Eloise12345 Skrevet 16. mai 2023 #21 Del Skrevet 16. mai 2023 Min erfaring er at det ikke var lett å lykkes med ivf. Men jeg var 43 år da jeg forsøkte. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 16. mai 2023 #22 Del Skrevet 16. mai 2023 AnonymBruker skrev (8 timer siden): Meget få som blir naturlig gravide etter 40 år, er vel 0,001% sjanse når man har ventet så altfor lenge. Bare å søke om IVF. Anonymkode: 95ed2...02c Nåja sjansene er nok noe høyere enn som så, så få som fødes årlig med mødre over 40 er det ikke, men at det kan ta litt lengre tid for de fleste, ja. Og hos mange gravide førti åringer jeg har hørt om har de da funnet seg en viril ung kar og startet på ny, og spermen til en ungfole er jo som kjent ofte langt enklere å bli gravid med, så ikke bare kvinnene det kommer an på her. Alt tar lenger tid når man er eldre, så enig med deg, men ikke så lav sjans som 0,001% da, da ville det knapt eksistert fødende over 40, og det gjør det. Det har faktisk økt de siste årene også så virker som fertiliteten stiger med levealderen hos folk. Og det er kanskje ikke unaturlig. Anonymkode: 62cf6...db7 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 16. mai 2023 #23 Del Skrevet 16. mai 2023 AnonymBruker skrev (2 timer siden): Nåja sjansene er nok noe høyere enn som så, så få som fødes årlig med mødre over 40 er det ikke, men at det kan ta litt lengre tid for de fleste, ja. Og hos mange gravide førti åringer jeg har hørt om har de da funnet seg en viril ung kar og startet på ny, og spermen til en ungfole er jo som kjent ofte langt enklere å bli gravid med, så ikke bare kvinnene det kommer an på her. Alt tar lenger tid når man er eldre, så enig med deg, men ikke så lav sjans som 0,001% da, da ville det knapt eksistert fødende over 40, og det gjør det. Det har faktisk økt de siste årene også så virker som fertiliteten stiger med levealderen hos folk. Og det er kanskje ikke unaturlig. Anonymkode: 62cf6...db7 Kan det ha en sammenheng at flere prøver aktivt å bli gravide etter 40 nå, i forhold til før? Innbiller meg det, sikkert for å trøste og oppmuntre meg selv litt. At for flere tiår siden var det ikke vanlig å skilles like mye som i dag, og at man da fikk barn tidligere og så avtok sexlivet når man nærmet seg 40 og kanskje hadde bodd 20 år sammen med samme partner? Mens i dag, hvor flere skiller lag og finnere andre/flere partnere, blir det mer aktuelt å aktivt prøve på barn også rundt 40? Eller at utdanning og jobb for mange har utsatt det å få barn, og så viser det seg at de blir gravide etter 40 likevel? Anonymkode: 0c97f...e9c Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 16. mai 2023 #24 Del Skrevet 16. mai 2023 2 hours ago, AnonymBruker said: Kan det ha en sammenheng at flere prøver aktivt å bli gravide etter 40 nå, i forhold til før? Innbiller meg det, sikkert for å trøste og oppmuntre meg selv litt. At for flere tiår siden var det ikke vanlig å skilles like mye som i dag, og at man da fikk barn tidligere og så avtok sexlivet når man nærmet seg 40 og kanskje hadde bodd 20 år sammen med samme partner? Mens i dag, hvor flere skiller lag og finnere andre/flere partnere, blir det mer aktuelt å aktivt prøve på barn også rundt 40? Eller at utdanning og jobb for mange har utsatt det å få barn, og så viser det seg at de blir gravide etter 40 likevel? Anonymkode: 0c97f...e9c Grunnen til at 40-åringer føder hyppigere barn nå enn før, må være IVF. Synes ikke ditt resonnement gir mening. Der er også prevensjon nå i alle slags former. Dessuten må det være større sannsynlighet for der fødes flere barn når folk er i forhold slik som før, kontra nå. Som du skriver, folk skifter hyppigere partnere nå, og da vil mange ha single perioder for de finner en ny - og dermed mindre sannsynlighet for barn Anonymkode: db8ae...9dd Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 16. mai 2023 #25 Del Skrevet 16. mai 2023 AnonymBruker skrev (3 timer siden): Kan det ha en sammenheng at flere prøver aktivt å bli gravide etter 40 nå, i forhold til før? Innbiller meg det, sikkert for å trøste og oppmuntre meg selv litt. At for flere tiår siden var det ikke vanlig å skilles like mye som i dag, og at man da fikk barn tidligere og så avtok sexlivet når man nærmet seg 40 og kanskje hadde bodd 20 år sammen med samme partner? Mens i dag, hvor flere skiller lag og finnere andre/flere partnere, blir det mer aktuelt å aktivt prøve på barn også rundt 40? Eller at utdanning og jobb for mange har utsatt det å få barn, og så viser det seg at de blir gravide etter 40 likevel? Anonymkode: 0c97f...e9c Ja stemmer nok endel Anonymkode: 62cf6...db7 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 16. mai 2023 #26 Del Skrevet 16. mai 2023 AnonymBruker skrev (34 minutter siden): Grunnen til at 40-åringer føder hyppigere barn nå enn før, må være IVF. Synes ikke ditt resonnement gir mening. Der er også prevensjon nå i alle slags former. Dessuten må det være større sannsynlighet for der fødes flere barn når folk er i forhold slik som før, kontra nå. Som du skriver, folk skifter hyppigere partnere nå, og da vil mange ha single perioder for de finner en ny - og dermed mindre sannsynlighet for barn Anonymkode: db8ae...9dd Mener å ha lest at overgangsalderen kom tidligere hos folk før enn nå. Men ja, ivf fantes ikke før heller så sikkert et poeng også. Anonymkode: 62cf6...db7 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 16. mai 2023 #27 Del Skrevet 16. mai 2023 AnonymBruker skrev (35 minutter siden): Grunnen til at 40-åringer føder hyppigere barn nå enn før, må være IVF. Synes ikke ditt resonnement gir mening. Der er også prevensjon nå i alle slags former. Dessuten må det være større sannsynlighet for der fødes flere barn når folk er i forhold slik som før, kontra nå. Som du skriver, folk skifter hyppigere partnere nå, og da vil mange ha single perioder for de finner en ny - og dermed mindre sannsynlighet for barn Anonymkode: db8ae...9dd Så du mener hele økningen kan forklares med IVF?? Hvordan/hvorfor? Anonymkode: 0c97f...e9c Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 16. mai 2023 #28 Del Skrevet 16. mai 2023 21 minutter siden, AnonymBruker said: Så du mener hele økningen kan forklares med IVF?? Hvordan/hvorfor? Anonymkode: 0c97f...e9c Avhenger av hvilken tidsepoke du sammenligner med, men ja, sånn generelt, så mener jeg det. Hva skulle det ellers være? Våre egg er ikke mer konserverte nå enn før. Ikke bruker vi mindre prevensjon heller. Anonymkode: db8ae...9dd Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 16. mai 2023 #29 Del Skrevet 16. mai 2023 AnonymBruker skrev (2 minutter siden): Avhenger av hvilken tidsepoke du sammenligner med, men ja, sånn generelt, så mener jeg det. Hva skulle det ellers være? Våre egg er ikke mer konserverte nå enn før. Ikke bruker vi mindre prevensjon heller. Anonymkode: db8ae...9dd Kan ikke noe av økningen forklares bl.a. med det jeg nevnte over? Altså at det er flere samlivsbrudd nå enn tidligere, at også kvinner velger å få barn i flere omganger, med mer enn en partner? At flere tar mer utdanning, fokuserer på karriere, reise etc., og sånn sett får barn senere. Selv møtte jeg drømmemannen for sent kan du si. Fikk begge mine barn da jeg var 27 og 29, og tenkte den gangen at det ikke skulle bli flere. Men så møtte jeg som sagt drømmemannen flere år senere og da ble det ønsket om et barn sammen veldig sterkt. Anonymkode: 0c97f...e9c Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 16. mai 2023 #30 Del Skrevet 16. mai 2023 Jeg ville bestilt time nå. Det er straks sommerferie, så du får tidligst komme i gang med det i høst.. Anonymkode: 08e7f...06b Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 16. mai 2023 #31 Del Skrevet 16. mai 2023 2 minutter siden, AnonymBruker said: Kan ikke noe av økningen forklares bl.a. med det jeg nevnte over? Altså at det er flere samlivsbrudd nå enn tidligere, at også kvinner velger å få barn i flere omganger, med mer enn en partner? At flere tar mer utdanning, fokuserer på karriere, reise etc., og sånn sett får barn senere. Selv møtte jeg drømmemannen for sent kan du si. Fikk begge mine barn da jeg var 27 og 29, og tenkte den gangen at det ikke skulle bli flere. Men så møtte jeg som sagt drømmemannen flere år senere og da ble det ønsket om et barn sammen veldig sterkt. Anonymkode: 0c97f...e9c Det fødes færre barn enn før, så det virker selvmotsigende. Anonymkode: db8ae...9dd Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 16. mai 2023 #32 Del Skrevet 16. mai 2023 AnonymBruker skrev (1 minutt siden): Det fødes færre barn enn før, så det virker selvmotsigende. Anonymkode: db8ae...9dd Likevel øker antallet kvinner over 40 som får barn.... Anonymkode: 0c97f...e9c Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 16. mai 2023 #33 Del Skrevet 16. mai 2023 30 minutter siden, AnonymBruker said: Likevel øker antallet kvinner over 40 som får barn.... Anonymkode: 0c97f...e9c det er bare siden p-pillen kom Anonymkode: db8ae...9dd Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 16. mai 2023 #34 Del Skrevet 16. mai 2023 AnonymBruker skrev (Akkurat nå): det er bare siden p-pillen kom Anonymkode: db8ae...9dd Ja, og? Det viser jo at kvinner over 40 kan bli gravide. Anonymkode: 0c97f...e9c Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 16. mai 2023 #35 Del Skrevet 16. mai 2023 AnonymBruker skrev (1 time siden): Ja, og? Det viser jo at kvinner over 40 kan bli gravide. Anonymkode: 0c97f...e9c Det kan de og det har de alltid kunnet. Kjenner til flerr 80-90 åringer (og avdøde) fra egen familie og andres som fikk barn langt oppi 40-årene også. På en tid de neppe hadde prevensjon. Men at egg og sædkvalitet synker jo eldre vi blir, det er jo sant så vanskeligere er det. Men går an ja. Anonymkode: 62cf6...db7 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 16. mai 2023 #36 Del Skrevet 16. mai 2023 AnonymBruker skrev (2 timer siden): Det fødes færre barn enn før, så det virker selvmotsigende. Anonymkode: db8ae...9dd Tror snittalderen på kvinner er forhøyet generelt pga utdanning og AnonymBruker skrev (2 timer siden): Så du mener hele økningen kan forklares med IVF?? Hvordan/hvorfor? Anonymkode: 0c97f...e9c ivf øker jo sjansen og «i gamle dager» hadde de ikke ivf. Dermed ligger litt av forklaringen der. Og noe av forklaringen at vi generelt starter senere pga utdanning bl.a. Det går fint an å få barn over 40, men sjansene er lavere enn om man er i 20-årene. Anonymkode: 62cf6...db7 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 16. mai 2023 #37 Del Skrevet 16. mai 2023 7 minutter siden, AnonymBruker said: Tror snittalderen på kvinner er forhøyet generelt pga utdanning og ivf øker jo sjansen og «i gamle dager» hadde de ikke ivf. Dermed ligger litt av forklaringen der. Og noe av forklaringen at vi generelt starter senere pga utdanning bl.a. Det går fint an å få barn over 40, men sjansene er lavere enn om man er i 20-årene. Anonymkode: 62cf6...db7 Det av tidsepoken. Før prevensjon kom var det jo ikke mulig å bare utsette graviditeten.. Anonymkode: db8ae...9dd Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 16. mai 2023 #38 Del Skrevet 16. mai 2023 Just now, AnonymBruker said: Det av*tidsepoken. Før prevensjon kom var det jo ikke mulig å bare utsette graviditeten.. Anonymkode: db8ae...9dd *Avhenger Anonymkode: db8ae...9dd Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 18. mai 2023 #39 Del Skrevet 18. mai 2023 Eloise12345 skrev (På 16.5.2023 den 7.03): Min erfaring er at det ikke var lett å lykkes med ivf. Men jeg var 43 år da jeg forsøkte. Hvordan gikk det? Hvor mange forsøk måtte til? Og, prøvde du IVF fordi dere ikke klarte å bli gravide på egen hånd eller var det kun pga. alder du valgte IVF? Anonymkode: 0c97f...e9c Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 18. mai 2023 #40 Del Skrevet 18. mai 2023 AnonymBruker skrev (På 15.5.2023 den 19.03): Har to barn fra tidligere, ukompliserte svangerskap og friske/normale barn, gravid raskt da også. La meg gjette, ny mann og «kjærlighetsbarnet»? Anonymkode: dd754...983 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå