganske facinerende det også, altså hvor forskjellige vi mennekser er :)

 

Anonymkode: 718f5...239

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ja, jeg er kjemperedd etter en episode der lynet slo ned i huset jeg sov i/rett ved huset. Våknet av massiv lyd som føltes tjukk, og elektrisk luft. Det gikk fint, ingen brann eller noe, men etter det har jeg vært veldig redd hver gang jeg hører torden eller ser lyn.

Pleier å følge med på https://lyn.met.no/ 🙃

Anonymkode: a0ee2...6f7

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hva er man redd for, egentlig? 

Anonymkode: cc8f4...715

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg er glad i lyn- og tordenvær. Det er så mektig når lynet sikksakker over himmelen og tordenen kommer buldrende rett etterpå. Det er naturen på sitt beste. 

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

AnonymBruker skrev (3 minutter siden):

Hva er man redd for, egentlig? 

Anonymkode: cc8f4...715

At det skal slå ned der man befinner seg selvfølgelig. Det skjedde da jeg var barn og den skrekken sitter i fremdeles. Fordi det faktisk har skjedd nytter det ikke å fortelle meg at det "aldri" skjer heller... ;)

 

  • Hjerte 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Koser meg inne i ruskeværet jeg samt jeg blir fascinert av været.

Men har vondt av dere som er redde for Lyn og torden. Jeg har angst og fobier for andre ting, så vet hvilken redsel du har. Jeg passet på noen ungdommer engang der ei av jentene ble skikkelig redd da det tordnet (da snakker jeg om at hun satt og skalv og var gråtkvalt). Jeg hadde skikkelig vondt av henne fordi jeg vet hvordan det å ha skikkelig angst. 

Når det er sagt, så sleit jeg en periode av å kjøre igjennom undervanns tunneler, men jeg praktiserer litt eft (tankefeltsterapi) og gjorde øvelser på meg selv da jeg kjørte igjennom tunellene. Nå tenker jeg ikke over det når jeg kjører igjennom disse tunellene, så tror det hjelp litt med angsten 

Anonymkode: b5a49...c25

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Så lenge det ikke slår ned rett ved siden av meg, så er jeg ikke redd. Heller ikke kattene er redde, de bryr seg katta kan en si….

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

6 minutter siden, AnonymBruker said:

Hva er man redd for, egentlig? 

Anonymkode: cc8f4...715

Ikke noe konkret, egentlig. Blir bare redd.

Anonymkode: a0ee2...6f7

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (13 minutter siden):

Hva er man redd for, egentlig? 

Anonymkode: cc8f4...715

Jeg tror det er den manglende følelsen av kontroll,  og at det kan gi brann, jeg er redd for det også

Lenke til kommentar
Del på andre sider

På lang, trygg avstand er jeg enig i at det er spennende å se på. Vi bor på et flatt sted uten særlig utsikt, så været kommer ofte litt brått på og blir hengende. Jeg blir uvel og redd. 

Men jeg har opplevd to ganger at det har slått ned i nabolaget så huset vårt har ristet, og jeg har flere ganger opplevd kraftig tordenvær rett over hodet på meg både i telt og campingvogn, og ikke minst på hesteryggen, og da har jeg blitt skikkelig redd. Det har virkelig vært utrygge situasjoner. Og redselen har satt seg i kroppen. 

Ei venninne som bor noen kilometer unna meg opplevde at det slo ned i huset og det begynte å brenne på loftet. Veldig dramatisk. 

Jeg tror det er kombinasjonen av at det er noe man ikke kan kontrollere og at jeg skvetter av lys/lyd som gjør meg redd. Er også redd for brann. 

Anonymkode: 165fd...878

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Warrior

Jeg er ikke redd for det men har så klart respekt for lynet når det er rett over oss.

Aner ikke hvorfor men hver gang det er nært og det lyner så kjenner jeg merkelig følelse inni kroppen hver gang det lyner. Rykker liksom til, til hvert lyn, litt ekkel men på en rar måte deilig også. Det er ikke fordi jeg skvetter eller er redd. Vet ikke hva det kommer av.
Det er vakkert å se på i alle fall❤️Bare irriterende om natta når jeg skal sove. 

Når jeg var barn var jeg livredd men vokste det i fra meg og ble redd for noe annet. 

Endret av Warrior
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...