Gå til innhold

Har du møtt en psykopat før?


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

AnonymBruker skrev (6 timer siden):

Ser ut til at folk flest her inne tenker på sadister. Å finne glede i å kontrollere og skade folk er som regel knyttet opp til en selvfølelse. Noe en psykopat driter en lang marsj i. 

Se på det sånn, om man kjøper en fin bil. Hvorfor skal man kjøre den i fjellveggen. Det samme kan sies om ett forhold. Å kjøre den med vilje i veggen er en desperat handling knyttet opp til sterke følelser. 

De fleste psykopater (som vi kaller dem her) vil gå deg hus forbi. Vil argumentere for at de ikke vet selv at de er det en gang i store deler av livet sitt. For med mindre man gjør noe kriminelt og blir tatt til utredning så er det ingen grunn til tro noe er galt.

Anonymkode: 60815...248

Psykopater har generelt lite følelser. For å vekke noen følelser så må de ofte gjøre noe ekstremt som også gir et kikk/rus. Så det er ikke så uvanlig at psykopater skader og kontrollerer andre eller dreper, noe psykopater ikke føler er galt, selv om de kan vite at det er straffbart. 

 

 

Anonymkode: 810bc...6e8

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Ja. En er veldig ung faktisk. Hun er innlagt på sykehus med to diagnoser, og den ene er sosiopat, dvs antisosiale trekk. Politiet har truet med å fengsle henne hvis hun slipper ut. Grunnet den andre diagnosen hennes, og ung alder så er hun på en slags forvaring på et sykehus. Familien tør ikke ha henne hjemme. Vi har jo sett oppførselen hennes og tenkt at hun har problemer, men det var et sjokk at hun fikk så alvorlig diagnose. Hun er veldig smart egentlig, manipulerende, morsom...men hun har også denne veldig ustabile siden som gjør henne uberegnelig. Jeg hadde ikke trodd at hun var uten samvittighet, men har forstått at det er hun faktisk når jeg får høre historier. Det gjør meg egentlig bare trist at det ikke er håp for bedring. Jeg har kjent henne siden hun var ung ungdom...og kan liksom ikke la være å tenke at dette kunne vært unngått. 

Jeg tror jeg kjenner en psykopat også. Her er det ingen diagnose som er gitt etter som jeg vet, men jeg har han sterkt mistenkt.  Her tør jeg rett og slett ikke fortelle noe mer. 

Jeg vet at han har en slektning, en dame som er mistenkt for det samme, og jeg har også hørt om en bestefar som visstnok ikke er god. Det er nok antageligvis en genetisk greie der. Denne slektningen virker hakket verre, for det er skikkelig ille der. Hun har i raseri prøvd å hakke seg gjennom en dør med en kniv for å ta mannen sin. Politiet måtte komme, og mannen måtte hjelpes ut. Det er jo rene skrekkfilmen. Svigerfamilie prøver å få mannen til å forlate henne og mistenker psykopati. Utrolig vakker dame, med god jobb. 

Syke greier at det kan bli så ille...og fortvilende for familie. 

Anonymkode: 175c2...c1f

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ja, aldri igjen.

Leste også ett sted at vi ‘alle’ har psykopatiske trekk, men noen har ekstra mange og ekstra sterke.

Tenker man over det så kan man fort falle under ett eller flere ‘psykopat trekk’.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (10 timer siden):

Jeg har møtt to stykker. Den ene var min eks, han var en såkalt sosiopat med snyltende, kriminell  livsstil. Totalt uten empati. Skrøyt til andre om at han "aldri slo damer" (men han banket mange menn da..).

Han andre traff jeg i jobbsammenheng og han var litt mere "vellykket" psykopat om jeg skal si det sånn. Jobbet som leder en periode. Veldig manipulerende, men var aldri i kontakt med politi og slikt så vidt jeg vet. Mye gaslighting.

Anonymkode: badd7...7be

Begynte fornavnet hans på J? Eksen din?

Anonymkode: 18280...669

Lenke til kommentar
Del på andre sider

10 hours ago, Wednesday Addams said:

Da er jeg genuint nysgjerrig på hvilke hjelpemidler du mener skal få psykopater til å komme på "rett kjøl". Ja, det er selvfølgelig trist at noen mennesker blir født med denne type problematikk, men det at de ikke har empati gjør jo at de også ikke klarer å sette seg inn i hvordan de ødelegger liv. De klarer ikke å se at de totalt ødelegger liv, knuser selvbilder og hva som verre er. De gjør som de vil, når de vil, med hvem de vil, og det uten ET ENESTE SPOR av anger.

Hvordan kan du sitte der og si at disse menneskene er de "egentlige ofrene"?

Bruk et øyeblikk på å tenke på de ofrene som får live sin ødelagt av psykopater. Barn som vokser opp i hjem der en eller begge foreldre er psykopater, som enten får svært usunne overlevelsesmønstre eller som kommer ut av hjemmet som voksne med ødelagt psyke. Eller hva med kvinner som lever i forhold med en psykopat til partner som banker de helseløse og terroriserer de psykisk og får glede av det?

Igjen - hvordan kan du sitte der og si at psykopater er OFRE? Skam deg, seriøst.

Tror vedkommende var ironisk.

Anonymkode: 13bd3...b44

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tror kanskje folk legger litt forskjellig i begrepene, bruker de litt om hverandre osv.

Man har begrepet "psykopat". Det er flere trekk som til sammen utgjør om man er psykopat. I USA kan man vel få psykopati som diagnose/i det amerikanske diagnosesystemet. 

I Norge har vi diagnosen "antisosial personlighetsforstyrrelse" (kalles også dyssosial personlighetsforstyrrelse) som omfatter en del av de man gjerne bruker begrepet om. Den andre delen av disse vi har diagnose for i det norske systemet er "narsissisme". Disse kan opptre sammen, eller uavhengig av hverandre. 

Man har også begrepet "sosiopat". Mulig dette også er en diagnose i USA/det amerikanske diagnosesystemet, det skal jeg ikke si sikkert.

Diagnosen som ligger nærmest begrepet psykopat i Norge er vel narsissisme, mens sosiopat kan være antisosial pf.
Har man begge deler er man vel mer over i psykopat-begrepet igjen. 

Felles for alle er vel først og fremst at empati er fraværende. 
Hovedforskjellen mellom psykopat og sosiopat er vel at psykopaten kommer unna i mye større grad/er bedre på fasade, ikke bli tatt og slikt, mens sosiopater kan være "uorganiserte", spiller gjerne ikke like bra, er kanskje kriminell og om så blir tatt lettere pga de er mer uorganiserte som nevnt. 

Anonymkode: ca16e...37f

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

AnonymBruker skrev (6 timer siden):

Tror kanskje folk legger litt forskjellig i begrepene, bruker de litt om hverandre osv.

Man har begrepet "psykopat". Det er flere trekk som til sammen utgjør om man er psykopat. I USA kan man vel få psykopati som diagnose/i det amerikanske diagnosesystemet. 

I Norge har vi diagnosen "antisosial personlighetsforstyrrelse" (kalles også dyssosial personlighetsforstyrrelse) som omfatter en del av de man gjerne bruker begrepet om. Den andre delen av disse vi har diagnose for i det norske systemet er "narsissisme". Disse kan opptre sammen, eller uavhengig av hverandre. 

Man har også begrepet "sosiopat". Mulig dette også er en diagnose i USA/det amerikanske diagnosesystemet, det skal jeg ikke si sikkert.

Diagnosen som ligger nærmest begrepet psykopat i Norge er vel narsissisme, mens sosiopat kan være antisosial pf.
Har man begge deler er man vel mer over i psykopat-begrepet igjen. 

Felles for alle er vel først og fremst at empati er fraværende. 
Hovedforskjellen mellom psykopat og sosiopat er vel at psykopaten kommer unna i mye større grad/er bedre på fasade, ikke bli tatt og slikt, mens sosiopater kan være "uorganiserte", spiller gjerne ikke like bra, er kanskje kriminell og om så blir tatt lettere pga de er mer uorganiserte som nevnt. 

Anonymkode: ca16e...37f

I videoen, som er postet tidligere, sa han at psykopaten er født med et annet nervesystem og en annerledes hjerne. Mens sosiopaten får endret sitt gjennom å gå igjennom traumer som barn. 

Anonymkode: d990b...307

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

On 5/21/2023 at 12:46 AM, AnonymBruker said:

de takler ikke kritikk særlig bra, og i samtaler og krangler med de så kommer dere aldri frem til noe, og du har gjerne skylden for noe du i utgangspunktet ble såret for, sånn at samtalen eller krangelen avsluttes med at det er du som ber om unnskyldning. 

det sies at de ikke beveger hodet når de snakker, og det kan jeg trygt skrive under på. De er ganske "robot" aktig på mange måter. Og de kan være ekstremt sjarmerende, si de rette tingene, late som om de forstår deg, men det er bare skuespill. Det kan gå lang tid før man innser at noe er galt, eller man tror det er en selv som er problemet. 

De tvister realiteten din ekstremt mye, og man kan bli avhengig av deres godkjenning og bekreftelse. De kan vise med blikk og kroppskontakt om ikke de er fornøyd med deg. Mye annet også, men dette er litt av hva jeg har lært. 

Anonymkode: 3a0af...d28

Jeg har en som ikke tåler kritikk. Jeg tåler heller ikke særlig kritikk, med mindre den er saklig. Vedkommende skriker og banner og snakker meg ned. 
 

Passer på en prikk på vedkommende.  
 

Stammer veldig godt på vedkommende og.
I så fall har jeg vært i forhold med en psykopat som min første, og nå i et laaangt forhold med en til. Jeg orker ikke å finne en ny, selv om det nesten er et venneforhold. Jeg er over 50 år for øvrig. 

Anonymkode: 0c1c8...1a3

Lenke til kommentar
Del på andre sider

On 5/21/2023 at 12:36 AM, AnonymBruker said:

Det sies at en av hundre mennesker er en psykopat. Men jeg kan ikke selv si at jeg har møtt noen som utmerker seg som en. Har du?

 

 

Anonymkode: d990b...307

Min tikker av de her: IMG_0909.jpeg.78490c9cb4f9fbdea22b0402c45f9372.jpeg

Anonymkode: 0c1c8...1a3

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Min eks ble diagnostisert med dyssosial personlighetsforstyrrelse i forbindelse med rettsaken. Han sitter nå fengslet på forvaringsdom. 

  • Hjerte 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ja, jeg tror det. Jeg tiltrekker meg personer med ulike personlighetsforstyrrelser som om de var bier og jeg honning 😅

En eks jeg var sammen med for 12 år siden fikk i etterkant av forholdet vårt diagnosen dyssosial personlighetsforstyrrelse (ifølge han selv, så jeg tar det med en klype salt)

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ja, min far som jeg har vokst opp med er psykopat (kombinasjon med alle og sterke trekk fra dyssosial og narsissistisk personlighetsforstyrrelse). 

Det har vært grov vold, timesvis tortur på små barn, drapsforsøk og drapstrusler, samt selvmordstrusler (som forøvrig kun er manipulasjon når han er desperat). Han har satt noen av barna sine i gjeld før de var myndige. Stjålet konfirmasjonspengene våre. Lånt flere 100k av div familie og venner som de selvsagt aldri vil se igjen. 

Politi og barnevern har ikke gjort noe som helst. Mammas knekte bein, drapsforsøket på ett søsken og nå draps og voldstruslene mot besteforeldre mine er alt blitt henlagt. Et annet søsken har fått en bitteliten voldsoffererstatning. Faren min ble dømt utilregnelig!?! Han er jo så kaldt beregnelig og kalkulert at det tar fra meg motet helt. 

 

Anonymkode: 2e52b...c4e

  • Hjerte 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Her var det mange selverklærte psykologer og spesialister gitt 🙈

Ja, jeg har møtt en diagnostisert psykopat. Et av de mest sjarmerende samtidig som et av de mest skremmende menneskene jeg har møtt. Han hadde et mørke i seg, kunne se det i øynene.

Anonymkode: 84fd8...5de

  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

AnonymBruker skrev (4 timer siden):

Her var det mange selverklærte psykologer og spesialister gitt 🙈

Ja, jeg har møtt en diagnostisert psykopat. Et av de mest sjarmerende samtidig som et av de mest skremmende menneskene jeg har møtt. Han hadde et mørke i seg, kunne se det i øynene.

Anonymkode: 84fd8...5de

Hvor har vedkommende blitt diagnosistert? Vi har ikke diagnosen psykopat i det norske diagnosesystemet ihvertfall.

Anonymkode: ca16e...37f

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (8 timer siden):

Her var det mange selverklærte psykologer og spesialister gitt 🙈

Anonymkode: 84fd8...5de

Selvopplevd er vel heller det som ligger til grunn for de fleste...

Anonymkode: 28bf7...1bd

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

On 5/23/2023 at 7:07 AM, AnonymBruker said:

Her var det mange selverklærte psykologer og spesialister gitt 🙈

Ja, jeg har møtt en diagnostisert psykopat. Et av de mest sjarmerende samtidig som et av de mest skremmende menneskene jeg har møtt. Han hadde et mørke i seg, kunne se det i øynene.

Anonymkode: 84fd8...5de

Her var det mye bagatellisering og nedlatenhet å spore. Hvis du hadde jobbet i fengselsomsorgen, rus og psykiatri som helsepersonell eller sakkyndig psykolog sa kanskje det hadde vært troverdig at du hadde møtt en diagnostisert "psykopat", men trolig ikke. Fordi da hadde du hatt mer empati for de som har vært utsatt for en. Da hadde du hatt litt mer forståelse for andres erfaringsgrunnlag og statistikk på emnet. 

Anonymkode: 2e52b...c4e

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

Lurven skrev (12 minutter siden):

Ingen er vel 100 % psykopat, men folk har vel ulike psykopatiske trekk

Psykopater er født med et annet nervesystem og en annen hjerne.

Man kan se det på hjernescanning.

Anonymkode: d990b...307

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kan en psykopat gråte? 

Anonymkode: b8fd0...1ed

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (20 minutter siden):

Kan en psykopat gråte? 

Anonymkode: b8fd0...1ed

Ja, men mest om det er synd på dem selv.

Anonymkode: d990b...307

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...