Gå til innhold

Nyfødte kan ikke drikke vann


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Det er farlig for babyer å drikke vann. Er dette noe alle mennesker i hele verden vet helt instinktivt?

Jeg visste det ikke, inntil nylig.

Tenker særlig i fattige land uten helsestasjon i nærheten som kan gi informasjon. Der de ikke har råd til mme og ikke kan gi brystmelk av forskjellige grunner. Kanskje de gir babyen vann i mangel på alternativer. Kanskje er mødrene analfabeter som ikke vet at babyer ikke tåler vann.

Med mindre mennesker vet av seg selv at babyer ikke tåler vann, ser jeg for meg at utrolig mange babyer dør verden over av vannforgiftning.

Anonymkode: 6634d...08c

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

AnonymBruker skrev (10 minutter siden):

Det er farlig for babyer å drikke vann. Er dette noe alle mennesker i hele verden vet helt instinktivt?

Jeg visste det ikke, inntil nylig.

Tenker særlig i fattige land uten helsestasjon i nærheten som kan gi informasjon. Der de ikke har råd til mme og ikke kan gi brystmelk av forskjellige grunner. Kanskje de gir babyen vann i mangel på alternativer. Kanskje er mødrene analfabeter som ikke vet at babyer ikke tåler vann.

Med mindre mennesker vet av seg selv at babyer ikke tåler vann, ser jeg for meg at utrolig mange babyer dør verden over av vannforgiftning.

Anonymkode: 6634d...08c

Nyfødte tåler vann, men vannet må steriliseres, også når det brukes med mme. 

Anonymkode: c09cb...d7d

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bulshit. Babyer kan drikke vann. Fikk baby, bodde i varmere strøk, vann var en tørstedrikk. Sterilisert, men vann er en nødvendighet. Babyen fikk ikke saft i flaske eller melk som tørstedrikk. Det var rent vann. 

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Helene skrev (10 minutter siden):

Bulshit. Babyer kan drikke vann. Fikk baby, bodde i varmere strøk, vann var en tørstedrikk. Sterilisert, men vann er en nødvendighet. Babyen fikk ikke saft i flaske eller melk som tørstedrikk. Det var rent vann. 

Nei, babyer under 6 mnd skal ikke drikke vann. Det er farlig.

https://www.usatoday.com/story/news/factcheck/2023/03/01/fact-check-drinking-water-unsafe-babies-under-6-months-old/11375902002/

Anonymkode: 56e84...d55

  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (3 minutter siden):

Nei, babyer under 6 mnd skal ikke drikke vann. Det er farlig.

https://www.usatoday.com/story/news/factcheck/2023/03/01/fact-check-drinking-water-unsafe-babies-under-6-months-old/11375902002/

Anonymkode: 56e84...d55

Nei, artikkelen sier at for mye væske kan være farlig fordi nyrene er dårlig utviklet. Nan bør derfor unngå vann da det ikke tilfører næring. Men vann er ikke farlig i seg selv, mme er jo utblandet  i vann.

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

tenkselv skrev (10 minutter siden):

Nei, artikkelen sier at for mye væske kan være farlig fordi nyrene er dårlig utviklet. Nan bør derfor unngå vann da det ikke tilfører næring. Men vann er ikke farlig i seg selv, mme er jo utblandet  i vann.

Alle skjønner vel at det er rent vann TS snakker om, ikke vannet i morsmelkerstatning eller morsmelk. 

Grunnen til at rent vann er farlig for små babyer er at det fører til for lavt saltinnhold i kroppen. Det skal svært lite til før saltbalansen i kroppen til små babyer blir feil og de skal altså derfor ikke ha vann og selvfølgelig heller ikke salt.

Anonymkode: cb30e...e99

  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Nå er det ikke noen grunn til å gi nyfødte rent vann. Om de er tørste/sultne så er det morsmelk eller mme som gis. Små mengder sukkervann kan gis som smertelindring på babyer som tas blodprøver av ol. 

Når babyen blir noen mnd så kan de fint drikke vann som tørstedrikk, men da kokt og avkjølt vann. 

Anonymkode: b0a51...e51

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (På 14.5.2023 den 5.44):

Det er farlig for babyer å drikke vann. Er dette noe alle mennesker i hele verden vet helt instinktivt?

Jeg visste det ikke, inntil nylig.

Tenker særlig i fattige land uten helsestasjon i nærheten som kan gi informasjon. Der de ikke har råd til mme og ikke kan gi brystmelk av forskjellige grunner. Kanskje de gir babyen vann i mangel på alternativer. Kanskje er mødrene analfabeter som ikke vet at babyer ikke tåler vann.

Med mindre mennesker vet av seg selv at babyer ikke tåler vann, ser jeg for meg at utrolig mange babyer dør verden over av vannforgiftning.

Anonymkode: 6634d...08c

Litt feil egentlig, for når jeg fikk mine fikk de saltvann på sykehuset fordi jeg gikk og går på epilepsitabletter. Det er jo farligere da tabletter går i morsmelk! 

Endret av tussi680
Lenke til kommentar
Del på andre sider

I utviklingsland ammer man mye lengre og man ammer hverandres barn. Venninner og slektninger ammer barnet mens moren kommer seg. Det er helt vanlig i noen kulturer. 

Anonymkode: 3e591...fec

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Du leser ikke hva det faktisk står i artikkelen.

Spebarn og nyfødte kan fint drikke vann. 

Anonymkode: 21f34...3e4

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...