Gå til innhold

Kjøpe ny bunad i en alder av 45 år?


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Jeg har en bunad fra min mors side av slekten, og det var aldri snakk om noe annet da jeg konfirmerte meg siden tanten min sydde bunader. Jeg har alltid syntes den har vært litt kjedelig, men brukt den mye. Nå skal datteren min konfirmere seg, og hun valgte en bunad fra min fars slektssted, og den er så nydelig!! Er egentlig litt lei bunaden min og jeg fikk nå så veldig lyst på den samme bunaden som datteren min. 
 

Jeg har råd til den, men det vil jo være å bruke noen sparepenger som kunne vært brukt på noe mer fornuftig. Hva tenker dere? Er det galskap? Har fremdeles to til som skal konfirmeres, hvor i hvert fall en av dem skal ha bunad, og sannsynligvis den samme. 
 

Tenkte at det går jo an å ønske seg deler av bunaden til jul og sånt fremover, for eksempel deler av sølvet og et vevet belte. 

Anonymkode: a8497...def

  • Hjerte 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Begynn i det små og hvis du kan så selger du den du har så får du en grei sum som kommer godt men til den nye bunaden.

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg er 52 og har nettopp bestilt materialpakke til deler av den bunaden jeg ikke fikk da jeg var 15 (skal brodere bringeduk og belte selv).  Jeg ble påtvunget en bunad som jeg ikke synes er fin, fra et sted jeg ikke har noen tilknytning til. Men 90 % av jentene der jeg kommer fra hadde en variant av den bunaden. I tillegg var min bestemor litt fin på det, og mente at bunaden jeg ønsket meg så «enkel og billig» ut med lite sølv. Egentlig burde hun vel vært stolt over at jeg ønsket meg en bunad fra stedet hun kom fra?

Så kjære TS, kjør på! Kjøp den bunaden du ønsker deg.

Men siden du har barn ville jeg ikke solgt den gamle bunaden. En dag har du kanskje et barnebarn som synes at den er kjempefin og vil arve den.

Anonymkode: 787a2...7e1

  • Liker 3
  • Hjerte 2
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hva har dette med alder å gjøre? 🤷‍♀️

Anonymkode: 7c196...a07

  • Liker 7
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (3 minutter siden):

Hva har dette med alder å gjøre? 🤷‍♀️

Anonymkode: 7c196...a07

Ja og hva er det egentlig å spørre om?

Når man er 45 år burde man fin klare å ta sånne avgjørelser selv. Hadde aldri spurt noen andre om jeg ville kjøpe meg noe som helst. 

Anonymkode: be917...bdd

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Jeg solgte min trønderbunad på finn og kjøpte meg en brukt romsdalsbunad som jeg egentlig alltid har ønsket meg. Er 45 år. 
så du kan jo lete etter på finn. Nå var jeg heldig som kjenner ei som sydde inn den jeg kjøpte gratis for meg. 
men du har jo en du kan selge og så legge i de pengene.

Anonymkode: 642d4...5e0

  • Liker 2
  • Hjerte 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ser da ingen problem med å kjøpe den bunaden du har lyst på. Du er da voksen nok til å ta egne valg 😅 Men ville tatt vare på den gamle bunaden som fremtidig arv og affeksjonsverdi. 

Anonymkode: c6492...5c3

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Min mor gjorde det når hun var ca 47.  Hadde aldri hatt bunad.  Det er over 20 år siden.  Den gangen kostet den "bare" 25 000.

  • Liker 1
  • Hjerte 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Min venninne kjøpte seg ny bunad når hun var 71 man er aldri for gammel :)

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg ble påtvunget bunad til konfirmasjonen, samme som min mor hadde. Jeg ønsket ikke bunad i det hele tatt, men om jeg absolutt måtte ha bunad ville jeg i så fall ha en annen, som jeg også har tilknytning til. Men jeg hadde ikke noe jeg skulle ha sagt i den saken, jeg skulle ha bunad, den samme som min mor, dermed basta. Det første jeg gjorde etter min mor døde var å legge bunaden ut på Finn.no.

Har lekt med tanken om å kjøpe meg den bunaden jeg kunne tenkt meg tidligere, men kommer ikke på noen anledning jeg i såfall skulle brukt den ettersom jeg ikke kan bruke bunad 17. mai, da bruker jeg korpsuniform.

Anonymkode: d21cc...99f

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg fikk Bergensbunad til konfirmasjonen og er blitt glad i den, men nå i en alder av 44 år vurderer jeg å kjøpe meg en bunad til, gjerne en Hardangerbunad. Har to døtre og selv om jeg ikke vet om de blir interesserte i bunader, så hadde det vært fint å ha to slik at de kan arve hver sin. Men uansett synes jeg man når som helst kan skaffe seg bunad, uansett alder. 

Anonymkode: 91965...27d

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Selvfølgelig kan du det. Du passerte myndighetsalderen for 27 år siden og kan gjøre som du vil 🙂 Jeg er 39, har bunad, og ønsker meg én til. Har aldri tenkt at det skulle være noe problem for noen. Jeg er veldig streng på dette med bunader og at man skal bære dem med respekt, ikke bare velge etter utseende og så videre, men akkurat når det gjelder antallet, mener jeg at det er bare å kjøre på. 

Anonymkode: c779f...dc0

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Du kan jo selge den gamle for å finansiere den nye ? 

Anonymkode: b0d89...b70

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hva har alder med saken å gjøre? Mamma var over 60 da hun kjøpte seg samme bunad som den jeg har :)

Anonymkode: fe74a...f53

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

On 5/17/2023 at 10:09 AM, AnonymBruker said:

Jeg solgte min trønderbunad på finn og kjøpte meg en brukt romsdalsbunad som jeg egentlig alltid har ønsket meg. Er 45 år. 
så du kan jo lete etter på finn. Nå var jeg heldig som kjenner ei som sydde inn den jeg kjøpte gratis for meg. 
men du har jo en du kan selge og så legge i de pengene.

Anonymkode: 642d4...5e0

Hæææ, bytta du ut Trønderbunaden, som er så pen!

Anonymkode: ab8b4...723

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

Hvorfor ikke, om du har råd? 

Anonymkode: 64dc5...033

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Selvsagt kan du kjøpe deg ny bunad selv om du er 45 år. Så lenge du har råd til det ser jeg ikke noe problem med det.

Du kan velge selv om du vil beholde den du har, eller om du selger den du har. Men som mange påpeker, kan det være greit å ha to bunader hvis du har to døtre som skal arve i fremtiden. Men ingen "tvang" til å ha to bunader, heller. Den ene kan jo kjøpe ut den andre av bunaden, eller arve noe annet også. 

Jeg kjøpte meg ny bunad i fjor, jeg fikk aldri noen bunad til konfirmasjonen og da det heller ikke kom i 30-årsgave, kjøpte jeg min egen. Har ikke angret et sekund. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Spør du seriøst om du kan kjøpe deg det du vil? Voksne dama? Hva tror du selv?

Anonymkode: eca7e...bb1

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har endret fasong sånn at min bunad ikke kan syes inn og ut til å få riktig passform lenger. Jeg har ekstremt lyst på ny, og jeg fyller 50 i år!

Anonymkode: d7f4f...d94

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...