AnonymBruker Skrevet 15. mai 2023 #1 Del Skrevet 15. mai 2023 Når man er over 40, hvor store er sjansene når man bruker IVF vs å prøve selv? De som bruker IVF, er det vanligvis de som ikke klarer å bli gravide på egen hånd? Jeg blir gravid, men har hatt noen kjemiske pluss en SA, mulig pga. eggkvalitet. Er det da lurest av oss å fortsette selv -kommer vi noengang til å treffe på et bra egg? Eller å prøve IVF? Setter pris på å høre andres erfaringer. Anonymkode: 0c97f...e9c Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 15. mai 2023 #2 Del Skrevet 15. mai 2023 Siden dere allerede har prøvd litt uten hell er det nok lurt å gå for IVF. Anonymkode: a8a93...2dc Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 15. mai 2023 #3 Del Skrevet 15. mai 2023 Har man prøvd selv feks et år og det enda ikke har resultert i en graviditet som varer som den skal, er der anbefalt å prøve ivf, enten man er over eller under 40. De over 40 har jo en tid som renner raskere ut så skal man ikke ende opp med egg som går tomme og dermed aldri kunne få barn er det nok en fordel å vurdere ivf jo før jo heller. Ivf er ikke nødvendigvis vanligst for de som ikke blir gravide i det hele tatt, men et valg mange går for om de etter 1 år har prøvd uten å få en graviditet som vil resultere i baby. Det kan være ulike årsaker til det men ved ivf velger de ut det beste egget men også den beste spermen. Ikke all sperm er god sperm og ikke all sperm klarer svømmeveien til egget. Ved ivf slipper spermen den lange reisen. En «ung» person har lenger tid å kunne prøve selv enn en på 40. Både fordi sjansene er dårligere dess eldre man blir pga kvalitet på egg men 46 er også Max alder i Norge hvor man kan få ivf privat og ofte anbefaler ikke private klinikker heller ivf dersom man er 44-45 hvis de ser sjansene er veldig dårlige. 46 er altså Max aldersgrense og ofte tar der jo flere ivf forsøk før man blir gravid, så man kan nesten ikke vente til man er 45 og så tro at ivf vil gi en baby, selv om det ikke er lang ventetid privat så tar det jo litt tid hvis man må ha flere forsøk. Anonymkode: 62cf6...db7 2 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 15. mai 2023 #4 Del Skrevet 15. mai 2023 For naturlig vs IVF er det ca 9 % vs 20 % ved 40 år. Ved 45 år er det under 1% sjanse for å lykkes med IVF. Hvor lenge har du prøvd? Anonymkode: db8ae...9dd Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 15. mai 2023 #5 Del Skrevet 15. mai 2023 AnonymBruker skrev (18 minutter siden): For naturlig vs IVF er det ca 9 % vs 20 % ved 40 år. Ved 45 år er det under 1% sjanse for å lykkes med IVF. Hvor lenge har du prøvd? Anonymkode: db8ae...9dd Har hatt en kronglete vei kan du si. Ble gravid i januar 2022 etter å ha prøvd tre sykluser. Med.abort i uke 12 pga. dødelige avvik på fosteret. Ble gravid igjen på andre forsøk etter at syklus kom tilbake. Endte i SA på sensommeren. Tok to og en halv måned før men var tilbake. Prøvde da i 3-4 sykluser, ble kjemisk graviditet i januar. Og så enda en ny kjemisk graviditet nå i april/mai. Så jeg kan jo bli gravid, men det har gått galt og jeg tenker at det nok er pga. eggkvalitet. Har to barn fra tidligere, ukompliserte svangerskap og friske/normale barn, gravid raskt da også. Gynekolog sa at siden jeg blir gravid, tenker han at de vil stusse ved en IVF-klinikk. Men jeg har jo lest om flere som prøver IVF selv om de kan bli gravide naturlig. Anonymkode: 0c97f...e9c 2 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 15. mai 2023 #6 Del Skrevet 15. mai 2023 AnonymBruker skrev (1 time siden): Har man prøvd selv feks et år og det enda ikke har resultert i en graviditet som varer som den skal, er der anbefalt å prøve ivf, enten man er over eller under 40. De over 40 har jo en tid som renner raskere ut så skal man ikke ende opp med egg som går tomme og dermed aldri kunne få barn er det nok en fordel å vurdere ivf jo før jo heller. Ivf er ikke nødvendigvis vanligst for de som ikke blir gravide i det hele tatt, men et valg mange går for om de etter 1 år har prøvd uten å få en graviditet som vil resultere i baby. Det kan være ulike årsaker til det men ved ivf velger de ut det beste egget men også den beste spermen. Ikke all sperm er god sperm og ikke all sperm klarer svømmeveien til egget. Ved ivf slipper spermen den lange reisen. En «ung» person har lenger tid å kunne prøve selv enn en på 40. Både fordi sjansene er dårligere dess eldre man blir pga kvalitet på egg men 46 er også Max alder i Norge hvor man kan få ivf privat og ofte anbefaler ikke private klinikker heller ivf dersom man er 44-45 hvis de ser sjansene er veldig dårlige. 46 er altså Max aldersgrense og ofte tar der jo flere ivf forsøk før man blir gravid, så man kan nesten ikke vente til man er 45 og så tro at ivf vil gi en baby, selv om det ikke er lang ventetid privat så tar det jo litt tid hvis man må ha flere forsøk. Anonymkode: 62cf6...db7 Takk for mye informasjon her. Ja, har skjønt at IVF også kan være for de som kan bli gravide på egen hånd. Siden jeg er 42, lurer jeg altså på om mine sjanser knapt er særlig større ved IVF enn å prøve selv. Vil du tenke at vi kanskje aldri treffer på "gullegget" på egen hånd? Anonymkode: 0c97f...e9c Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 15. mai 2023 #7 Del Skrevet 15. mai 2023 12 minutter siden, AnonymBruker said: Har hatt en kronglete vei kan du si. Ble gravid i januar 2022 etter å ha prøvd tre sykluser. Med.abort i uke 12 pga. dødelige avvik på fosteret. Ble gravid igjen på andre forsøk etter at syklus kom tilbake. Endte i SA på sensommeren. Tok to og en halv måned før men var tilbake. Prøvde da i 3-4 sykluser, ble kjemisk graviditet i januar. Og så enda en ny kjemisk graviditet nå i april/mai. Så jeg kan jo bli gravid, men det har gått galt og jeg tenker at det nok er pga. eggkvalitet. Har to barn fra tidligere, ukompliserte svangerskap og friske/normale barn, gravid raskt da også. Gynekolog sa at siden jeg blir gravid, tenker han at de vil stusse ved en IVF-klinikk. Men jeg har jo lest om flere som prøver IVF selv om de kan bli gravide naturlig. Anonymkode: 0c97f...e9c Skjønner. Da ville jeg tatt kontakt med en fertilitetsklinikk, sjekket status på dere begge, og lyttet til deres råd og anbefalinger. Anonymkode: db8ae...9dd Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 15. mai 2023 #8 Del Skrevet 15. mai 2023 IVF har ikke sååå store økte sjanser når det er alder som er en faktor. Eggdonasjon derimot er du nærmest garantert barn. Ikke uvanlig å bli gravid som 42-43åring. Jeg ville venta litt. IVF med egne egg avhenger av eggkvalitet uansett. Anonymkode: e1ecc...6bc 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 15. mai 2023 #9 Del Skrevet 15. mai 2023 AnonymBruker skrev (28 minutter siden): Takk for mye informasjon her. Ja, har skjønt at IVF også kan være for de som kan bli gravide på egen hånd. Siden jeg er 42, lurer jeg altså på om mine sjanser knapt er særlig større ved IVF enn å prøve selv. Vil du tenke at vi kanskje aldri treffer på "gullegget" på egen hånd? Anonymkode: 0c97f...e9c Sjansene er uansett alltid større ved ivf fordi det velges ut best egg, best sperm, man ser at egget faktisk befruktes og det befruktede egget plasseres direkte i livmoren. Det er langt mer enn bare et «gullegg» som skal til for å bli gravid og sjansene igjen er færre måned for måned pga alder dessverre. Du kan jo alltids gamble på at dere vil bli gravide men nå som dere har prøvd over 1,5 år uten hell og du er 42, ville jeg vurdert ivf dersom dere vil ha større mulighet for barn. Hvis ikke er jo sjansene der for at tiden løper fra dere. Anonymkode: 62cf6...db7 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 15. mai 2023 #10 Del Skrevet 15. mai 2023 AnonymBruker skrev (23 minutter siden): IVF har ikke sååå store økte sjanser når det er alder som er en faktor. Eggdonasjon derimot er du nærmest garantert barn. Ikke uvanlig å bli gravid som 42-43åring. Jeg ville venta litt. IVF med egne egg avhenger av eggkvalitet uansett. Anonymkode: e1ecc...6bc Dette er ikke sant. Du er ikke « nærmest garantert et barn» selv om du bruker eggdonasjon. Selv unge mennesker med «perfekte» egg er ikke «nærmest garantert» et barn selv ved ivf. Det er dessuten ofte gode sjanser å finne gode egg også for en på 42 år, ved ivf modnes masse egg med gode medisiner. Det er mer vanlig med donor for sæd , som også kan være en årsak for infertilitet. Anonymkode: 62cf6...db7 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 15. mai 2023 #11 Del Skrevet 15. mai 2023 AnonymBruker skrev (2 timer siden): Sjansene er uansett alltid større ved ivf fordi det velges ut best egg, best sperm, man ser at egget faktisk befruktes og det befruktede egget plasseres direkte i livmoren. Det er langt mer enn bare et «gullegg» som skal til for å bli gravid og sjansene igjen er færre måned for måned pga alder dessverre. Du kan jo alltids gamble på at dere vil bli gravide men nå som dere har prøvd over 1,5 år uten hell og du er 42, ville jeg vurdert ivf dersom dere vil ha større mulighet for barn. Hvis ikke er jo sjansene der for at tiden løper fra dere. Anonymkode: 62cf6...db7 Jeg har jo blitt gravid, flere ganger. Jeg har fått progesteron jeg skal bruke etter eggløsning nå, i tilfelle det er problemet. Men ja, innser at det i teorien kan være noe bedre sjanser med IVF. Anonymkode: 0c97f...e9c Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 15. mai 2023 #12 Del Skrevet 15. mai 2023 AnonymBruker skrev (2 timer siden): IVF har ikke sååå store økte sjanser når det er alder som er en faktor. Eggdonasjon derimot er du nærmest garantert barn. Ikke uvanlig å bli gravid som 42-43åring. Jeg ville venta litt. IVF med egne egg avhenger av eggkvalitet uansett. Anonymkode: e1ecc...6bc Eggdonasjon er ikke aktuelt. Vet ikke hvor lenge vi burde fortsette å prøve. Har vært og sjekket meg i januar, så at ser bra ut, også blodprøveverdiene. Leser om andre som blir gravide som 42-åring, og beholder, friskt barn. Mens jeg har mistet flere ganger. Når er håpet ute egentlig? Anonymkode: 0c97f...e9c 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 15. mai 2023 #13 Del Skrevet 15. mai 2023 AnonymBruker skrev (9 minutter siden): Eggdonasjon er ikke aktuelt. Vet ikke hvor lenge vi burde fortsette å prøve. Har vært og sjekket meg i januar, så at ser bra ut, også blodprøveverdiene. Leser om andre som blir gravide som 42-åring, og beholder, friskt barn. Mens jeg har mistet flere ganger. Når er håpet ute egentlig? Anonymkode: 0c97f...e9c Dere bør uansett først utredes sammen, det er første skritt på veien. Hvis dine verdier er fine men dere likevel ikke får et barn etter så lang tid, er da han sjekket? Når håpet er ute er vanskelig å si. Sjansene synker gradvis. Håpet ved ivf er ute ved alder 46. Naturlig er vel sjansene små etter det også. Anonymkode: 62cf6...db7 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 15. mai 2023 #14 Del Skrevet 15. mai 2023 39 minutter siden, AnonymBruker said: Eggdonasjon er ikke aktuelt. Vet ikke hvor lenge vi burde fortsette å prøve. Har vært og sjekket meg i januar, så at ser bra ut, også blodprøveverdiene. Leser om andre som blir gravide som 42-åring, og beholder, friskt barn. Mens jeg har mistet flere ganger. Når er håpet ute egentlig? Anonymkode: 0c97f...e9c Kjenner ei som lykkes med IVF på en klinikk i Russland- som 47 åring. Egne egg Anonymkode: db8ae...9dd Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 15. mai 2023 #15 Del Skrevet 15. mai 2023 AnonymBruker skrev (15 minutter siden): Kjenner ei som lykkes med IVF på en klinikk i Russland- som 47 åring. Egne egg Anonymkode: db8ae...9dd Kjenner også ei som er 47 og naturlig gravid , men det skjer jo ikke veldig ofte. Men det går. Har hørt om ei her inne som er 49 og fått barn naturlig også så det går vel i realiteten også an , om enn ikke sp vanlig Nå er vel neppe ivf i Russland aktuelt for HI. I USA har vi hørt om gravide i 60 årene med donor egg. Men i Norge er jo reglene litt annerledes .. her er grensen på ivf 46 Anonymkode: 62cf6...db7 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 15. mai 2023 #16 Del Skrevet 15. mai 2023 Meget få som blir naturlig gravide etter 40 år, er vel 0,001% sjanse når man har ventet så altfor lenge. Bare å søke om IVF. Anonymkode: 95ed2...02c Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 15. mai 2023 #17 Del Skrevet 15. mai 2023 AnonymBruker skrev (3 timer siden): Sjansene er uansett alltid større ved ivf fordi det velges ut best egg, best sperm, man ser at egget faktisk befruktes og det befruktede egget plasseres direkte i livmoren. Det er langt mer enn bare et «gullegg» som skal til for å bli gravid og sjansene igjen er færre måned for måned pga alder dessverre. Du kan jo alltids gamble på at dere vil bli gravide men nå som dere har prøvd over 1,5 år uten hell og du er 42, ville jeg vurdert ivf dersom dere vil ha større mulighet for barn. Hvis ikke er jo sjansene der for at tiden løper fra dere. Anonymkode: 62cf6...db7 Enig. Hvis det er veldig viktig for dere å få et barn (til), ville jeg ha maksimert sjansene. Dvs prøvd et par runder med IVF, og gått over til ED relativt raskt hvis det ikke resulterte i et barn. Realiteten er at du har alderen imot deg, og hver måned teller. Anonymkode: 97b16...a74 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 15. mai 2023 #18 Del Skrevet 15. mai 2023 4 minutter siden, AnonymBruker said: Meget få som blir naturlig gravide etter 40 år, er vel 0,001% sjanse når man har ventet så altfor lenge. Bare å søke om IVF. Anonymkode: 95ed2...02c Ventet for lenge? Hun har jo to barn fra før og ønsker nå ett til. Anonymkode: db8ae...9dd 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 16. mai 2023 #19 Del Skrevet 16. mai 2023 AnonymBruker skrev (7 timer siden): Meget få som blir naturlig gravide etter 40 år, er vel 0,001% sjanse når man har ventet så altfor lenge. Bare å søke om IVF. Anonymkode: 95ed2...02c Det er jo et ekstremt lavt tall. Hvor har du det fra? Kilde? Anonymkode: 0c97f...e9c 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 16. mai 2023 #20 Del Skrevet 16. mai 2023 AnonymBruker skrev (11 timer siden): Siden jeg er 42, lurer jeg altså på om mine sjanser knapt er særlig større ved IVF enn å prøve selv. Anonymkode: 0c97f...e9c De setter inn de beste eggene, så sjanser er noe større ved IVF. Anonymkode: 1777a...b4a Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå