Gå til innhold

Bedt i konfirmasjon til fadderbarn, ønsker virkelig ikke å delts

AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Vi ble faddere til sønnen til min daværende venninne for 15 år siden.  Vi var mye sammen med dem inntil barnet var ca 5-6 år. Så ble min venninne og manne skilt, hun flyttet lenger unna  og vi skled fra hverandre.  Denne uka dumpet det ned en invitasjon til sønnens konfirmasjon,  vår datter (som aldri har møtt dem) fikk sin egen invitasjon faktisk.  Jeg skjønner vi er invitert som faddere,  men har virkelig ikke lyst til å gå. Kjenner kun min tidliger venninne, hennes ex mann, har møtt hennes og hans søsken i barnets dåp for 15 år siden....

Må vi delta siden vi e faddere, eller kan vi melde avbud. Skal i konfirmasjon dagen ette til et familie medlem.....

Hva bør vi gi i gave (faddere må vel gi gave uansett)

Anonymkode: e5de8...48a

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Går helt fint å svare:

"Tusen takk for invitasjonen, men dessverre er vi opptatt den helgen".

Anonymkode: 241f8...3ec

• Liker 9
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg tenker dere kan melde avbud. Er vanlig å be faddere, så mulig dere kun er bedt fordi. 
Gave ja! Kanskje 1000 eller 1500. 

Anonymkode: 57742...f66

• Liker 5
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

1000 kr

Anonymkode: d0a64...904

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (1 minutt siden):

Går helt fint å svare:

"Tusen takk for invitasjonen, men dessverre er vi opptatt den helgen".

Anonymkode: 241f8...3ec

Pluss send en gave ville jeg tenkt.

Anonymkode: 61b69...340

• Liker 1
  • Nyttig 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Synes dere bør gå ja siden dere er fadder

Anonymkode: eb0e8...ff1

• Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

AnonymBruker skrev (18 minutter siden):

Synes dere bør gå ja siden dere er fadder

Anonymkode: eb0e8...ff1

Vurderer det, men kjenner som sagt en håndfull,  datter kjenner ingen over hodet....får tenke nøye igjennom før svarfristen.....

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg hadde ikke deltatt,  du har jo ikke sett konfirmanten siden han var 5-6 år. Mange år du har gått glipp av i oppveksten.  

Anonymkode: 2f399...a25

• Liker 3
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Minner meg om noe jeg har tenkt på innimellom, det virker som om det er så vanlig at folk velger faddere de mer eller mindre er dømt til å miste kontakten med, som da igjen er fadder til en person de ikke har sett på 10-15-20 år eller mer. 

Jeg vet om flere tilfeller der de har valgt en ung tante/onkel til fadder med kjæresten de har akkurat da, og det har selvsagt blitt slutt etter hvert. Og som i dette tilfellet en venninne de mister kontakten med. Greit at man ikke alltid kan spå hva som skjer med vennskap, men i enkelte tilfeller er det jo åpenbart at om 10 år er det ingen som vet hvor fadderen er. 

Er det vanskelig å få folk til å stille, eller er det bare ikke så nøye med hvem som er fadder?

Anonymkode: 7c6af...02d

• Liker 8
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Meld avbud, si dere er opptatt med en annen konfirmasjon den helgen og gi en bra gave. Da blir alle fornøyd. 

Det er faktisk ganske kleint for konfirmanten med gjester hen ikke kjenner i egen konfirmasjon. Og ikke kjekt med gjester som egentlig ikke har lyst til å komme. 

• Liker 7
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (10 minutter siden):

Minner meg om noe jeg har tenkt på innimellom, det virker som om det er så vanlig at folk velger faddere de mer eller mindre er dømt til å miste kontakten med, som da igjen er fadder til en person de ikke har sett på 10-15-20 år eller mer. 

Jeg vet om flere tilfeller der de har valgt en ung tante/onkel til fadder med kjæresten de har akkurat da, og det har selvsagt blitt slutt etter hvert. Og som i dette tilfellet en venninne de mister kontakten med. Greit at man ikke alltid kan spå hva som skjer med vennskap, men i enkelte tilfeller er det jo åpenbart at om 10 år er det ingen som vet hvor fadderen er. 

Er det vanskelig å få folk til å stille, eller er det bare ikke så nøye med hvem som er fadder?

Enig. Her valgte vi bevisst mennesker som er i nær familie med barnet. Har selv 2 fadderbarn jeg ikke har kontakt med, begge er under 10 år🙄

Anonymkode: 328c3...da2

• Liker 4
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (21 minutter siden):

Enig!

I vår familie er det vanlig å velge familie.

Jeg er fadder til et barn av hver søster og søstrene mine er til mine barn (sammen med tilsvarende fra fars familie) . Hos oss er ikke kjærester valgt sammen med.

Anonymkode: 4c130...a9d

• Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Elle Melle skrev (4 timer siden):

Meld avbud, si dere er opptatt med en annen konfirmasjon den helgen og gi en bra gave. Da blir alle fornøyd. 

Det er faktisk ganske kleint for konfirmanten med gjester hen ikke kjenner i egen konfirmasjon. Og ikke kjekt med gjester som egentlig ikke har lyst til å komme. 

Hva er en bra gave?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

AnonymBruker skrev (5 timer siden):

De var omgangsvenner av oss ds barnet ble født. Vi dro på ferier sammen, og feiret bursdager. Nokså naturlig å spørre om å være fadder da, når familien bør langt unna . En skilsmisse dukker noen ganger opp, og en flytting likeså. Ikke så lett å spå det når barnet er født......

• Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kan slå alle veier det å velge venner til faddere. Var i en konfirmasjon i helgen der faddere er venner av foreldrene, alle fire møtte opp og de har fortsatt god kontakt. Konfirmantens bror som ble konfirmert for 3 år siden hadde 6 faddere, og der har de kun koktakt med en av de (som var familie). Jeg er fadder til datteren til barndomsvenninnen min, og vi har fortsatt god kontakt selv om vi ikke ses så ofte.

Hadde jeg vært deg, TS, hadde jeg dratt dersom det ikke er spesielt lang reisevei. 

Anonymkode: 83099...0cc

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er ikke obligatorisk å gå i konfirmasjon. Du takker nei og sier det ikke passer.  Angående gave ville jeg gitt 500 kroner.

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

Hadde takket nei til å komme, hadde gitt 1000-2000

Anonymkode: 131df...59c

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Du trenger verken å delta eller gi gave om du ikke vil. Hvis du og veninnen ikke er nære er det ikke vits med gave.

Bare si du desverre ikke har mulighet, men ønsker de tillykke med dagen.

Anonymkode: 7810c...cbe

• Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Du har sagt ja til at barnet skal vokse opp med den kristne tro, og til å lære barnet om troen og hva den betyr for livet. Det er ingen juridisk plikt, men hvorfor tok du på deg det ansvaret uten å følge det opp?

• Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det å være fadder er å påta seg et ansvar og en rolle. Selv om du og venninnen ikke har hatt mye kontakt de siste årene, synes jeg du skal møte opp på konfirmantene dag. Som voksen klarer du fint å oppføre deg og konversere greit med personer du ikke kjenner godt. Konfirmanten ønsker deg der, respekter det.

Datteren din kan velge hva hun vil.

Jeg forutsetter at dette er et vennskap som har fadet ut på grunn av avstand, og at det ikke ligger store konflikter bak.

Anonymkode: 1e9b6...eb5

• Liker 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...