Gå til innhold

Gamle serier - var det virkelig slik?

AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Når man ser på de første sesongene på en del serier er det påtakelig hvor mye verden har utviklet seg, mye til det bedre, noe til det verre. Krenkekoret har nok å fråtse i. 

F.eks de første sesongene av både Friends og Big Bang T, det ville vært utenkelig å lage noe slik i dag. 

Men noen ganger blir jeg faktisk satt helt ut hvor mye som er endret på 20 - 25 år, og i dette tilfellet til det bedre. 

Jeg har bestandig likt engelske serier og deriblant Midsummer Murders. Enkel og «koselig» krim uten masse skyting, blod og gørr. Det er laget over 20 sesonger og da jeg var syk i forrige uke fant jeg ut at jeg skulle starte med sesong 1 og se så langt jeg giddet. 

Serien ble sendt mot slutten av nittitallet og jeg synes ikke det er lenge siden (sier jo noe om min alder da 😂). 

Men jeg ble svært overrasket over en del holdninger som framkom. Både av holdninger og utsagn. Og skuespillerprestasjoner, mye overspill og nesten parodi.

Det som overrasket mest var blant annet holdninger til homofile. Det ble kalt ekkelt (av politiet), en homofil mann ble omtalt som rumpegutt, en kvinne som lesbe. Menn som gjorde typiske «kvinneting» som baking, ulike håndarbeid etc ble omtalt som skrulle. Samme omtale fikk en mann som kledde seg i kvinneklær. Fru Barnaby er så usikker, naiv og uselvstendig at det nesten er vondt å se på.

Nå skal det sies at serien har utviklet seg med årene og de siste sesongene er up to date. Men gjenspeiler virkelig serien slik det var på slutten av nittitallet? Jeg husker det ikke slik, jeg var tobarnsmor, i full jobb og hadde en homofil kollega. Kan ikke husket at det var så gammeldags og intolerant? 

Anonymkode: 90f79...0a3

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

5 minutter siden, AnonymBruker said:

Når man ser på de første sesongene på en del serier er det påtakelig hvor mye verden har utviklet seg, mye til det bedre, noe til det verre. Krenkekoret har nok å fråtse i. 

F.eks de første sesongene av både Friends og Big Bang T, det ville vært utenkelig å lage noe slik i dag. 

Men noen ganger blir jeg faktisk satt helt ut hvor mye som er endret på 20 - 25 år, og i dette tilfellet til det bedre. 

Jeg har bestandig likt engelske serier og deriblant Midsummer Murders. Enkel og «koselig» krim uten masse skyting, blod og gørr. Det er laget over 20 sesonger og da jeg var syk i forrige uke fant jeg ut at jeg skulle starte med sesong 1 og se så langt jeg giddet. 

Serien ble sendt mot slutten av nittitallet og jeg synes ikke det er lenge siden (sier jo noe om min alder da 😂). 

Men jeg ble svært overrasket over en del holdninger som framkom. Både av holdninger og utsagn. Og skuespillerprestasjoner, mye overspill og nesten parodi.

Det som overrasket mest var blant annet holdninger til homofile. Det ble kalt ekkelt (av politiet), en homofil mann ble omtalt som rumpegutt, en kvinne som lesbe. Menn som gjorde typiske «kvinneting» som baking, ulike håndarbeid etc ble omtalt som skrulle. Samme omtale fikk en mann som kledde seg i kvinneklær. Fru Barnaby er så usikker, naiv og uselvstendig at det nesten er vondt å se på.

Nå skal det sies at serien har utviklet seg med årene og de siste sesongene er up to date. Men gjenspeiler virkelig serien slik det var på slutten av nittitallet? Jeg husker det ikke slik, jeg var tobarnsmor, i full jobb og hadde en homofil kollega. Kan ikke husket at det var så gammeldags og intolerant? 

Det er ikke noe forskjell fra i dag

Anonymkode: 2462c...ff1

Lenke til kommentar
Del på andre sider

En del av disse meningene finner man i dag også, bare at det ikke lov å ytre de lengre. 

• Liker 7
  • Nyttig 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Zoltan skrev (1 minutt siden):

En del av disse meningene finner man i dag også, bare at det ikke lov å ytre de lengre. 

Men var det virkelig slik på slutten av nittitallet? De holdningene, framstilt på film? Jeg kan ikke huske at det var så ille. 

ts

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har også begynt å se Midsomer Murders nå, men hos meg startet det fra sesong 10, så de første "merkelige" sesongene med mest 90-talls holdninger gikk jeg glipp av.

Hvor fant du de tidlige sesongene? 

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Just now, AnonymBruker said:

Men var det virkelig slik på slutten av nittitallet? De holdningene, framstilt på film? Jeg kan ikke huske at det var så ille. 

ts

Nja. Jeg er født i 1994, så for meg blir det nok litt vanskelig å si det sikkert. Jeg har også til dels "gammeldagse" holdninger, og finner mer av min type verdigrunnlag i serier fra nittitallet. Woke-hysteriet som er i dagens nye serier synes jeg svært lite om.

• Liker 11
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Folk var mer åpne den gang og tok ting for det det var uten å overtenke.
Nå til dags skal "alt" analyseres og finkjemmes for noe som muligens kan krenke noen

Anonymkode: a0b8a...829

• Liker 20
  • Hjerte 2
  • Nyttig 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Just now, AnonymBruker said:

Folk var mer åpne den gang og tok ting for det det var uten å overtenke.
Nå til dags skal "alt" analyseres og finkjemmes for noe som muligens kan krenke noen

Anonymkode: a0b8a...829

Veldig enig i dette.

• Liker 6
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ja, det var helt okei å vitse om legning, kropp og hudfarge. Jeg er så glad vi har kommet lenger, selv om noen går litt langt å gjøre alle til lags. Jeg misliker for eksempel endringer av ord i bøker, med mindre det er helt hårreisende ord. 

Anonymkode: eb456...cc0

• Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (1 minutt siden):

Ja, det var helt okei å vitse om legning, kropp og hudfarge. Jeg er så glad vi har kommet lenger, selv om noen går litt langt å gjøre alle til lags. Jeg misliker for eksempel endringer av ord i bøker, med mindre det er helt hårreisende ord. 

Som "negerkonge" i Pippi Langstrømpe (Astrid Lindgrens univers) ble byttet ut med "sydhavskonge"? Den er vel innafor å skifte?

Anonymkode: 79aaa...880

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Million skrev (10 minutter siden):

Jeg har også begynt å se Midsomer Murders nå, men hos meg startet det fra sesong 10, så de første "merkelige" sesongene med mest 90-talls holdninger gikk jeg glipp av.

Hvor fant du de tidlige sesongene? 

Alt ligger på tv2 Play. Jeg oppdaget at jeg hadde sett alt tidligere, husker en del av handlingene. Men kan ikke huske at jeg reagerte på dette da jeg så det tidligere og det er kanskje mest det som overrasker meg. Har aldri tenkt på denne serien som feks homofobisk, kvinnediskriminerende osv. 

ts

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (1 minutt siden):

Alt ligger på tv2 Play. Jeg oppdaget at jeg hadde sett alt tidligere, husker en del av handlingene. Men kan ikke huske at jeg reagerte på dette da jeg så det tidligere og det er kanskje mest det som overrasker meg. Har aldri tenkt på denne serien som feks homofobisk, kvinnediskriminerende osv. 

ts

Takk for svar. Ser nå at det jeg har begynt å se på er OPPTAK jeg en eller gang har satt på uten å huske det, så da kan jeg jo bare finne tidligere sesonger på TV2 Play senere. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ha ha, jeg pleide å se Helene og gutta og Sunset Beach etter skolen😅  Mye å ta tak i der, vil jeg tro, selv om jeg ikke har sett det siden🫣 Men når sant skal sies, så er det mye rart nå også!

Anonymkode: 79d50...f93

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

AnonymBruker skrev (27 minutter siden):

Det er ikke noe forskjell fra i dag

Jo, veldig stor forskjell på hvordan både kvinner, homofile og andre blir framstilt nå. 

Ts

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Zoltan skrev (23 minutter siden):

Nja. Jeg er født i 1994, så for meg blir det nok litt vanskelig å si det sikkert. Jeg har også til dels "gammeldagse" holdninger, og finner mer av min type verdigrunnlag i serier fra nittitallet. Woke-hysteriet som er i dagens nye serier synes jeg svært lite om.

Jeg er enig at det i dag er et woke hysteri som jeg på liten måte kan relatere meg til. Det bare overrasker meg at jeg ikke reagerte på dette den gangen jeg så serien første gang. 

Ts

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ja jeg tenker mye har forandrets også øyene som ser på. Noe som jeg husker var morsomt da, feks episoden i friends hvor jenter ikke skal spille poker, syns jeg ikke er noe morsom idag. Hvordan jeg ser på ting har forandrets men det hadde også vært veldig vanskelig å få gjort en sånn episode i dag for bransjen... dette som eksempel. 

Anonymkode: 1006f...254

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

Ja, det var sånn. Folk snakka fra levra og det var lov til å si det man mente. Uansett så er jeg glad vi har kommet lenger når det gjelder homofile. Men i USA er det sånn enda. 

Og mange skuespillerprestasjoner den gang var mye verre enn vi husker. Se Skomakergata om igjen 😂🙈

Anonymkode: 6d989...b01

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (23 minutter siden):

Helt enig. Jeg er også glad for at det ikke lenger er stuerent å lage «morsomheter» av en del ting.

Samtidig mener jeg det har gått for langt når noen mener vi skal skrive om mesterverk fordi språket ikke tilfredsstiller nåtiden. Det som ble laget i fortiden ble laget ut fra hvordan det var på den tiden og jeg mener vi blir fattigere om vi endrer det. 

Ts

• Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

5 hours ago, AnonymBruker said:

Som "negerkonge" i Pippi Langstrømpe (Astrid Lindgrens univers) ble byttet ut med "sydhavskonge"? Den er vel innafor å skifte?

Anonymkode: 79aaa...880

Nei hvorfor skal man skifte det?

• Liker 2
  • Nyttig 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

5 hours ago, AnonymBruker said:

Jo, veldig stor forskjell på hvordan både kvinner, homofile og andre blir framstilt nå. 

Ts

Ja i film og tv ja der er alt så woke nå, men ikke noe forskjell fra hvordan befolkningen er

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...