Gå til innhold

Hva er forklaringen på at noen få planter ikke vokser?


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Jeg anser meg for å være litt over gjennomsnittet plantekyndig, men det virker som om enkelte planter bare ikke vokser. De dør ikke heller, de bare stopper opp og så skjer det ikke mer. Det er to-tre planter det har skjedd med, og jeg skjønner bare ikke hvorfor? Jeg har prøvd å flytte de med noen måneders mellomrom, slik at jeg har prøvd med ulike lysforhold, jeg har prøvd å vanne passe, ikke for mye, ikke for lite, og dessuten, hvis jeg gjorde noe veldig feil, ville de vel dø eller få gule blader?

Neida, de bare stopper helt i utviklingen. En av dem kjøpte jeg sammen med en annen av samme type, ga en bort til en bekjent. Den jeg ga bort, vokser, strekker seg og får skudd som bare det.

Hva i alle dager er dette? De aller fleste plantene mine får jeg fint til, de vokser, koser seg og blir fine. Bare ikke disse få unntakene.

Anonymkode: bc0b1...353

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Hvilke planter er det snakk om?

Anonymkode: d4daf...9ab

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (51 minutter siden):

Hvilke planter er det snakk om?

Anonymkode: d4daf...9ab

Den jeg irriterer meg mest over nå, er en Zamioculcas, altså smaragdpalme. De skal jo være så enkle også. Den har jeg hatt i to år, tror ikke den har endret seg en millimeter i høyde eller fått et eneste nytt skudd. Den jeg kjøpte samtidig i gave har vokst, fått skudd og blitt skikkelig fin.

De to andre husker jeg ikke hva heter, den ene kastet jeg, for den så ikke noe fin ut. Jeg hadde klippet av noe fordi den ble gul, og så stoppet alt opp. Tror jeg hadde den også i et par år uten at den utviklet seg. Men den var det i hvert fall liv i en periode etter at jeg hadde kjøpt den.

Anonymkode: bc0b1...353

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (54 minutter siden):

Gjødsler du?

Anonymkode: ed803...00a

Gjødsler om sommeren, men jeg har jo mange andre planter som vokser og trives. Også sånne som liksom skal være verre å få til enn zamioculcas.

Anonymkode: bc0b1...353

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Min opplevelse er at enkelte planter rett og slett ikke trives. Jeg er glad i orkideer, og har stort sett fått årlige blomstringer. Bortsett fra et par år da jeg bodde i en leilighet de rett og slett hatet. Så vidt jeg kunne se var alt tipp topp, men jeg så hverken en blomsterknopp eller ett eneste nytt blad på flere år mens jeg bodde der. Plantene stod helt stille.

Så flyttet jeg, og de ble så lykkelige at neste alle feiret med tidenes blomstring 😅

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Feil klima kanskje? For fuktig luft eller ikke nok, eller feil temperatur? Noen trives bare ikke 

Anonymkode: 4ff3b...de7

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (På 18.5.2023 den 19.58):

Den jeg irriterer meg mest over nå, er en Zamioculcas, altså smaragdpalme. De skal jo være så enkle også. Den har jeg hatt i to år, tror ikke den har endret seg en millimeter i høyde eller fått et eneste nytt skudd. Den jeg kjøpte samtidig i gave har vokst, fått skudd og blitt skikkelig fin.

De to andre husker jeg ikke hva heter, den ene kastet jeg, for den så ikke noe fin ut. Jeg hadde klippet av noe fordi den ble gul, og så stoppet alt opp. Tror jeg hadde den også i et par år uten at den utviklet seg. Men den var det i hvert fall liv i en periode etter at jeg hadde kjøpt den.

Anonymkode: bc0b1...353

Har du pottet om? 

Anonymkode: 95c9b...ab0

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 2 uker senere...
AnonymBruker skrev (På 19.5.2023 den 22.57):

Har du pottet om? 

Anonymkode: 95c9b...ab0

Zamioculcasen har jeg pottet om som et forsøk på å få den til å trives, uten at det nyttet. Den sto lenge i originalpotten uten å vokse, så jeg tviler på at det er det som er feil nå.

Anonymkode: bc0b1...353

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (På 19.5.2023 den 22.02):

Feil klima kanskje? For fuktig luft eller ikke nok, eller feil temperatur? Noen trives bare ikke 

Anonymkode: 4ff3b...de7

Selvfølgelig mulig, men Zamioculcas er jo kjent for å være en enkel plante, og jeg har jo mange planter som liksom skal være vanskelige å få til, men som faktisk vokser og ser ut som de trives, så jeg synes det virker usannsynlig. Helt vanlig leilighetsklima, og nå har de jo vært gjennom flere årstider også uten forandring.

Anonymkode: bc0b1...353

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Regnbuefisk skrev (På 19.5.2023 den 21.59):

Min opplevelse er at enkelte planter rett og slett ikke trives. Jeg er glad i orkideer, og har stort sett fått årlige blomstringer. Bortsett fra et par år da jeg bodde i en leilighet de rett og slett hatet. Så vidt jeg kunne se var alt tipp topp, men jeg så hverken en blomsterknopp eller ett eneste nytt blad på flere år mens jeg bodde der. Plantene stod helt stille.

Så flyttet jeg, og de ble så lykkelige at neste alle feiret med tidenes blomstring 😅

 

Jeg har aldri fått til orkideer og alltid fått en bråte i gaver og de har bare blitt stående stygge og avblomstret. Så flyttet jeg til en fuktig kjellerleilighet, og de har eksplodert så sinnsykt i vekst og farger at venner har tatt med seg sine blomstetinteresserte venner hit for å se på de 😂

Anonymkode: beffa...13f

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (2 timer siden):

Jeg har aldri fått til orkideer og alltid fått en bråte i gaver og de har bare blitt stående stygge og avblomstret. Så flyttet jeg til en fuktig kjellerleilighet, og de har eksplodert så sinnsykt i vekst og farger at venner har tatt med seg sine blomstetinteresserte venner hit for å se på de 😂

Anonymkode: beffa...13f

Haha! 
Jeg tenker at jeg ville prøvd å potte om, og flyttet planten til et annet sted, i alle fall. Står smaragdpalmen for mørkt? De tolererer (= overlever) mørke forhold, men de liker det ikke. Min smaragdpalme har heller ikke vokst så voldsomt mye, men den kommer med minst ett nytt skudd hver vår. Nå har jeg flyttet den til et lysere sted, og håper på flere skudd!

Anonymkode: 468ba...f21

  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (14 timer siden):

Haha! 
Jeg tenker at jeg ville prøvd å potte om, og flyttet planten til et annet sted, i alle fall. Står smaragdpalmen for mørkt? De tolererer (= overlever) mørke forhold, men de liker det ikke. Min smaragdpalme har heller ikke vokst så voldsomt mye, men den kommer med minst ett nytt skudd hver vår. Nå har jeg flyttet den til et lysere sted, og håper på flere skudd!

Anonymkode: 468ba...f21

Den du svarer, er ikke meg, som er TS, men jeg har altså både pottet om og flyttet på min Zamioculcas/smaragdpalme. Nå står den på et bord like innenfor vinduet, uten at det hjelper det grann. Den har nok stått der nærmere et år nå.

Noe av grunnen til at jeg blir frustrert, er at jeg kjøpte en til av samme type da jeg kjøpte min. Den andre ga jeg i gave til en (egentlig lite blomsterinteressert) venn, og hans vokser og trives som bare det, og har gjort det hele tiden. Det er det jeg synes er så rart, de så ganske like ut da jeg kjøpte dem, men nå er vel hans kjempestor i forhold til min.

Anonymkode: bc0b1...353

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

AnonymBruker skrev (1 time siden):

Den du svarer, er ikke meg, som er TS, men jeg har altså både pottet om og flyttet på min Zamioculcas/smaragdpalme. Nå står den på et bord like innenfor vinduet, uten at det hjelper det grann. Den har nok stått der nærmere et år nå.

Noe av grunnen til at jeg blir frustrert, er at jeg kjøpte en til av samme type da jeg kjøpte min. Den andre ga jeg i gave til en (egentlig lite blomsterinteressert) venn, og hans vokser og trives som bare det, og har gjort det hele tiden. Det er det jeg synes er så rart, de så ganske like ut da jeg kjøpte dem, men nå er vel hans kjempestor i forhold til min.

Anonymkode: bc0b1...353

Hvilken retning er vinduet? Stor forskjell på nord og sør…

Anonymkode: 468ba...f21

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (5 timer siden):

Den du svarer, er ikke meg, som er TS, men jeg har altså både pottet om og flyttet på min Zamioculcas/smaragdpalme. Nå står den på et bord like innenfor vinduet, uten at det hjelper det grann. Den har nok stått der nærmere et år nå.

Noe av grunnen til at jeg blir frustrert, er at jeg kjøpte en til av samme type da jeg kjøpte min. Den andre ga jeg i gave til en (egentlig lite blomsterinteressert) venn, og hans vokser og trives som bare det, og har gjort det hele tiden. Det er det jeg synes er så rart, de så ganske like ut da jeg kjøpte dem, men nå er vel hans kjempestor i forhold til min.

Anonymkode: bc0b1...353

Hvor ofte vanner du? 

Anonymkode: 95c9b...ab0

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...