AnonymBruker Skrevet 21. mai 2023 #1 Skrevet 21. mai 2023 Hei Dere som har 1-2 åringer. Lager dere mat fra bunnen av eller gir dere posemat/halvferdig mat? Da tenker jeg på for eksempel amerikansk gryte pose, spaghetti glass, saus ol. Jeg vet at de små ikke skal ha så mye salt, og har noen ganger ikke tid til å lage mat fra bunnen av. Anonymkode: 13530...d17
AnonymBruker Skrevet 21. mai 2023 #2 Skrevet 21. mai 2023 Lager alltid mat fra bunnen. Lager store porsjoner og fryser ned i mindre porsjoner. ellers spiser jo egentlig barnet akkurat det samme som oss voksne da… Dette var mer noe jeg gjorde fra ca 7-18 mnd. nå (20 mnd) spiser h*n alt det vi andre spiser. Ferdigmat har h*n fått kun i ekstreme nødstilfeller. Ultraprossesert og uten smak disse posene. Ufyselige greier. Unner kun barnet mitt det beste- og å lære å spise vanlig mat med masse ulike smaker Anonymkode: c442a...557 2
AnonymBruker Skrevet 21. mai 2023 #3 Skrevet 21. mai 2023 Min er kun 1 år, og driver fortsatt med ulike moser. Gir litt hjemmelaget, og en del middagsglass og/eller ferdiggrøt. Tenker det er helt ok med litt ferdigmat/halvfabrikat innimellom, så lenge det ikke er hver eneste dag. Det viktigste er et variert kosthold. Anonymkode: ddf29...16a 1
Tanuki Skrevet 21. mai 2023 #4 Skrevet 21. mai 2023 på den alderen spiste han stort sett det samme som oss, bare som mos. Ble helt klart ferdigmat på glass innimellom, men som regel er jo det enkelste å bare mose maten vi voksne spiser. 1
AnonymBruker Skrevet 22. mai 2023 #5 Skrevet 22. mai 2023 Vi lager kokt/dampet potet, gulrot, søtpotet og eventuelt andre rotgrønnsaker, blander med sausen vi har til middag, eller smør om vi ikke har saus, og kjøtt/fisken vi spiser til middag, til minste på 15 mnd. Det går veldig fort. Men selvsagt, hvis vi lager gryterett en dag for å ha en kjapp middag, får han det samme, men jeg liker det ikke - for jeg vet at det ikke er like mye næring i det som det vi lager ellers, men det går helt fint en og annen gang. Av og til lager vi bare havregrøt til middag også. Av og til bare brødskiver. Vi er 2 av 4 med cøliaki, så alt er glutenfritt. Jeg får ikke til god glutenfri hvit- eller brunsaus selv, så vi bruker Toro, med god samvittighet. Det er bare saus, og resten av middagen består som oftest av råvarer, så igjen - god samvittighet. Å koke potet og gulrot, steke fiskekaker, og åpne en pakke med italiensk salat tar kortere tid enn å lage en gryterett. Ca like lang tid som å varme en hvilken som helst hermetisk middag. Vi gjør det ikke vanskelig, for middag er et herk her i hus, med skrikende barn og en mann som er godt vant med mat hver 3. time 😅 (Jeg spiser to måltider om dagen og tåler fint å vente på mat) Anonymkode: 5f175...052
AnonymBruker Skrevet 22. mai 2023 #6 Skrevet 22. mai 2023 Jeg bruker ikke ekstra tid i hverdagen på å lage porsjonsmat til baby. Baby får enten glass (som ernæringsfysiolog har sagt er helt supert) eller samme middag som oss bare most. Får altså kun glass når vi har mat som er vanskelig å gi baby, som er sjeldent. Å bruke ekstra penger og ekstra sårbar tid man egentlig ikke har på å lage egen barnemat har vi valgt å prioritere bort med god samvittighet og tommel opp med skryt fra ernæringsfysiolog, lege og helsesykepleier. Samtidig er det vårt valg og vi respekterer at andre ikke velger det samme/ har mer overskudd i hverdagen / har masse penger. Anonymkode: 18a66...85b 4
AnonymBruker Skrevet 22. mai 2023 #7 Skrevet 22. mai 2023 1-2 åringer spiser da det samme som resten av familien. Å av og til ty til toro feks er virkelig ikke krise. Anonymkode: c370e...595 1
AnonymBruker Skrevet 22. mai 2023 #8 Skrevet 22. mai 2023 Ungene våre har spist det samme som resten av familien. Vi har styrt unna ferdigretter med mye salt, men altså, det er jo mye som IKKE har mye salt også. Les på pakkene, og se hva som er ok og hva som ikke er det. Vi lager masse fra bunnen, men har også toro-gryter, fiskegrateng fra frysedisken, o.l. et par ganger i uken. Anonymkode: f4c76...604
AnonymBruker Skrevet 22. mai 2023 #9 Skrevet 22. mai 2023 Ja i vår familie spiser vi en del halvfabrikata og ferdigmat. Har ikke tid, overskudd eller evne til å lage mat fra bunnen akkurat nå. Barnet på 14 mnd spiser også dette. Men tenker litt på salt så begrenser mengden hun får av ting jeg mener har mye salt. Men man trenger ikke være like forsiktig når de er 1-2 som når de er baby:) Anonymkode: 2520a...1d8 1
AnonymBruker Skrevet 22. mai 2023 #10 Skrevet 22. mai 2023 18 hours ago, AnonymBruker said: Ferdigmat har h*n fått kun i ekstreme nødstilfeller. Samme her. Ikke bare pga salt, men fordi vi prøver å begrense inntaket av ultraprosessert mat så mye som mulig. Lager enkle retter fra bunnen av. Ca en gang i måneden bestiller vi pizza, og en sjelden gang spiser vi Toro supper/gryter på lange skogsturer. Da får barnet på 18 mnd også dette. Anonymkode: c2113...e75 1
Arkana Skrevet 22. mai 2023 #11 Skrevet 22. mai 2023 På den alderen spiste de det samme som oss (men skal sies at vi aldri har brukt slike ferdigretter). Av og til er det ikke noe problem, men hvis dere spiser den typen mat ofte bør dere ha et alternativ til barnet. Så små barn skal ha veldig lite salt og husk at det er mye salt i både kjøpebrød og mye pålegg også så totalen i løpet av en dag blir fort høy. Som voksen tåler vi mye mer før vi synes mat er for salt så det er ikke alltid vi selv klarer å avgjøre ved smak om noe er egnet for så pass små barn eller ikke. Så som sagt, ha gjerne babymat, rester fra fryseren eller noe annet mer egnet hvis dere spiser middag med mye salt mer enn en gang i blant.
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå